[VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 18:59

Ik zal zo op alles proberen te antwoorden, eerst een verslagje van vandaag :)

Besloten om te longeren omdat het al donker zou zijn als we in 't bos aan zouden komen wandelen. Ging wederom weer heel goed. :) Ik heb er op het eind voor de gein dubbele lijnen van gemaakt. Dit deden we al voor ze weg ging maar is daar enkel één keer gedaan om te kijken of ze dan beter te houden zou zijn. Toen ik ze er aan had gemaakt stond ze helemaal te trillen zo onzeker/bang was ze en zo had ik haar nog nooit gezien. Dus met heel veel geeuststellende en bemoedigende woordjes een rondje in stap links en een rondje in stap rechts, goed genoeg. Ik wil dit voor het sturen langzaamaan weer oppakken, maar ik wil wel dat het dan weer helemaal vertrouwd voor haar is. Dus ik denk dat ik het net zoals vandaag gewoon steeds een beetje ga opbouwen. Toen ik klaar was heb ik gelijk even een berichtje gestuurd naar de mevrouw die haar trainde, of er die keer iets gebeurd was, maar heb nog geen antwoord.

'Moeilijk' paard is 't ook :D
Afbeelding

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:01

Super bezig hoor, komt vast helemaal goed +:)+

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:07

Mijn vorige paard heb ik nooit met een dubbele longe kunnen longeren. Nooit met welke soort bijzet dan ook.
Wel heb ik Z met hem gedressuurd en gesprongen. Ik kon hem ook niet overal vast zetten. Alleen maar op de plek waar hij het goed kende.
Beetje gebruiksaanwijzing. :D

Ik heb hem zelf zadelmak gemaakt. Dus er is nooit wat raars gebeurt.
Zadelmak maken zelf ging zonder problemen.
Ik heb hem geaccepteerd zoals hij was. Dus dan maar niet longeren met twee lijntjes :)
Sturen leerde hij zo ook wel.

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:11

bruintje123 schreef:
Hoe professioneel was die prof?

Als ik het zo lees kun jij het gemakkelijk van de lente zelf met goede begeleiding vanaf de grond.
Ik twijfel niet eens aan een fijn vervolg.
Sowieso als ze ouder worden worden ze ook geestelijk stabieler.

Succes met je knapperd.


Dat wilde ik dus ook net vragen.

Je kunt het natuurlijk allemaal zelf gaan proberen, maar gaat het toch niet, dan ben je nog verder van huis.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 19:13

Dat kan, maar ik heb Happy al zo'n jaar geleden (toen ze 3,5 was) de dubbele lijnen geintroduceerd en vanaf dat moment heb ik daar vrijwel altijd mee gelongeerd, maar zo heeft ze nog nooit gereageerd dus vandaar dat ik 't wat apart vindt. Maar met rustig opbouwen komen we vast wel weer waar we ooit waren! :D

Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:24

Ik volg ook! Het is echt een onwijs leuk paard en het zou zonde zijn als ze weer 'verpest' wordt.
Ik denk dat jij degene bent die haar met iemand anders het beste kan inrijden. Ze vertrouwt jou!

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:26

Oh, als ze dat eerst wel kon, ja dan is er daar zeker wat gebeurt.
Dan weet ik ook het antwoord al wel op mijn eerdere vraag.
Jij bent meer prof dan die prutsers daar. _-:(

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 19:34

Rossfechten schreef:
Ha bijzonder verhaal.
Maar als jij alles met het paard kan doen, waarom blijf je dat dan niet doen?
En waarom kan je een paard niet spelenderwijs africhten ? Moet dat perse door een professioneel iemand gebeuren ? en hoeverre dwingen die paarden om dingen te doen, in plaats van dat een paard leert dat het leuk is om samen dingen te doen ?
En om die hulpen goed aan te leren, kan je even opzoeken wat iedere hulp is en daarin consequent zijn. En waarom niet aanleren op stemhulp en daarna met je zit combineren ?
Sorry wat vragen, hier ben ik ook bezig met een paard waarbij ik lekker op mijn manier kan spelen, en het paard vind het nog leuk ook. Daarom ben ik mezelf wel wat gaan afvragen.


