[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26430
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 10:07


Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 17:55

Babootje schreef:
Er zijn maar weinig particulieren die dat doen. De particuliere hobbyhandelaren doen dat soms nog wel. Is een paard verzekerd dan lijkt me enkele weken op proef niet zo'n probleem. Binnen enkele weken tot een maand een paard "verpesten" geloof ik niet in. Mits het paard gezond is.
Er zijn wel verzekeringen die een paard in een proefperiode willen verzekeren. Je hebt het dan wel over een ongevallen/dood dekking. Als de kopende partij de verzekering wil betalen tja, waarom niet? In de meeste gevallen gaat het goed. Handelaren verkopen op die manier ook wel eens ongezonde paarden, omdat de kopers in zo'n periode zich al enorm aan zo'n paard hechten.
Het probleem zit hem meer in de band die je als particulier met je paard hebt. Als je het om wat voor reden dan ook verkoopt, wil je het boek ook sluiten.

Een paard binnen een paar weken verpesten is zeker wel mogelijk!! Ik verkocht eens een haflinger merrie die hartstikke braaf was. Binnen 2 weken moest ze haar verkopen omdat ze stijgerde, bokte, er vandoor ging.... met andere woorden er was geen land meer te bezeilen.

Het heeft eraan gelegen dat zij niet consequent genoeg was geweest/ kon zijn. En dat had het paard veilloos door.... dus het kan zeker wel.

Babootje

Berichten: 26430
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:31

@Ilonamandjes dan heb je het gewoon over een niet klikkende combinatie. Dan heb je of een te stoute pony verkocht aan iemand die dat nog niet aankon of de kopende partij heeft zichzelf overschat.
Maar dan is de pony nog niet verpest. Want zodra je er iemand op zet die overwicht heeft is het zo weer over.
Als ik het over verpest heb, dan heb ik het over krom of scheef gereden. En dat heb je bij een gezond dier echt zo snel nog niet gedaan.

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:34

Klopt helemaal Babootje!
Het is inderdaad maar net op welke manier je verpest ziet :)

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:45

Wij hebben eens een pony verkocht. Die mensen hadden hem een maand op proef. Na een maand kwam ze terug, want ze was niet braaf genoeg. Nou het kostte ons 3 maanden om de pony weer vertrouwen terug te geven en normaal te krijgen met rijden... Dus ik snap het niet op proef doen wel...

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 18:48

Je kunt een proefperiode ook aan huis geven.
Dat de kandidaat-koper komt rijden en doen met het paard bij jou thuis.
Kun je eea goed in de smiezen houden en eventueel wat bijsturen ;)

Is voor jonge of onervaren kopers best een prettige oplossing lijkt me.
Moet je wel redelijk in elkaars buurt wonen uiteraard :D

Kimmie25501

Berichten: 7580
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-16 19:40

Bedankt voor het contract! Ik heb zo'n zin in morgen!
Vandaag weer een keertje gesprongen in de les, was erg leuk om te doen. Ik rij nu echt elke les op Mitzy, wel leuk dat ik nu een beetje een soort van band op kon bouwen met haar.
Mijn instructrice vond Armando eigenlijk leuker dan Shan, maar ik vind Shan echt helemaal geweldig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 19:56

Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor het contract! Ik heb zo'n zin in morgen!
Vandaag weer een keertje gesprongen in de les, was erg leuk om te doen. Ik rij nu echt elke les op Mitzy, wel leuk dat ik nu een beetje een soort van band op kon bouwen met haar.
Mijn instructrice vond Armando eigenlijk leuker dan Shan, maar ik vind Shan echt helemaal geweldig!


Waarom vond zij Armando leuker? Zijn uiterlijk? Of hoe hij loopt?

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-16 20:12

Pichu schreef:
Kimmie25501 schreef:
Bedankt voor het contract! Ik heb zo'n zin in morgen!
Vandaag weer een keertje gesprongen in de les, was erg leuk om te doen. Ik rij nu echt elke les op Mitzy, wel leuk dat ik nu een beetje een soort van band op kon bouwen met haar.
Mijn instructrice vond Armando eigenlijk leuker dan Shan, maar ik vind Shan echt helemaal geweldig!


