[VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chalpaca

Berichten: 147
Geregistreerd: 08-04-14
Woonplaats: ......

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 12:56

Ik denk dat je het gewoon zelf moet proberen met hulp, het is dan wel een beetje eng maar je maakt het mee voor je paard en doet het met je paard. Zij vertrouwd jou dus is het voor haar veel fijner als jij diegene bent die haar alles leert, dan neemt ze het ook sneller aan.
Zoals jij beschreef dat ze aan het kijken was naar dat jij het andere paard longeerde komt op mij over dat ze graag ook aan de slag wou, dus goed dat je dat weer hebt opgepakt.
Ik vind dat je alles prima rustig oppakt, gewoon zo door gaan en stapje voor stapje gaan!

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 13:29

Wat Lusitana zegt... sommige 'profs' zitten zo vast in hun stramien dat ze op ieder paard hetzelfde toepassen. Voor mij is een prof iemand die ook naar het paard en zijn/haar karakter kijkt en daarop een plan van aanpak maakt. Ieder dier is een individu, net zoals ieder mens. Je kunt niet overal hetzelfde trucje toepassen. Er is daar vast en zeker wat gebeurd, dat kan bijna niet anders. Of nou de druk veel te hoog geweest is of iets anders.
Prachtig paard is het en ik wens je heel veel succes. Ik kan me voorstellen dat je een beetje terughouden bent om in je eentje verder te gaan, maar het is natuurlijk niet zo dat omdat je 'pas 15 jaar' bent, dat het jou niet zou kunnen lukken. Je aanpak is gewoon anders en het kan best weleens zo zijn dat je daar verder mee komt dan menig prof.

Aan de andere kant: als je straks zo ver bent dat je meer van haar kunt vragen (omdat ze tot zover alles heel braaf en goed doet en je wilt toch grenzen verleggen) en ze komt dán volledig in verzet, dan weet je ook dat ze dat doet omdat ze niet wíl werken. Dan mag ze best wat steviger aangepakt worden en zolang ze niet gemeen is/wordt, zul je dat ook best aandurven en kunnen (evt. met begeleiding).

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 21:23

We zullen wel zien hoe het loopt. Als ik het zelf ga doen heb ik mijn begeleidigbiig al gevonden. Mijn instructrice wil me heel graag helpen en omdat zij Happy en mij al vabaf het begin kent weet ze ook heel goed hoe we in elkaar steken. Dat is in ieder geval een opluchting.

Stemcommando's zijn gelukkig al helemaal oké, alleen op 'ho' kan ze af en toe eerst helemaal stil gaan staan en dan na 2 sec pas een gang lager gaan lopen. :')

Vandaag hebben we even niks gedaan, alleen even gepoetst. Morgen denk ik ook niks dus ik heb weinig te melden. :)

Afbeelding

grace1989
Berichten: 828
Geregistreerd: 10-01-10

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 21:40

Wat sneu hoe het gelopen is. Goed hoe je het aanpakt. Ik volg ook.

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 10:54

Ho is ook ho, dus stilstaan, doet ze dus super en dat nooit gaan verwarren met een gang langzamer.

Wil jij van draf naar stap, zeg je stap en geen ho.
Andere oplossing die ik gebruik is mmmmmmm zeggen als ik langzamer wil.
Dan hangt het van mijn beenligging af of ik dezelfde gang rustiger wil of een overgang naar draf of stap.
Mijn paard kan zeer netjes de overgang maken van galop naar stap, puur op mmmmm.

Met het aanleren van dit ben ik begonnen om mmmm te zeggen als ik van draf naar stap wilde, een gang terug, veel later in training is dit verfijnd.

Verder gebruik ik voor galop een dubbel klakje met mijn tong.
Voordeel is dat hij nu vanuit stilstand of vanuit stap precies begrijpt wat ik wil en netjes aanspringt.

Deze stemhulpen heb ik al aangeleerd met dubbele lijnen longeren, dus voor ik ooit op mijn paard had gezeten.

Sicayes

Berichten: 3541
Geregistreerd: 08-07-13
Woonplaats: Naaldwijk

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:00

Om op Spatter in te haken, langzamer in eenzelfde gang is hier 'eaassyy' maar wordt verfijnd naar 'mmmm' (in een beetje dezelfde toon). Ho is inderdaad ho, stop. Gelukkig maar. ;) Stemcommando's worden ook hier bevestigd aan de lange lijnen en op den duur los in de roundpen.

