Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MiraeChaos
Berichten: 31
Geregistreerd: 04-02-13

Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 00:56

Hallo,
Ik heb recent de kans gekregen om een jong paardje op te leiden. Hoewel ik ondertussen 12 jaar rijd, had ik hier technisch gezien nog geen ervaring mee. Wel heb ik een paar keer problemen bij ervaren paarden opgelost.
Dit is voor mij een mooie kans om iets nieuws te leren, en daarmee ervaring op te doen. Bovendien ben ik er ondertussen achter dat er maar een manier is om echt dingen te leren wanneer het om paarden gaat, en dat is door het gewoon te proberen. Het paard laat je eigenlijk altijd wel weten wanneer je het fout doet.
To zo ver de introductie.

Het probleem is, dat toen ik voor het eerst op het bit reed, dit paardje ervandoor ging. Daarvoor had ik haar al 3 keer zonder bit gestapt en liet ze zich al sturen en stoppen. Ze reageerde goed op het bit aan de longeerlijn en in de hand, dus ik dacht dat het safe was om het een keer met bit te proberen.
Helaas was dat niet het geval. Ze gaf blijk in de war te zijn toen ik haar vanuit stap naar halt wou brengen met wat druk op het bit. Ik zette ietsje door en toen ging ze ervandoor.
Ik ben niet zo makkelijk uit het zadel te krijgen, dus ik bleef zitten. Ik probeerde haar te stoppen of te sturen, maar daar reageerde ze absoluut niet op. Op zich niet zo gek, want ze kende de commando's op het bit nog niet. Vervolgens vloog ze echter dwars door een hek, en toen door een elektrische draad. Op dat moment was het zo hopeloos dat ik me maar heb laten vallen. Vervolgens was ze eigenlijk vrij snel weer kalm.
Ik heb toen het bit uitgedaan, en hoewel mijn vingers verbrand waren van de teugel bij het vallen, ben ik er in goed vertrouwen zonder bit weer opgeklommen, omdat ik haar niet wou leren dat er vandoor gaan een oplossing is. Achteraf besef ik me dat ik haar op dat moment op zijn minst meer tijd had moeten gunnen om te kalmeren. Maar ze gedroeg zich aan de hand volledig normaal, dus dat had ik niet door. Ze liet mer zonder problemen opstappen, ze staat een stuk netter stil dan mijn volwassen paard, maar vervolgens ging ze er eigenlijk meteen weer vandoor. Ook deze keer kon ik niet sturen of wat dan ook, ondanks dat ik het bit er uit had. We kwamen in een hoek terecht, en ik viel toen ze een 180 maakte. Ik raakte een ijzeren hek met het midden van mijn rug, en kon net aan lopen, dus er nog een keer opklimmen was geen optie. Bovendien is het dwars door de deur heen de weg op gerent. Godzijdank was 1 van de weilanden aan de ovenkant open en is ze daar in gerent.
Uiteindelijk heb ik haar daar gevangen door rustig te blijven roepen en op haar te wachten. Het duurde wel even, maar we hadden haar zeker binnen 20 minuten, waaruit wel vertrouw naar mij toe spreekt, na zo'n ervaring.
Gezien dit ook geen ideale afsluiten was de dag was, heb ik haar toen nog even terug naar de bak gebracht en gelongeert tot we allebei weer rustig waren. Vervolgens heb ik haar naar de wei gebracht, waarbij ze zich volledig normaal gedroeg.

Het probleem nu is denk ik duidelijk; ik weet niet goed hoe ik verder moet, bovendien merk ik bij mezelf dat ik een stevige angst heb om er weer op te gaan zitten. En het is een gevoelig paardje, dus dat is niet handig.
Die angst komt vooral omdat ik niet weet wat ik moet doen als het weer gebeurt.
Ik heb wel vaker op paarden gezeten die ervandoor gingen, maar die waren ervaren en deden dat uit nijd of frustratie, of van schrik en daar kan ik wel mee omgaan. Ik ben niet bang voor de snelheid, maar voor het feit dat ze zo volledig in paniek raakt. Ik heb geen idee hoe je daar mee om moet gaan als je er op zit.
Iedereen die advies heeft over een van deze vragen, of dit verhaal in het algemeen, ik zou het erg op prijs stellen!
Ik heb meerdere ervaren paardenmensen om mij heen die al vaker paarden hebben opgeleid, maar die hebben mij tot zover niet kunnen helpen...

