gezelschapspaard kopen????

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
justmeithink
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-04-21

gezelschapspaard kopen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 12:53

Hi allemaal, ik rijd nu al een tijdje en heb ervaring op een manege en met twee verzorgpaardjes. Nu merk ik dat ik steeds met meer tegenzin naar de manege ga, puur omdat ik het rijden niet meer leuk vindt. Het verzorgen en omgaan met paarden vind ik wel nog geweldig, het borstelen, buitenzetten, eten geven, klusjes doen, aan de hand wandelen... Ook was dit het probleem bij mijn vorige verzorgpony's. Bij de eerste ben ik gestopt omdat ze te oud was, maar merkte ik dit probleem met het rijden ook al en probeerde ik steeds meer dingen te doen om haar te laten bewegen die niet onder rijden vallen, en bij de tweede ben ik gewoon helemaal gestopt omdat die wel echt 4x in de week gereden moest worden en in conditie moest blijven (door buitenlandse studies van de eigenaar waren ik en een ander meisje de enigste die haar reden), en ik echt geen plezier meer haal in het rijden. Dus nu ben ik al een tijdje op zoek naar een verzorgpony (een shet ofzo, die alleen maar verzorgt moet worden) maar ik vind er helaas geen. Nu hebben mijn ouders twee maanden geleden gezegd dat, omdat ik heb bewezen dat ik verantwoordelijk ben, we er momenteel genoeg geld voor hebben, en ik er ervaren genoeg voor ben, ze het wel zien zitten om een paard/pony als gezelschapsdier/weidemaatje te kopen zodat ik er elke dag naar toe kan gaan om te wandelen (aan de hand), grondwerk te doen, lang te borstelen... Hem dus eigenlijk veel aandacht geven buiten het rijden. Nu, waarom ik dit (veel te lange topic, sorry haha) starte is omdat ik nog een beetje twijfel. Ik weet dat ik verantwoordelijk genoeg ben en dat tijd en geld geen probleem zijn (ik zou een groot deel kunnen betalen door mijn bijbaantje). Dus dat ik er prima voor zou kunnen zorgen, maar ik ben bang dat ik binnenkort misschien plots weer enthousiast ben over het rijden. Nu heb ik eigenlijk jullie advies nodig met een paar vraagjes:

1. Heeft iemand van jullie een paard/pony dat je gewoon gebruikt als gezelschapspaard, dus waar je niet mee rijdt maar wel andere activiteiten mee doet? Zoja, gaat dit goed, wat doe je dan zoal, en wat is de reden dat je er niet mee rijdt?

2. Stel dat ik dit zou doen, ben ik eigenlijk van plan om hem op een wei met schuilstal te zetten zodat hij 24/7 buiten staat (ik ben sowieso van plan dan een gepensioneerd of paard dat niet meer kan rijden te kopen, dus dan kunnen ze nog van hun rustige leventje genieten) maar aangezien het ook wel mijn eerste echte eigen paard is weet ik dat het aangeraden is om op een pensionstalling te zetten. Ik zie het gewoon niet echt zitten om 300 per maand te betalen voor accomodaties die ik niet gebruik. Dus, wat zouden jullie doen: weide of pensionstalling?

3. IK heb dus al eens rondgekeken op het internet en ben uitgekomen bij paardenorganisaties waarbij je paarden kan adopteren, en hun nog een tweede kans kan geven voor als niemand anders ze wil door leeftijd, trauma, of artrose e.d... Nu heb ik bij paard zoekt baas een paard gezien die niet meer bereden mag worden, maar die wel nog grondwerk, longeren, wandelen aan de hand... kan doen. Heeft er iemand ervaring met pzb? En zou ik dit doen, of toch een paard kopen? Het lijkt me een mooi initatief, heel mooi paard ook, en op andere plekken kost het natuurlijk een stuk meer. Heeft iemand ervaring met pzb? Zo niet, zou jij dit doen?

