Eerste paard kopen (tips?)

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Julia207
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-17

Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 17:09

HI,

EINDELIJK na heel lang vragen en zeuren mag ik dan mn eigen paard :) . Ik rijd nu 6/7 jaar en ben 13 jaar oud. Natuurlijk weet ik wel wat van paarden maar ik zou graag meer willen weten voor als ik straks een eigen paard heb en zelf verantwoordelijk ben. Hebben jullie tips voor straks? Of onderwerpen waar ik zeker in moet verdiepen? Dingen waar jullie bij je eerste paard overheen hebben gekeken? Ik wil graag een KWPN'er (ruin), tussen de 7 en 10 jaar, 1.65 tot 1.75. Ik ga hem stallen op een manege in de buurt samen met een andere vriendin. Ik ga 4x in de week rijden en een bijrijder zoeken die hem 3x wilt rijden.

Alvast bedankt! :)
Laatst bijgewerkt door Julia207 op 03-09-17 17:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:14

Neem iemand mee die verstand heeft van paarden kopen. Geloof me, een manege-eigenaar, stalhouder of kennis die 10+ jaar in de paarden zit, ziet dingen die jij wellicht niet ziet.:) Bedenk ook of je genoeg tijd hebt, wanneer je een vervolgstudie gaat doen.

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:16

geef eens wat meer informatie:
Waar komt je paard te staan?
Gaan je ouders je meehelpen?
Wat voor paardje wil je?
Heb je ook genoeg tijd?
Wellicht kunnen veel meer mensen je dan helpen +:)+
En zowieso niet onderschatten hoor ;)

Julia207
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 17:25

Sophie_Wind schreef:
geef eens wat meer informatie:
Waar komt je paard te staan?
Gaan je ouders je meehelpen?
Wat voor paardje wil je?
Heb je ook genoeg tijd?
Wellicht kunnen veel meer mensen je dan helpen +:)+
En zowieso niet onderschatten hoor ;)


Sorry, zal het er even bijzetten ;)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:30

Ik wil je alvast een tip geven, leuk dat jij 4 dagen wilt rijden en een bijrijder wilt voor de andere 3 dagen maar dat lijkt me voor je paard niet verstandig. Geef hem genoeg rustdagen tussendoor anders krijg je heel snel blessures

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:35

Mijn gouden tip: laten keuren... En liefst ook RX keuren, kan je zoveel ellende mee gespaard blijven

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:44

Wat wil je gaan doen met jouw paard?
Wedstrijden rijden? Zo ja, dressuur, springen, eventing, etc? Zoek ervaren wedstrijdpaard, die jou alle kneepjes van het vaak kan leren.
Wil je alleen buiten rijden? Zoek een ervaren buitenrijpaard, die ook alleen naar buiten durft. Ga proefrijden en neem hem mee naar buiten als het vetrouwd is.
Denk om je veiligheid, laat de verkoper eerst voor rijden voor jij er op gaat.

Laat je paard altijd keuren door een eigen veerats en laat bloed afnemen om te bewijzen dt het pard niet gedrogeerd is of pijnstillers heeft gehad.

Ga kijken met jouw instructeur, want die kent jouw rijstijl en jouw wensen.

Zwarte jonge Penny hengsten zijn prachtig, maar totaal ongeschikt als eerste paard.

Doe jezelf een lol en koop een ervaren cool leermeester paard van een jaar of 12. En laat je verder brengen door dt paard.

Succes met zoeken. Maak een lijstje wat jij wil en hoopt en val niet voor het eerste de beste lekkere bekkie.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:45

7 dagen rijden is veel te veel, een paard heeft ook rustdagen nodig. 4 dagen verspreid over de week rijden is prima voor een paard. Heb je een bijrijder nodig vanwege de kosten? Inderdaad rx keuren. Neem als eerste paard eentje met veel ervaring en zwicht niet voor een jong dier. Kunnen jullie hoge dierenarts kosten betalen? Anders verzekeren.

hwn
Berichten: 4690
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 17:48

Mee eens dat je best een paard van +12 jaar neemt. Veel paarden lopen mee tot hun 20 à 25 jaar tegenwoordig, daar ben je - als je geluk hebt - toch een tijdje goed mee.

