[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:35

Maar.. je geeft dat ook als reden waarom zij eigenlijk niet op die shet zou kunnen. Qua gewicht en lengte zou het nog best kunnen waarschijnlijk.. maar vaak kun je dat het beste beoordelen als je het op een foto of real life ziet.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 17:41

Ik geef gewoon mijn mening, ik zie in m'n omgeving gewoon veel kinderen die te lang zijn maar toch op hun shetlanders blijven rijden. Vaak komt er dan het excuus " maar ik weeg niet veel "

Paddeltje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:00

Nathalie18x schreef:
1.58 op een pony van 1.07 vind ik persoonlijk niet kunnen. Ik ben 1.60 en klim echt niet op een pony die kleiner is dan 1.40. Maar om even te reageren op de vraag over de shet. Ik zou er niet aan beginnen, ook al is het een twijfelgeval. Er wordt vaak gedaan alsof shetlanders alles kunnen dragen maar dat gaat helaas niet.

Shetlanders kunnen idd niet alles houden, maar echt wel wat hoor! Heel veel mensen onderschatten dat juist. De max bij een shetlander van 1.10 is 50 kilo, en zij weegt niet eens 40 kilo. :) En de eigenaar van de shet vindt het ook prima, en ik neem aan dat die zelf prima weet hoeveel die shet aan kan :)
Laatst bijgewerkt door Paddeltje op 19-04-17 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:01

Paddeltje schreef:
Nathalie18x schreef:
1.58 op een pony van 1.07 vind ik persoonlijk niet kunnen. Ik ben 1.60 en klim echt niet op een pony die kleiner is dan 1.40. Maar om even te reageren op de vraag over de shet. Ik zou er niet aan beginnen, ook al is het een twijfelgeval. Er wordt vaak gedaan alsof shetlanders alles kunnen dragen maar dat gaat helaas niet.

Shetlanders kunnen idd niet alles houden, maar echt wel wat hoor! Heel veel mensen onderschatten dat juist. De max bij een shetlander van 1.10 is 50 kilo, en zij weegt niet eens 40 kilo. :) En de eigenaar van de shet vindt het ook prima, en ik neem aan dat die zelf prima weet hoeveel die shet aan kan :)

Een (grote) shet weegt echt geen 250 kilo...

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:02

Dan nog, 1.58 op een shet?! Kom je nog onder de knieën van de pony uit.
Bovendien vind ik 50 kg te zwaar en zou iemand met dat gewicht ook niet op mijn pony zetten.

Paddeltje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:04

TerraHowrse schreef:
Dan nog, 1.58 op een shet?! Kom je nog onder de knieën van de pony uit.
Bovendien vind ik 50 kg te zwaar en zou iemand met dat gewicht ook niet op mijn pony zetten.

Ik kwam niet onder de knieën van mn pony uit :)

Dancyy
Berichten: 2699
Geregistreerd: 03-11-15

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:15

Nooit. Als ik met 1.58 op met shet ging zitten kwam ik er echt wel ver onderuit.
En al mocht dat niet zo zijn dan is 1.58 alsnog veel te groot, breng je de pony uit balans.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:24

Paddeltje schreef:
TerraHowrse schreef:
Dan nog, 1.58 op een shet?! Kom je nog onder de knieën van de pony uit.
Bovendien vind ik 50 kg te zwaar en zou iemand met dat gewicht ook niet op mijn pony zetten.

Ik kwam niet onder de knieën van mn pony uit :)

En?
Dus je bent pas te lang/groot als je voorbij de knieën van een pony komt?
Dat klopt al niet daarnaast, is dat helemaal geen richtlijn omdat je dan bij een veel te dikke pony nooit onder zijn buik uitkomt (en dus met jouw beredenering niet te groot bent).
Dan heeft een pony ook al zijn extra gewicht mee te zeulen.

Paddeltje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-16

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:30

Als jullie even allemaal op Google info opzoeken, staat er dat een grote shet, max 50 kilo kan houden, en dat je naar de lengte zelf mag kijken. Als ik er op zat was ik niet te lang, en mijn pony is niet te dik. Bovendien is er niks met de balans. Ik reed niet intensief, en mijn pony gaf nooit aan dat het te veel voor hem was. En geloof me, als dat zo was zou je dat doen agz ze nogal lui is :)
Ik snap jullie helemaal, maar je kan niet oordelen zonder dat je het ooit in het echt gezien heb. Bovendien werd mij altijd vertelt dat ik er nog prima op kon, en dat zeiden ook mensen die al 20 jaar of langer ervaring hebben met pony's en paarden.

Neverland

Berichten: 6639
Geregistreerd: 23-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:37

Ah ja want alles wat op Google staat is waar :')

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:39

Ja, want alles dat op Google staat is waar :+ . Ik ben 2 cm groter en zou bijna mee kunnen lopen met een shetlander.

