13 jarig paard kopen

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
A_nouk

Berichten: 11634
Geregistreerd: 02-12-06

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:17

Ik verplaats dit topic vanwege de leeftijd van de TS naar Young Rider Talk

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:36

Pin je niet vast op een leeftijd als dat 13 te oud is.
Kijk welke je aanspreekt en wat uitdaging betreft, klinkt leuker dan dat het vaak is.
Waar wil je uitdaging in? In het verkeersmak maken, in het dressuurmatige ( ook een ervaren paard is niet zo maar op weg te rijden), in de dagelijkse omgang omdat het een rillerig paard is?

MariekeS_

Berichten: 4707
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:52

dieseltje schreef:
Is het geen optie om eventueel een echt jong paard te kopen, deze in de opfok te plaatsen en deze dan met 3.5/4 jaar zelf te gaan beleren?
Deze zullen in aanschaf lager zijn qua prijs, vaak is potentie al wel zichtbaar en bloedlijnen vertellen je veel. Wel kun je dan niet direct aan de slag en moet je wat geduld hebben voordat je erop kunt, maar in de tussentijd kun je wel al band opbouwen en doorrijden op je verzorgpaard. (opfok/stalling kost natuurlijk ook geld in de tussentijd.)


Dit lijkt me echt een top advies voor een jong, relatief onervaren iemand die aan een eerste eigen paard gaat beginnen...

TS: Met 13 is een paard in de bloei van z'n leven. Veel jonge talentvolle paarden halen niet eens gezond die leeftijd.... Als je hem laat keuren voor aankoop, zodat je weet wat je in huis haalt, kan je hier nog járen mee vooruit en zo'n paard kan zich nog heel erg ontwikkelen.
Over een paar jaar zijn jouw ambities misschien veranderd en dan kan je eens gaan kijken naar iets anders.
Ik zou deze zeker overwegen. Je bent redelijk bekend met de geschiedenis, het paard heeft ervaring en past in jouw plaatje.
Maar voor elk paard geld, absoluut minimaal klinisch laten keuren voordat je hem koopt!

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:45

Maar met een budget van €3000,- heb je natuurlijk maar weinig keus.

Dat brengt me tot de volgende vraag; als je maar €3000,- voor de aanschaf van je paard, dan hoop ik dat je de maandlasten wel gewoon kunt blijven dragen. Een paard kost je zeker wel €500,- per maand. Met een jaar sparen heb je al €6000,- bij elkaar. Dat lijkt me een reëler bedrag voor de aanschaf van een paard.

hannelover

Berichten: 1137
Geregistreerd: 14-03-15
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 13:59

Abacab schreef:
Maar met een budget van €3000,- heb je natuurlijk maar weinig keus.

Dat brengt me tot de volgende vraag; als je maar €3000,- voor de aanschaf van je paard, dan hoop ik dat je de maandlasten wel gewoon kunt blijven dragen. Een paard kost je zeker wel €500,- per maand. Met een jaar sparen heb je al €6000,- bij elkaar. Dat lijkt me een reëler bedrag voor de aanschaf van een paard.


Of je moet geluk hebben :j wij hadden ook ongeveer dat bedrag en ik wist precies wat ik wilde en wij kwamen het perfecte paard tegen voor de helft! <3 kon nog niks maar hadden goede begeleiding en is uiteindelijk super uitgepakt! Je moet maar net geluk hebben. En je moet idd goed kijken of je het onderhoud kan betalen! Dat is het belangrijkste!

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:07

Ts, 13 is niet oud maar mocht je er voor gaan dan altijd heel goed laten keuren, ook al valt het paard of juist omdat het paard in de lagere prijsklasse valt. De uitdaging die jij er in ziet kan ook komen door lichamelijke gebreken. Vlug, snel kan ook uit pijn voortkomen dus zoek je een project zorg dan dat het geen project voor de dierenarts word.

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:05

Onzin, voor die prijs heb je zat leuke pony's. Je hoeft echt niet als je je eerste pony gaat lopen gelijk 6000 euro uit te geven aan een paard.
Maandelijkse kosten moet TS idd wel rekening mee houden, maar ik neem aan dat als je ervaring hebt in de paardensport je echt wel weet dat het kostenplaatje niet klein is.