Misschien is Happy stiekem gewoon een western paardje Joys :o ;)

Verder.. ik heb je natuurlijk alleen gezien met Baila. Maar ik vond je toen al behoorlijk stabiel en wijs met paarden voor je leeftijd. Ik denk dus ook dat jij (evt. met wat hulp op de grond) de aangewezen persoon bent om Happy op te leiden.

Taucha

Berichten: 1183
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:05

spatter schreef:
...Andere oplossing die ik gebruik is mmmmmmm zeggen als ik langzamer wil.

Daar heb ik even een toevoeging op; voor dergelijke stemhulpen is het fijn om niet een geluid/woord oid te hebben dat iemand naast je ook zomaar kan maken. En hierbij denk ik dan aan iemand die me een tijdje begeleidt heeft en die steeds al mmmmmmm-end in de bak stond en de mmmm daar duidelijk hoorbaar was voor het paard.

Voor het terugnemen van tempo heb ik zelf een zeer langzaam en zachtjes uitgesproken 'laaaangggzaaaaam'. Paard werkte op een gegeven moment zo mee dat einde van het woord einde van tempoterugname was.

Het woord voorzichtig gebruik ik wanneer de ondergrond onregelmatig is. Super samen te combineren op een buitenrit langzaam en voorzichtig.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 11:16

Haha, ja ik weet dat 'ho' gewoon stilstaan is, maar ik heb (oa door de andere paarden thuis welke het op die manier kennen) heel erg de gewoonte om 'hooo stap' te zeggen ipv gewoon 'stap' en daar reageert Happy dus op door stil te staan, heel goed van haar en wat minder handig van mij. Dus kijken of ik daar binnenkort iets aan kan doen, een gewoonte is niet zomaar afgeleerd :')

We zullen zien hoe het loopt, misschien wordt het een dressuurpaard, misschien wel een springpaard en wie weet inderdaad een westernpaard. Gaat erom dat Happy het leuk vindt!

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 11:18

Is er ook bekend hoe ze daar beleerd werd en wat er niet werkte ,klikte of goed ging?

Hier staat mijn pony die lichtelijk panisch wordt als ze een rijbak ziet, wat er gebeurd is is onbekend.(En toch is ze zo lief dat ze als buiten wandelpony gebruikt wordt voor mijn kindje van 2!)
Je kent haar al heel haar leven, doe er je voordeel mee en trek je eigen plan en het 2 stappen vooruit en 1 terug hoort er bij en is niet erg.ik las dat je goede begeleiding hebt , gelukkig. Wees creatief in het bedenken van oplossingen en de volgers willen je daar zeker bij helpen als je het even niet meer weet!
succes en geef vooral niet op je krijgt er zoveel voor terug!

Toralone

Berichten: 603
Geregistreerd: 26-08-10
Woonplaats: Einde van de wereld: rechtsaf!

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:05

Gelukkig ben ik dus niet de enige die valt over het 'ho = HO'
Ik gebruikte zelf vaak het 'let op - stap/draf/galop' bij versnellen en om een gang langzamer te gaan was het vaak 'eeeennnnnnnnn draf/stap/ho'
Natuurlijk doet iedereen dit op zijn eigen manier. Ik denk dat je met je eigen instructrice, nog zo'n vertrouwensband, dat je daar heel wat mee kan bereiken :D

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:26

Ik was gewend "goedzo"te zeggen bij mijn paarden, werd geen succes, want paard ging gelijk in sliding stop op de ooo :))

Het moeilijkste is ook jezelf alles goed aanleren zodat je paard uitvoert wat je precies wilt en hem niet straffen als je zelf de mist in gaat .

Maar TS denk niet omdat je jong bent, het daarom misschien wat minder gaat, zat volwassenen die genoeg fouten maken .
Ik zelf leer ook nog steeds bij en probeer dingen af te leren.

gerlindie

Berichten: 4652
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:50

Als ik vanuit draf terug wil naar stap, zeg ik Ennnn innn stap.
En dan bij elk woord word mijn stem ook iets lager.
Ze is bij jou wel echt braaf!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:07

Taucha schreef:
spatter schreef:
...Andere oplossing die ik gebruik is mmmmmmm zeggen als ik langzamer wil.

Daar heb ik even een toevoeging op; voor dergelijke stemhulpen is het fijn om niet een geluid/woord oid te hebben dat iemand naast je ook zomaar kan maken. En hierbij denk ik dan aan iemand die me een tijdje begeleidt heeft en die steeds al mmmmmmm-end in de bak stond en de mmmm daar duidelijk hoorbaar was voor het paard.