Overigens, het hoofdstel is wat aan de grote kant, maar past wel. Bit past 100% (dubbel gebroken met gebogen zijdes en tongroller), zadel is wat groot (kwa zitvlak) voor deze e-pony, maar past goed op haar rug.

Anoniem

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 01:00

Misschien een hele voor de hand liggende vraag, maar reed je haar met veel druk op het bit toen ze er zo vandoor ging? Dat ze daarna zonder bit alsnog in paniek raakte kan ik wel begrijpen, aan de ene kant is het beter om zo'n ritje goed af te sluiten maar aan de andere kant heeft ze de paniek nog in haar hoofd.

Mocht je haar wel met druk op de teugels rijden, kan je misschien proberen om op een los teugeltje rond te stappen. Een halstertouw om de nek om je aan vast te houden en gewoon nog even geen druk op het bit. Als ze nog niet zo veel gewend is kan ze op die manier in ieder geval wennen aan het gevoel van een bit in haar mond.

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 01:14

Als je bekend bent met de dubbele lange lijnen zou ik daar eerst mee aan de gang gaan MAAR is het gebit wel in orde??? Als daar verder geen afwijkingen aan zijn (kijk ook even naar der rug) ga dan met de lange lijnen aan de gang, zorg wel dat je een goede longeer cirkel hebt want dat geeft steun aan jullie allebei.

Op deze manier kun je haar rustig laten wennen aan druk op het bit zonder dat jij op haar rug zit en kun je druk geven en weer makkelijk loslaten, leer zo het sturen en ho gewoon rustig in stap later kun je alles in draf gaan doen maar eerst moeten jullie elkaars vertrouwen weer terug vinden!

MiraeChaos
Berichten: 31
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 01:24

Ik reed in principe bijna helemaal zonder druk. Ik gaf op dat moment alleen een beetje druk om haar te vragen te stoppen. Dat bouwde natuurlijk wel iets op toen ze niet stopte....
Tja, en toen ze er vandoor ging zal er zeker een hoop druk op het bit terecht zijn gekomen, want toen zal ik mij automatisch uit alle macht hebben vastgehouden. Niet de bedoeling natuurlijk... maarja, daarom wil ik ook graag weten hoe ik dan wel zou moeten reageren.
Een touw om de hals is een goed idee, zeker het introduceren waard.
Vanmiddag heb ik voor het eerst iemand zover gekregen om haar, in stap, aan het halster 1 rondje door de bak te leiden, waarbij ik er op zat. Daarbij ging mijn hart als een gek te keer en moest ik echt hard werken om rustig te blijven. Daarom moet ik echt eerst van de angst af. Twee keer voelde ik haar al helemaal aanspannen, terwijl ik op dat moment niets anders deed dan zitten. Dat hebben we opgelost door haar stil te zetten en met een paar korrels biks te belonen, waardoor ze gelukkig wel ontspande.
Dit is waar we nu zijn, anderhalve week later, dus we hebben echt een gigantische stap terug genomen.

Dubbele lijnen heb ik zelf ook aan gedacht. Ik heb er geen ervaring mee, dus ik heb het eerst op mijn volwassen paard geprobeerd. Gezien dat goed ging heb ik ook een poging met de pony gedaan. Dat ging helaas voor geen meter, wat ze ging alleen maar achteruit. We hebben ook geen goede longeer cirkel tot onze beschikking, dus misschien niet zo verrassend. Ik wil het misschien nog wel een keert opnieuw proberen.
Met haar rug is niets miss, en ze heeft geen problemen met eten ofzoiets en is bovendien slecht 3 en een half jaar, dus ik ga ervan uit dat haar gebit goed is, maar ik kan het niet controleren.

RobinvR
Berichten: 49
Geregistreerd: 19-06-14

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 01:53

misschien een rubberen bit proberen?

Ocean_Child

Berichten: 2111
Geregistreerd: 30-10-08
Woonplaats: Aan het strand :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 02:53

Ik begrijp uit je verhaal dat je in je eentje probeert om deze pony zadelmak te maken? Ik lees nl dat je er drie keer zonder bit bent opgeklommen en de volgende stap was in je eentje met een bit er in proberen te rijden?