TS, ik zou als ik jou was gewoon bij die 13 jarige gaan kijken want waarom wil je eigenlijk perse een jong dier? Een uitdaging blijft paardrijden toch altijd? :) 13 is echt absoluut niet oud en sterker nog: je kan dat paard nog van alles aanleren. Bovendien denk ik dat het beter is omdat het toch je eerste paardje word. Onderschat dat niet.



Abacab schreef:
Maar met een budget van €3000,- heb je natuurlijk maar weinig keus.

Dat brengt me tot de volgende vraag; als je maar €3000,- voor de aanschaf van je paard, dan hoop ik dat je de maandlasten wel gewoon kunt blijven dragen. Een paard kost je zeker wel €500,- per maand. Met een jaar sparen heb je al €6000,- bij elkaar. Dat lijkt me een reëler bedrag voor de aanschaf van een paard.

Suzanne_J

Berichten: 1460
Geregistreerd: 29-05-08

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:18

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 14 jaar was en inmiddels is hij 20 jaar en loopt op M1 wedstrijden en ik heb nog zeker de verwachting om hoger te komen. Je merkt niks aan hem dat hij al iets ouder is en heb er nooit een dag spijt van gehad. De overstap van pony naar paard is best pittig dus ook aan een 13jarige zul je uitdaging genoeg hebben.

Overigens vind ik de prijzen voor paarden momenteel absurd hoog. 6 jaar geleden kocht ik mijn paard voor 3500 euro, M2 paard met oefeningen van het Z, bomproof en nog nooit een pas kreupel geweest. Nu durven ze daar makkelijk 6000 euro voor te vragen...

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:35

Suzanne_J schreef:
Ik heb mijn paard gekocht toen hij 14 jaar was en inmiddels is hij 20 jaar en loopt op M1 wedstrijden en ik heb nog zeker de verwachting om hoger te komen. Je merkt niks aan hem dat hij al iets ouder is en heb er nooit een dag spijt van gehad. De overstap van pony naar paard is best pittig dus ook aan een 13jarige zul je uitdaging genoeg hebben.

Overigens vind ik de prijzen voor paarden momenteel absurd hoog. 6 jaar geleden kocht ik mijn paard voor 3500 euro, M2 paard met oefeningen van het Z, bomproof en nog nooit een pas kreupel geweest. Nu durven ze daar makkelijk 6000 euro voor te vragen...

Ik denk dat je toen heel veel geluk hebt gehad voor dat geld, z oefeningen, bomproof!! Die gingen ook toen echt wel voor 5 of veel meer weg.

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:47

En 6 jaar terug zat de markt anders in elkaar dan nu.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:22

MariekeS_ schreef:
Dit lijkt me echt een top advies voor een jong, relatief onervaren iemand die aan een eerste eigen paard gaat beginnen...


Jij kent TS persoonlijk?
TS geeft aan dat ze ervaring heeft met jonge paarden en uitdaging zoekt. Ook geeft ze aan dat ze het allemaal niet alleen gaat doen maar onder goede begeleiding en met support.
Het is niet zo dat je pas een paard kunt inrijden/zadelmak maken/opleiden als je een grandprix ruiter bent hoor. ;)

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 16:00

Abacab schreef:
Wat ik je duidelijk wil maken door te zeggen dat je eigenlijk nog een onervaren beginner bent is dat het voor jou voor nu op dit moment beter is om een paard met ervaring aan te schaffen. En niet te beginnen met een paard dat nog heel veel moet leren. Die kennis die je opdoet bij een ervaren paard kun je weer toepassen op een volgend (jong) paard. Een groen paard met een groene ruiter is meestal geen goede combinatie.


sorry voor mijn laatste reactie maar ik reageer toch nog even.

Maar mag ik vragen waar jij vandaan haalt dat ik onervaren ben? Misschien dat ik in jou ogen nog niet heel veel ervaring heb met het houden van paarden, maar dat je zegt een groen paard met een groene ruiter is meestal geen goede combinatie, begrijp ik totaal niet. Ik heb genoeg ervaring in het rijden van jonge, nerveuze, hete paarden. Bovendien heb ik van zelf sprekend voldoende begeleiding.

Hoe dan ook, het paard is het niet geworden vanwege het toch niet zo goed passen in onze weide. Ik heb nu een 6 jarig paardje gekocht onder voorbehoud van keuring.
Bedankt voor iedereens advies!

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:15

Het risico Is wel dat als je bijv gaat studeren of iets anders gebeurt, je een paard van boven de 15 minder makkelijk verkoopt, maar als je weet dat je niet gaat studeren etc of je een studie weet wat ook handig is met paard zou ik het doen.

