lease paard waar je nooit op mag

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horsegg
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-16

lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 19:30

Hallo, ik heb een vraag. hoe zouden jullie dit aanpakken? ik lease al 4 jaar paarden op een stal en dat ging het eerste half jaar goed. kwam 3 dagen in de week. niks aan de hand. toen werd het dat ik nog maar 1 van de 3 dagen kon rijden op het paard doordat het paard in de les moest meelopen en ik moest dan op andere ponys. om meerdere redenen ben ik nog een half jaar wegegeaan op de stal inmiddels weer terug sinds een maand of 4. het ging weer goed inmiddels ook andere pony dan eerst. nu mag ik ook nog meer rijden op de pony en rijdt ik weer elke keer andere ponys! ik durf het er niet met de eigenaar over te hebben :( wat moet ik doen !?

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:32

Heel simpel: stoppen. Als je least, dan betaal om op die pony te rijden en niet op n ander. Punt uit

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:39

eens met boevenstaande

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:47

Als je het moeilijk vind om zelf het gesprek aan te gaan, neem dan anders een van je ouders mee.
Hoe oud ben je?

Gewoon rustig bespreken dat je met de lease bent begonnen omdat je juist op dat bepaalde paard wilde rijden zodat je het beter leerde kennen en er wat verder mee zou kunnen komen. Als je steeds op anderen moet rijden, heeft dat leasen dus geen zin meer voor jou.
Dus ofwel lease wordt bevestigd en je mag op het geleaste paard ofwel de eigenaar zegt dat hij dat paard eigenlijk niet kan missen voor de lessen dus dan moet de lease stoppen.
Misschien moet hij zich er even van bewust worden hoe vaak je eigenlijk op een andere wordt gezet.

sannexponys

Berichten: 222
Geregistreerd: 13-08-16

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 19:50

Ik zou echt stoppen, je betaald ergens voor wat je niet krijgt :(

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:10

Wat zijn de voorwaarden voor de lease? Ik zou denken dat als je least het paard die bepaalde dagen echt van "jou" is maar soms vullen manege's het anders in. Ik denk dat je dit met je ouders moet bespreken en daarna samen met je ouders op gesprek moet gaan bij de eigenaar van de manege. Succes!

horsegg
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 20:50

Riel schreef:
Wat zijn de voorwaarden voor de lease? Ik zou denken dat als je least het paard die bepaalde dagen echt van "jou" is maar soms vullen manege's het anders in. Ik denk dat je dit met je ouders moet bespreken en daarna samen met je ouders op gesprek moet gaan bij de eigenaar van de manege. Succes!


de pony zou op de dagen mijn “eigen paard” moeten zijn

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 20:56

Dan mag er die dag dus geen andere ruiter op rijden :-)

butterfly84

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-10-12

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:24

Ik ben het eens met bovenstaande berichten. Er zijn afspraken gemaakt. Kan je dit bespreken met de eigenaar? en inderdaad neem anders iemand mee die je kan ondersteunen in het gesprek. Heel veel succes!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:46

Het ligt er helemaal aan wat dat bij jou op stal inhoudt, een leasepony hebben. Bij ons op stal betekent dat, dat je op de dag dat je least je een "eigen paard" hebt en dat je daarmee mag doen wat je wilt (wel in lijn met wat er is afgesproken). Normaliter betekent dat ook rijden.

Het is misschien niet raar dat je leasepony ook op dagen dat jij haar least nogmaals wordt bereden, maar dat zou in overleg met jou en/of met je ouders moeten gaan zodat de stal weet wanneer jij gaat rijden en de stal daarmee rekening kan houden qua inplannen van de pony. Jou op een andere pony laten rijden dan de pony die je least lijkt niet heel logisch, dan lijkt het feit dat least geen meerwaarde te hebben.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:15

Vanwege de leeftijd van de topic starter verplaats ik dit topic naar Young Rider Talk :)

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:30

zo betaal je wel heel veel voor les op een manege paard, ipv lesgeld betaal je nu leaseprijs met enkele het voordeel dat je hem betaald mag verzorgen en een ander niet?

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:42

Hier rijdt je sowieso op je lesdag(en) op de pony ie je least + overige afgesproken dagen. Het kan wel voorkomen dat op jouw dag de pony echt nodig is maar dan overleggen ze dat met je zodat je je tijd dat jij komt erop aan kan passen. Zo lijkt het mij het meest praktisch. Nu betaal je voor iets, leuk voor hun, maar je krijgt er niet voor wat je hoort te krijgen.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:45

Heb je het al met je ouders besproken? Als jij de pony least voor 3 dagen, heb jij die dagen het recht om die pony te verzorgen en te rijden en niet een ander manegepaard. Dit is niet zoals het hoort. Ik zou je ouders eens met de manege eigenaar gaan laten praten een aangeven dat je of die 3 dagen de beschikking krijgt over je ''eigen'' lease pony of dat je per direct stopt en dat de lease overeenkomst ontbonden wordt wegens het niet nakomen van afspraken.

Als ze een pony eigenlijk niet kunnen missen en toch veelvuldig nodig hebben, moeten ze hem gewoon niet ter lease aanbieden.

Ik vraag me trouwens alleen wel af wat je ouders er van vinden. Betalen zij dit? Ik lees dat je al 4 jaar paarden least en dat dit maar een half jaar goed is gegaan. Betekend dit dat deze problemen al lange tijd spelen? Want dat zou wel erg zonde zijn van al dat geld!

