[VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:57

Zonde zeg dan dat ze niet direct naar Elise is gegaan. Dan was dit 100% zeker nooit gebeurd. Ik kan het weten want mijn merrie heeft er 4 maanden gestaan. En heel veel mensen op bokt zullen het beamen. En ze traint echt niet alleen lastige of moeilijke paarden maar ook paarden die afwijkend gedrag vertonen, een trauma ergens aan over hebben gehouden of waar het ijnrijden niet is gelukt. Het gebeurd allemaal zonder druk en met heel veel belonen en heel veel afwisseling, lange lijnen, obstakeltraining, balkjes lopen, schriktraining etc. etc. Ze maakt ze eerst verkeersmak aan de hand en bij die van mij ging ze de 2e keer dat ze erop zat al ermee naar buiten, dat is leuker en interessanter voor een paard dan rondjes in de bak. En ze start vanaf het allereerste begin, halster omdoen, meelopen, respect hebben etc. etc. Je kunt geen betere keus maken vind ik om haar een goede 2e kans te geven en jezelf ook want niet veel mensen kunnen wat zij kan.

Namira542

Berichten: 1061
Geregistreerd: 09-06-16
Woonplaats: Grunnn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:09

Ik snap wel wat je in hem zag als veulen haha <3

Ben heel benieuwd of het jullie gaat lukken! Zou indd even rustig aandoen, overhaasten is nooit goed en vooral niet bij jonge paarden. Ik volg zeker mee, en alvast succes!! +:)+

Mandareina
Berichten: 73
Geregistreerd: 10-06-15
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:01

Ik volg!
Ben heel benieuwd hoe het verder gaat met jullie :)

Lumkea

Berichten: 124
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:41

Ik volg ook! Zelf ook een 3,5 jarige die voorlopig heel flink is dus hopelijk houdt ze dit vol :)

Patricia_86

Berichten: 1287
Geregistreerd: 02-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:49

ik volg ook

edith2

Berichten: 511
Geregistreerd: 22-09-08
Woonplaats: Purmerend

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:53

kan je vertellen hoe de problemen zich uitte tijdens het inrijden? Wel super vervelend voor je maar zeker ook voor je paard. Dat bedenkt niemand zich toch van te voren!

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:00

Hoe lang heb je je paard al? Ik lees dat je hem als veulen hebt uitgezocht..is ie al die tijd bij jou geweest? Want heel stom gezegd misschien...sommige missen echt oprecht hun eigen eigenaar, en sluiten zich dan af.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 23:12

Super leuk zoveel volgers :D
Morgen kijken of ik weer wat leuks kan verzinnen om te doen. Deze week een keertje even gespeeld en verder d'r ding laten doen om bij te komen. Dan is het echt wel fijn dat ze gewoon kan rennen en springen wanneer ze wil in de uitloop. Ze verveelt zich wel duidelijk al aardig, dus ik moet toch wat meer gaan verzinnen. Vind het alleen zo vroeg om nu het longeren alweer op te pakken.

De problemen uitten zich in eerste instantie in helemaal niet mee willen werken met alles (in de omgang, met longeren etc etc), toen het wat beter ging begon het ohz met verzet dmv dreigen tot omhoog komen, wegspringen, vluchten of stilstaan. Dat heb ik er iig van begrepen.

Ik heb haar al sinds veulen ja, eerst stond ze 1,5 jaar bij mijn opa met vriendjes waar ik wekelijks een paar keer kwam en na het afspenen is ze naar ons gekomen. Dus inmiddels alweer 3 jaar thuis. :)
We gooiden de schuld van het niet meewerken in eerste instantie idd ook op eenkennigheid, maar je zou toch zeggen dat ze na 4 maanden ook wel wat gewend zou zijn aan de mensen daar..

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 14:30

Vandaag had Happy weer lekker veel energie. Dus eerst even lekker in de bak gespeeld en daarna toch maar een poging gewaagd om te gaan longeren.