Kijk ook goed naar de leefomstandigheden in de manege: komen de paarden ook op de wei? Soms ben je beter af met een pensionstalling met iets minder luxe, maar meer weidegang (paardvriendelijker).

Julia207
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 18:02

luffwinny schreef:
7 dagen rijden is veel te veel, een paard heeft ook rustdagen nodig. 4 dagen verspreid over de week rijden is prima voor een paard. Heb je een bijrijder nodig vanwege de kosten? Inderdaad rx keuren. Neem als eerste paard eentje met veel ervaring en zwicht niet voor een jong dier. Kunnen jullie hoge dierenarts kosten betalen? Anders verzekeren.

xMalibu schreef:
Ik wil je alvast een tip geven, leuk dat jij 4 dagen wilt rijden en een bijrijder wilt voor de andere 3 dagen maar dat lijkt me voor je paard niet verstandig. Geef hem genoeg rustdagen tussendoor anders krijg je heel snel blessures


Goed dat jullie dit zeggen!! Op de stal waar ik nu rijd worden de meeste paarde elke dag gereden en wordt ervan gezegd dat het goed is, zoveel beweging. Bedankt.

future_vet
Berichten: 2610
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:05

een paard kan wel 6/7 dagen per week gereden worden maar dit moet je wel opbouwen. veel paarden worden maximaal 4 x per week aan het werk gezet.

Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:10

Staat je toekomstige paard 24/7 op de weide of hele dag op stal en deels buiten?
Uit mijn ervaring staan de gemiddelde manege paarden de hele dag op stal. Dat lijkt me niet heel ideaal voor je paard.
Ook ik ben op zoek naar een paard (al heel lang), ben 26 jaar en rij vanaf mijn 13de maar ik ga zelf voor een iets ouder paard 13/15 jaar, omdat ik mezelf wil ontwikkelen in de dressuur zoek ik een leer paard.
Wat zijn jouw ambities? Recreatief? Dressuur? Springen?
En op welk niveau rijd je? wellicht is 7 jaar dan toch nog een beetje jong als eerste paard..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:17

Ik verplaats dit topic naar Young Rider Talk.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:32

Willemiens schreef:
Staat je toekomstige paard 24/7 op de weide of hele dag op stal en deels buiten?
Uit mijn ervaring staan de gemiddelde manege paarden de hele dag op stal. Dat lijkt me niet heel ideaal voor je paard.
Ook ik ben op zoek naar een paard (al heel lang), ben 26 jaar en rij vanaf mijn 13de maar ik ga zelf voor een iets ouder paard 13/15 jaar, omdat ik mezelf wil ontwikkelen in de dressuur zoek ik een leer paard.
Wat zijn jouw ambities? Recreatief? Dressuur? Springen?
En op welk niveau rijd je? wellicht is 7 jaar dan toch nog een beetje jong als eerste paard..

Als een paard de hele dag op stal staat dan moet hij inderdaad wel dagelijks gereden worden.Op veel maneges gaat dat zo. maar een privepaard heeft meestal minder werk en dan moet hij wel toch loskomen dagelijks. is er weidegang bij jouw stalling?Als dat niet zo is moet je echt een paard kopen wat er tegen kan veel op stal te staan.

Julia207
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 18:36

anjali schreef:
Willemiens schreef:
Staat je toekomstige paard 24/7 op de weide of hele dag op stal en deels buiten?
Uit mijn ervaring staan de gemiddelde manege paarden de hele dag op stal. Dat lijkt me niet heel ideaal voor je paard.
Ook ik ben op zoek naar een paard (al heel lang), ben 26 jaar en rij vanaf mijn 13de maar ik ga zelf voor een iets ouder paard 13/15 jaar, omdat ik mezelf wil ontwikkelen in de dressuur zoek ik een leer paard.
Wat zijn jouw ambities? Recreatief? Dressuur? Springen?
En op welk niveau rijd je? wellicht is 7 jaar dan toch nog een beetje jong als eerste paard..

Als een paard de hele dag op stal staat dan moet hij inderdaad wel dagelijks gereden worden.Op veel maneges gaat dat zo. maar een privepaard heeft meestal minder werk en dan moet hij wel toch loskomen dagelijks. is er weidegang bij jouw stalling?Als dat niet zo is moet je echt een paard kopen wat er tegen kan veel op stal te staan.

