Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kaya2003
Berichten: 74
Geregistreerd: 24-03-14
Woonplaats: Nederland

Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 22:17

Hoi Bokkers,

ik twijfel nog steeds over welk ras ik het mooiste vind. Ik kan ze natuurlijk ook allemaal mooi vinden maar als ik later een paard wil kopen dan wil ik wel een goede keuze maken.

Fjorden, Tinkers, Haflinger en Friezen vind ik het mooist, samen met Shetlanders. Wat vinden jullie het mooiste ras (van deze)? Of vinden jullie dat ik er nog niet zo mee bezig moet zijn en dat ik het los moet laten? Heb namelijk geen plek voor een paard/pony

Hebben jullie trouwens ervaring met een van deze rassen?
Of welke is het goedkoopst in aanschaf?
Of welke is het goedkoopst in onderhoud?

Alvast bedankt voor het helpen

En sorry als zo'n onderwerp al bestaat, heb namelijk gezocht en kon niet echt wat vinden, maar je weet maar nooit toch?!

Kaya2003

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:47

Hoi Kaya,

Dromen mag! Lekker van genieten. Je smaak gaat vast ook nog wel een aantal keer veranderen voor je tijd, plaats en geld hebt voor een eigen paard.
Ik weet dat Fjorden geweldig zijn, zoveel is duidelijk :D

evelien2002
Berichten: 16
Geregistreerd: 20-01-14
Woonplaats: Ternaard

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:48

ik had een fries gedaan want die kunnen echt heel veel

xMyrth

Berichten: 2812
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:50

evelien2002 schreef:
ik had een fries gedaan want die kunnen echt heel veel


:')

KittyDylan

Berichten: 8910
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:52

Ik ga later voor een Fries als ik een eigen paard kan kopen. Ik rijd zelf op de manege op een Fries. Kijk maar in mijn profiel. Mijn tweede keuze is een Haflinger. Daar reed ik eerst op. Kijk ook maar weer in mijn profiel. Maar het is jouw eigen keuze en ik zou, als er geen Fries of Haf of überhaupt een raszuivere was, voor een kruising gaan. En het ras is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is het karakter van je paard.

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:54

Ik zou voor een Shetlander gaan, maar als je een paard wilt om mee te rijden is dat natuurlijk niet zo handig. Dan zou het een Fjord of Haflinger worden. :j

Over de aanschaf: Shetlander-eigenaren raken hun pony's amper kwijt, dus de prijs ligt zeer laag, maar voor eentje met papieren moet je wel wat meer neerleggen.
Shetlanders eten wat minder dus qua voer/hooi/kuil iets voordeliger (niet onwijs veel hoor), maar qua stalling wordt er vaak niet veel onderscheid gemaakt met andere pony's + ze moeten ook gewoon naar de dierenarts, hoefsmid en kunnen helaas ook ziek worden..

juulsoraya
Berichten: 69
Geregistreerd: 02-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:58

een fjord natuurlijk ;)

Lucy_121
Berichten: 648
Geregistreerd: 24-09-13

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:05

tinker!! superleuk ras en heel veelzeidig. friezen vind ik ook heel mooi maar heb er nog nooit op gereden, haflinger vind ik ook leuk maar niet echt mijn ding, fjord heb ik nooit echt leuk gevonden (sorry fjordenliefhebbers). het gaat natuurlijk om karakter en een klik dus uiteindelijk ligt de keuze bij jou

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:12

Er zit geen verschil in de paarden dat de 1 duurder is dan de ander qwa eten enz.
Enige waar verschil in zal zitten is de aanschaf prijs en een Fries ligt meestal hoger dan een haflinger of fjord.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.
Maar misschien zijn de maandelijkse stalling kosten voor een fjord of haflinger wel.goedkoper dan een Fries bij ons in de regio wel

Keeth

Berichten: 331
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Playa del Stal

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:22

Als ik jou was zou ik kijken naar wat je wil gaan doen met het paard. Daar kan je keuze ook nog van afhangen namelijk.

Voor de rest, als je over een tijdje een paard aan gaat schaffen kan je gewoon eens rondkijken voor de rassen die je het leukst vind. Dan kom je vanzelf een paard tegen wat je meer aanspreekt. En het belangrijkste is en blijft toch het karakter van het paard.