4. Wel, algemeen advies is natuurlijk ook welkom. Als je dit hebt gelezen en denkt "dit is het domste dat ik ooit heb gehoord" mag je dat natuurlijk ook zeggen (; Of gewoon nog algemeen advies, ervaringen, dingen waar ik miss nog niet aan hebt gedacht... Val me maar aan zou ik zeggen.


Als je dit helemaal hebt gelezen, wow, bedankt! <3

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Re: gezelschapspaard kopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 12:58

Als je in de buurt woont was je van harte welkom om ze te verzorgen. Denk dat er weinig mensen zijn die graag NIET willen rijden

hiphorse

Berichten: 1034
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Hoogeveen (drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:05

Ik herken het wel dat rijden soms niet zo leuk is, dat heb ik ook ondanks dat kies ik altijd voor een pony/paard die gereden kan worden. Als je dan wel wil rijden dan kan dat.

Persoonlijk zou ik zelf nooit een paard adopteren, simpele reden; paard zal nooit 100% van jou zijn. Er zijn altijd beperkingen wat je wel en niet mag.

Als je een paard koopt dan ben jij de baas en mag je zelf bepalen hoe en wat.

Verder hoe je wilt stallen is iets wat alleen jij kan bepalen.
Ik had mijn rijpony gewoon 24/7 buiten met schuilstal.
Beste is om bij verschillende stallen eens vragen of je langs mag komen en goed vragen hoe zei de verzorging doen. Dan kiezen wat goed voelt/klinkt

Anomien

Berichten: 7396
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:05

Kleine tip.
Als je 300 euro per maand te veel vindt omdat de prijs toch op basis van accommodatie is waar je geen gebruik van maakt, heb je groot gelijk.

Maar vergeet niet dat als je een oud paard adopteert of een die met een reden niet gereden kan worden, je ook beste hoge dierenartskosten kan krijgen die je en veel verdriet kunnen bezorgen en ze alsnog die dikke rekening per maand geeft.

Mijn advies bij PZB; blijf er weg.

Wat betreft geen zin hebben in rijden herken ik dat wel. Heb nu een gezonde fokmerrie.

jojoleinee

Berichten: 2668
Geregistreerd: 11-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:07

Een vriendin van mij is ook niet van het rijden. Zij heeft een aantal shets waar ze super veelzijdig dingen vanaf de grond mee doet. Je bent dus zeker niet de enige!
Wat betreft stalling zou ik misschien een paddock paradise zoeken, dan sta je wel 24/7 buiten en heb je hulp van stalgenoten, mocht het nodig zijn maar heb je vaak geen onnodige faciliteiten.
Mocht je ooit toch zin hebben om eens te rijden kun je met stalgenoten ook nog eens het geluk hebben dat je een dagje een paard mag lenen ;)

Paard adopteren zou ik nooit doen, gewoon een kopen. Dan is alles van jou en hoef je aan niemand verantwoording af te leggen.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:07

Niets geks aan hoor. :) Om er wat meer in te groeien wat zelf verzorgen betreft is het handig om bij iemand aan huis een verzorgpaard of paarden te zoeken. En dan zodra je dan ervaring hebt opgedaan wat er bij komt kijken, zelf een wei zoeken, of paddock paradise maken en minimaal twee paardjes (groot of klein maakt niet uit) huisvesten en verzorgen. Voor mij is het rijden ook niet het belangrijkste, ik vind het omgaan met m'n paarden gewoon heerlijk, en rijd op z'n tijd heerlijk buiten met m'n paard. Bovendien valt er voor mij op een shettie ook weinig te rijden. Ik men er wel mee, en dat is superleuk. En doe ook vaak genoeg niets. Lekker bij ze zitten, boekje lezen in het zonnetje, dan komen ze rondom staan slapen. Heerlijk genieten is dat.