Waarom vond zij Armando leuker? Zijn uiterlijk? Of hoe hij loopt?


Daar ben ik ook wel benieuwd naar! :)
Want ik zou, behalve als je instructrice er echt een goede reden voor heeft (dat hij onregelmatig loopt ofzo) gewoon gaan voor wat je zelf het leukst vindt! Want om achteraf spijt te hebben is helemaal niks!

Kimmie25501

Berichten: 7580
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 09:06

Ze vindt dat hij wat meer ervaring heeft en dat ik meer van hem zou kunnen leren. Ook dat hij meer stabieler is dan Shan.
En dat klopt ook wel. Maar dat hij al schrok toen een jongetje met een tractor (zo'n klein speelding) ging rijden, en dat ze er al heel lang niet mee gesprongen heeft, en dat ze maar drie keer per jaar het bos in gaat. Nou ja die dingen vind ik eigenlijk niks. Shan is veel makkelijker daarin. Zullen we het er maar op houden dat ik hem leuk vindt haha.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:10

Eerlijk? Ik denk dat je je keuze al gemaakt hebt, namelijk Shan.
Denk aan wat ik zei hé ;)

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:10

Mijn paard is echt wel braaf. Maar zo'n speelgoedding zou hij ook wel even raar kijken denk ik. Maar jij moet je gevoel volgen. Je koopt een paard voor jezelf en niet je instructie. Smaken verschillen. Volg je hart.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 09:12

Haha ik zou ook voor shan gaan! Ik heb in de jaren wel geleerd dat betrouwbaarheid en het fijne gevoel meer waard zijn dan kunstjes, looks of goede bewegingen.

Kimmie25501

Berichten: 7580
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 09:13

Ja klopt inderdaad zeker. Ik vind Shan echt geweldig. Ik wil alleen even weten wat ze van zijn manier van lopen vindt, en ik ga zelf gewoon nog een keertje kijken. Ik ben gelukkig eigenwijs genoeg om niet alleen naar mijn instructrice te luisteren haha
Vandaag gaat ook nog een vriendin van mij mee, die kijkt er ook weer net met iets andere ogen naar dan ik of mijn instructrice.

Babootje

Berichten: 26430
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 13:37

suikermeisje schreef:
Mijn paard is echt wel braaf. Maar zo'n speelgoedding zou hij ook wel even raar kijken denk ik. Maar jij moet je gevoel volgen. Je koopt een paard voor jezelf en niet je instructie. Smaken verschillen. Volg je hart.


"Je hart volgen" is altijd een risicovolle raad. Het hart kan verradelijk zijn en je verleiden tot het nemen van verkeerde beslissingen :D :D
Beter is het om je verstand te volgen en soms nog beter iemands verstand te volgen die er wat verder vanaf staat.
De instructrice van Kim kijkt misschien wel iets verder dan Kim op dit moment zelf kan.
Liggen je ambities bij een wedstrijdje rijden of springen dan zou je een paard moeten zoeken die dat in potentie wel in zich heeft. De instructrice van Kim kan dat misschien wat beter beoordelen.
Te vaak heb ik mensen een paard zien kopen met als doel om alleen maar naar buiten te gaan, die vervolgens gegrepen werden door hun eigen ambitie waar het paard niet meer aan kon voldoen. Dat is ook verdrietig.
Het is dus verstandig om heel goed van te voren te bepalen wat je er mee wil.
Hou je van springen, moet het paard dat wel kunnen en in potentie ook meer in zich hebben dan een B-parcoursje. Anders kun je niet samen groeien.