Voor het terugnemen van tempo heb ik zelf een zeer langzaam en zachtjes uitgesproken 'laaaangggzaaaaam'. Paard werkte op een gegeven moment zo mee dat einde van het woord einde van tempoterugname was.

Het woord voorzichtig gebruik ik wanneer de ondergrond onregelmatig is. Super samen te combineren op een buitenrit langzaam en voorzichtig.

Je paard moet sowieso leren om op jou te reageren en niet een ander persoon die in de bak zit. Ik gebruik whoa (stil staan), easy (langzamer) tongklakken (sneller of attentie. Ligt aan de situatie), kusgeluidje (galop). En iedereen om me heen gebruikt dat ook, maar dat is wat zij doen. Niet wat ik mn paard vertel, dus daar hoort hij niet op te reageren :)

Ts, balen dat het zo gegaan is.. als je wilt dat ik je eens help, kan ik dat best eens doen. Ik heb veel ervaring met grondwerk en zou je (paard) best willen helpen en jou wat dingen willen uitleggen. Ligt er alleen wel een beetje aan waar je woont.

prugelpiet

Berichten: 12591
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:12

Ik volg ook even :)

Als je het zelf wil doen, zorg dan wel dat je zonder spanning opstapt. Als je het eerder niet aandurfde, denk je dat je het nu wel aandurft? Dit is een vraag die je jezelf wel oprecht moet stellen, bang op een jong paard stappen werkt niet echt ondersteunend.
Dit is zeker geen aanval, maar ik zou er wel even goed over nadenken. :)

Fijne dat je lekker rustig aan met dr doet, en wat is het een ontzettend leuk paard om te zien :D

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 19:30

kwita schreef:
Is er ook bekend hoe ze daar beleerd werd en wat er niet werkte ,klikte of goed ging?

Eerst longeren, daarna longeersingel, tuig en vervolgens erop. Dus zoals het meestal gaat, denk ik. Ze gingen wmb wel snel met alles. Persoonlijk denk ik dat trainster en Happy elkaar gewoon niet goed begrepen, voor zover ik weet is er niks concreet misgegaan. Happy reageert enorm sterk op lichaamstaal, als je 'voor' haar gaat staan met bijv longeren stopt ze, en loopt ze pas weer verder als je haar ruimte geeft. Voor zover ik weet werkten zij niet met deze methode en zou dat best eens de veroorzaker kunnen zijn van het verzet, ze snapte het niet. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, mijn enige aanknopingspunt daarvoor is het filmpje waar ze er voor het eerst op gingen en Happy stopte toen de longeur er voor ging staan en vervolgens 'door' zei terwijl ze geen ruimte gaf.

prugelpiet schreef:
Ik volg ook even :)

Als je het zelf wil doen, zorg dan wel dat je zonder spanning opstapt. Als je het eerder niet aandurfde, denk je dat je het nu wel aandurft? Dit is een vraag die je jezelf wel oprecht moet stellen, bang op een jong paard stappen werkt niet echt ondersteunend.
Dit is zeker geen aanval, maar ik zou er wel even goed over nadenken. :)

Fijne dat je lekker rustig aan met dr doet, en wat is het een ontzettend leuk paard om te zien :D


Gelukkig heb ik echt 0 problemen met opstappen en gewoon stappen. Verder dan dat heb ik nog niet gedaan dus omdat ik bang ben de hulpen fout aan te leren. Maar ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat het met begeleiding van mijn instructrice wel gaat lukken.

Vandaag dus niks gedaan en kijken of ik morgen weer iets kan doen. Het wordt me wel lastig gemaakt, ik heb iets aan mijn ogen en nu is sinds 3 dagen mijn rechteroog blind. Diepte zien gaat dus niet meer dus ik hoop dat alles goed gaat als ik achter haar ga lopen met dubbele lijnen. Gelukkig trapt ze niet en als ik geluknhen komt het zicht over een tijd weer terug.

Misschien wel leuk om te laten zien:
Mijn vader heeft vandaag de boxen thuis afgemaakt. Nu kunnen alle paarden rustig op een eigen plekje eten en kunnen we ze in de box zetten als het een keer nodig is.
Ze staan dan normaal gesproken zials op de 2e foto, dan kunnen ze er in wanneer ze willen :D

Afbeelding

Afbeelding

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 20:32

Hebben jullie nog leuke/creatieve ideeen wat ik kan doen om Happy haar energie een beetje kwijt te laten raken?

