Moderators: Neonlight, balance, Sica
bruintje123 schreef:Hoe professioneel was die prof?
Als ik het zo lees kun jij het gemakkelijk van de lente zelf met goede begeleiding vanaf de grond.
Ik twijfel niet eens aan een fijn vervolg.
Sowieso als ze ouder worden worden ze ook geestelijk stabieler.
Succes met je knapperd.
Rossfechten schreef:Ha bijzonder verhaal.
Maar als jij alles met het paard kan doen, waarom blijf je dat dan niet doen?
En waarom kan je een paard niet spelenderwijs africhten ? Moet dat perse door een professioneel iemand gebeuren ? en hoeverre dwingen die paarden om dingen te doen, in plaats van dat een paard leert dat het leuk is om samen dingen te doen ?
En om die hulpen goed aan te leren, kan je even opzoeken wat iedere hulp is en daarin consequent zijn. En waarom niet aanleren op stemhulp en daarna met je zit combineren ?
Sorry wat vragen, hier ben ik ook bezig met een paard waarbij ik lekker op mijn manier kan spelen, en het paard vind het nog leuk ook. Daarom ben ik mezelf wel wat gaan afvragen.
bruintje123 schreef:Hoe professioneel was die prof?
Als ik het zo lees kun jij het gemakkelijk van de lente zelf met goede begeleiding vanaf de grond.
Ik twijfel niet eens aan een fijn vervolg.
Sowieso als ze ouder worden worden ze ook geestelijk stabieler.
Succes met je knapperd.
Lusitana schreef:Heel veel problemen ontstaan omdat mensen teveel in een keer willen en te lang het paard aan het werk willen. Sessies van tien minuten met 1 nieuw dingetje en dat bevestigen voordat je verder gaat met iets nieuws erbij introduceren werkt beter dan een half uur longeren én ene bit, én bijzet, en overgangen oefenen en en en.
3.5 jaar is bovendien nog best jong om geestelijk en lichamelijk werk aan te kunnen en als ze spierpijn krijgen of verzuren gaat ze natuurlijk ook verzet plegen en onder werk uit proberen te komen.
er is altijd een reden, zo´n paard probeert wat te vertellen, maar er zijn inrijders die zich houden aan een vast schema van een aantal weken en daar moeten de paarden maar naar voegen. En niet alle paarden zijn hetzelfde...
Enfin, het is al een paar keer gezegd, de tijd geven. En niet de opdrachten stapelen. Een ding tegelijk. Tien minuten longeren zonder problemen is veel beter dan twintig minuten waarvan tien met verzet...
Je moet proberen een positieve spiraal in te gaan door kunnen belonen van goed gedrag.
Citaat:ik durf het eigenlijk gewoon niet.
Joysieee schreef:Meerdere jaren ervaring met het inrijden en beleren van jonge paarden, instructrice t/m Z niveau als ik me niet vergis en ervaring net het paarden uitbrengen tot ZZZ. Dus nouja, dat zat wel goed en toen we er vooraf gingen kijken zag het er ook allemaal relaxed en ongedwongen uit. Maarja wat vindt jij een prof? Dat is voor iedereen ook anders, denk ik.
Joysieee schreef:Iedereen heeft daar zo z'n eigen mening over. Maar dat ze daar met alles (in de omgang, met simpel longeren etc etc) gedrag vertoont wat ze nog nooit heeft vertoond, denk ik niet dat het echt met de professionaliteit van de stal te maken heeft maar dat er wel meer aan de hand is. Want verklaar dan maar eens dat een prof er heel weinig mee kon terwijl ik er als 15-jarige die nog nooit een paard heeft beleerd wel alles mee kon/kan. Zoals ik al zei is er niet veel meer gedaan dan dat ze al kende en is ze vroegtijdig teruggekomen omdat het gewoon niet werkte.
Iets kan zo professioneel zijn als maar kan, maar als het niet werkt, dan werkt het niet, ongeacht de professionaliteit.
Joysieee schreef:Ja, ze is van mijn opa naar de stal verhuist waar ze afgespeend werd en vervolgens na een half jaar naar ons verhuisd. En dus deze zomer daarnaartoe. Alle verhuizingen waren er eigenlijk geen problemen, ze vond eigenlijk overal al snel haar plekje.
Mensen voelden wel wat dominant/streng aan, maar voor mij niet persé slecht aanvoelend. Wel praatte ze over de app vaak over 'gevechten' die ze met Happy had, en dat voelde dan weer niet goed aan.
Ze werd eerst met niks gelongeerd, daarna met aardig strakke bijzet (touwtjes) maar daar heb ik toen ook wat van gezegd. Daarna voor zover ik weet is er niet meer met bijzet gewerkt omdat ik dat niet wilde. Volgensmij is ze na een week wennen voor het eerst daar in handen geweest, aan de longe met niks eraan. Over de laatste vraag kan ik niet zo goed oordelen omdat ze niet veel geleerder is thuisgekomen zegmaar. Het enige wat ik me kan bedenken is dat toen ze er voor 't eerst op gingen gelijk alle gangen aan bod kwamen. Dat vond ik wel een beetje té.
Joysieee schreef:Iedereen heeft daar zo z'n eigen mening over. Maar dat ze daar met alles (in de omgang, met simpel longeren etc etc) gedrag vertoont wat ze nog nooit heeft vertoond, denk ik niet dat het echt met de professionaliteit van de stal te maken heeft maar dat er wel meer aan de hand is. Want verklaar dan maar eens dat een prof er heel weinig mee kon terwijl ik er als 15-jarige die nog nooit een paard heeft beleerd wel alles mee kon/kan. Zoals ik al zei is er niet veel meer gedaan dan dat ze al kende en is ze vroegtijdig teruggekomen omdat het gewoon niet werkte.
Iets kan zo professioneel zijn als maar kan, maar als het niet werkt, dan werkt het niet, ongeacht de professionaliteit.
spatter schreef:babootje ik vind dat helemaal niet penny
TS kent haar paard en heeft in rust en vertrouwen haar paard opgeleerd, zonder problemen.
De prof kon blijkbaar niks met het paard, voor zo ver de prof want dat vind ik wel een bewijs van weinig kennis .
Een dier over de zeik helpen is niet zo moeilijk maar je verwacht van een prof dat ze de kennis hebben om daar voor te stoppen.
TS ik zou haar niet meer uit handen geven, vertrouw jezelf, desnoods neem je een trainer er bij om je te helpen.
Zoals ik al schreef, zorg dat ze de stemcommando's kent zodat je die kan gebruiken als je er op zit en ik vermoed dat je dan zo weg rijdt met haar.