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:16

Ik vind rijden zelf ook niet het allerleukst. Doe het wel met mijn huidige paard omdat het voor hem gewoon de 'makkelijkste' manier van beweging geven is (longeren heeft hij een hekel aan).
Met mijn vorige merrie reed ik nooit; zij was al op leeftijd en we wandelden en deden grondwerk. Ik vond het heerlijk. Echter, zoals hierboven door Knert al benoemd: houd rekening met hogere dierenarts/tandartskosten bij een ouder paard, en bedenk ook dat je tzt waarschijnlijk meer moet voeren, supplementen gaat geven, en al dat soort ongein.
Het is heel leuk, maar zeker niet goedkoper dan een rijpaard!

Overigens heb ik dat paardje ook geadopteerd, maar nooit meer iets met de opvang te maken gehad. Dit kwam mede door het feit dat toen ze eenmaal bij mij kwam (ongeveer drie weken nadat ik haar voor het eerst heb gezien), graatmager was geworden, luizen had gekregen, en twee enorm losse kiezen had. De tandarts die ik liet komen kon er ééntje zo uit pakken. Toen kwamen we er ook achter dat ze al tien jaar ouder was dan haar paspoort aangaf. Dat laatste is natuurlijk niet de schuld van de opvang, maar de tandarts die daar kwam, had dit imo wel moeten zien. Ik heb het toen doorgegeven, kreeg zacht gezegd niet zo'n nette reactie terug, en ik heb toen het contact laten verwateren. Nooit meer iets van gehoord.
Wat dat betreft zou ik zelf dus niet snel meer een paard adopteren. Je hebt gewoon een grotere kans op extra kosten en zorgen.
Ondanks dat alles heb ik drie jaar ontzettend van de merrie genoten; zij bloeide helemaal op en heeft nog een soort tweede jeugd gehad, en ik heb mega veel van haar geleerd.

Dennis

Berichten: 31472
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:21

Ik heb 3 pony's staan waar ik niet mee rij (en 2 die voor de wagen staan). Gaat prima zo :) .

Ik zou er juist graag iemand bij hebben om lekker met ze bezig te zijn.

Met een ouder paardje moet je wel rekening houden met extra kosten. Mijn oudste 2 krijgen dagelijks een duur pilletje.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:25

Goh, ikzelf herken het niet. Heb zelf twee shets staan, maar daar doe ik eigelijk niets mee behalve de nodige verzorging en voeren. Zelf ben ik echt meer van het rijden en zou ook mijn paard verkopen als rijden voor mij niet meer mogelijk zou zijn en paard is nog gezond.

In jou geval zou ik niet die niet op een typisch pension zetten, maar op een plekke met een buitenpiste. Alleen wei ofzo zou ik niet doen om volgende redenen:

1) te dik worden. Grondwerk en verzorgen is mentaal heel leuk, maar qua energie verbranden zeer minimaal. Al hebben oudjes er vaak wel baat bij om juist volop te kunnen eten, hangt wat van het paard af.

2) blubber in de winter breekt je op den duur hard op, zowel voor verzorging als voor grondwerk. En een afgezette piste om wat te te kunnen cirkelen of longeren of vrijheidsdressuur of schriktraining is wel zo fijn.
3) met 1 weidemaatje heb je niet zelden te maken met verlatingsangst waardoor je eigelijk zeer beperkt wordt in mogelijkheden tenzij je hier gericht op gaat trainen.

Moest je achteraf toch willen rijden... er bestaan bijrijdpaarden ook :). En verkoop of een extra paard nemen is ook geen schande natuurlijk.

lies_sparkle

Berichten: 6129
Geregistreerd: 19-06-11

Re: gezelschapspaard kopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 13:30

Ik zou als ik jou was eerst eens een advertentie plaatsen op de bokt markt of op marktplaats :)
Ik denk namelijk dat er heeeeel veel paardeneigenaren juist een verzorger die niet per se wil rijden wel zouden willen.

justmeithink
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-04-21

Re: gezelschapspaard kopen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-21 13:49

