Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 15:01

Hi Bokkers,

Ik heb eindelijk een pony op het oog (met paspoort deze X, haha) en ben van plan haar te gaan kopen. Nu heb ik een probleempje, op de stal waar ik wil gaan staan is er pas rond juli een plekje.
Ik zou haar natuurlijk tijdelijk ergens anders kunnen stallen en wanneer er plek vrij is op de ''officiƫle'' stal kunnen zetten, maar ze gaat 24/7 buiten staan in een kudde. Maar is het dan wel zo verstandig om haar eerst op een tijdelijke plek te zetten en daar aan de kudde te laten wennen om vervolgens WEER te gaan verhuizen? (toevallig zijn beide stallen in dezelfde straat), maar toch weet ik niet zo wat zij er van zo vinden. Ik wil doen wat het beste voor haar is natuurlijk.
Wat zouden jullie doen? :=

Jessica007
Berichten: 260
Geregistreerd: 09-08-12
Woonplaats: Culemborg

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:07

Ideaal is het niet, maar ook niet onoverkomelijk. Ik zou de pony er in elk geval niet om laten staan.

Wel zou ik met de eerste stal ook duidelijk afspreken dat het om tijdelijke stalling gaat. Dan krijg je achteraf geen scheve gezichten en weet iedereen waar hij aan toe is.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:07

Is er geen mogelijkheid om haar te laten bij de tijdelijke stalling?

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:10

Kan je niet overleggen met de verkopers dat ze daar nog op pension blijft tot juli ? Heb ik hier ook nog gedaan met paarden die ik verkocht.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 15:10

Is het een sociaal dier? Dan zou ik gewoon voor de tijdelijke oplossing gaan. 4 maanden tijdelijk moet kunnen toch, desnoods op stal en paddock

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 15:13

[quote="Dancer"]
Is er geen mogelijkheid om haar te laten bij de tijdelijke stalling?

Nee, de stal waar een plekje vrijkomt is een geweldige stal. Nog nooit zo'n gezellige stal gezien. Dus daar wil ik echt heel graag heen. :j

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 15:16

hwn schreef:
Kan je niet overleggen met de verkopers dat ze daar nog op pension blijft tot juli ? Heb ik hier ook nog gedaan met paarden die ik verkocht.


Dat zou eventueel mogelijk zijn mocht ze echt niet in een bepaalde tijd bij 2 verschillende kuddes kunnen.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 15:50

Gillbo schreef:
Is het een sociaal dier? Dan zou ik gewoon voor de tijdelijke oplossing gaan. 4 maanden tijdelijk moet kunnen toch, desnoods op stal en paddock


is 4 maanden juist niet lang?

anjali
Berichten: 15142
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:03

User07 schreef:
hwn schreef:
Kan je niet overleggen met de verkopers dat ze daar nog op pension blijft tot juli ? Heb ik hier ook nog gedaan met paarden die ik verkocht.


Dat zou eventueel mogelijk zijn mocht ze echt niet in een bepaalde tijd bij 2 verschillende kuddes kunnen.

Dan zou ik haar zolang laten staan waar ze nu is tot juli.Of is het heel ver weg zodat je haar al die tijd moeilijk zou kunnen bezoeken? Op zich is verhuizen wel stressvol voor een paard dus als je 1 verhuizing kunt skippen is dat beter denk ik.Maar het moet voor jou ook te doen zijn.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:10

[/quote]
Dan zou ik haar zolang laten staan waar ze nu is tot juli.Of is het heel ver weg zodat je haar al die tijd moeilijk zou kunnen bezoeken? Op zich is verhuizen wel stressvol voor een paard dus als je 1 verhuizing kunt skippen is dat beter denk ik.Maar het moet voor jou ook te doen zijn.[/quote]

het is helaas 2 uur en 30 minuten rijden dus ik ga haar tot dan bijna tot nooit zien. Maar daar zat ik dus mee, dat ik eigenlijk voor haar niet wil dat het NOG stressvoller wordt dan het al is. Dus misschien moet ik niet aan mezelf denken, maar aan het paardje.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:25

Ik zou eerst bij dat paard gaan kijken en zien of het bevalt en klikt. Daarna kan je altijd nog met de verkoper in gesprek of er een oplossing kan worden gevonden :)

Een vriendinnetje van mij heeft haar paard (merrieveulen van 7 maanden) ook eerst tijdelijk op een andere stal gezet totdat mijn hengst gecastreerd was. Het was niet ideaal, maar wel te doen :)

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:39

Is de stal waar de pony nu staat in dezelfde straat of is het alternatief in dezelfde straat?

Als ze nu in de buurt staat zou ik vragen of ze misschien mag blijven staan tot er plek is. Dan kan jij de verzorging over nemen.

Als de pony een eind weg staat en jij er niet voor kan zorgen heb je kans dat de huidige eigenaren daar niet om staan te springen, daar kleven namelijk allerlei risico's aan. Dan zou ik de pony naar je toe halen op een tijdelijke stal. Ze kan in iedere geval dan aan jou wennen.

Maar wat als er in juli nog geen plek is en pas in oktober? Weet je zeker dat je in juli terecht komt?
Want als er geen zekerheid is zou ik de pony zeker op een tijdelijke plek zetten indien deze nu niet in de buurt staat.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:41

ingvdh schreef:
Is de stal waar de pony nu staat in dezelfde straat of is het alternatief in dezelfde straat?

Als ze nu in de buurt staat zou ik vragen of ze misschien mag blijven staan tot er plek is. Dan kan jij de verzorging over nemen.

Als de pony een eind weg staat en jij er niet voor kan zorgen heb je kans dat de huidige eigenaren daar niet om staan te springen, daar kleven namelijk allerlei risico's aan. Dan zou ik de pony naar je toe halen op een tijdelijke stal. Ze kan in iedere geval dan aan jou wennen.

Maar wat als er in juli nog geen plek is en pas in oktober? Weet je zeker dat je in juli terecht komt?
Want als er geen zekerheid is zou ik de pony zeker op een tijdelijke plek zetten indien deze nu niet in de buurt staat.


haar (misschien) tijdelijke en de stal waar ze daarna komt te staan is in dezelfde straat. Helaas de stal waar ze nu staat niet. Dat is hier 2,5 uur vandaan.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:42

User07 schreef:
ingvdh schreef:
Is de stal waar de pony nu staat in dezelfde straat of is het alternatief in dezelfde straat?

Als ze nu in de buurt staat zou ik vragen of ze misschien mag blijven staan tot er plek is. Dan kan jij de verzorging over nemen.

Als de pony een eind weg staat en jij er niet voor kan zorgen heb je kans dat de huidige eigenaren daar niet om staan te springen, daar kleven namelijk allerlei risico's aan. Dan zou ik de pony naar je toe halen op een tijdelijke stal. Ze kan in iedere geval dan aan jou wennen.

Maar wat als er in juli nog geen plek is en pas in oktober? Weet je zeker dat je in juli terecht komt?
Want als er geen zekerheid is zou ik de pony zeker op een tijdelijke plek zetten indien deze nu niet in de buurt staat.


haar (misschien) tijdelijke en de stal waar ze daarna komt te staan is in dezelfde straat. Helaas de stal waar ze nu staat niet. Dat is hier 2,5 uur vandaan. Er komt sowieso plek rond juli, dat is 100% zeker.

ingvdh

Berichten: 6375
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:46

In dat geval zou ik kiezen voor de tijdelijke stal.

Als ik een paard verkoop doe ik dat met een reden, dan wil ik er niet nog een half jaar voor zorgen mits het een jonkie is die in de opfok staat waar niet al teveel werk in zit.

Een paar weken valt vaak nog over te praten, maar een half jaar is wel erg lang.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 16:48

ingvdh schreef:
In dat geval zou ik kiezen voor de tijdelijke stal.

Als ik een paard verkoop doe ik dat met een reden, dan wil ik er niet nog een half jaar voor zorgen mits het een jonkie is die in de opfok staat waar niet al teveel werk in zit.

Een paar weken valt vaak nog over te praten, maar een half jaar is wel erg lang.


De eigenaar zei dat hij het geen probleem vond als ze langer moest blijven. Het gaat er meer om dat ik haar dan 5 maanden niet ga zien, maar wel het beste wil voor haar.

Maartje_M

Berichten: 9394
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:00

In 5 maanden kan er ook heel veel gebeuren. Wat als ze daar kreupel wordt of andere medische zorg nodig heeft? Ik zou haar verhuizen naar de tijdelijke stal en dan als er plek is naar je gewenste plekje. Kun je wel al met haar aan de slag en een band opbouwen

hwn
Berichten: 4725
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:09

Als de beide nieuwe stallen in dezelfde straat zijn, kan je die eventueel zonder trailer verhuizen, dus dan is verhuis sowieso al iets minder stressvol. En misschien kan je in tussentijd al eens daar gaan rijden/lessen met je pony, zodat het nieuwe terrein niet helemaal onbekend is tegen dat ze dan nog eens verhuist?

Als het een pony is die bijv. op wedstrijd ging, zal die normaal wel snel wennen in een nieuwe omgeving denk ik.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:30

2uur verderop laten staan zou ik niet doen
Is deze pony gewend aan andere paarden? Is ze dominant in de kudde? Ik ze wel verplaatsen? Is er op de nieuwe stal geen mouw aan te passen dat ze eerder kan?
Als het in de zelfde straat is zou ze misschien snachts op stal bij de een en overdag in de wei bij de andere kunnen?

Joltsje

Berichten: 9041
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:34

ik zou haar meenemen naar de tijdelijke stal.
daar duidelijk aangeven dat het tijdelijk is.

verhuizen na 4 maanden is prima. tuurlijk zul je dan weer even rekening moeten houden met dat ze weer opnieuw moet wennen. maar dat komt vast goed

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 17:38

Gillbo schreef:
2uur verderop laten staan zou ik niet doen
Is deze pony gewend aan andere paarden? Is ze dominant in de kudde? Ik ze wel verplaatsen? Is er op de nieuwe stal geen mouw aan te passen dat ze eerder kan?
Als het in de zelfde straat is zou ze misschien snachts op stal bij de een en overdag in de wei bij de andere kunnen?


Helaas niet. Ze krijgen daar een veulentje binnenkort. Ze willen wachten tot het veulen stabiel in de kudde staat.

anjali
Berichten: 15142
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:41

User07 schreef:
ingvdh schreef:
Is de stal waar de pony nu staat in dezelfde straat of is het alternatief in dezelfde straat?

Als ze nu in de buurt staat zou ik vragen of ze misschien mag blijven staan tot er plek is. Dan kan jij de verzorging over nemen.

Als de pony een eind weg staat en jij er niet voor kan zorgen heb je kans dat de huidige eigenaren daar niet om staan te springen, daar kleven namelijk allerlei risico's aan. Dan zou ik de pony naar je toe halen op een tijdelijke stal. Ze kan in iedere geval dan aan jou wennen.

Maar wat als er in juli nog geen plek is en pas in oktober? Weet je zeker dat je in juli terecht komt?
Want als er geen zekerheid is zou ik de pony zeker op een tijdelijke plek zetten indien deze nu niet in de buurt staat.

Dat is dan veel te ver.Dan zou ik haar toch bij jou in de buurt zetten zolang.Toen ik mijn eerste pony kocht kon ik ook nog niet direct terecht op de stal die ik wilde.Ik heb hem toen ook tijdelijk op een andere stal ( manege) gezet en die bleek supergezellig te zijn.Ik ging er eigenlijk met spijt weg maar die andere stal had meer weidegang dus beter voor mijn pony.De stal waarvan ik hem kocht was veel te ver ,dus daar zolang blijven was toen geen optie.
haar (misschien) tijdelijke en de stal waar ze daarna komt te staan is in dezelfde straat. Helaas de stal waar ze nu staat niet. Dat is hier 2,5 uur vandaan.

anjali
Berichten: 15142
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:46

Er ging iets mis met mijn post en ik kan het niet herstellen.Ik bedoelde te zeggen dat je hem dan beter bij je in de buurt kunt zetten zolang want 2,5 uur is te ver.

Bibi_2022
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 23:07

Bedankt voor de reacties iedereen! Ik heb besloten haar op een tijdelijke stal te zetten :)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18153
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Pony kopen, maar nog geen plek op de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:44

Ik verplaats dit topic naar YRT