Ja dat is er

Willemiens

Berichten: 941
Geregistreerd: 10-10-16
Woonplaats: Julemanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:38

anjali schreef:
Willemiens schreef:
Staat je toekomstige paard 24/7 op de weide of hele dag op stal en deels buiten?
Uit mijn ervaring staan de gemiddelde manege paarden de hele dag op stal. Dat lijkt me niet heel ideaal voor je paard.
Ook ik ben op zoek naar een paard (al heel lang), ben 26 jaar en rij vanaf mijn 13de maar ik ga zelf voor een iets ouder paard 13/15 jaar, omdat ik mezelf wil ontwikkelen in de dressuur zoek ik een leer paard.
Wat zijn jouw ambities? Recreatief? Dressuur? Springen?
En op welk niveau rijd je? wellicht is 7 jaar dan toch nog een beetje jong als eerste paard..

Als een paard de hele dag op stal staat dan moet hij inderdaad wel dagelijks gereden worden.Op veel maneges gaat dat zo. maar een privepaard heeft meestal minder werk en dan moet hij wel toch loskomen dagelijks. is er weidegang bij jouw stalling?Als dat niet zo is moet je echt een paard kopen wat er tegen kan veel op stal te staan.

Klopt, maar ik zou persoonlijk al niet kiezen voor zo'n stalling en dit TS dus ook afraden..

TS; Als je wat meer tips wilt zou je misschien ook wat duidelijker moeten zijn in jouw wensen en waar je paard komt te staan.
Hoe vaak komen ze buiten?

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:44

Je kunt ook even de zoekfunctie gebruiken, er zijn veel topics met tips over het kopen van een (eerste) paard.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:46

Gelukkig is er dus weidegang. Heb je geen lievelingspaard onder de manegepaarden,die je zou kunnen overkopen?Het voordeel is dan dat jullie elkaar al kennen,wat de kans op een mismatch kleiner maakt.

Julia207
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 18:49

Ik zie dat verschillende mensen beginnen over de aantal dagen dat ik wil dat mijn paard loopt. Op de manege waar ik nu rijd, rijden veel paarden elke dag of 1 dag rust. Bedankt dat dit even gemeld wordt. Ik zal dan toch 1/2/3 dagen rust inplannen. Er is weidegang beschikbaar dus ik zou hem die dagen eventueel in de wei kunnen zetten. Ik wil mijn paard dat de dagen dat hij wordt gereden wel in de wei na het rijden, ik denk zelf aan een halfuurtje. Is dit een goed idee? Het gebeurt namelijk wel veel op stal. Over mijn ambities waar naar gevraagd wordt: Ik wil graag dressuur rijden, en af en toe een sprongetje. De manege grenst aan het bos dus ik zou graag ook 1 a 2 keer per maand het bos in willen. Ik ben eigenlijk opzoek naar een allrounder.

Kairos
Berichten: 2707
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:52

Julia207 schreef:
Ik zie dat verschillende mensen beginnen over de aantal dagen dat ik wil dat mijn paard loopt. Op de manege waar ik nu rijd, rijden veel paarden elke dag of 1 dag rust. Bedankt dat dit even gemeld wordt. Ik zal dan toch 1/2/3 dagen rust inplannen. Er is weidegang beschikbaar dus ik zou hem die dagen eventueel in de wei kunnen zetten. Ik wil mijn paard dat de dagen dat hij wordt gereden wel in de wei na het rijden, ik denk zelf aan een halfuurtje. Is dit een goed idee? Het gebeurt namelijk wel veel op stal. Over mijn ambities waar naar gevraagd wordt: Ik wil graag dressuur rijden, en af en toe een sprongetje. De manege grenst aan het bos dus ik zou graag ook 1 a 2 keer per maand het bos in willen. Ik ben eigenlijk opzoek naar een allrounder.