Als dit het geval is sla je een groot aantal stappen over. Ik wil je adviseren om niet meer alleen aan de gang te gaan, maar er iemand bij halen met veel ervaring met jonge paarden. Vervolgens helemaal overnieuw beginnen, dit is geen beste start....

_Marinke_

Berichten: 9222
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Nijverdal (ov)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 03:59

SaskiaKa schreef:
Als dit het geval is sla je een groot aantal stappen over. Ik wil je adviseren om niet meer alleen aan de gang te gaan, maar er iemand bij halen met veel ervaring met jonge paarden. Vervolgens helemaal overnieuw beginnen, dit is geen beste start....


Hier ga ik in mee!

Ik lees inderdaad ook veel onkunde, maar inderdaad als het je leuk lijkt en je wilt het leren dan moet eens de eerste keer zijn. Maar doe dat dan in elk geval met enorm ervaren persoon waar je ALTIJD op terug kunt vallen... Het feit dat je al meerdere mensen hebt gevraagd die volgens je eigen zeggen ervaring hebben met jonge paarden maar je hiermee niet kunnen helpen en je het op bokt komt vragen is IMO niet een heel beste start en geeft gewoon aan dat je iemand met echte ervaring en kennis op de grond die JOU en het paard begeleid mist.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 04:23

Altijd leuk en interessant om nieuwe dingen te leren, maar ik vraag me af of dit de goede manier is. Kun je niet bij een ervaren persoon meehelpen met het beleren van het paard, dus dat je er deel van uitmaakt maar er niet alleen voor staat?

Wij beginnen hier met de jongen paarden altijd in een longeerbakje, eerst krijgen ze de basis aangeleerd aan de longeerlijn. Dit is in eerste instantie stap draf en hoo (stoppen) op stem commando. (Ook wel eens een paard een soort one rein stop geleerd, dit is bij sommige paarden ook best handig om aangeleerd te hebben.) Vervolgens gaat het bitwijs maken ook al grotendeels aan de longeerlijn (en ook dubbele lijnen), zodat het paard de beginselen van bit druk en sturen begint te begrijpen, en zo bouwen we het steeds verder uit. Maar dit systeem is in je eentje vrij lastig uit te voeren, en ook lastig als je het nog nooit gedaan/meegemaakt hebt..

Ook is het nooit een slecht idee om het gebit te laten checken voor het beleren, heb al vaker gehoord van jonge paarden met wolfskiesjes. Deze paarden accepteerden het bit niet omdat een wolfskiesje scherp is en het bit er vaak vlak langs of zelfs ertegenaan komt, dus kun je vaak maar beter laten checken voor er een bit ingaat om een mogelijke nare ervaring met het bit te voorkomen.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:10

Ik merk dat je echt al vrij veel goed gedaan hebt, en dat je zo'n nieuwe ervaring echt wel wil meemaken, dat is leuk en idd zeker ook leerzaam.
Maar ik lees ook dat je echt grote fouten maakt ook, en dat is toch ook ten nadele van het paard, zo'n jong paardje leert bliksemsnel, en leert de foute dingen net zo snel als de goede dingen.
En eens het geleerd is, tjaaa dan zit het er in, je kan dat wel nog verbeteren maar wissen kan je het niet meer, dus dit foute moet je echt zo veel mogelijk echt vermijden.
Bovendien is het ook best echt wel gevaarlijk, je merkt dat pas als het zo ver is, je hebt nu al zelf kunnen constateren dat jouw eigen durf toch en rust al een stevige knauw gekregen heeft.
Jouw kennis en kunde is duidelijk onvoldoende om dit zelf op eigen houtje te gaan fixen, zoek een ervaren Trainer die jouw kan helpen en die jou dus richtlijnen en hulp kan bieden, op die manier ben je er echt ook zelf mee bezig, ben je er van dichtbij bij betrokken, en kan je nadien ook zeggen ik heb dit paard ook echt zelf mee aan het opleiden geweest.
Doe het niet alleen.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:18

Wat mensen zich vaak niet realiseren is dat de druk van een bit voor het paard de eerste keer een verschrikkelijk beangstigende situatie kan zijn. Dus er voor het eerst een bit in hangen en er dan ook meteen op gaan zitten is niet zo heel handig, over het algemeen leert een paard eerst aan de longe omgaan met de druk van het bit. Zelf ga ik daar altijd nog een paar stappen verder in, ik wil niet alleen dat ze de druk van het bit leren kennen maar ook de hulpen, ik werk de paarden dus aan de hand, de lange teugel en de dubbele longe voor ik er uberhaupt over nadenk om erop te gaan zitten.

