Het Touwproducten Topic

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:44

julie0307 schreef:
Zou iemand mij uit kunnen leggen wat een fiador knoop is en wat daar precies het nut van is? :)

Gebruik google, afbeeldingen genoeg+instructies.
Het nut is dat het er beter uitziet, en dat de lijnen mooi naast elkaar boven en onder uit de knoop komen, dan zijn de lussen even groot en mooi naast elkaar.

tengeltje11
Berichten: 7136
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Het Touwproducten Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 19:54

de druk wordt gewoon ook correct verdeeld,wat nodig is voor een goeie werking.
met een overhandse knoop is dit nooit zo en om mee te werken is zo'n halster dus ook niet geschikt.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:38

Eenhoorni schreef:
Art_Ificious schreef:
Leuk topic,
Wie van.jullie gebruikt sterke musketons aan de leadropes?
Ik wil graag een setje (touwhalster + leadrope) maar dan moet het wel stevig zijn


Ik gebruik idd andere (sterkere) musketons voor de 12 of 14mm rond leadropes. Je kan ook kiezen voor de optie twistlock maar dat kost dan wel meer. :)
sites uit uw onderschrift werken helaas niet.

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 21:00

Leuk topic,
Wie van.jullie gebruikt sterke musketons aan de leadropes?
Ik wil graag een setje (touwhalster + leadrope) maar dan moet het wel stevig zijn
[/quote]

Ik gebruik idd andere (sterkere) musketons voor de 12 of 14mm rond leadropes. Je kan ook kiezen voor de optie twistlock maar dat kost dan wel meer. :)[/quote]sites uit uw onderschrift werken helaas niet.[/quote]

Dat klopt, omdat ik bezig ben met de site aanpassen en bewerken! Voor nu dus contact graag even via pb! :)

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Het Touwproducten Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 21:53

Hoe maak je bij een Halstertouw oid de musketonhaak eraan vast?

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:05

Leuk om alle zelf gemaakte producten te zien! Ik ben sinds kort ook begonnen met Paracord. Ik gebruik het om hondenriemen van te maken.

Ik bestel bij Paracord.nl bevalt erg goed!

Afbeelding



Afbeelding

M_ontana schreef:
Hoe maak je bij een Halstertouw oid de musketonhaak eraan vast?


Ik heb dit filmpje als voorbeeld gebruikt, werkt ook voor een halstertouw!
https://www.youtube.com/watch?v=7lp_ansYPj4

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Het Touwproducten Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:29

Maar hoe doe je dat dan met 12mm plat touw? Want dan heb je toch geen 4 strengen? En waar kan je zo'n naald kopen?

juliar99

Berichten: 227
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Meppel

Re: Het Touwproducten Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 22:31

Als je googled op Selmanaald kun je al veel vinden. Paracord.com heeft ze ook geloof ik.
12mm kun je dubbelvouwen en met 3mm touw strak dichtbranden. Dit is niet zo sterk als het terugsteken met een selmanaald.

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: Het Touwproducten Topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 22:39

Honden-lijnen.nl heeft ze ook goedkoop, dan moet je de Selma Naald 10 hebben voor 12mm touw! :)

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:18

Horse Charms gebruikt voor de standaard neusbanden 14 mm touw, maar kan dit ook met 12 mm touw? Ik wil namelijk een set (proberen) te maken :)

juliar99

Berichten: 227
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:58

M_ontana schreef:
Horse Charms gebruikt voor de standaard neusbanden 14 mm touw, maar kan dit ook met 12 mm touw? Ik wil namelijk een set (proberen) te maken :)



Ja dat kan wel. (:

ninavo

Berichten: 907
Geregistreerd: 16-07-16

Re: Het Touwproducten Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 10:26

ik voel me nu een beetje dom.
Maar wat kan je doen met een selma naald, ik snap niet waarvoor ik de naald moet gebruiken?

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 11:12

murphypower schreef:
ik voel me nu een beetje dom.
Maar wat kan je doen met een selma naald, ik snap niet waarvoor ik de naald moet gebruiken?


Je kan het touw "terugsteken" in het touw, waardoor je een stevige sluiting hebt bij de musketonhaak. (In het geval van een halstertouw, je kan het uiteraard voor meer dingen gebruiken).

M_ontana
Berichten: 1280
Geregistreerd: 28-02-17

Re: Het Touwproducten Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:02

Kan je het touw ook ''terugsteken'' zonder selma naald?

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Re: Het Touwproducten Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:05

Maar hoe maak je het touw bij een halstertouw nu vast? Want als je het er gewoon weer in stopt gaat het toch zo los?

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:54

M_ontana schreef:
Kan je het touw ook ''terugsteken'' zonder selma naald?


Hmm, met heel veel gedoe zou het misschien mogelijk zijn maar het zou niet netjes worden denk ik.

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:56

julie0307 schreef:
Maar hoe maak je het touw bij een halstertouw nu vast? Want als je het er gewoon weer in stopt gaat het toch zo los?