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:42

Je bent nog maar 15. Hoe veel ervaring kun je al hebben op je 15de? Je komt net uit het ei en bent nog nat achter je oren :)
Over 15 jaar spreken we elkaar nog eens. Dan moet je vast heel erg hard lachen om deze post. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 14:56

Abacab schreef:
Je bent nog maar 15. Hoe veel ervaring kun je al hebben op je 15de? Je komt net uit het ei en bent nog nat achter je oren :)
Over 15 jaar spreken we elkaar nog eens. Dan moet je vast heel erg hard lachen om deze post. :)


Oneens ik ben inmiddels 30 jaar verder dan die leeftijd. Maar weet wel dat ik op 15 ook voldoende ervaring met jong spul had om in ieder geval overal op te kunnen stappen.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:49

Abacab schreef:
Je bent nog maar 15. Hoe veel ervaring kun je al hebben op je 15de? Je komt net uit het ei en bent nog nat achter je oren :)
Over 15 jaar spreken we elkaar nog eens. Dan moet je vast heel erg hard lachen om deze post. :)


Dit vind ik een heel erg rare post.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:55

Abacab schreef:
Je bent nog maar 15. Hoe veel ervaring kun je al hebben op je 15de? Je komt net uit het ei en bent nog nat achter je oren :)
Over 15 jaar spreken we elkaar nog eens. Dan moet je vast heel erg hard lachen om deze post. :)


Het is nergens voor nodig om zo denigrerend te doen tegen TS hoor. >;) Vind dit een beetje een nare opmerking van je. Je kent haar tenslotte helemaal niet en weet niets over haar kennis en kunde?

Imrehoff
Berichten: 13
Geregistreerd: 01-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:00

Ik zou zeker gaan voor een ervaren paard! Omdat je er dan niet uitgroeit en dan hoef je hem niet te verkopen. Dat lijkt mij niet fijn, heb je net een paard moet je hem 1 tot 2 jaar later weer verkopen. En een 13 jarig paard is echt niet zo oud, daar kan je nog heel veel jaren plezier van hebben!

zag net dat je al een paard onder voorbehoud hebt gekocht, super leuk!

Susanjansenn
Berichten: 63
Geregistreerd: 25-04-09
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:05

wat leuk dat je een paardje mag. Tegenwoordig. Maakt het niet meer uit als je ooit. Wedstrijden. Gaat rijden en. Als je dan een pony. Hebt. Ik start met een kleine en in het z1 en met de andere m1 weet geen enkel probleem :D. Omdat je zegt dat het met 18jaat mee ophouden. Ik ben zelf 24.
Afbeelding

karijn

Berichten: 5408
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 16:38

Faitherr schreef:
Abacab schreef:
Wat ik je duidelijk wil maken door te zeggen dat je eigenlijk nog een onervaren beginner bent is dat het voor jou voor nu op dit moment beter is om een paard met ervaring aan te schaffen. En niet te beginnen met een paard dat nog heel veel moet leren. Die kennis die je opdoet bij een ervaren paard kun je weer toepassen op een volgend (jong) paard. Een groen paard met een groene ruiter is meestal geen goede combinatie.


sorry voor mijn laatste reactie maar ik reageer toch nog even.

Maar mag ik vragen waar jij vandaan haalt dat ik onervaren ben? Misschien dat ik in jou ogen nog niet heel veel ervaring heb met het houden van paarden, maar dat je zegt een groen paard met een groene ruiter is meestal geen goede combinatie, begrijp ik totaal niet. Ik heb genoeg ervaring in het rijden van jonge, nerveuze, hete paarden. Bovendien heb ik van zelf sprekend voldoende begeleiding.

Hoe dan ook, het paard is het niet geworden vanwege het toch niet zo goed passen in onze weide. Ik heb nu een 6 jarig paardje gekocht onder voorbehoud van keuring.
Bedankt voor iedereens advies!