In dit geval zou ik er een ervaren trainer bij zoeken. Je paard heeft nu waarschijnlijk angst ontwikkeld voor de ruiter, die doet ineens pijn aan je mond... En daar moet je nu dus mee aan de gang.

tamaramt

Berichten: 7547
Geregistreerd: 26-08-07
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:24

Ik heb hier ook ervaring mee echter niet met het oplossen hiervan.
Ik heb vele paarden zadelmak gemaakt/ingereden en jonge moeilijke paarden gecorrigeerd(dit is wel jaren geleden :) )
Maar er zat idd ook een paard bij welke ik zadelmak maakte en ingereden heb maar wat zomaar uit het niets op hol ging en als je er zo niet af viel dan ging ze steigeren zo hoog dat ze bijna achterover klapte...
Dit paard was gewend aan het bit met longeren maar met rijden flipte ze. En met rijden had ik de teugels in een boogje en had ik mezelf vast aan een halstertouw om de nek. En het paard werd ondertussen gelongeerd door de fokker.
Conclusie van het verhaal: tig keer er heel heel erg hard afgevallen. Paard is daarna door verschillende bekende stalruiters(springsport) nog gereden maar deed bij iedereen hetzelfde...
De moeder van dit paard bleek dit ook te doen en is daarom uiteindelijk ook ingeslapen.
De merrie waar dit verhaal over gaat is vervolgens als fokmerrie ingezet en levert hele goede veulens.

De meeste paarden die dergelijk gedrag vertonen zijn paarden waarbij er tijdens het zadelmak maken/inrijden iets verkeerd is gegaan.
Echter ik kan je 2 gevallen noemen(1 is bovenstaand en 1 eigen fok van oude vriendin) die dit gedrag vertoonden zonder reden(lichamelijk, medisch etc)

Ik was altijd samen met iemand en bij de 1e fase van hangen/rijden etc. werd het paard altijd begeleid aan de longe door een groot sterk persoon.
Ik ben het dus eens met mijn voorgangers.. Zoek hulp , zorg dat je het niet alleen doet maar altijd een ervaren persoon je begeleid.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 08:26

Halstertje om (touwhalster of kaptoom heeft mijn voorkeur), longeer touw eraan. Paar rondjes laten lopen, hoofdstelletje in maar touw aan de kaptoom/halster laten. Doe dit zolang ze bang blijft en ga erna beetje bij beetje druk op het bit zetten (lange teugelen, nogsteeds een longeertouw aan het halster/kaptoom.

Waarom? Hij reageert wel op de druk buiten af, vind de druk in de mond enorm eng. Jij duwt het iets enorm engs in de mond en gaat er ook nog druk op zetten, logisch dat dat dier in paniek raakt en in paniek blijft.
Aan de hand gaat de druk een hele andere kant op en ervaart die het misschien ook totaal anders. Dus longeersingel om en lange teugels door de bovenste ringetjes.

Anoniem

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:26

Nooit alleen aan de gang gaan met een jong paard. Dat is in dit geval een goede leerschool. Vanaf nu zou ik weer helemaal van voor af aan beginnen met iemand erbij.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:36

Ik denk helaas dat Amable gelijk heeft.. Waarschijnlijk kun je dit nu zelf niet meer oplossen. Als er bij een paard zware paniek ontstaat is er vaak in de ogen van het paard iets ernstigs gebeurd. Maar misschien zit ik er wel naast, en is dit makkelijker te verhelpen dan ik dacht. Hoe dan ook, je moet inderdaad weer bij het begin beginnen. Dat wordt voorlopig dus niet rijden en langzaam aan alles laten wennen. Nu zit je met het pakket dat je weer vertrouwen terug moet gaan winnen.