Dankjewel voor al jullie antwoorden! Het paard heeft last van artrose in zijn nek en rug, een van de paarden vane en vriendin van me heeft dat idd ook en die geeft een combinatie van glucosamine en msm aan haar paard, dat helpt blijkbaar om de gewrichten toch zo soepel mogelijk te houden. Hier lees ik dus veel slechte dingen over pzb, en ik heb er wel wat andere slechte dingen over gelezen online maar blijkbaar zijn ze de afgelopen jaren wel verantwoordelijker en proffesioneler geworden. Ik zal sowieso eens online kijken voor te kopen dan, en zeker nog advertenties voor verzorgponys in de gaten houden. Van de stalling zal ik dan inderdaad eens langsgaan, ik heb 1 wei gevonden met stal en dan nog twee redelijk goedkope pension stallingen die wel iets verder weg zijn. Kan ik idd vergelijken wat er beter uit ziet qua zorg. Paddock paradise klinkt geweldig maar hebben we helaas nergens in de buurt ):

hoefnageltje
Berichten: 479
Geregistreerd: 28-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:12

Een paard houden waar je niet op wil rijden:
Prima!
Er zijn zat andere leuke dingen due je kunt doen met een paard, al is het alleen al om naar te kijken terwijl die loopt te grazen. Ik heb er zelf van genoten om mijn “bonus”paard zo lekker te zien.
Ik had al een paard en toen kon ik mijn once-in-a-lifetime paard overnemen van een manege, dat paard stond al op pensioen.
Dat paard hield ik dus ook alleen voor de zelligheid, om paard nog een mooie pensioentijd op de weide te gunnen. Paard wat niets hoefde, maar gewoon paard mocht zijn.
Stond op een andere stal (rusthuis) dan mijn andere paard.
Goedkopere stal met minder faciliteiten.
Echter:
De maandelijkse kosten van mijn pensionada bedroegen totaal wel het dubbele van mijn andere paard op “dure” stal!
Dit ivm de noodzakelijke medische kosten en voer.
Heb er geen spijt van gehad, maar bedenk wel dat een paard met gebreken en/of hoge leeftijd vaak hogere kosten met zich meebrengt.
Die extra medische kosten die ik moest maken waren vooral vanwege het gebit, nog niet eens door ziekte. (Paard had geen PPID)

Paard zoekt baas zou ik absoluut afraden.
Je “redt” daar geen paard maar je betaalt veel geld voor een paard dat nooit je eigendom wordt en waar je nooit volledige zeggenschap over houdt.
PZB heeft een slimme (voor hun dan) zeer interessante commerciële constructie in hun contracten. Niet doen!
Zeker niet betalen voor een paard dat niet meer berijdbaar is. (Symbolisch bedrag van €1,- op de verkoopnota of zo) De extra kosten krijg je sowieso, een bejaarde is al duur zat in onderhoud.
Er zijn zat baasjes van paarden die hun paard weg willen doen als “weidemaatje/grasmaaier” omdat paard niet meer bereden kan worden door blessure of anders.
Er zijn ook jonge paarden die door een blessure niet meer berijdbaar zijn. Als die verder gezond zijn hoeven de medische kosten niet de pan uit te reizen.

Wat hierboven al gemeld is: een stal met een buitenpiste is wel aan te raden.
Zelfs met onze hoogbejaarde deden we nog wel eens speels grondwerk als verrijking.

24/7 buiten met schuilstal:
Ben daar zelf fan van, maar bedenk wel dat dit niet meer voor ieder hoogbejaard paard de ideale stalling is.
Het kan, maar je moet echt wel zorgen voor goede dekens en extra voer ivm de energie behoefte in de winter.
En dan moet je denken aan meerdere malen per dag bijvoeren.
Ouwetjes kunnen door hun gebit vaak moeite hebben met hooi, daar kunnen ze gewoon niet meer genoeg uithalen.
Mijn DA noemde hooi voor mijn bejaarde “bezigheidstherapie”.
Paard kreeg 4x per dag geweekte hooibrok (Agrobs Wiesencobs) bijgevoerd om op gewicht te komen/blijven.
En die stond ‘s nachts wel op stal.