Heb een tijdje een onwijs lieve Friese hengst verzorgd. Super eerlijk, luisterde perfect en alles , maar mooi kon je hem niet noemen, overbouwd en alles :') Dus uiterlijk zegt niet altijd alles hoor, al is het altijd mooi meegenomen haha.

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:24

Citaat:
Of welke is het goedkoopst in aanschaf?
Of welke is het goedkoopst in onderhoud?


Als je deze vragen al stelt twijfel ik of je er wel 1 kan onderhouden.. := ookal is het later..

Lau

Berichten: 16681
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:30

Een fries kan echt wel meer als de meeste mensen denken.
Ze kunnen best een aardige sprong maken, heerlijk dressuurmatig lopen, en lekker mee naar buiten.
Ze zijn heerlijk koel en nuchter, alhoewel die kriebelkont van mij dat soms vergeet.
En tja ze hebben een geweldige uitstraling vind ik persoonlijk!

Anoniem

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:37

Tinker! Maar ik denk dat je wat duidelijker moet zijn... ik vind een tinker fantastisch maar ik hoef geen zz te rijden.
Wees iets duidelijker en het goedkoopst voordeligst? Hobbelpaardje nemen.....
Een paard is duur.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:44

Een Fries een aardige sprong maken? Nou sorry, maar die moet ik nog zien. Vind het over het algemeen ook geen mooie beesten en de gangen ben ik al helemaal niet weg van. Een paard wat niet kan springen zou ik sowieso al niet kopen. Soms kom je er eens een tegen die er goed uit ziet en dan het liefst zonder sokken en korte manen.

Tinkers vind ik persoonlijk "niks". Hou niet van sokken en niet van bont, buiten dat zijn ze wel leuk. Ja, ik weet dat je sokken kunt scheren en dat ze niet perse bont zijn.

Haflingers vind ik over het algemeen leuker dan fjorden, maar een leuke fjord vind ik leuker dan een leuke haflinger. :j Wel zonder sokken (de horror dingen) en zonder pleeborstel kapsel.

Anoniem

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:47

Fjord met stip op 1. Heerlijke beestjes zijn dat. Op 2 haflinger, ook hartstikke leuk. Op 3 fries dan maar, en op 4 tinker. Tinkers ben ik absoluut geen fan van.

No_Fears
Berichten: 444
Geregistreerd: 14-06-13

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:54

Ik denk dat je ook moet kijken naar wat je zelf het leukste vind, een fries kan eeigenlijk best veel, maar een haflinger, fjord of tinker is weer leuk voor buitenritten enzo. Maar zo ver is het nog niet, dus je kunt nog lekker lang nadenken! :j

chimello

Berichten: 6405
Geregistreerd: 28-03-06

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 23:59

Doe mij maar tinkers! Top karakter, bomproef, lange manen, alle kleuren, niet te dure paarden.
Ik heb nu al 14 jaar een tinker en ik heb geen enkele klachten! Ze zijn leergierig, rustig, gemotiveerd en heerlijk op buitenrit. Ze kunnen dressuur, sommige zelfs een sprongetje, ik rijd mijne western. Dus voor de recreatieve ruiter helemaal top. Ook kleine kinderen hebben op mijn tinkers gereden :)
Onderhoud gaat voor allen hetzelfde zijn, eten doen ze natuurlijk allemaal even graag. Ik moet zeggen haflingers en fjorden zijn ook echt niet slecht maar ik heb twee haflingers op stalling gehad hier en dat waren hele sterke, koppige paardjes. Nu heb ik maar een eenzijdige ervaring, kan me voorstellen dat er ook genoeg tinkers kwaaltjes hebben waar anderen een slechte ervaring mee hebben. Denk dat als je eentje wilt je naar allen moet gaan kijken en dan vindt je vanzelf degene waar je een klik mee hebt.