Toen wij pony's in hebben ingereden waren we er altijd op z'n minst met z'n 2en maar vaak met z'n 3en bij. Met de kar zelfs met 4 mensen, en we hebben het hier over Welshjes die niet groter waren dan 1.25m.

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:43

Inderdaad hulp halen EN wat ik heel belangrijk vindt is dat voordat je erop gaat het paard de commando's op de grond kan uitvoeren. De commando's zijn dan: voorwaarts, HO of stop, terug, draf en galop. Draai om en Kom maar hier. Dit kun je oefenen zelfs zonder longe in een longeer cirkel. Het voordeel daarvan is, dat als je gaat rijden, je op commando en met de hulpen (langzaam opbouwen daarmee) e paard kunt gaan rijden en dat hij dus begrijpt wat je bedoelt.
Jammer van de start want nu moet je haast wel met hulp dit weer gaan oppakken. Hopelijk heb je jezelf niet al te veel pijn gedaan. Enne als je niet durft, laat dan gerust iemand met ervaring het paardje eerst rijden zodat jij kunt gaan uitstappen en vertrouwen op kunt gaan bouwen.
HEt is voor niemand goed als dit nog een keer gebeurt. Sterkte TS en goed dat je advies inwint!

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:49

Ik ben op het moment ook een paard beleren. Ik stap er de eerste komende tijd NOOIT op zonder dat iemand erbij is. De eerste 10 keer of zo ben ik er alleen op gegaan met mijn instructie erbij. Ik had daarbij aan het begin een halster onder het hoofdstel waar ik een halstertouw aan weerskanten had vast geknoopt. Deze had ik samen met de teugels vast. Wanneer ze iets ging rennen nam ik iets meer het halstertouw aan dan het bit maar zorgde er wel voor dat ik contact bleef houden met het bit in de mond. Zodat ze leerde dat deze druk normaal is.
Ik ben zelf net 3 weken op vakantie geweest en nu is mijn instructie op vakantie. Ik stap er nu gewoon niet op maar doe grondwerk omdat ik ook nu na weer lange tijd niet erop zitten de zekerheid wil hebben van iemand op de grond. Die gene kan jou evt, eerst aan een longeerlijn vast houden en zeggen wat je moet doen. Je eerste reactie wanneer een paard er van door schiet is toch vaak teugels aannemen. Dit moet je bij een jong paard juist niet doen omdat ze er meer van schrikken, iemand die op de grond staat en dat dan direct zegt is een stukje bewustwording.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:50

Ik mis hier inderdaad iemand die jou, maar vooral dit jonge paard begeleid. Het paard is gewend iemand in het midden te hebben vanuit het longeren, dit moet voor het paard altijd een vertrouwenspersoon zijn, waar het op kan steunen en vertrouwen.

MiraeChaos
Berichten: 31
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 09:57

Ik heb het idee dat het erg eenzijdig word, dus ik wil even een paar dingen duidelijk maken.
1. Ik heb jullie over het incident verteld, maar daar gingen wel 6 weken aan leerwerk en rustigge opbouw aan vooraf. Ze kent de commando's stap, draf, galop en ho aan de longe en reageert daar nagenoeg perfect op. Aan de hand reageert ze ook goed op "terug". We hebben bovendien ook veel "bonding" en ze gedraagt zich perfect op de grond; ook buiten.
2. Dit was de eerste keer rijden op het bit, maar zeker niet de eerste keer dat ze hem in had. Gedurende het voorbereidende werk heeft ze vanaf het beggin in ieder geval elke dag een paar minuten het bit in gehad. De laatste drie weken ook tijden het grond werk en het longeren.
3. Ik heb wel begeleiding, maar die kan niet altijd helpen. Deze mensen zijn wel heel capabel, maar hebben altijd met veel minder gevoeligge paardem gewerkt, en wisten daarom niet direct hoe ze moeten reageren op deze situatie. Daarom stel ik mijn vraag hier in de hoop advies te krijgen.

Ik ben inderdaad als het ware opnieuw begonnen, grond werk en longeren, zadel en bit er op, laten wennen en weten dat het goed is. Maar nu wordt het tijd dat ze iig weer went aan het gewicht van een ruiter, al is het maar om te doorbreken wat ze toen geleerd heeft. Een ruiten mag natuurlijk niet in verband gebracht worden met pijn...