Ze heeft echt heel veel energie, maar ik wil haar niet elke dag aan 't werk zetten ivm overwerken. Vrijwerken vinden we beiden heel leuk, maar ik merk wel snel dat het veel wordt in haar koppie. Elke keer een stukje wandelen of in de bak spelen wordt op een gegeven moment ook saai, denk ik.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:38

Lekker buiten zetten met haar maatjes, dan kan ze op een niet geforceerde manier lekker haar hoofd leegmaken en dmv het spelen haar energie kwijt raken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:43

Citaat:
Happy reageert enorm sterk op lichaamstaal, als je 'voor' haar gaat staan met bijv longeren stopt ze, en loopt ze pas weer verder als je haar ruimte geeft. Voor zover ik weet werkten zij niet met deze methode en zou dat best eens de veroorzaker kunnen zijn van het verzet, ze snapte het niet. Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker, mijn enige aanknopingspunt daarvoor is het filmpje waar ze er voor het eerst op gingen en Happy stopte toen de longeur er voor ging staan en vervolgens 'door' zei terwijl ze geen ruimte gaf.


En dan kom ik weer aangezeurt. }:)

Dat is toch les 1 van longeren?
Sta voor hem en je blokt hem, sta achter hem en je drijft hem voorwaarts?
Draai je eigen schouder tegen hem in hij gaat langzamer, draai je schouder met hem mee en hij gaat sneller.

En dat soort lui heeft dan Ergens hoog in de wedstrijden gereden, dat valt toch niet te snappen. -O-

Meisje jij hebt gewoon veel meer paarden gevoel in je lijf dan hun.
Ik snap wel dat jou paardje dat jou gewend is bij hun zijn middelvinger opsteekt. En gelijk heeft hij!!

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 20:54

Ze kan de hele dag naar buiten en rennen als ze wil, doet ze dan ook maar ze houdt veel energie. Dus ik denk dat ik haar wat meer moet uitdagen, maar dat is zo lastig omdat ik haar dan niet wil laten werken.

Ja, voor mij is dat ook de basis van longeren, en ook de basis als ze niet aan de longeerlijn is. Als ik met haar in verbinding ben en ik ga er voor staan stopt ze gelijk. Juist dat ze daar zo gevoelig op is maakt het zo leuk om met haar vrij te werken! :D

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:57

Ik volg je, lekker zo door gaan.
Ik vind het knap van je TS, kan je zien hoe het paard je vertrouwd.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 20:59

En zo hoort het ook.

Kun je geen schriktraining dingen in de bak doen.
Zeil in de bak om overheen te lopen.
Over een plank, ook altijd leuk voor het geluid.
Paraplu.

Lonni

Berichten: 1776
Geregistreerd: 01-08-14
Woonplaats: Valkenswaard

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:04

Ik ga dit volgen Joyce, ik denk echt dat jullie er wel gaan komen!
Heb haar nog gezien toen je haar pas had, via schleichcontacten :P

XkusjesX

Berichten: 44
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Nederland

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 21:10

ik zie nu al vooruit gang! ik heb niet alle berichten gelezen, maar mij lijkt het prettig voor jullie beide eerst wat vertrouwen te winnen op de grond met grondwerk :)

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 14:19

Zo, pony vandaag weer even aan 't werk gezet.
Commando 'easy' geoefend voor een gang langzamer en dat begreep ze heel snel. Nu zorgen dat ik niet perongeluk 'hoo stap' oid meer zeg. :')
Ze was vandaag niet zo heel gemotiveerd maar deed wel alles wat ik vroeg. Op het eind weer een stukje met dubbele lijnen en dat ging een stuk beter. Ze was niet meer zo enorm onzeker en kon weer ontspannen zoals vroeger. Dus na beide kanten 1 rondje was het weer goed voor vandaag.
Afbeelding

Ik moet even iets verzinnen om haar uit te dagen. Ik merk dat ze het longeren nu al saaier begint te vinden en met de dubbele longe wil ik haar eerst weer vertrouwd hebben voor ik daar ga uitdagen.
Ik ga eens een schrikparcoursje maken, maar ik verwacht niet dat ze daar iets aan vindt :')

Anoniem

Re: [VOLG] Zal het ooit nog een rijpaard worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 14:21

Ziet er al mooi ontspannen uit.

Misschien eens vrijspringen?