Ik ben pas 15, heb nog nooit een paard ingereden en ben heel voorzichtig aangelegd. Optelsommetje waarom ik de hulpen (= wat ze moe(s)t leren) niet zelf aan durfde te leren. Tot waar we waren heb ik alles spelenderwijs gedaan, maar toen kwam ik op mijn eigen grens, verder durfde ik niet meer omdat ik het niet fout wilde doen. Voor wat het dwingen betreft heb je misschien wel gelijk, ik vraag haar altijd alles voor ik strenger wordt, en meestal doet ze het dan ook gelijk. Ik weet niet hoe het er daar aan toe ging, maar wat betreft de filmpjes van het inrijden van meerdere paarden die we hadden gezien zag het er allemaal ongedwongen uit en ook toen we langs gingen voor ze er heen ging zag alles daar er relaxed uit.
De stemhulpen kent ze heel goed, dus dat zou zeker gewoon kunnen, maar dan komen we weer bij de 1e vraag uit, ik durf het eigenlijk gewoon niet.

bruintje123 schreef:
Hoe professioneel was die prof?

Als ik het zo lees kun jij het gemakkelijk van de lente zelf met goede begeleiding vanaf de grond.
Ik twijfel niet eens aan een fijn vervolg.
Sowieso als ze ouder worden worden ze ook geestelijk stabieler.

Succes met je knapperd.


Meerdere jaren ervaring met het inrijden en beleren van jonge paarden, instructrice t/m Z niveau als ik me niet vergis en ervaring net het paarden uitbrengen tot ZZZ. Dus nouja, dat zat wel goed en toen we er vooraf gingen kijken zag het er ook allemaal relaxed en ongedwongen uit. Maarja wat vindt jij een prof? Dat is voor iedereen ook anders, denk ik.

Lusitana schreef:
Heel veel problemen ontstaan omdat mensen teveel in een keer willen en te lang het paard aan het werk willen. Sessies van tien minuten met 1 nieuw dingetje en dat bevestigen voordat je verder gaat met iets nieuws erbij introduceren werkt beter dan een half uur longeren én ene bit, én bijzet, en overgangen oefenen en en en.
3.5 jaar is bovendien nog best jong om geestelijk en lichamelijk werk aan te kunnen en als ze spierpijn krijgen of verzuren gaat ze natuurlijk ook verzet plegen en onder werk uit proberen te komen.
er is altijd een reden, zo´n paard probeert wat te vertellen, maar er zijn inrijders die zich houden aan een vast schema van een aantal weken en daar moeten de paarden maar naar voegen. En niet alle paarden zijn hetzelfde...

Enfin, het is al een paar keer gezegd, de tijd geven. En niet de opdrachten stapelen. Een ding tegelijk. Tien minuten longeren zonder problemen is veel beter dan twintig minuten waarvan tien met verzet...

Je moet proberen een positieve spiraal in te gaan door kunnen belonen van goed gedrag.


Dat weet ik niet hoor, de eerste maand is ze alleen maar gelongeerd en pas daarna kwam er meer bij kijken. Maar dat longeren kon ze al een jaar op allerlei manieren, en een zadel en hoofdstel etc waren ook niks onbekends. :) Maar toch ging het mis, dus waar het aan ligt is een beetje wazig. Andere manier van behandelen zou kunnen (wij zijn thuis heel erg van met het paard samenwerken, ipv dat het paard voor jou moet werken), of gewoon steeds te lang iets moeten doen, 20min was thuis wel de max met werken. Ze is trouwens 4,5, geen 3,5 haha

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 19:45

Citaat:
ik durf het eigenlijk gewoon niet.

Maar wat durf je dan niet?
Je ziet er al op :D
Je hebt het moeilijkste deel al gehad :P

Hij kent al een zadel, al een singel en al een ruiter en ook al sturen.
En jullie hebben blijkbaar samen de klik dat ze het ook van jou aan wilde nemen.

Het spannendste vinden paarden de singel en dat er iets bovenop zit.
Dat heb je al zelf gedaan.
Dus was er fout is gegaan op die stal zal mij een raadsel zijn, misschien dat ze eenkennig is en dat ze gewoon graag jou heeft als ruiter. Dat ze jou vertrouwt.

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:05

Joysieee schreef:
Meerdere jaren ervaring met het inrijden en beleren van jonge paarden, instructrice t/m Z niveau als ik me niet vergis en ervaring net het paarden uitbrengen tot ZZZ. Dus nouja, dat zat wel goed en toen we er vooraf gingen kijken zag het er ook allemaal relaxed en ongedwongen uit. Maarja wat vindt jij een prof? Dat is voor iedereen ook anders, denk ik.


Ieder heeft zo zijn/haar specialiteit. En is prof op een bepaald gebied. Ik zou voor het beleren van een jong paard naar een prof gaan die niet anders doet dan het beleren van jonge paarden. Dat is echt een specifiek vak vind ik altijd.
Misschien heeft deze mevrouw net even teveel gevraagd.
Het is echt niet niks om een jong paard goed aan te rijden. Zeker als ze wat terughoudend zijn. Paarden die teveel looplust hebben, die zijn vaak wat makkelijker. Ik zou het je niet aanraden het zelf te doen.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 20:14

Iedereen heeft daar zo z'n eigen mening over. Maar dat ze daar met alles (in de omgang, met simpel longeren etc etc) gedrag vertoont wat ze nog nooit heeft vertoond, denk ik niet dat het echt met de professionaliteit van de stal te maken heeft maar dat er wel meer aan de hand is. Want verklaar dan maar eens dat een prof er heel weinig mee kon terwijl ik er als 15-jarige die nog nooit een paard heeft beleerd wel alles mee kon/kan. Zoals ik al zei is er niet veel meer gedaan dan dat ze al kende en is ze vroegtijdig teruggekomen omdat het gewoon niet werkte.
Iets kan zo professioneel zijn als maar kan, maar als het niet werkt, dan werkt het niet, ongeacht de professionaliteit.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:23

Meid, vooral zelf verder gaan :j

Maak haar weer vertrouwd met dubbele lijnen en leer haar de stemcommando's aan zoals ho, stap en draf.
Als ze dat weer durft en goed op luistert en weer zelf op en met de stemcommando's beginnen.


Ik vermoed dat de trainster andere materialen heeft gebruikt en waarschijnlijk te hard materiaal en te snel van stapel is gelopen.
Als ze een gevoelig typje is en het niet snapt, krijg je verzet.

Neem lekker je tijd en vertrouw op jezelf!

Chrizta

Berichten: 84
Geregistreerd: 08-10-08
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:24

Prachtig beest! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:28

Joysieee schreef:
Iedereen heeft daar zo z'n eigen mening over. Maar dat ze daar met alles (in de omgang, met simpel longeren etc etc) gedrag vertoont wat ze nog nooit heeft vertoond, denk ik niet dat het echt met de professionaliteit van de stal te maken heeft maar dat er wel meer aan de hand is. Want verklaar dan maar eens dat een prof er heel weinig mee kon terwijl ik er als 15-jarige die nog nooit een paard heeft beleerd wel alles mee kon/kan. Zoals ik al zei is er niet veel meer gedaan dan dat ze al kende en is ze vroegtijdig teruggekomen omdat het gewoon niet werkte.
Iets kan zo professioneel zijn als maar kan, maar als het niet werkt, dan werkt het niet, ongeacht de professionaliteit.


Is je paard wel eens verhuisd of verplaatst? Hoe reageerde hij toen? Heb je gezien hoe zij hem behandelde? Waren die mensen heel dominant of juist fijn gevoelig(eigenlijk meer, hoe voelde jij die mensen aan?) Hoe werd ze gelongeerd(bijv strak bijgezet)? Hoe snel is ze aan het werk gegaan?
Allemaal zaken die verband houden met elkaar. Daarnaast, als ze haar wat leerde, gingen ze dan stap voor stap? Of in een keer heel snel?

