Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wel of niet helpen als hulp op stal?

 
Profiel   

Ik weet niet of dit hier goed staat...

Hallo,

Ik zit nu na te denken over of ik in de toekomst ga helpen op een stal of niet (zaterdag hulpje). Ik zal vooral vooral gaan helpen met klusjes zoals vegen, uitmesten, paarden longeren en wassen enz. Het lijkt mij heel leuk om te doen maar er zitten wel een paar maars aan vast.

Ik heb al eens eerder geholpen op die stal (2 jaar geleden). Ook toen vond ik het werk heel leuk maar helaas was een andere hulp (de enige andere) niet erg aardig voor me. Ik deed in haar ogen veel fout en ik kon niet met paarden omgaan. Dat deed erg veel pijn om te horen en ik geloofde het ook nog (ben erg onzeker). Natuurlijk is het dan al niet meer zo leuk maar ik stopte pas echt toen ik een toenmalige vriendin (T) eens meenam voor een dagje. T werd met veel dingen voorgetrokken. Ze mocht binnen longeren en ik buiten in de stromende regen, ze mocht rijden (ik na 3 maanden nog steeds niet) en nog wel wat van die kleine dingetjes. Dat was voor mij echt de druppel, daarna was ik nog een paar keer geweest maar het ging niet beter, dus stopte ik.
Ik ben vooral bang dat die andere hulp er nog is, ik heb geen zin om weer de hele tijd afgekraakt te worden.

Ik heb nu uiteraard meer ervaring dan toen. Ik verzorg namelijk al een jaar een paar pony's waar ik heel veel van heb geleerd. Alleen blijf ik erg onzeker over wat ik doe wel goed is. Aan het eind van een dag kan ik ook wel echt stuk gaan als een dag (volgens mij) niet goed ging en ik alles fout deed. Maar van fouten kun je leren. Alleen gaat het nooit echt op zo'n manier dat ik ook echt tevreden ben met hoe ik handel.

Ook is een dag met veel staan (van 8 - 17) erg belastend voor mijn rug, knieën en voeten. Even lukt wel, maar gedurende de dag krijg ik er echt last van. Daarom weet ik ook niet of de hele dag helpen wel zo'n goed idee is al probeer ik het wel.

Dit zijn redenen waarom ik het niet zou willen doen. Maar ik zie het ook als een geweldige uitdaging waarbij ik veel zal gaan leren. Daarom zal ik het graag wel willen doen. Qua school kan ik wel om de zaterdag heen plannen. Ik heb nog even om te beslissen, waarschijnlijk begin ik met helpen ergens in 2016 (als ik het wil). Dus alles is mogelijk.
Wat vinden jullie een verstandige keuze? Wel of niet? Afzeggen kan nog. Deze beslissing vind ik zelf erg moeilijk om te maken (mijn ouders vinden alles goed, maar adviseren ook niets)

Alvast bedankt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-15 22:18 



 
Profiel   

Dus als ik het goed begrijp wil jij als zaterdaghulp op een stal gaan werken waar je al eerder gewerkt hebt maar waar het niet boterde tussen jou en de andere hulp. Je weet niet of dat meisje er nog is... Nou dat lijkt me dan het eerste wat je uit moet vinden. Verder zul je met de eigenaren moeten bespreken hoe je het vorige keer ervaren hebt. Verder moeten de taken duidelijk zijn. Sommige dingen doe je op je 14e niet sommige wel.

Citaat
Ook is een dag met veel staan (van 8 - 17) erg belastend voor mijn rug, knieën en voeten. Even lukt wel, maar gedurende de dag krijg ik er echt last van. Daarom weet ik ook niet of de hele dag helpen wel zo'n goed idee is al probeer ik het wel.


Hallo zeg, je bent 14 geen 70. Tuurlijk is het zwaar en doet in het begin alles pijn. Maar dat gaat dus over na een half jaartje of zo. Zo doe je conditie op het hoort er bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-15 22:24 



 
Profiel   

Ik zou zeggen doen!
Dat die andere hulp zo gemeen is, zegt dat die ofwel jaloers is ofwel niet veel verstand heeft.
Niet twijfelen aan jezelf, als jij voelt dat je goed handelt en in het voordeel van de paarden.

Je kunt zoveel bijleren van ergens te helpen en het is ook leuk.

Is het misschien een mogelijkheid om enkel bv. 's ochtends te helpen zodat je in de middag wat kunt rusten of andere dingen doen zodat je je lichaam niet teveel belast.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-15 22:27 



 
Profiel   

mrie schreef
Dus als ik het goed begrijp wil jij als zaterdaghulp op een stal gaan werken waar je al eerder gewerkt hebt maar waar het niet boterde tussen jou en de andere hulp. Je weet niet of dat meisje er nog is... Nou dat lijkt me dan het eerste wat je uit moet vinden. Verder zul je met de eigenaren moeten bespreken hoe je het vorige keer ervaren hebt. Verder moeten de taken duidelijk zijn. Sommige dingen doe je op je 14e niet sommige wel.

Citaat
Ook is een dag met veel staan (van 8 - 17) erg belastend voor mijn rug, knieën en voeten. Even lukt wel, maar gedurende de dag krijg ik er echt last van. Daarom weet ik ook niet of de hele dag helpen wel zo'n goed idee is al probeer ik het wel.


Hallo zeg, je bent 14 geen 70. Tuurlijk is het zwaar en doet in het begin alles pijn. Maar dat gaat dus over na een half jaartje of zo. Zo doe je conditie op het hoort er bij.