Je geeft aan dat er nu wel financiële ruimte is voor een paard.
Is dat “nu” iets blijvends, of is dat bv “nu we niet met vakantie kunnen door Corona”?
Bedenk of je paard dan “straks” ook nog betaalbaar is.
Goed mogelijk dat dit geen probleem hoeft te zijn, maar denk er wel over na.

Edit:
Lees net de tip dat er vaak verzorgers worden gezocht voor puur de verzorging, zonder te rijden.
Goede tip, voordeel is dat je zo ongelooflijk veel hier van leert.
En daar heb je dan heel veel aan als je op een moment zelf je eigen paard koopt.
Een eigen paard is echt niet te vergelijken met rijden op een manege, er komt zo veel meer bij kijken.

gerlindie

Berichten: 4645
Geregistreerd: 10-08-10

Re: gezelschapspaard kopen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 14:18

In welke omgeving woon je?
Misschien dat dan iemand hier nog wel een leuke pony heeft staan om te verzorgen :j

Als je een eigen pony koopt, en je hebt het over in een weiland stallen, denk je er dan wel aan dat die ook een maatje nodig heeft?
Dan moet je dus eigenlijk twee pony's kopen, tenzij er al meer paarden staan natuurlijk :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 15:37

De post van Hoefnageltje, en daar hoef ik niks aan toe te voegen.
Maar als je hier aangeeft in welke omgeving je zit, dr zijn mss wel bokkers die een pony/paard hebben staan die leuk te verzorgen is. Ik heb er wel 3 voor je die genieten van aandacht en niks meer kunnen of mogen. Zit in de buurt van Musselkanaal (Gr.)

anjali
Berichten: 15121
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:01

gerlindie schreef:
In welke omgeving woon je?
Misschien dat dan iemand hier nog wel een leuke pony heeft staan om te verzorgen :j

Als je een eigen pony koopt, en je hebt het over in een weiland stallen, denk je er dan wel aan dat die ook een maatje nodig heeft?
Dan moet je dus eigenlijk twee pony's kopen, tenzij er al meer paarden staan natuurlijk :)

In zijn eentje op een wei zetten is inderdaad geen goed idee.Als je zelf nog onervaren met verzorgen bent kun je hem\haar beter op een stalling zetten waar verzorging bij is,en andere paarden.Een paard die echt niet meer bereden kan worden kun je vaak kopen voor een symbolisch bedrag want de eigenaren zijn dan blij er een plekje voor gevonden te hebben.Zeer zeker is een eigen paard ook leuk als je er niet op kunt of wilt rijden.Eigenlijk net zoiets als een hond,daar kun je ook niet op rijden maar is toch ook leuk!Ik denk ook dat zelf kopen beter is dan een adoptieconstructie want dan heb je niet veel te zeggen erover. Maar,een goed (d.w.z.waar je een klik mee hebt) geadopteerd paard is veel beter dan een gekocht paard waar je geen klik mee hebt!

AmyJamess

Berichten: 2121
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:03

Ik heb een eigenpony en rijd ook al jaren niet meer.
Ik heb een minipaardje, de dat ik voor een minipaardje heb ik gekozen is voornamelijk omdat ik hem al kende en helemaal verliefd op hem was.
Maar ook omdat kleine pony's goedkoper in onderhoud zijn dan paarden. Neemt overigens niet weg dat je elke maand alsnog een flink bedrag kwijt bent. En een kleine pony de zelfde zorg nodig heeft als een groot paard zoals Hoefsmid, gebitsbehandeling, wormenkuur etc.
Mijn pony staat 24/7 op wei bij een particulier die zelf ook 2 shets heeft.
Ik ben gemiddeld zo'n €110 per maand kwijt aan kosten (daarbij kunnen dus elke maand 'extra' kosten bij komen voor bijvoorbeeld de DA)

Over PZB ga ik met hoefnageltje mee. Ook ik ben geen fan van deze stichting, op facebook zie ik ook regelmatig (oudere) paarden tegen die alleen nog als weidemaatje kunnen dienen.
Mocht je dus echt een paard willen zou ik gewoon marktplaats/facebook goed in de gaten houden.
E eventueel een shet/mini paardje een optie?

