Bang voor de bal....

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loetemans
Berichten: 4
Geregistreerd: 26-10-11

Bang voor de bal....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 21:47

Mijn pony is erg bang voor ballen... hoe groot hij is het maakt niet uit. Als er een bal dichtbij haar komt wil ze het liefst heel snel weg galopperen. dit is ook heel vervelend als ik bijvoorbeeld een buitenrit wil maken, ik moet dan voordat ik op de ruiterpaden kom eerst een stukje over de weg, hier spelen graag kinderen en vaak hebben ze een bal bij zich, nickey (mijn pony) wordt dan helemaal angstig. ik vraag dan altijd of ze de bal even willen vasthouden. Maar ik wil natuurlijk het liefst dit afleren. Hier ben ik al lang mee bezig ( rustig naar haar toe met de bal , met snoep) maar dit werkt allemaal niet. :(
Heeft iemand tips?
ik hoor het graag! :o

x Elou

MandyDalii
Berichten: 31
Geregistreerd: 17-10-13
Woonplaats: gouda

Re: Bang voor de bal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 22:12

Gewoon vaak oefenen in de bak of paddock
mijn pony was ook erg bang voor ballen maar als je ze er rustig zelf aan laat wennen komt het vanzelf goed!
gewoon je paard met een bal in de bak en er niks mee doen.. vaak achter elkaar oefenen en als die er naar toe gaat goed belonen!
geduld en misschien gaat die het vanzelf minder eng vinden

YvonRondo
Berichten: 484
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Bang voor de bal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:33

Misschien kun je haar in de paddock/wei laten en gewoon ergens een bal neerleggen? Misschien word ze op een gegeven moment nieuwsgierig en komt ze even kijken. Bouw het rustig, stapje voor stapje op en wees niet bang eens een stapje terug te doen. Geduld is de sleutel!

Nickas

Berichten: 1176
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Heiloo

Re: Bang voor de bal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:55

Leg een bal een meter verderop neer (of verder, als dat in het begin nodig is) en ga haar rustig poetsen. Herhaal dit elke keer en leg de bal steeds dichterbij.

Hou je paard vast aan een lang halstertouw en schop zelf zachtjes een bal voor je uit, terwijl je loopt.
Grote kans dat ze dat minder eng vindt, dat het haar nieuwsgierig maakt en dat ze even wil kijken.

Laat andere mensen van stal een bal overschoppen terwijl jij er langs loopt, 100x als het moet, tot ze er ontspannen langsloopt.

Er zijn genoeg oefeningetjes te bedenken om haar zo vaak te confronteren met een bal dat ze het minder eng gaat vinden!

Anoniem

Re: Bang voor de bal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:22

Dit hoort niet op AP maar past gezien de leeftijd van TS beter op YRT daarom verplaats ik het topic daar naar toe.
AP => YRT

Anoniem

Re: Bang voor de bal....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:28

De bal voor haar houden zodat ze eraan kan snuffelen, als ze geen interesse meer toont (hoofd wegdraaien) kan je misschien een stapje verder.
Probeer is met de bal over jouw paard haar rug te aaien, als ze dat op een gegeven moment niet meer spannend vindt kan je weer een stapje verder.
Je kan de bal zachtjes tussen haar door schoppen, heen en weer. Als ze dat ook niet meer eng vindt kan je ook nog wat andere dingetjes doen met de bal.

Laat haar natuurlijk wel even rusten en doe niet al te veel achter elkaar. Je paard moet even verwerken wat haar zonet overkomen is.
Als ze zeg maar "kauwen" betekent dat ze iets bijgeleerd hebben ;)

LiekeX
Berichten: 20
Geregistreerd: 04-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:32

Je kan de bal een keer in haar land leggen of stal of een paar meter naast haar als je dr aan t Poetsen bent.
Je kan ook een keer heel rustig met de bal ren paar beter bij haar vandaan gaan staan. Laat zien dat de bal niet eng is en ga heel ontspannen er bij staan.
Als iets van dit werkt ga je steeds wat dichter bij.
Dwing haar vooral niet.
De kans dat ze banger word is dan best groot
Hopelijk heb je er way aan