Je moet hem er eerst verticaal helemaal erdoorheen halen en daarna pas erin steken, dan gaat het niet los. Het is zelfs steviger dan dat je het "naait" en dan met 3mm touw afwerkt (bij mij dan).

julie0307
Berichten: 327
Geregistreerd: 09-08-15
Woonplaats: Langs mijn buren in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:26

_fairytale schreef:
julie0307 schreef:
Maar hoe maak je het touw bij een halstertouw nu vast? Want als je het er gewoon weer in stopt gaat het toch zo los?


Je moet hem er eerst verticaal helemaal erdoorheen halen en daarna pas erin steken, dan gaat het niet los. Het is zelfs steviger dan dat je het "naait" en dan met 3mm touw afwerkt (bij mij dan).


Dankjewel!

Youri123
Berichten: 363
Geregistreerd: 21-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 20:58

weet iemand misschien waar ik vandaag conway gespen van 20 mm kan bestellen en dat ze zaterdag binnen zijn? en musketon haken ook zaterdag binnen? heeft enige spoed.

Noa28
Berichten: 264
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:22

Hey Hey, hoop dat er nog gepost mag worden op dit topic? Nou ja ik vroeg me af hoe ik een neckrope met afwerking sterk kan maken. Want ik had van dat neckrope touw gekocht en toen een afwerking gemaakt maar die is na 2x gebruiken uit elkaar gevallen :') die afwerking laat los.. dus hoe branden jullie dat goed vast?

_fairytale

Berichten: 369
Geregistreerd: 24-01-16
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:39

Noa28 schreef:
Hey Hey, hoop dat er nog gepost mag worden op dit topic? Nou ja ik vroeg me af hoe ik een neckrope met afwerking sterk kan maken. Want ik had van dat neckrope touw gekocht en toen een afwerking gemaakt maar die is na 2x gebruiken uit elkaar gevallen :') die afwerking laat los.. dus hoe branden jullie dat goed vast?


niet branden!, ik heb stevig 1mm touw gekregen van mijn vader (zat bij de scouting en had touw over), en rijg dat er een paar keer doorheen en de resrt doe ik eromheen en maakt ik met een klein knoopje vast en brand het losse eindje lichtjes vast. daarover heen maak ik het afwerktouw (3mm) strak vast en brand dat dan stevig vast. dan hoort het niet los te gaan.

waar ik veel mensen de fout in zie gaan is dat ze de twee einden van het 12mm touw aan elkaar branden, niet doen! dat is niet stevig, niet mooi en raakt snel los.

Noa28
Berichten: 264
Geregistreerd: 27-04-16
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:44

_fairytale schreef:
Noa28 schreef:
Hey Hey, hoop dat er nog gepost mag worden op dit topic? Nou ja ik vroeg me af hoe ik een neckrope met afwerking sterk kan maken. Want ik had van dat neckrope touw gekocht en toen een afwerking gemaakt maar die is na 2x gebruiken uit elkaar gevallen :') die afwerking laat los.. dus hoe branden jullie dat goed vast?


niet branden!, ik heb stevig 1mm touw gekregen van mijn vader (zat bij de scouting en had touw over), en rijg dat er een paar keer doorheen en de resrt doe ik eromheen en maakt ik met een klein knoopje vast en brand het losse eindje lichtjes vast. daarover heen maak ik het afwerktouw (3mm) strak vast en brand dat dan stevig vast. dan hoort het niet los te gaan.

waar ik veel mensen de fout in zie gaan is dat ze de twee einden van het 12mm touw aan elkaar branden, niet doen! dat is niet stevig, niet mooi en raakt snel los.


Oke bedankt, zal het zo ook eens proberen :o

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:26

Noa28 schreef:
Hey Hey, hoop dat er nog gepost mag worden op dit topic? Nou ja ik vroeg me af hoe ik een neckrope met afwerking sterk kan maken. Want ik had van dat neckrope touw gekocht en toen een afwerking gemaakt maar die is na 2x gebruiken uit elkaar gevallen :') die afwerking laat los.. dus hoe branden jullie dat goed vast?

Over wat voor afwerking heb je het precies.
Een gewoon geknoopt touwhalter heeft in principe geen afwerking nodig om niet uit elkaar te vallen, vandaar dat ik me af vraag wat je bedoelt.

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 18:06

Kuggur schreef:
Noa28 schreef:
Hey Hey, hoop dat er nog gepost mag worden op dit topic? Nou ja ik vroeg me af hoe ik een neckrope met afwerking sterk kan maken. Want ik had van dat neckrope touw gekocht en toen een afwerking gemaakt maar die is na 2x gebruiken uit elkaar gevallen :') die afwerking laat los.. dus hoe branden jullie dat goed vast?

Over wat voor afwerking heb je het precies.
Een gewoon geknoopt touwhalter heeft in principe geen afwerking nodig om niet uit elkaar te vallen, vandaar dat ik me af vraag wat je bedoelt.


Ze had het over een neckrope toch? :’)

Riverdale
Berichten: 406
Geregistreerd: 07-03-16

Re: Het Touwproducten Topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 18:08

Ik doe meestal het touw vast branden + lijmpistool erover, dat laat echt niet snel los! :)