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 20:41

Ja, ze is van mijn opa naar de stal verhuist waar ze afgespeend werd en vervolgens na een half jaar naar ons verhuisd. En dus deze zomer daarnaartoe. Alle verhuizingen waren er eigenlijk geen problemen, ze vond eigenlijk overal al snel haar plekje.
Mensen voelden wel wat dominant/streng aan, maar voor mij niet persé slecht aanvoelend. Wel praatte ze over de app vaak over 'gevechten' die ze met Happy had, en dat voelde dan weer niet goed aan.
Ze werd eerst met niks gelongeerd, daarna met aardig strakke bijzet (touwtjes) maar daar heb ik toen ook wat van gezegd. Daarna voor zover ik weet is er niet meer met bijzet gewerkt omdat ik dat niet wilde. Volgensmij is ze na een week wennen voor het eerst daar in handen geweest, aan de longe met niks eraan. Over de laatste vraag kan ik niet zo goed oordelen omdat ze niet veel geleerder is thuisgekomen zegmaar. Het enige wat ik me kan bedenken is dat toen ze er voor 't eerst op gingen gelijk alle gangen aan bod kwamen. Dat vond ik wel een beetje té.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:46

Joysieee schreef:
Ja, ze is van mijn opa naar de stal verhuist waar ze afgespeend werd en vervolgens na een half jaar naar ons verhuisd. En dus deze zomer daarnaartoe. Alle verhuizingen waren er eigenlijk geen problemen, ze vond eigenlijk overal al snel haar plekje.
Mensen voelden wel wat dominant/streng aan, maar voor mij niet persé slecht aanvoelend. Wel praatte ze over de app vaak over 'gevechten' die ze met Happy had, en dat voelde dan weer niet goed aan.
Ze werd eerst met niks gelongeerd, daarna met aardig strakke bijzet (touwtjes) maar daar heb ik toen ook wat van gezegd. Daarna voor zover ik weet is er niet meer met bijzet gewerkt omdat ik dat niet wilde. Volgensmij is ze na een week wennen voor het eerst daar in handen geweest, aan de longe met niks eraan. Over de laatste vraag kan ik niet zo goed oordelen omdat ze niet veel geleerder is thuisgekomen zegmaar. Het enige wat ik me kan bedenken is dat toen ze er voor 't eerst op gingen gelijk alle gangen aan bod kwamen. Dat vond ik wel een beetje té.


Als iemand bij mij zou beginnen over gevecht met je paard, dan zou ik me daar ook al helemaal niet prettig bij voelen idd. Maar ik lees meerdere dingen waar je paard zo van slag kan raken. Stel dat ze en keer te strak is gelongeerd, en daarna spierpijn heeft en dit laat merken? En als ze dan door drukken, ja dan gaat een paard in de staak ja. Ik zeg niet dat dit is gebeurd, maar even als voorbeeld.

Lusitana

Berichten: 22447
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:01

Longeren met touwtjes en als je er op gaat meteen alle gangen. Ja, dat is teveel. wat ik al eerder aangaf, als je last krijgt van verzuren of spierpijn, krijg je verzet. Als je dan dat verzet als gevecht aan gaat, ga je steeds verder de negatieve spiraal in.

Wat ik zeg, sommigen zitten in en stramien vast van zo doen we dat in 6-8 weken en dat werkt voor heel veel paarden gewoon prima, maar niet als je er eentje hebt die wat gevoeliger is, of zwakker, of, of, of.
Je hebt gewoon een paard dat niet in hun methode past.
Dat is jammer, want je hebt nu tijd en ik neem aan ook geld verloren aan iets dat niet productief is geweest.

Maar, het ziet er naar uit dat je prima op weg bent met vertrouwen herwinnen en je kunt er in elk geval ook zo op. Het vinden van goede begeleiding is nu wel handig, maar ook lastig.
Ik volg en wens je veel succes.

mxrthe

Berichten: 87
Geregistreerd: 06-10-15

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:21

Ik volg ook ! Leuk paard <3

Babootje

Berichten: 26472
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:23

Joysieee schreef:
Iedereen heeft daar zo z'n eigen mening over. Maar dat ze daar met alles (in de omgang, met simpel longeren etc etc) gedrag vertoont wat ze nog nooit heeft vertoond, denk ik niet dat het echt met de professionaliteit van de stal te maken heeft maar dat er wel meer aan de hand is. Want verklaar dan maar eens dat een prof er heel weinig mee kon terwijl ik er als 15-jarige die nog nooit een paard heeft beleerd wel alles mee kon/kan. Zoals ik al zei is er niet veel meer gedaan dan dat ze al kende en is ze vroegtijdig teruggekomen omdat het gewoon niet werkte.
Iets kan zo professioneel zijn als maar kan, maar als het niet werkt, dan werkt het niet, ongeacht de professionaliteit.