Kimmie25501

Berichten: 7580
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 15:07

Vandaag weer weesten kijken bij Shan. Mijn instructrice was ook mee en heeft hem ook gereden.
Het rijden bij mij ging echt niet goed. Hij liep vrij hard omdat het nog steeds in mij zit om elke pas aan te sporen, ook waren we elkaar vaak even kwijt. Maar sommige momenten waren wel weer fijn.
Daarna ging mijn instructrice erop. Zij reed hem zo fijn! Het zag er heel goed uit en dan denk ik, ja hij kan het wel. Het moet er alleen even uitkomen.
Als ik hem koop, dan moet ik nog heel veel leren met dressuur. Ik kan nog niet meteen wedstrijden gaan rijden. Maar dat wil ik ook nog niet. Wel wil ik nog veel leren.
Met hem kan ik ook springen, en naar het bos en hij staat gewoon zonder touwtje helemaal los in vertrouwen. Dat zoek ik ook. Maar in hem zal ik meer tijd en inspanning moeten stoppen, om dat helemaal goed te krijgen. Hij kan nu rondjes lopen, een goede b-proef kan hij, maar nog niet meer.
Maar tegelijkertijd vind ik hem echt helemaal geweldig! Ik voel echt een band, hij blijft bij me in de buurt soort van. Daar wordt ik heel blij van.
Dus ik moet er echt nog even een nachtje over slapen. Mijn instructrice keurt hem zeker niet af, ze vindt hem ook heel leuk. Maar het is nog wel even heel anders.
In het begin snapte hij haar ook nog niet, maar hij leert heel snel, en snapte het zo.
Ik denk dat ik diep in mijn hart de keuze al heb gemaakt, alleen mijn hoofd moet nog even meedenken.

Net zag ik trouwens een topic in uitgelicht (fb) van IM, ik dacht dat ik het wel aankon, helaas nog niet :') Op dat soort momenten mis ik Oreo echt zo erg. Hij kon me wel helpen hierbij denk ik. Ik vraag me soms af waar hij nu is. Zou hij ergens daarboven zijn? Of is er niks meer?

Kimmie25501

Berichten: 7580
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 16:01


karijn

Berichten: 5417
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:29

Kimmie, je twijfelt enorm lees ik zo. Mijn ervaring is bij twjfel niet doen. Doe een stap terug en wacht tot je hart en je verstand echt op één lijn zitten.

NikkivanOlstJarig

Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:35

Ik wil me als "verkopende partij" hier niet teveel in mengen omdat het volledig haar eigen keuze moet zijn, maar vind haar reactie toen ze klaar waren met rijden "dit paard maakt mij gelukkig" wel heel bijzonder :)

Heel veel succes, denk er echt goed overna en laat vooral geen druk op je zetten. Ga desnoods bij allebei nog een keer kijken en voelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:37

Eerlijk? Ik denk dat je nog verder moet kijken. Bij twijfel moet je het niet doen. Shan lijkt misschien leuk, maar misschien is er een paard dat nog beter bij je past. Je hoeft ook niet meteen te kiezen hè.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:37

karijn schreef:
Kimmie, je twijfelt enorm lees ik zo. Mijn ervaring is bij twjfel niet doen. Doe een stap terug en wacht tot je hart en je verstand echt op één lijn zitten.


Dat denk ik eerlijk gezegd ook.
Misschien is het gewoon nog wat te vroeg :(:)

Wacht even op dat paard waarvan je hart een sprongetje maakt en waarvoor je bijna je instructrice het mes op de keel zou zetten om hem ook leuk te vinden!
Dan alsnog medisch laten keuren uiteraard ;)

Je hebt geen haast, hè?

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 16:39

Weet je Kimmie onze geliefde paarden, ze zitten in ons hart en daar gaan ze nooit meer weg. De pijn van het missen wordt langzaam minder en de mooie herinneringen blijven. Ook na 20 jaar.

Babootje

Berichten: 26430
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:13

Hoe oud is Shan eigenlijk?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 19:15

Zeven, Babootje :)

Kimmie25501

Berichten: 7580
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-16 19:52

Ik heb denk ik mijn keus gemaakt. Ik zal jullie er morgen meer over vertellen.