Ik zou qua weidegang zeggen dat het echt verschilt per paard. Ik denk persoonlijk dat als het paard niet snel dik wordt hij best wat langer op de weide kan, of eventueel ook nog in de paddock laten zetten door de manege zelf, zodat hij wel wat vaker dan een half uurtje buiten komt :)

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:53

Julia207 schreef:
Ik zie dat verschillende mensen beginnen over de aantal dagen dat ik wil dat mijn paard loopt. Op de manege waar ik nu rijd, rijden veel paarden elke dag of 1 dag rust. Bedankt dat dit even gemeld wordt. Ik zal dan toch 1/2/3 dagen rust inplannen. Er is weidegang beschikbaar dus ik zou hem die dagen eventueel in de wei kunnen zetten. Ik wil mijn paard dat de dagen dat hij wordt gereden wel in de wei na het rijden, ik denk zelf aan een halfuurtje. Is dit een goed idee? Het gebeurt namelijk wel veel op stal. Over mijn ambities waar naar gevraagd wordt: Ik wil graag dressuur rijden, en af en toe een sprongetje. De manege grenst aan het bos dus ik zou graag ook 1 a 2 keer per maand het bos in willen. Ik ben eigenlijk opzoek naar een allrounder.


Ik vraag me af waarom je je paard zo weinig buiten wil? Een half uurtje is helemaal niets. Of je nou wel of niet rijdt die dag, ik zou je paard elke dag minstens een uur of acht weidengang geven. Of in een paddock, maar in ieder geval buiten met contact met soortgenootjes.

Alvast heel veel plezier met je nieuwe paard!

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:57

De situatie van ts is duidelijk een typische manegesituatie.Dan moet een paard wel veel werk hebben,want met af en toe een half uurtje weidegang wordt hij anders veel te druk en zelfs vervelend omdat hij zijn energie niet kwijt kan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 18:59

7 dagen in de week hoort je paard buiten, de hele dag. Altijd samen met een ander paard en op zoveel ruimte dat hij ook echt eens flik rond kan bokken.
Of je nu gaat rijden of niet dat maakt niets uit.
Voldoet je stalling daar niet aan een andere zoeken.

Daarnaast als je een leuk paard hebt gevonden neem dan een ervaren persoon mee. Laat die ook kijken en rijden.
Film het ook en laat nog meer mensen kijken.
Denk je dan je droompaard te hebben gevonden laat hem keuren bij een dierenarts van jou keuze. Niet die van de verkoper.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 19:09

LilChar schreef:
Julia207 schreef:
Ik zie dat verschillende mensen beginnen over de aantal dagen dat ik wil dat mijn paard loopt. Op de manege waar ik nu rijd, rijden veel paarden elke dag of 1 dag rust. Bedankt dat dit even gemeld wordt. Ik zal dan toch 1/2/3 dagen rust inplannen. Er is weidegang beschikbaar dus ik zou hem die dagen eventueel in de wei kunnen zetten. Ik wil mijn paard dat de dagen dat hij wordt gereden wel in de wei na het rijden, ik denk zelf aan een halfuurtje. Is dit een goed idee? Het gebeurt namelijk wel veel op stal. Over mijn ambities waar naar gevraagd wordt: Ik wil graag dressuur rijden, en af en toe een sprongetje. De manege grenst aan het bos dus ik zou graag ook 1 a 2 keer per maand het bos in willen. Ik ben eigenlijk opzoek naar een allrounder.


Ik vraag me af waarom je je paard zo weinig buiten wil? Een half uurtje is helemaal niets. Of je nou wel of niet rijdt die dag, ik zou je paard elke dag minstens een uur of acht weidengang geven. Of in een paddock, maar in ieder geval buiten met contact met soortgenootjes.


Alvast heel veel plezier met je nieuwe paard!



Precies dit! Een paard zou veel buiten moeten staan met soortgenootjes om hem gelukkig te houden. Daarnaast is het belangrijk dat hij regelmatig rust heeft, je de trainingsdagen langzaam opbouwt en dat hij altijd beschikking heeft over goede kwaliteit ruwvoer (anders krijg je sneller maagzweren, en daarnaast is de vertering van paarden gericht op continu eten). Als dit bij je huidige manege lastig is dan is het misschien een goed idee om ook naar andere stallen te kijken. Het lijkt me ook slim als je wat meer leest over verzorging en huisvestiging zodat je wat beter weet waar je aan begint. Dit is daar bijvoorbeeld een goede site voor: http://www.paardnatuurlijk.nl/

Julia207
Berichten: 7
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Eerste paard kopen (tips?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 19:14

Poe! Die getallen die jullie noemen van het aantal uren weidegang ben ik niet gewend hier op stal! Toch maar opzoek naar een andere stal.