Elsa1234
Berichten: 67
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:48

Hey,
Ik zou duidelijke regels maken met de eigenaar en als ze jouw steeds op verschillende pony's blijft zetten naar een andere manege gaan of er iemand bij halen die jouw kan helpen het ol te lossen

horsegg
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-16

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 22:53

even ter duidelijheid, het is geen manege. meer een privestal waarbij er lessen worden gegeven door een vrouw die er eigenlijk niet in gediplomeerd is. je rijd niet mee voor de les, maar je rijd voor jezelf.
afspraken zijn; - de dagen waarop je komt is rijd je de pony waarvoor je contract getekend hebt.
-stal uitmesten als je er bent en het nodig is
verder niks !

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:54

Dan stoppen. Les kan je verzekeringstechnisch sowieso beter doen waar ze gediplomeerd zijn en als ze zich niet eens aan hun eigen afspráak houden...

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:56

Weten je ouders hiervan?
Neem aan dat hun er niet zo blij mee zijn dat ze betalen en je niet krijgt wat je afgesproken hebt. Gezien het de vorige keer ook niet lekker liep denk ik dat je beter voor een andere plek kunt rond kijken.
Is er een specifieke reden dat je toch terug gegaan bent?
Maar zoals ik lees rijdt je nu wel meer dan afgesproken? Maar dan op andere pony's?

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:57

Je krijgt niet waar je voor betaalt in ieder geval.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar is er geen volwassene die dit voor jou kan oplossen?

horsegg
Berichten: 71
Geregistreerd: 13-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 23:02

Tigra_ schreef:
Weten je ouders hiervan?
Neem aan dat hun er niet zo blij mee zijn dat ze betalen en je niet krijgt wat je afgesproken hebt. Gezien het de vorige keer ook niet lekker liep denk ik dat je beter voor een andere plek kunt rond kijken.
Is er een specifieke reden dat je toch terug gegaan bent?
Maar zoals ik lees rijdt je nu wel meer dan afgesproken? Maar dan op andere pony's?


me ouders weten dit, maar heb geen zin in ruzie tussen eigenaar en mijn moeder. geen echte specifieke reden , kon niks anders vinden en was het daar erg gewend.
ik rijd nu gewoon 3x per week maar dan op andere ponys paarden

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 23:05

Als volwassen mensen zouden ze er toch gewoon over moeten kunnen praten?
Ik neem aan dat de eigenaar jouw of jouw ouders ook zou aanspreken als jij je niet aan de afspraken zou houden. Dat betekend niet gelijk dat er ruzie gemaakt word. Je kan natuurlijk ook zelf daar op aanspreken dat je het fijner vind om iedere keer dezelfde pony te rijden zoals jullie afgesproken hebben.

AsseAndMe

Berichten: 71
Geregistreerd: 30-01-13
Woonplaats: Utrecht

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 17:22

Aangezien je wel gewoon 3x per week komt maar op andere pony's en paarden rijd, kan je beter de lease stoppen. Je rijd er immers niet op. En aangezien je de manege gewend bent neem ik aan dat je geen nieuwe manege wilt opzoeken. Vraag eerst jezelf af of je wel heel graag op die ene leasepony wil rijden. Ja? Bespreek dit. Nee? Laat de lease gewoon stoppen. Anders betaal je voor iets wat je niet krijgt en dat is zonde.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:04

Het hoort op die dagen jou pony te zijn en dan horen zij gewoon niet te zeggen "de ander mag erop".

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: lease paard waar je nooit op mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:14

Wat een vervelende en oneerlijke situatie TS!

Ik heb het idee dat de eigenaresse van de stal flink misbruik van jouw goedheid maakt! Hoe jong je ook bent, laat dát je niet overkomen!
Is er in de buurt niet een andere plek waar je ook een pony kan leasen? Als je toch al niet kan rijden op 'jouw' pony, dan blijf je uiteindelijk ook voor niets.

Ik lees dat je bang bent dat je moeder ruzie krijgt met de staleigenaresse, ik weet niet waarom je daar bang voor bent (wij weten immers de hele geschiedenis niet), maar je kan het ook zelf eens aankaarten. Eerst bij je moeder: Vertel hoe de situatie is en dat je het niet eerlijk vind dat jullie betalen voor iets dat je niets eens krijgt. Misschien heeft je moeder nog tips.
Als dit eerder is voorgevallen zou ik persoonlijk mijn spullen pakken: Naar de staleigenaar toe en de lease per direct opzeggen wegens het niet nakomen van het contract.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 18:25

Janine1990 schreef:
Wat een vervelende en oneerlijke situatie TS!

Ik heb het idee dat de eigenaresse van de stal flink misbruik van jouw goedheid maakt! Hoe jong je ook bent, laat dát je niet overkomen!
Is er in de buurt niet een andere plek waar je ook een pony kan leasen? Als je toch al niet kan rijden op 'jouw' pony, dan blijf je uiteindelijk ook voor niets.

Ik lees dat je bang bent dat je moeder ruzie krijgt met de staleigenaresse, ik weet niet waarom je daar bang voor bent (wij weten immers de hele geschiedenis niet), maar je kan het ook zelf eens aankaarten. Eerst bij je moeder: Vertel hoe de situatie is en dat je het niet eerlijk vind dat jullie betalen voor iets dat je niets eens krijgt. Misschien heeft je moeder nog tips.
Als dit eerder is voorgevallen zou ik persoonlijk mijn spullen pakken: Naar de staleigenaar toe en de lease per direct opzeggen wegens het niet nakomen van het contract.



Eens!

Ik vind het onbehoorlijk van de verleaser dat je niet krijgt waar je voor betaald en komt.
Dan was ik er ook snel klaar mee.