Paddeltje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:40

Neverland schreef:
Ah ja want alles wat op Google staat is waar :')

Zeker niet waar, maar ik heb dit van meerdere mensen gehoord en zoals ik al zei kon mijn pony het prima aan en iedereen vond het ook.

Paddeltje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 20:41

Nathalie18x schreef:
Ja, want alles dat op Google staat is waar :+ . Ik ben 2 cm groter en zou bijna mee kunnen lopen met een shetlander.

Dan is dat waarschijnlijk een kleine shet.

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 08:49

Ach als je maar kort genoeg je beugels maakt kom je inderdaad niet voorbij de knieën :=
1.58 op een shet vind ik ook niet kunnen

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 09:08

[SMP] Maximale gewicht op een shetlandertje

Een gemiddeld zadel met toebehoren weegt zo'n 5 tot 7 kilo (afhankelijk van de maat/ het materiaal) wat je bij je eigen gewicht moet optellen. De beste manier om te kijken hoe zwaar jij aangekleed inclusief zadel bent is weegschaal mee naar stal en met zadel in je arm op de weegschaal gaan staan.

Ik raad het qua lengte af, en vrees dat je ook qua gewicht te zwaar bent.

JudithGigi

Berichten: 4220
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 10:06

Gewoon niet erop gaan zitten, klaar.
Wat is er mis met een pony met een betere maat? :)

Paddeltje
Berichten: 12
Geregistreerd: 29-05-16

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:45

Ik vind het zelf prima kunnen, is mijn mening en zoals ik trouwens al vermeld had, rijd ik niet meer op die shet.

neraja1
Berichten: 19
Geregistreerd: 03-02-17
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:02

Hoi!
Als je zelf rond de 1.65 bent, wat vinden jullie de minimale schofthoogte van een paard waar je nog op kunt rijden? Omdat ik slecht ontzettend ben in het inschatten van o.a. groottes, zouden jullie dan ook een voorbeeld van een ras erbij kunnen noemen? Of eventueel een foto te plaatsen van een pony/paard met die hoogte?
Alvast bedankt!

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:10

neraja1 schreef:
Hoi!
Als je zelf rond de 1.65 bent, wat vinden jullie de minimale schofthoogte van een paard waar je nog op kunt rijden? Omdat ik slecht ontzettend ben in het inschatten van o.a. groottes, zouden jullie dan ook een voorbeeld van een ras erbij kunnen noemen? Of eventueel een foto te plaatsen van een pony/paard met die hoogte?
Alvast bedankt!


Zelfde lengte als jij en hier op 1,45. Smal voor een haflinger.
Mijn vorige post staat een filmpje. Die was 1,30. Niet ideaal en voor t mooie te lang.
1,38 is denk wel het minimale voor het mooie.
Uiteraard ligt dit wel aan je eigen gewicht en bouw van de pony. Ik ben zo'n 55kg. Voor de haf niet heel belangrijk. Andere pony wel.

Afbeelding

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 22:45

Ligt er echt aan want ik rijd op een pony van 1.45 en dat kan allemaal prima alleen hoor ik wel steeds vaker vallen dat ik te lang begin te worden (?) en ik ben 1.61 so...

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 04:27

Heb je er een foto van?

En zeg ook hoor afhankelijk van jezelf maar ook de bouw van de pony.

neraja1
Berichten: 19
Geregistreerd: 03-02-17
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 06:55

@suikermeisje , dankjewel! Dus eigenlijk gewoon een haflinger maatje? Ik heb korte beentjes en ben slank gebouwd, haha.

maralyn

Berichten: 10437
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 07:02

Lengte en gewicht zal met de meeste ponys prima zijn.
Waar ik echter mee zit is de lengte van het zadel.
Veel boomzadels passen niet op kleine ponys.
De rug is maar kort. En te lange zadels kunnen erg irriteren tov de nieren en zelfs schade geven.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:18

@Neraja1: Hier 1.64m en ook korte beentjes. Op een connemara van 1.40-1.45 toont dat zo:

Afbeelding
Extra: http://i64.tinypic.com/14nd5eg.jpg

Zijn exacte schofthoogte weet ik niet, ernaast is het verschil zo:
Afbeelding

Ik vind dit voor mijzelf een heel fijn maatje. Ik denk dat je het wel kunt vergelijken met de gemiddelde haflinger inderdaad. Het weidemaatje van deze pony is een luxe haf van 1.50 en dat is toch wel anders.

deksel

Berichten: 3790
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 08:40

Mijn verzorgbeestje is zo'n 1.55, ikzelf 1.63. Superfijn maatje. Ik denk dat vanaf 1.45 moet kunnen, afhankelijk van de bouw van de pony. Afbeelding