In jouw geval maakt het niet zoveel uit of je een zesjarige of een dertienjarige koopt. Als het paard niet verkocht hoeft te worden als je gaat studeren, heeft een jonger of ouder paard toch nog steeds dezelfde verzorging nodig. Je moet je afvragen wat je dan wilt. Blijkt dat je je paard toch moet verkopen omdat je merkt er geen tijd meer voor te hebben, dan is een jonger paard inderdaad aantrekkelijker om te verkopen. Als je nu alleen maar denkt over wat er met je paard over een aantal jaar moet gebeuren, kan je er beter niet aan beginnen.
Maar je moet niet naar de toekomst kijken, je moet naar nu kijken. Zoek een paard waar je een klik mee hebt en waar voor jou genoeg uitdaging in zit. als het paardje dat je nu hebt gekocht, het beestje is, wens ik je er heel veel plezier mee.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 19:52

Jee! Mensen! _/-\o_
Als je 15 bent weet je natuurlijk nog niet alles nee, inderdaad.
Maar ja, er zijn 15, 14, 13 en zelfs soms 12 jarige die een eigen paard in kunnen rijden hoor.
Daar krijg je dan echt wel hulp bij, maar die gewoon hartstikke goed zijn met paarden en er zelfs een bijzondere band mee kunnen hebben.
Wat erg dat mensen meteen een labeltje plakken van "15 jaar = onervaren". Bah.

puppy1128

Berichten: 5012
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 20:20

Kwa jonge paarden is ook maar net wat voor paard je koopt. Een heet 'debiel' paard dat 'gevaarlijk' is of een nuchter braaf paard waar je een kind van 4 zelfs mee kan laten lopen.. Zoals die van mij. :')

En ja ik ben 19, heb 1 merrie een tijdje verzorgd van een jaar oud, amper hengsten in mijn hand gehad en ik rijd absoluut geen grand prix. (Tenzij de categorie lol met je knol bestaat? :)) ) en een paard zadelmak maken heb ik nog nooit gedaan. :D

Toen ik hem kocht was hij anderhalf en nog hengst. Ik heb nog geen moment van spijt gehad! Ik leer van hem en hij van mij. Als ik hem wat aanleer moet ik letten op mijn houding. Wanneer hij het juiste 'antwoord' geeft op mijn vraag doe ik het goed. En zo leren we dus beide. Hij leert nieuwe dingen (al was het simpelweg stapje terug) en ik leer mijn lichaam 'juist' te gebruiken. :D

En geen idee hoe het inrijden zal gaan met hem. Maar dat zie ik dan wel. Kans is groot dat ik het zelf doe met begeleiding. Zal mij ergens niks verbazen als het opstappen en wegrijden is met hem.

Ik neem aan dat iemand wel nadenkt over wat voor paard die koopt? Het zijn geen paar schoenen die je weggooit als je het zat bent. Neem aan dat iemand 'eisen' heeft aan een paard. Je betaald er iig genoeg voor dus beetje zonde als je er niet blij mee bent. :=

Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Re: 13 jarig paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:10

15 jaar dus onervaren. Ik blijf er bij.

Als we paardrijden zouden vervangen door autorijden of kennis van de Nederlandse taal ddan zou het wel een plausibele uitspraak zijn.

Goed paardrijden vereist vaardigheden kennis en analytisch vermogen. Op je 15de is je prefontale cortex nog niet volgroeid. Vandaar ook dat je op je 15de onder andere nog geen stemrecht hebt.

Dat is vast niet leuk om te lezen. Maar het is wel de waarheid.

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:42

Abacab schreef:
15 jaar dus onervaren. Ik blijf er bij.

Als we paardrijden zouden vervangen door autorijden of kennis van de Nederlandse taal ddan zou het wel een plausibele uitspraak zijn.

Goed paardrijden vereist vaardigheden kennis en analytisch vermogen. Op je 15de is je prefontale cortex nog niet volgroeid. Vandaar ook dat je op je 15de onder andere nog geen stemrecht hebt.

Dat is vast niet leuk om te lezen. Maar het is wel de waarheid.


Dus volgens jou is het zo dat je op die leeftijd niet goed kunt rijden omdat je niet alle kennis hebt?

Dan wil ik je even wijzen op o.a. de 15 jarige en jongere kinderen die met een (zelf opgeleide) pony op internationaal niveau goed presteren. Je hoeft niet alles te weten op die leeftijd, goede begeleiding is voldoende.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:46

Ik ken anders wel mensen van 15 die echt wel een paard correct zouden kunnen inrijden. En ook mensen van 20+ die evenveel rijervaring hebben en daar echt niet aan zouden kunnen beginnen. Ja, natuurlijk heeft een 15-jarige begeleiding nodig. Maar als die er is, so what? Hangt ook af van het paard.

(Alhoewel ik als 1ste paard ook een ervaren paard zou aanraden, meerdere wegen leiden naar Rome)