Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Het rijden gaat slechter?

 
Profiel   

Hallo!
Ik ben 14 jaar en rij inmiddels nu al 8 jaar paard. Ik rij daarvan nu 4 jaar op een manege wegens het overlijden van mijn pony. Voordat ik mijn pony had heb ik op shetlanders "leren" rijden.
Sinds ik op de manege ben begonnen ging het bij mij in 1 keer heel erg vooruit, maar ik merk dat het de laatste 1.5 jaar veel slechter gaat. Ik zie dat iedereen me "inhaalt" en krijg de paarden steeds minder goed aan het been of andere dingen. Omdat ik in een groep rij sta ik dan best onder druk voor mijn gevoel. Ik die altijd dingen op een volgorde maar uiteindelijk lukt dan 1 van die dingen niet (bijv; aan het been krijgen, aan de teugel, wijken). Ik wil erg graag een verzorgpaard (niet alleen om te rijden want dat doe ik ook op de manege, maar daarvoor ga ik vrijwilligers werk doen) maar wil eigenlijk ook graag een vast paard hebben waar ik elke week op kan rijden. Denken jullie dat dat zal helpen? Ik heb al op alle verzorgpaarden bij mij in de buurt gereageerd maar uit eindelijk is het toch niks. Op de manege zoekt ook niemand meer een verzorgster als het goed is.
Heeft iemand tips wat ik anders zou kunnen doen?
Prive les op de manege gaat hem niet worden btw.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 14:41 



 
Profiel   

Gewoon lekker doorgaan en je eigen hart volgen. Niet naar anderen kijken.

Wanneer er druk op komt (Wat er nu is) gaat het alleen maar minder snel. Gewoon lekker doorgaan en ervan genieten. Dan komt het vanzelf! Je hoeft toch niet nu binnen een bepaalde tijd alles te kunnen? Al doe je er weet ik veel hoe lang over. Je komt er wel!

Enjoy it :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-17 14:45 



 
Profiel   

Ik sluit mij aan bij mijn voorganger! Het allerbelangrijkste is ontspannen! Focus je enkel op jezelf en de pony of het paard dat je rijdt. Kijk niet naar anderen vergelijk jezelf ook met niemand. Focus je aub ook niet op aan de teugel ( verzameld rijden etc dat komt trouwens ook mbt ontspannen zitten en paard aanvoelen) Goed door ademhalen als he merkt dat he te veel wil van hezelf of het paardje ( buik ademhaling) en het paard of de pony aanvoelen; en richt je enkel op de instructrice of instructeur. Als jullie vrij rijden ( niet achter elkaar) Zoek de ruimte op en lekker figuren rijden, hoeken inrijden, behalve bij de volte dan Enkel zorgen dat je ruimte houd verder niet kijken hoe de rest rijd jij doet het voor jezelf en jouw plezier toch ? Klinkt misschien suf maar waarbij bij je enkel op jezelf ( ontspannen) let en het paardje ga jij vanzelf meer aanvoelen. En met figuren netjes rijden voelen wat rond is en wat niet blijft het paardje ook alerter. Vraag anders eens vriendelijk aan de instructrice of instructeur of jullie wat vlotte overgangen kunnen rijden ; dus vlot van stap naar draf en andersom; dan kan je beter leren aanvoelen of je ruitergevoel terug mbt het paardje aan het been krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 18:01 



 
Profiel   

Ik herken me een klein beetje in je verhaal! Ik heb dan bijvoorbeeld dat ik onder een bepaalde druk gewoon echt bager slecht rijd en dat is meer voor mij gevoel ook dan (als er iemand van stal staat te kijken etc). Iedereen is dan voor mijn gevoel als Anky van Grunsven aan het rijden en ik hobbel maar wat als een zoutzakje :P Maar als ik in een prive les rijd gaat het met sprongen vooruit en gaat het echt super goed! Wat mij is verteld is dat ik nooit naar andere moet kijken hoe die rijden. Op de wereld zijn altijd mensen beter als dat jij bent, dus bind je niet vast aan dat jij iets niet kan. Doe het lekker op je eigen tempo en op een gegeven moment ga je gewoon vooruit net als ieder ander! Even een vraagje met hoeveel rijd je in een les?

Ik zou actief op zoek gaan naar een verzorgpaard, want je leert echt super veel van een verzorgpaard hebben! Eigen paarden zijn gewoon anders met rijden dan manege paarden, die iedere dag maar hetzelfde rondje lopen/achter zijn voorganger aan gaan. Ook leer je heel zelfstandig te worden en is het een goede tussenstap voor als je een eigenpony wilt kopen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 19:44 



 
Profiel   

Ups en downs zijn zo herkenbaar :) ik heb een tijdje zelf niet lekker in mijn vel gezeten en dit was gigantisch terug te merken in mijn rijden. Ik weet inmiddels ook van mezelf dat als ik me niet goed voel ik beter lekker buiten kan gaan rijden. Probeer om je goed te voelen in de groep, en zo niet wellicht eens kijken voor een andere groep waarin je je wel op je gemak voelt? Zodat je echt bezig kunt zijn met jezelf en je paard, en niet met je omgeving
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-17 19:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen