Hoeveel kost een Shet per jaar?

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:18

FoxTinka schreef:
Oke, ik denk niet dat jullie mij erg goed begrijpen. Dit gaat nu allemaal behoorlijk offtopic. Voor de gene die het nog niet wisten: Het gaat me er echt niet om dat het goedkoper is. Ik snap wel dat het mischien zo overkwam. Ik heb veel ervaring. Vanaf mijn 3e/4e hiel ik me al bezig met paarden. En ik blijf (sinds een paar jaar) gewoon realistisch denken. Ik vroeg me alleen maar af hoeveel een shet kost. Ik hoef ook niet te weten hoe goed realischtich jullie dochters zijn (niet stom bedoeld ;) ) want dat vroeg ik niet _/-\o_


Daarom zei ik, kijk even in dat topic.
Zijn genoeg bokkers die een shet hebben en daar gereageerd hebben.
De één heeft ze aan huis, de ander op een pensionstal.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:28

Mijn kosten voor mijn mini:
Ik sta vrij goedkoop met 24/7 weidegang €60
Hoefsmid is meestal rond de 6 weken rond de €30
Tandarts 1x in het jaar rond de €100
2x in het jaar een mest onderzoek ongeveer €40

Begin dit jaar is mijn pony erg ziek geweest en de uit eindelijke rekening was ongeveer €500 (wat in mijn ogen nog heel erg meeviel)
Nu heb ik niet alles er in staan (denk aan brok, psylliumkuur, en andere nodige attributen zoals halsters, deken etc.)
En nog maar te zweigen over de benzine kosten die ik ervoor maak met deze benzine prijzen :+

Maar ook kleine pony's kunnen veel geld kosten ja.
Maar het is het wel allemaal meer dan waard <3

Jessix

Berichten: 16484
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:44

FoxTinka schreef:
Oke, ik denk niet dat jullie mij erg goed begrijpen. Dit gaat nu allemaal behoorlijk offtopic. Voor de gene die het nog niet wisten: Het gaat me er echt niet om dat het goedkoper is. Ik snap wel dat het mischien zo overkwam. Ik heb veel ervaring. Vanaf mijn 3e/4e hiel ik me al bezig met paarden. En ik blijf (sinds een paar jaar) gewoon realistisch denken. Ik vroeg me alleen maar af hoeveel een shet kost. Ik hoef ook niet te weten hoe goed realischtich jullie dochters zijn (niet stom bedoeld ;) ) want dat vroeg ik niet _/-\o_

Ik heb twee grote paarden en twee kleine paarden aan huis. De kleintjes eten minder, dus dat scheelt al. Daarbij kosten ze mij iets minder aan bodembedekking in de stal. Ik doe alle hoefjes zelf, maar toen ik het nog uitbesteden waren de prijzen voor bekappen hetzelfde. Enten is ook dezelfde prijs als bij grote paarden. Een wormenkuur en sommige medicatie gaat dan weer per kilo dus zal goedkoper zijn. Dierenarts laten komen en alle medische handelingen zijn dan weer gelijk.

Wat de kosten dan precies zijn per jaar is natuurlijk bij elk paard, groot en klein, afhankelijk van hoe je ze kan houden. Is dat op een stal of huur je een wei, wat doe je zelf, kun je groot hooi inkopen en opslaan, wat heeft je pony nodig aan (kracht)voer en eventuele extra supplementen e.d. Wat zijn de prijzen van je hoefsmid, tandarts, etc. En hoe vaak is het nodig. Om een beeld daarvan te hebben raad ik je ook eerder genoemde topic aan. Dat geeft een beeld van de standaard kosten, maar ook wat er zomaar allemaal bij kan komen. Interessant om dat eens een tijdje te volgen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Hoeveel kost een Shet per jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:53

Nou ik heb 2 minis

- 65 pp, dus 130 per maand.
- hooi zit erbij, brokken niet maar die krijgen ze alleen soms dus hou het omgerekend op 5 euro per maand want ze doen lang met een zak.
-smid, 1x per 4 maanden. Ongeveer 20 euro per pony dus 120 per jaar > omgerekend 10 per maand
-ontworming is lastig, ligt aan de spuit maar ik schat het nu hoog in, 50 per jaar ongeveer. Heb niet veel nodig, dus minder dan 5 per maand.

Ik hou ze goedkoop want doe er verder niks bijzonders mee. Materiaal kosten en dergelijke ligt helemaal aan jezelf wat je koopt en of je vind dat een pony 25 of 1 halster nodig heeft.

Dierenarts is altijd maar de vraag, heb bijv dit jaar 2x een bloedonderzoek gehad en kom voor dit jaar tot nu toe op 200 euro ongeveer uit dus minder dan 20 per maand.
Vorig jaar niks, voor deze pony's dus ja.