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:08

Ik heb zelf een 6 jarige pony die niet bereden wordt en 24/7 op wei staat. Ik sta wel op een pension stal en je kan tegen betaling gebruik maken van de faciliteiten zoals bak en een kast, maar dit hoeft niet. Kost 25 euro per maand.
Als je hier in de buurt woont ben je ook zeker welkom!

Over pzb is al verteld dus daar hoef ik niks aan toe te voegen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:15

Amber_anne schreef:
Ik heb zelf een 6 jarige pony die niet bereden wordt en 24/7 op wei staat. Ik sta wel op een pension stal en je kan tegen betaling gebruik maken van de faciliteiten zoals bak en een kast, maar dit hoeft niet. Kost 25 euro per maand.
Als je hier in de buurt woont ben je ook zeker welkom!

Over pzb is al verteld dus daar hoef ik niks aan toe te voegen.


25 euro per maand is een typfoutje zeker? :P

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:22

Poekkie schreef:
Amber_anne schreef:
Ik heb zelf een 6 jarige pony die niet bereden wordt en 24/7 op wei staat. Ik sta wel op een pension stal en je kan tegen betaling gebruik maken van de faciliteiten zoals bak en een kast, maar dit hoeft niet. Kost 25 euro per maand.
Als je hier in de buurt woont ben je ook zeker welkom!

Over pzb is al verteld dus daar hoef ik niks aan toe te voegen.


25 euro per maand is een typfoutje zeker? :P


De extra faciliteiten kosten 25 euro, had ik misschien iets duidelijker moeten neerzetten :')

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:23

Ik lees hier al veel goede tips maar wil nog wel even meegeven dat een paard adopteren niet slecht hoeft te gaan. Ik heb mijn shetlander ook geadopteerd (bij The Old Horse Lodge, daar moet je wel geen adoptiebedrag betalen! Enkel een contract dat je voor hem zal zorgen en je hem niet mag verkopen oid omdat hij van hen blijft). In de praktijk zijn ze 1x komen kijken of hij wel goed staat en dat was echt kijken en terug weg want ze zagen meteen dat het oke was. Denk dat ze hier 5 minuten zijn geweest. Een vriendin van me heeft er ook jaaaaren terug een shetlandertje geadopteerd, daar zijn ze zelfs nooit komen kijken. Dus ja op papier is hij misschien niet van jou maar in de praktijk is dat voor mij wel net hetzelfde als een eigen pony hebben. En vond het zelf wel fijn om een 'sukkeltje' een leuke thuis te geven.

Maar ik ga er wel in mee dat je misschien gewoon eens een zoekertje kan plaatsen, denk dat er heeeel veel mensen blij zijn met extra aandacht voor hun paard zonder dat die persoon hoeft te rijden.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:25

Kiwiaa schreef:
Ik lees hier al veel goede tips maar wil nog wel even meegeven dat een paard adopteren niet slecht hoeft te gaan. Ik heb mijn shetlander ook geadopteerd (bij The Old Horse Lodge, daar moet je wel geen adoptiebedrag betalen! Enkel een contract dat je voor hem zal zorgen en je hem niet mag verkopen oid omdat hij van hen blijft). In de praktijk zijn ze 1x komen kijken of hij wel goed staat en dat was echt kijken en terug weg want ze zagen meteen dat het oke was. Denk dat ze hier 5 minuten zijn geweest. Een vriendin van me heeft er ook jaaaaren terug een shetlandertje geadopteerd, daar zijn ze zelfs nooit komen kijken. Dus ja op papier is hij misschien niet van jou maar in de praktijk is dat voor mij wel net hetzelfde als een eigen pony hebben. En vond het zelf wel fijn om een 'sukkeltje' een leuke thuis te geven.