Zwartje07
Berichten: 242
Geregistreerd: 24-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:08

Ik denk dat je niet zo moet focussen op een ras. Zeker als je zelf niet echt een sterke voorkeur hebt moet je daar zeker niet teveel bij nadenken ook niet als je er een gaat kopen. Ga kijken bij paarden die je aanspreken. En dan kom je er vanzelf achter welke bij je past.
Om te kijken naar welke goedkoper is in aanschaf of onderhoud lijkt me niet echt een slim plan gezien een paard niet zomaar een uitgave is en ik van mening ben dat je daar wel echt achter moet staan en om nou maar een shet te nemen omdat de buurman hem voor 50 euro verkoopt en die verder weinig onderhoudskosten met zich mee brengt. Krijg je denk ik spijt van. Volg je gevoel als je portemonnee het nog niet aankan dan nog even wat langer wachten. Maar dat is het dan zeker waard.

SeaSide

Berichten: 2362
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:13

Als ik moet kiezen zou ik voor een fjord gaan. Ik ben opgegroeid met mijn fjord en zou haar voor geen goud willen ruilen. Op nummer 2 komt bij mij zeker weten de tinker naast het uiterlijk hebben ze ook een geweldig lief karakter. Maar een tinker hoeft niet altijd een rustig, bomproof, recreatie paard te zijn. Mijn tinker is ontzettend allert op alles wat er om hem heen gebeurt. Ook is hij erg voorwaarts en dol op springen (80 is het hoogste wat ik met hem heb gespringen en 1 meter zonder ruiter). Voor de rest heb ik niet zo veel met Friezen en haflingers.

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18200
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 03:53

FJ-->YRT

Kaya2003
Berichten: 74
Geregistreerd: 24-03-14
Woonplaats: Nederland

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 11:35

Dank jullie wel allemaal!

Sentigo

Berichten: 518
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:45

LOLLYYwood schreef:
Citaat:
Of welke is het goedkoopst in aanschaf?
Of welke is het goedkoopst in onderhoud?


Als je deze vragen al stelt twijfel ik of je er wel 1 kan onderhouden.. := ookal is het later..


Dit vind ik weer een belachelijke uitspraak..
Niet iedereen heeft dezelfde inkomsten en daarom zijn er ook verschillen. Omdat je geen peperdure kwpn kan kopen met top afstammeling hoeft niet te zeggen dat ze geen paard kan onderhouden.

Als ik tussen deze rassen moet kiezen ga ik voor de fries, die vind ik toch wel erg machtig uitzien. Maar dat is denk ik wel de duurste van deze rassen. Tinkers heb ik niks mee, dan een haflinger!

matoon
Berichten: 6
Geregistreerd: 26-12-13

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:51

ik zou voor een FJORD <3
ik er zelf ook 1 :)

LOLLYYwood

Berichten: 2831
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Aalst (Oost-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:45

Sentigo schreef:
Dit vind ik weer een belachelijke uitspraak..
Niet iedereen heeft dezelfde inkomsten en daarom zijn er ook verschillen. Omdat je geen peperdure kwpn kan kopen met top afstammeling hoeft niet te zeggen dat ze geen paard kan onderhouden.


Als ik tussen deze rassen moet kiezen ga ik voor de fries, die vind ik toch wel erg machtig uitzien. Maar dat is denk ik wel de duurste van deze rassen. Tinkers heb ik niks mee, dan een haflinger!


Dat weet ik ook wel. Maar als je je al afvraagt wat het goedkoopst is in aanschaf, dan gaat er bij mij wel een belletje rinkelen. Evenals de vraag over het onderhoud. Stel dat het paard wat krijgt (vb. een trap van een weidegenoot) en het is erger als verwacht, dan zou het wel heel sneu zijn als het paard moet worden verkocht, omdat dié kosten te hoog worden. Niet alleen de aanschaf is duur, wat voor ras, leeftijd, geslacht, ... het paard ook heeft, het onderhoud en de onverwachte kosten zijn ook soms om U tegen te zeggen.

Blue_Eyes

Berichten: 20356
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Fjord of Tinker of Haflinger of Fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 15:47

Ach joh, schei uit - voordat het kind zo ver is, ziet het leven er weer heel anders uit. Daar kan je nou echt nog geen zinnig woord van zeggen. Laat haar lekker dromen, ze is 10!