Dit klinkt wel een beetje penny..... :+

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 22:33

TS. Met goede hulp kun je het prima zelf. Het moeilijkste heb je gehad. Het erop zitten en zelfs zonder zadel. Ze vertrouwt je. Ga gewoon rustig daarmee verder. Desnoods aan longeerlijn of gewoon rondje wandelen door de bak en dergelijke en na aantal weken eens een drafje proberen (normaal kan dit opzich wel sneller maar in dit specifieke geval zou ik het heel rustig aan doen).
Mijn e-pony heb ik ook op 15-jarige leeftijd beleerd. Eens moet de eerste keer zijn. Die heb ik zelfs nog bij de paarden L Sgw gestart (pony's was dus al M hoogte). Met hulp en begeleiding komt dat echt wel goed. Een prof doet het toch op automatische piloot en jou kent en vertrouwt ze. Bouw daarop verder.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 22:48

Dat klinkt zeker 'penny', maar het is wel hoe het is. Ik lever daar een braaf en meewerkend paard af die alleen 'het rijden' nog moet leren. De trainster was als je het tegenover mij zet de prof, zij heeft meer ervaring in alles maar paard werkte niet mee. Sinds dinsdag weer thuis en 2x aan de longe gehad en er dus 1x opgezeten zonder zadel. Verzet? Nee. Meewerkend? Ja.
Hoe dat zit ben ik zelf gewoon ook (nog) niet achter en voor mij zelf is het ook heel raar, maar zo is het op dit moment wel.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:13

babootje ik vind dat helemaal niet penny :n

TS kent haar paard en heeft in rust en vertrouwen haar paard opgeleerd, zonder problemen.

De prof kon blijkbaar niks met het paard, voor zo ver de prof want dat vind ik wel een bewijs van weinig kennis .
Een dier over de zeik helpen is niet zo moeilijk maar je verwacht van een prof dat ze de kennis hebben om daar voor te stoppen.

TS ik zou haar niet meer uit handen geven, vertrouw jezelf, desnoods neem je een trainer er bij om je te helpen.
Zoals ik al schreef, zorg dat ze de stemcommando's kent zodat je die kan gebruiken als je er op zit en ik vermoed dat je dan zo weg rijdt met haar.

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:38

spatter schreef:
babootje ik vind dat helemaal niet penny :n

TS kent haar paard en heeft in rust en vertrouwen haar paard opgeleerd, zonder problemen.

De prof kon blijkbaar niks met het paard, voor zo ver de prof want dat vind ik wel een bewijs van weinig kennis .
Een dier over de zeik helpen is niet zo moeilijk maar je verwacht van een prof dat ze de kennis hebben om daar voor te stoppen.

TS ik zou haar niet meer uit handen geven, vertrouw jezelf, desnoods neem je een trainer er bij om je te helpen.
Zoals ik al schreef, zorg dat ze de stemcommando's kent zodat je die kan gebruiken als je er op zit en ik vermoed dat je dan zo weg rijdt met haar.

Ik kan niet meer dan het hier helemaal mee eens zijn :j

Toralone

Berichten: 603
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Einde van de wereld: rechtsaf!

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:29

Ik heb meerdere paarden ingereden in het verleden, ondanks dat ik weinig ervaring had met inrijden. Dit allemaal omdat de eigenaren de basis er goed in hadden. Ik kon opstappen, 2x met de eigenaar ernaast, en daarna rustig aan oppakken. Het ene paard is gevoeliger voor verandering dan een ander en elk paard leert in zijn/haar eigen tempo, waarom forceren.
Ik vind het idee 'zelf doen met hulp' eigenlijk de beste keuze voor jullie hier, jullie kennen elkaar al zo lang, zijn zo vertrouwd, bovendien is het een mooi stukje relatie bouw :D

Amandavd
Berichten: 12110
Geregistreerd: 04-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:42

TS je klinkt als een verstandige en voorzichtige meid! Ik zou deze winter lekker rustig aan doen met haar. Lekker opbouwen met longeren, grondwerk, wandelen. Geef haar de tijd om weer tot zichzelf te komen. Zoek een instructeur of trainer die je te zijner tijd thuis kan begeleiden met verder inrijden. Iemand waar je mee klikt en die op dezelfde manier als jij met je paardje om zal gaan.