Dus, alleen even de longeersingel aan en hoofdstel om, verder niks geen gekkigheid. Ik had alvast handschoenen aangedaan voor het geval ze zich sterk zou maken en de cirkel zou breken, want dat was haar verzet daar met longeren voor wat ik ervan begreep.
Ze was zo onwijs braaf! Wel maar 10 minuutjes, maar ze heeft helemaal niks van verzet getoond en liep super braaf d'r rondje. Ik ben en was met stomheid geslagen, dit had ik écht niet verwacht.
Of het zo blijft weet ik niet, maar ik ga kijken of het lukt om haar weer 1 à 2 keer per week te longeren. Na het longeren was ze een stuk meer relaxed en tevreden dan ervoor, dus ik denk dat het zo fout nog niet is, ondanks dat dit echt wel even heel snel was.

Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 14:58

misschien zijn ze daar snel begonnen en had ze gewoon heimwee :)
ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik denk dat het niet slecht is om haar in de hand te houden dmv longeren en grondwerken!

JosjeDZ
Berichten: 270
Geregistreerd: 23-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:02

Wat vreemd! En vooral jammer. Want als ik lees hoe ze bij jou is, was dit niet volgens mij niet nodig geweest. Ik zou er misschien voor kiezen om iemand aan huis te laten komen. Lijkt erop dat de verandering van plek en mensen geen goed hebben gedaan. Ik volg graag!

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:06

Toch kan juist een andere omgeving ook goed doen. Hier een zeer eenkennig paard ook gewoon aan huis gedaan maar wou pas na 3 maand iets van me weten, maar liever niet. Hij is weggebracht om voor de kar beleerd te worden, wij dachten zelf dat het niets zou worden maar niets is minder waar. Voor hem was het juist beter

Misschien waren het de verkeerde mensen, verkeerde plek of gewoon het verkeerde moment :)

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:18

Vandaag weer even lekker gespeeld innde bak. Had een oude yogabal gepakt om te kijken of ze die leuk vond, maar helaas, die vond ze doodeng.
Morgen misschien even aan de longe of een wandeling maken. Kijken wat ze aangeeft want ze hoeft nog niks. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:26

Wat een knap dier. Heb zelf een jong paard sinds kort en daarmee ben ik begonnen met hoofdstel, toen longeerhulp (pakt hij super op). Vandaag longeersingel (ontploffing) en beenbeschermers (vond die prima). Maar misschien met jouw paard ook gewoon rustig opnieuw beginnen. En dan eens gewoon krukje ernaast zetten zodat ze daaraan went.
Vervolgens erover heen hangen. Links en rechts en uiteindelijk als ze het helemaal niet meer eng vind hangen en lopen en na bv 3 weken erop zitten en weer afstappen. Gewoon langzaamaan alles opbouwen. Al doe je alle moeilijke dingen maar een keer per week. Succes.
Meerdere paarden (van anderen maar ook allemaal die ik zelf gehad heb) zo bij gewerkt en altijd super brave paarden gekregen waar een ander ook op kon rijden

Succes!
Het is een knap dier

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 11:22

Dankjewel! Erop zitten is geen probleem hoor, ik klim er gerust zonder zadel en met een halstertje op :D Dat deed ik ook al voor we haar wegbrachten.
Het enige wat ze gewoon nog moe(s)t leren zijn de hulpen naar draf en galop en het sturen, maar dat vind ik ondanks goede begeleiding gewoon best eng om zelf te leren.

Vandaag gaan we dus weer even leuks doen, ik hou jullie op de hoogte!

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:43

Is het dan geen leuk idee om het sturen nu rustig mee te pakken spelenderwijs? Eens longeren met dubbele longe en zo uit breiden naar erachter lopen en sturen.

Ik volg, want vind het ontzettend vreemd dat ze bij jouw zo rustig en meewerkend is en bij een ander zo onvoorspelbaar. Maar samen komen jullie er wel!

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:04

Ook ik ga je volgen! Wat een prachtig paard heb jij! Hopelijk kan je het binnenkort zelf doen met begeleiding!

Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:05

Wat een knap dier! Ik ben erg benieuwd naar jullie vervolg :)

Pandora2
Berichten: 19869
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:26

Joysieee schreef:
Dankjewel! Erop zitten is geen probleem hoor, ik klim er gerust zonder zadel en met een halstertje op :D Dat deed ik ook al voor we haar wegbrachten.
Het enige wat ze gewoon nog moe(s)t leren zijn de hulpen naar draf en galop en het sturen, maar dat vind ik ondanks goede begeleiding gewoon best eng om zelf te leren.

Vandaag gaan we dus weer even leuks doen, ik hou jullie op de hoogte!


Gewoon doen meid! Als ik in je profiel kijk, kan jij best op een paard zitten en mag dit paard inrijden geen probleem zijn voor je. Gewoon effe die knop in je hoofd proberen omdraaien en vertrouwen in jezelf hebben, want dat heeft deze mooie schimmel duidelijk ook. Vertrouwen in jou en niet in de mensen van die stal waar hij geweest is, anders was dit nooit gebeurd.
Veel succes en plezier, jullie zijn een mooi duo !

Rossfechten
Berichten: 539
Geregistreerd: 28-07-14
Woonplaats: zeeland

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 12:57

Ha bijzonder verhaal.
Maar als jij alles met het paard kan doen, waarom blijf je dat dan niet doen?
En waarom kan je een paard niet spelenderwijs africhten ? Moet dat perse door een professioneel iemand gebeuren ? en hoeverre dwingen die paarden om dingen te doen, in plaats van dat een paard leert dat het leuk is om samen dingen te doen ?
En om die hulpen goed aan te leren, kan je even opzoeken wat iedere hulp is en daarin consequent zijn. En waarom niet aanleren op stemhulp en daarna met je zit combineren ?
Sorry wat vragen, hier ben ik ook bezig met een paard waarbij ik lekker op mijn manier kan spelen, en het paard vind het nog leuk ook. Daarom ben ik mezelf wel wat gaan afvragen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:05

Hoe professioneel was die prof?

Als ik het zo lees kun jij het gemakkelijk van de lente zelf met goede begeleiding vanaf de grond.
Ik twijfel niet eens aan een fijn vervolg.
Sowieso als ze ouder worden worden ze ook geestelijk stabieler.

Succes met je knapperd.

Lusitana

Berichten: 22446
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:24

Heel veel problemen ontstaan omdat mensen teveel in een keer willen en te lang het paard aan het werk willen. Sessies van tien minuten met 1 nieuw dingetje en dat bevestigen voordat je verder gaat met iets nieuws erbij introduceren werkt beter dan een half uur longeren én ene bit, én bijzet, en overgangen oefenen en en en.
3.5 jaar is bovendien nog best jong om geestelijk en lichamelijk werk aan te kunnen en als ze spierpijn krijgen of verzuren gaat ze natuurlijk ook verzet plegen en onder werk uit proberen te komen.
er is altijd een reden, zo´n paard probeert wat te vertellen, maar er zijn inrijders die zich houden aan een vast schema van een aantal weken en daar moeten de paarden maar naar voegen. En niet alle paarden zijn hetzelfde...

Enfin, het is al een paar keer gezegd, de tijd geven. En niet de opdrachten stapelen. Een ding tegelijk. Tien minuten longeren zonder problemen is veel beter dan twintig minuten waarvan tien met verzet...

Je moet proberen een positieve spiraal in te gaan door kunnen belonen van goed gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:25

Zal me niks verbazen als het paard niet snapte wat er van haar gevraagd werd, en daardoor dichtklapte. Kan ook komen door de stress van de verhuizing. Maw, ik vind het helemaal niet gek dat een paard anders reageert in een andere omgeving.
Ik zou het ook lekker zelf gaan doen, zoek iemand die je kan helpen, en die je vertrouwt! Dat laatste is heel belangrijk, want diegene op de grond heeft de controle in handen, mocht je paard gekkigheid uithalen.

Toralone

Berichten: 603
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Einde van de wereld: rechtsaf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:27

Ik kom ook volgen, vooral omdat ik dingen herken, zowel in jou, als het paard... Pas als ik meer heb gezien en gelezen, zal ik wellicht met tips en/of meningen komen, maar iig succes!

Anneloree

Berichten: 163
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:28

wat een ontzettend knap dier ik ga ook volgen!