Beetje vriendelijk mag ook wel hoor, ik houd dat ook niet vol ivm scoliose, X-benen en platvoeten, er kan ook iets zijn :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-15 22:30 



 
Profiel   

mrie schreef
Hallo zeg, je bent 14 geen 70. Tuurlijk is het zwaar en doet in het begin alles pijn. Maar dat gaat dus over na een half jaartje of zo. Zo doe je conditie op het hoort er bij.


Natuurlijk ben ik geen 70. Ik heb alleen wat lichamelijke problemen (platvoeten, scheve rug en wat losse banden rond mijn knieën.) Daar kan ik niet veel aan doen maar door training is het al veel beter dan eerst. Conditie heb ik al genoeg (elke dag 20 km fietsen en wandelen/hardlopen 3x per week)


Laatst bijgewerkt door Kashmino op 30-11-15 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-15 22:38 



 
Profiel   

Idd eerst uitzoeken of die ander er ook nog werkt. Zo ja, en je wilt wel heel graag? Eerst heel goed gesprek met eigenaar van stal aangaan? Weet deze uberhaupt wel waaarom je er eerder weg bent gegaan?

Offtopic: altijd vooroordelen, je bent jong en dus gezond. Helaas is dit niet bij iedereen het geval. Ik ben inmiddels 38, loop ook al sinds ik me kan heugen met allerlei lichamelijke klachten, maar ja, niet in het gips, niet in een rolstoel, dus ik zal wel niks mankeren. Is makkelijk gezegd: je went wel aan het staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-15 22:48 



 
Profiel   

Ts, ga even goed in gesprek met de eigenaren van die stal. Stel van tevoren een lijstje op met dingen die je verwacht (wel/geen stallen mesten, wel/niet zelfstandig met een paard werken, wel/niet rijden) en een lijstje waarvan jij vindt dat je kan. Vraag in dat gesprek ook wat zij van jou willen. Waarvoor zoeken ze iemand, wat willen ze dat je doet? Komt dat overeen met jouw lijstje, heb je een goed begin. Je kan dan ook meteen vragen of dat andere meisje er nog is.

Laat ook weten dat je met je rug/knieën zit. Maar misschien zijn er ook wel klusjes zittend te verzinnen? Tuig schoonmaken bijvoorbeeld?

Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-15 22:57 



 
Profiel   

Ik hoor nergens of je er ook een vergoeding voor krijgt? Of heb ik daar overheen gelezen? Begrijp me niet verkeerd: als jij dit soort werk graag doet en er van wil leren en ervaring opdoen: ga je gang! Maar ik heb te vaak gezien dat staleigenaren de liefde van (jonge) meiden voor de paarden genadeloos uitbuiten en daar wil ik je toch even voor waarschuwen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-15 23:01 



 
Profiel   

Een lijstje maken is wel handig ja. Ik krijg geen vergoeding, maar evt. rijden bijvoorbeeld zal voor mij al als een vergoeding werken. De eigenaar van de stal ken ik wel, mijn ouders kennen hem ook wel en kunnen er dus ook wel iets van zeggen als iets niet klopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-15 08:56 



 
Profiel   

Ik zou het gewoon proberen. Misschien is het meisje wel verander/weg. Je kan gewoon kijken of het leuk is! straks grijp je de kans mis en dat is echt zonde. praat anders met de eigenaren van stal! succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-12-15 17:33 



 
Profiel   

Volg je hart. Als je het zo graag wil dat je er steeds weer aan moet denken: doe het!

Maar maak dan inderdaad afspraken dat je rustig begint, bijv. een paar uur of een halve dag. En leg ze uit waarom. Je kunt altijd nog uitbreiden.

Vergeet ook niet: je bent nog jong, je doet het voor je plezier. Als het alsnog te zwaar wordt, mag je ook weer stoppen. Voel je daar dan niet schuldig over.

Wees ook niet te streng voor jezelf. Iedereen maakt fouten, en jij wil graag leren. De beste leerschool is door fouten te maken. Als ik lees hoe serieus jij erin staat, en hoe goed je erover nadenkt, denk ik dat ze aan jou een hele betrouwbare verzorger hebben. En dat is veel waard :-)

Veel plezier en succes gewenst!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-15 22:29 



 
Profiel   

Ik geef je 1 tip voor als je het wel gaat doen: maak duidelijke afspraken.

En dan ook echt voor dagen, tijden, werkzaamheden... dat je straks niet ieder vrij uurtje op stal verwacht wordt om uit te mesten, of ineens bij klusjes betrokken bent waar je niet op zit te wachten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-15 11:01 



 
Profiel   

Kashmino schreef
Een lijstje maken is wel handig ja. Ik krijg geen vergoeding, maar evt. rijden bijvoorbeeld zal voor mij al als een vergoeding werken. De eigenaar van de stal ken ik wel, mijn ouders kennen hem ook wel en kunnen er dus ook wel iets van zeggen als iets niet klopt.

Geen vergoeding? Dan zou ik een ander baantje gaan zoeken. Je werkt er de hele dag en krijgt er ook nog eens niks voor. Dan zou ik krantjes ofzo gaan bezorgen ben je een paar uurtjes mee bezig en mooi zakcentje en het andere dagdeel paarden verzorgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-15 11:28 



 
Profiel   

Als je iets echt leuk vind dan moet je ervoor gaan. Ik denk dat passie voor iets alles goed maakt. Ik zou anders zoeken naar een andere stal waar je kan helpen.

Zo te horen ben je een echte paardenmeid, dus go for it en laat je niet van de wijs brengen en doe wat je graag doet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-12-15 21:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen