Paard springt niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 13:55

Hoi Bokkers!

Ik heb sinds vandaag een verzorgpaard (E.), een 6-jarige Friese merrie. Ze is heel braaf, loopt mooi aan de teugel, heeft een goede stelling en buiging en reageert al aardig op je zit. Het is een heel vriendelijk paard. De eigenaar (P.) heeft weleens balkjes met E. gelopen en dat dat ze braaf. Het probleem is dat ze de hindernis omver loopt, ze tilt haar benen dus niet op.

Op de manege rijd ik weleens op pony's die nooit/amper gesprongen hebben. Ik vind een pony toch iets anders dan een lompe Fries en al helemaal zonder instructrice. Ik ben niet bang o.i.d., maar ik wil het E. niet verkeerd aanleren.

Ik wil graag met haar springen, omdat ze op haar achterhand moet leren lopen. Dat heeft te maken met ''correct'' rijden en ontspanning in de rug, maar om dat vol te kunnen houden moeten er toch spieren in de achterhand zijn.

Zaterdag ga ik weer. Dan ga ik haar voor het rijden longeren met een sprongetje erbij. Ik denk namelijk dat het voor E. makkelijker zal zijn als ik er niet op zit.

Ik weet dat er al een topic over dit onderwerp is, maar dat omschrijft mijn vraag toch niet helemaal volledig.
Ik weet ook best hoe ik een paard moet ''leren'' springen, maar zoals ik hierboven al had vermeld, ik wil het niet verkeerd doen, omdat het toch een Fries is.

Liefs

P.S. Ik ben 14 jaar oud en ben 1.64 meter. E. is denk ik rond de 1.60 meter.

Apple

Berichten: 76238
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:01

Het is een friese merrie. Jij wilt graag dat ze haar achterhand meer gaat gebruiken.

Om dat voor elkaar te krijgen is het handiger om balkjes te lopen in draf. Ik weet niet of je ook heuveltjes in de buurt hebt? Heuveltje op is ook een goede achterhand training.

Balkjes lopen is meer effectief dan te leren springen.

Memere

Berichten: 3131
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: niet in NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:02

Wat dacht je van een goede (spring)instructrice?

Je bent nog maar sinds vandaag haar verzorgster..geef het tijd, jullie moeten nog aan elkaar wennen!!
Met de tijd groeien jullie allebei zowel in rijden als omgang

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 14:07

LauLauu schreef:
Wat dacht je van een goede (spring)instructrice?

Je bent nog maar sinds vandaag haar verzorgster..geef het tijd, jullie moeten nog aan elkaar wennen!!
Met de tijd groeien jullie allebei zowel in rijden als omgang

Ja, dat is waar, maar als haar eigenaar het ook niet lukt.
Ik rijd op een manege, daar krijg ik zowel dressuur- als springles. Een instructrice vinden mijn ouders normaal gesproken overbodig en zelf heb ik het geld niet.

Apple schreef:
Het is een friese merrie. Jij wilt graag dat ze haar achterhand meer gaat gebruiken.

Om dat voor elkaar te krijgen is het handiger om balkjes te lopen in draf. Ik weet niet of je ook heuveltjes in de buurt hebt? Heuveltje op is ook een goede achterhand training.

Balkjes lopen is meer effectief dan te leren springen.

Ja, klopt. Maar het is ook wel leuk om te springen. Ik zal ook zeker veel balkjes gaan draven en het gaat me zeker niet om het springen!

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:09

love_UOGN schreef:
Hoi Bokkers!

Ik heb sinds vandaag een verzorgpaard (E.), een 6-jarige Friese merrie. Ze is heel braaf, loopt mooi aan de teugel, heeft een goede stelling en buiging en reageert al aardig op je zit. Het is een heel vriendelijk paard. De eigenaar (P.) heeft weleens balkjes met E. gelopen en dat dat ze braaf. Het probleem is dat ze de hindernis omver loopt, ze tilt haar benen dus niet op.

Op de manege rijd ik weleens op pony's die nooit/amper gesprongen hebben. Ik vind een pony toch iets anders dan een lompe Fries en al helemaal zonder instructrice. Ik ben niet bang o.i.d., maar ik wil het E. niet verkeerd aanleren.

Ik wil graag met haar springen, omdat ze op haar achterhand moet leren lopen. Dat heeft te maken met ''correct'' rijden en ontspanning in de rug, maar om dat vol te kunnen houden moeten er toch spieren in de achterhand zijn.

Zaterdag ga ik weer. Dan ga ik haar voor het rijden longeren met een sprongetje erbij. Ik denk namelijk dat het voor E. makkelijker zal zijn als ik er niet op zit.

Ik weet dat er al een topic over dit onderwerp is, maar dat omschrijft mijn vraag toch niet helemaal volledig.
Ik weet ook best hoe ik een paard moet ''leren'' springen, maar zoals ik hierboven al had vermeld, ik wil het niet verkeerd doen, omdat het toch een Fries is.

Liefs

P.S. Ik ben 14 jaar oud en ben 1.64 meter. E. is denk ik rond de 1.60 meter.


Je hebt net een verzorgpaard en wilt direct gaan springen :? . Ik zou er eerst voor zorgen dat jullie elkaar beter gaan leren kennen. Kan heel goed zijn dat dit paard het wel kan, maar dat hij/zij nu met jouw veel te onzeker is. Omdat hij/zij jou niet kent.

Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:09

Maar je hoeft toch ook niet zo snel meteen te leren springen? Wen eerst aan elkaar en ga dan pas verder...

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 14:11

FriesWytske schreef:
love_UOGN schreef:
Hoi Bokkers!

Ik heb sinds vandaag een verzorgpaard (E.), een 6-jarige Friese merrie. Ze is heel braaf, loopt mooi aan de teugel, heeft een goede stelling en buiging en reageert al aardig op je zit. Het is een heel vriendelijk paard. De eigenaar (P.) heeft weleens balkjes met E. gelopen en dat dat ze braaf. Het probleem is dat ze de hindernis omver loopt, ze tilt haar benen dus niet op.

Op de manege rijd ik weleens op pony's die nooit/amper gesprongen hebben. Ik vind een pony toch iets anders dan een lompe Fries en al helemaal zonder instructrice. Ik ben niet bang o.i.d., maar ik wil het E. niet verkeerd aanleren.

Ik wil graag met haar springen, omdat ze op haar achterhand moet leren lopen. Dat heeft te maken met ''correct'' rijden en ontspanning in de rug, maar om dat vol te kunnen houden moeten er toch spieren in de achterhand zijn.

Zaterdag ga ik weer. Dan ga ik haar voor het rijden longeren met een sprongetje erbij. Ik denk namelijk dat het voor E. makkelijker zal zijn als ik er niet op zit.

Ik weet dat er al een topic over dit onderwerp is, maar dat omschrijft mijn vraag toch niet helemaal volledig.
Ik weet ook best hoe ik een paard moet ''leren'' springen, maar zoals ik hierboven al had vermeld, ik wil het niet verkeerd doen, omdat het toch een Fries is.

Liefs

P.S. Ik ben 14 jaar oud en ben 1.64 meter. E. is denk ik rond de 1.60 meter.


Je hebt net een verzorgpaard en wilt direct gaan springen :? . Ik zou er eerst voor zorgen dat jullie elkaar beter gaan leren kennen. Kan heel goed zijn dat dit paard het wel kan, maar dat hij/zij nu met jouw veel te onzeker is. Omdat hij/zij jou niet kent.

Ik had niet met hem gesprongen. De eigenaar had dat eens geprobeerd. Ik ga niet meteen springen, hoor! Ik wil alleen beginnen met een "voorbereiding". Dus niet springen, alleen balkjes draven voorlopig. Aan de longe.

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:14

Ook dan. Ga eerst elkaar leren kennen. En correct rijden en ontspanning in de rug krijg je ook met goed dressuur te rijden. Zou er eerst voor zorgen dat je het daarmee in orde krijgt. En daarna pas gaan oefenen met balkjes.

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 14:24

Heeft er iemand tips?
Met alle respect, maar ik heb dit topic niet geopend om commentaar te krijgen op de volgorde waarin ik dingen doe. Ik snap dat dit goed bedoeld is en dat stel ik ook op prijs, maar ik weet echt wel wat ik doe. Dat balkjes draven is maar heel kort en het is om op te warmen voor het rijden. Dan is het even een "reminder" dat ze meer haar benen op moet tillen (ze sloft een beetje, zeker voor een Fries) en dat ze haar achterhand wat meer moet gebruiken. En dit zal zeker niet in één keer gebeuren, maar het is wel goed om het te oefenen. Het paard rijdt L1 en dan moet ze toch wat "beter" gaan lopen.
Vat dit aub niet op als een "aanval", het is gewoon dat ik er niet op zit te wachten 3 pagina's vol commentaar op de volgorde te hebben ;)

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:28

Als ze sloft loopt ze niet voorwaarts genoeg. Dus voorwaarts rijden.

Babootje

Berichten: 26528
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:39

FriesWytske schreef:
Als ze sloft loopt ze niet voorwaarts genoeg. Dus voorwaarts rijden.


Inderdaad.
Wat doet de eigenaar trouwens met het dier. Rijden of loopt ze ook voor de kar?
Tja, sommige paarden springen gewoon niet. Ik ken weinig Friezen die kunnen springen overigens.
Als je merkt dat ze springen gewoon niet leuk vinden, waarom zou je het dan doen|?
Om een slappe achterhand sterker in de spieren te krijgen hoef je niet te gaan springen.
Zoals gezegd, balkjes lopen. Overgangen rijden en buiten heuveltjes trainen.

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 14:42

Babootje schreef:
FriesWytske schreef:
Als ze sloft loopt ze niet voorwaarts genoeg. Dus voorwaarts rijden.


Inderdaad.
Wat doet de eigenaar trouwens met het dier. Rijden of loopt ze ook voor de kar?
Tja, sommige paarden springen gewoon niet. Ik ken weinig Friezen die kunnen springen overigens.
Als je merkt dat ze springen gewoon niet leuk vinden, waarom zou je het dan doen|?
Om een slappe achterhand sterker in de spieren te krijgen hoef je niet te gaan springen.
Zoals gezegd, balkjes lopen. Overgangen rijden en buiten heuveltjes trainen.

De eigenaar rijdt haar en heeft elke week les. Overgangen heb ik vandaag veel gereden en ze liep goed voorwaarts. Het is niet dat ze springen niet leuk vindt, ze snapt gewoon niet dat ze over het sprongetje heen moet. Er staat daar nog een Fries (T.) en die springt juist goed. Ik kan altijd nog stoppen met springen als ze het niet leuk vindt, maar ik weet dus niet of ze het dus leuk vindt of niet, als ze nog nooit gesprongen heeft.

Babootje

Berichten: 26528
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:46

love_UOGN schreef:
Heeft er iemand tips?
Met alle respect, maar ik heb dit topic niet geopend om commentaar te krijgen op de volgorde waarin ik dingen doe.

Vat dit aub niet op als een "aanval", het is gewoon dat ik er niet op zit te wachten 3 pagina's vol commentaar op de volgorde te hebben ;)



Het is geen commentaar op de volgorde. Het is alleen niet zo verstandig en er zijn veel meer manieren om de achterhand te trainen zonder risico's met jezelf en het paard van een ander te nemen.

Weet je zeker dat de eigenaar van het paard er geen probleem mee heeft dat jij wil springen?
Persoonlijk zou ik als eigenaar niet zitten te wachten op een net beginnend verzorgstertje die mijn paard met alle geweld wil springen terwijl ik weet dat ie dwars door de balken loopt.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 14:49

de hele dressuurtop trained hun paarden zonder te springen hoor...als je springen zelf zo leuk vind had dan geen fries als verzorgpaard genomen.
Gewoon lekker dressuurmatig aan de gang,liefst met instructie,anders kun je er net zo goed niet op gaan zitten en ermee gaan wandelen ofzo.

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 14:49

Babootje schreef:
love_UOGN schreef:
Heeft er iemand tips?
Met alle respect, maar ik heb dit topic niet geopend om commentaar te krijgen op de volgorde waarin ik dingen doe.

Vat dit aub niet op als een "aanval", het is gewoon dat ik er niet op zit te wachten 3 pagina's vol commentaar op de volgorde te hebben ;)



Het is geen commentaar op de volgorde. Het is alleen niet zo verstandig en er zijn veel meer manieren om de achterhand te trainen zonder risico's met jezelf en het paard van een ander te nemen.

Weet je zeker dat de eigenaar van het paard er geen probleem mee heeft dat jij wil springen?
Persoonlijk zou ik als eigenaar niet zitten te wachten op een net beginnend verzorgstertje die mijn paard met alle geweld wil springen terwijl ik weet dat ie dwars door de balken loopt.

Ja, ik weet het zeker. Ze zei dat T. goed kan springen dus vroeg ik of E. dat ook kan. Ik stelde voor om het een keertje te oefenen. Het maakte haar niet uit wat ik deed, ze is toch altijd thuis. Ik ben voorlopig nog niet van plan om te springen.


Voorwaarts rijden werkt inderdaad, maar balkjes lopen werkt beter, dat is mijn ervaring.


Hoe kun je een topic eraf halen? Ik kan goed met commentaar omgaan, maar dit zijn antwoorden die helemaal niet over mijn vraag gaan. Sommige reacties zijn ook zo negatief dat ik denk dat ik het topic beter niet had kunnen plaatsen ;)

Babootje

Berichten: 26528
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:29

Vind je de reacties negatief? Ik moet zeggen dat ik dat niet kan vinden.
Misschien krijg je wel ander commentaar dan je had verwacht, maar ja, dat hoort erbij toch? Daar kun je dan ook wat van leren.

Als je je topic verwijderd wil hebben, dan kun je mods om een slotje vragen. Je kunt niet zelf verwijderen.

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 15:33

Babootje schreef:
Vind je de reacties negatief? Ik moet zeggen dat ik dat niet kan vinden.
Misschien krijg je wel ander commentaar dan je had verwacht, maar ja, dat hoort erbij toch? Daar kun je dan ook wat van leren.

Als je je topic verwijderd wil hebben, dan kun je mods om een slotje vragen. Je kunt niet zelf verwijderen.

Bedankt! Met negatieve reacties bedoel ik bijvoorbeeld die reactie dat ik dan geen Fries als verzorgpaard moet nemen.
De Fries die op de manege waar ik rijd staat kan hel goed springen, springt weleens een meter oxer. En de Fries die bij E. staat kan ook goed springen ;)

Babootje

Berichten: 26528
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:45

O bedoel je dat? Daar moet je je niet door aangesproken voelen hoor. Ik neem aan dat je ook geen professioneel springruiter wil worden maar gewoon voor recreatie eens een sprongetje wil doen? Is springen echt je lust en je leven en wil je dat per se gaan doen, dan kan ik me zo'n advies ook wel weer voorstellen.
Ik ken ook een Fries die best een leuk sprongetje kan maken (maar dat is ook de enige die ik ken). Ik ben ze in ieder geval op wedstrijd in het parcours nog niet tegengekomen.
De meeste Friezen hebben geen springtalent.

Friezen zijn vaak laat in hun ontwikkeling en blijven lang slap in de achterhand. Als je zelf al niet heel veel ervaring hebt en je paard ook niet, neem je met zo'n paard wel risico's zowel met jezelf als met het paard als ie dwars door de balken loopt. Dus ik zou er niet aan beginnen zonder instructie erbij.
En eerst eens aan de slag met oefeningen die hem ook sterker kunnen maken. Misschien vind hij het springen dan ook leuker worden.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:30

Misschien heb je wat aan de tips op deze website, ik vind het zelf een fijne site.
http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/s ... paard.html

Ik zelf zou beginnen met balkjes in stap en draf zodat je verzorgpaard eerst leert zijn benen op te tillen. Pas als dit echt goed bevestigt is kun je verder. Helaas heb ik ook weinig springervaring dus ik kan je verder niet zo helpen. Succes en heel veel plezier met je verzorgpaard, leuk een Fries juist!

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 16:31

dittaswart schreef:
Misschien heb je wat aan de tips op deze website, ik vind het zelf een fijne site.
http://www.paarden-blaadjes.nl/mobiel/s ... paard.html

Ik zelf zou beginnen met balkjes in stap en draf zodat je verzorgpaard eerst leert zijn benen op te tillen. Pas als dit echt goed bevestigt is kun je verder. Helaas heb ik ook weinig springervaring dus ik kan je verder niet zo helpen. Succes en heel veel plezier met je verzorgpaard, leuk een Fries juist!

Bedankt!!

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Paard springt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:39

Ik vind het nergens op slaan dat je niet zou moeten springen met een paard die je nog maar net rijdt. Als je een beetje kan rijden, dan hoef je echt niet zo aan elkaar te wennen.

Een schopje net voor/tijdens de afzet, wil ze hun benen nog wel eens laten optillen. :)

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 16:43

Geryon schreef:
Ik vind het nergens op slaan dat je niet zou moeten springen met een paard die je nog maar net rijdt. Als je een beetje kan rijden, dan hoef je echt niet zo aan elkaar te wennen.

Een schopje net voor/tijdens de afzet, wil ze hun benen nog wel eens laten optillen. :)

Ja, inderdaad. Springen hangt niet zo erg van vertrouwen af dat het niet gelijk kan springen. Ik heb eens op de manege op een pony gereden die er net stond en die nog nooit had gesprongen. Met pionnen of een muurtje heb je vertrouwen nodig :)

Ik dacht ook al aan aandrijven tijdens de afzet, maar als hij het niet snapt zal hij misschien iets hoger gaan huppen ;) :p

Anne_GTI

Berichten: 18209
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:44

Je begint met balken lopen en zet er spelenderwijs een simpel kruisje achter. En een persoon om het weer op te bouwen. Als dat goed gaat kan je er een hindernis op 6 meter achter gaan zetten. Zou dit gewoon rustig opbouwen. Dus de eerste keer balken lopen. De week daarna eens een kruisje van 40 cm. Dat wekelijks herhalen tot het paard een beetje handig wordt en dan pas uitbereiding van de sprongen.

In de training kan je 3 balken op de grote volte op galopafstand heel goed gebruiken om de galop en de lengtebuiging beter te krijgen.

Als dit allemaal simpel gaat op beide handen meld je je maar. Dan heb ik nog wel leuke dingen om mee verder te knutselen.

JolanV
Berichten: 123
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 16:46

Anne_GTI schreef:
Je begint met balken lopen en zet er spelenderwijs een simpel kruisje achter. En een persoon om het weer op te bouwen. Als dat goed gaat kan je er een hindernis op 6 meter achter gaan zetten. Zou dit gewoon rustig opbouwen. Dus de eerste keer balken lopen. De week daarna eens een kruisje van 40 cm. Dat wekelijks herhalen tot het paard een beetje handig wordt en dan pas uitbereiding van de sprongen.

In de training kan je 3 balken op de grote volte op galopafstand heel goed gebruiken om de galop en de lengtebuiging beter te krijgen.

Als dit allemaal simpel gaat op beide handen meld je je maar. Dan heb ik nog wel leuke dingen om mee verder te knutselen.

Bedankt!!

FriesWytske
Berichten: 9913
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:26

Geryon schreef:
Ik vind het nergens op slaan dat je niet zou moeten springen met een paard die je nog maar net rijdt. Als je een beetje kan rijden, dan hoef je echt niet zo aan elkaar te wennen.

Een schopje net voor/tijdens de afzet, wil ze hun benen nog wel eens laten optillen. :)


Er zijn Friezen en je zult ze ook wel bij andere rassen hebben, die wel de tijd nodig hebben om aan je te wennen. Dus is helemaal geen domme opmerking. Die zijn in het begin erg afwachtend bij nieuwe mensen. Kruipen soms zelfs helemaal in hun schulp.