Maar ik ga er wel in mee dat je misschien gewoon eens een zoekertje kan plaatsen, denk dat er heeeel veel mensen blij zijn met extra aandacht voor hun paard zonder dat die persoon hoeft te rijden.


Ik heb 3 jaar geleden eens gestuurd naar the old horse lodge dat ik een shetje zocht om te adopteren als maatje. Kon echt een ideale situatie bieden, aan huis, met vriendje, op hooi, eczeem geen probleem, voeding naar wens. Die mensen hebben zelfs nooit teruggestuurd alhoewel er twee shets op hun site stonden.

Kiwiaa

Berichten: 969
Geregistreerd: 26-11-08
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:44

Poekkie schreef:
Ik heb 3 jaar geleden eens gestuurd naar the old horse lodge dat ik een shetje zocht om te adopteren als maatje. Kon echt een ideale situatie bieden, aan huis, met vriendje, op hooi, eczeem geen probleem, voeding naar wens. Die mensen hebben zelfs nooit teruggestuurd alhoewel er twee shets op hun site stonden.


Dat is grappig, ik heb mijn shet 3 jaar nu :+ Maar op mijn mail reageerden ze inderdaad ook niet, ik heb toen gebeld en een week later stond hij bij mij.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:50

Kiwiaa schreef:
Poekkie schreef:
Ik heb 3 jaar geleden eens gestuurd naar the old horse lodge dat ik een shetje zocht om te adopteren als maatje. Kon echt een ideale situatie bieden, aan huis, met vriendje, op hooi, eczeem geen probleem, voeding naar wens. Die mensen hebben zelfs nooit teruggestuurd alhoewel er twee shets op hun site stonden.


Dat is grappig, ik heb mijn shet 3 jaar nu :+ Maar op mijn mail reageerden ze inderdaad ook niet, ik heb toen gebeld en een week later stond hij bij mij.


Slim. Ik kreeg een paar dagen later een aanbod om een 25jarige shet te adopteren van iemand die naar het buitenland verhuisde. Dus heb verder geen moeite meer gedaan om nog op andere manieren contact te zoeken.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-21 16:58

Ik heb met mijn gezelschapspony énorm veel mazzel gehad, maar, wel veel extra zorgen.
Alleen financieel viel het reuze mee, slechts "kopzorgen", denk dan aan, oké het is modderig, mevrouw kan met dr artrose zeer slecht in de modder lopen.. of we hebben een hooinet, deze is nét 2 cm te hoog voor de pony, waardoor ze slechter gaat lopen dan voorheen.
Verharen gaat slecht, wat gaan we bijvoeren? of misschien toch scheren?

Een gezelschapspaard is "afgekeurd" voor een reden, 9 vd 10x is dit een reden die op de lange termijn heftiger/erger word.
Het hebben van zo'n dier verreist vrij veel medische kennis. (Over PPID, hoefbevangenheid, artrose, speciale voeding, al dan niet medicatie, welke ondergrond is het meest geschikt etc.)

Als je een paard voor je plezier wilt lijkt het mij beter om een kleine pony of shet te kopen en daar mee te doen wat je wilt doen.
Of zoals gezegd zoek een "verzorgpaard" maar geen rijpaard.

justmeithink
Berichten: 3
Geregistreerd: 25-04-21

Re: gezelschapspaard kopen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-21 14:07

Hoi allemaal, eventjes een update: ik heb uiteindelijk toch maar eens zelf een zoekertje geplaatst voor dan een verzorgpony die ik niet moet rijden en na een weekje had ik al twee reacties!! Dit had ik eerlijk gezegd niet verwacht aangezien ik nergens een pony aangeboden zag in mijn buurt. Maar goed, vanavond ga ik nu naar eentje kijken en morgenochtend! Toch dankjewel voor de tips en antwoorden!!