En daarom moet ik leren om correct te reageren in het zadel, want anders blijf ik zelf veel te gespannen en word het zoieso niets meer...

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:57

SaskiaKa schreef:
Ik begrijp uit je verhaal dat je in je eentje probeert om deze pony zadelmak te maken? Ik lees nl dat je er drie keer zonder bit bent opgeklommen en de volgende stap was in je eentje met een bit er in proberen te rijden?

Als dit het geval is sla je een groot aantal stappen over. Ik wil je adviseren om niet meer alleen aan de gang te gaan, maar er iemand bij halen met veel ervaring met jonge paarden. Vervolgens helemaal overnieuw beginnen, dit is geen beste start....



Helemaal mee eens. Je hebt idd een aantal stappen overgeslagen bent zonder kennis van zaken te snel gegaan. En hebt zo een probleem gecreeerd.
Paarden zadelmak maken en beleren is niet zomaar iets om "te proberen". Daar moet je ervaring mee hebben en die doe je op door een aantal keren met een ervaren zadelmakmaker mee te lopen.
Jammer, maar je hebt er dus nu een probleem bij.
Advies is dus niet meer verder zelf aan sleutelen en er iemand met kennis van zaken bij halen of wegbrengen om zadelmak te laten maken.

Maanoogje

Berichten: 1244
Geregistreerd: 19-04-10
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:00

Heb je misschien de mogelijkheid om je eigen reacties te oefenen op een rustig paard? Misschien dat je jezelf dan in die situatie kan indenken en het precies voor je kan zien. Waarschijnlijk helpt dat ook met je eigen ontspanning in het zadel, ik kan me voorstellen dat je aan het incident blijft denken als je weer terug in het zadel stapt.

Hoe dan ook, uit deze ervaring heb je hopelijk wel opgemerkt dat alleen aan de slag gaan voorlopig zeker nog niet aan de orde is. Dan sla je maar eens een paar dagen over, beter dat dat weer opnieuw te moeten beginnen of het verpesten. :)
Laatst bijgewerkt door Maanoogje op 30-07-14 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:01

Idd, het is niet zomaar wat stappen zetten, je moet heel goed kijken naar de lichaamstaal van het paard, is hij gespannen ja of nee. Dat kan al aan 1 oortje te zien zijn, maar dat moet je dan wel weten. Dat werkt heel nauw.
Als je toch verder gaat, stap er dan eerst op aan de longeerlijn, als ze dan weer gaat kan diegene op de grond haar iig bij zich houden en gerust stellen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:12

Ik vraag me af of je wel eerst aan de grond met bit hebt gewerkt? Denk aan longeren met bit in, of eem wandeling met bit in (desnoods met halster nog onder het hoofdstel, in de bak als hij het echr zo spannend vind). Dat zou ik nu iig eerst doen, ipv er meteen met bit opstappen als hij die druk zo eng vindt.

En waar is een helper+ longeerlijn in dit verhaal?

pien_2010

Berichten: 43295
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:13

MiraeChaos schreef:
Ik heb het idee dat het erg eenzijdig word, dus ik wil even een paar dingen duidelijk maken.
1. Ik heb jullie over het incident verteld, maar daar gingen wel 6 weken aan leerwerk en rustigge opbouw aan vooraf. Ze kent de commando's stap, draf, galop en ho aan de longe en reageert daar nagenoeg perfect op. Aan de hand reageert ze ook goed op "terug". We hebben bovendien ook veel "bonding" en ze gedraagt zich perfect op de grond; ook buiten.
2. Dit was de eerste keer rijden op het bit, maar zeker niet de eerste keer dat ze hem in had. Gedurende het voorbereidende werk heeft ze vanaf het beggin in ieder geval elke dag een paar minuten het bit in gehad. De laatste drie weken ook tijden het grond werk en het longeren.
3. Ik heb wel begeleiding, maar die kan niet altijd helpen. Deze mensen zijn wel heel capabel, maar hebben altijd met veel minder gevoeligge paardem gewerkt, en wisten daarom niet direct hoe ze moeten reageren op deze situatie. Daarom stel ik mijn vraag hier in de hoop advies te krijgen.

Ik ben inderdaad als het ware opnieuw begonnen, grond werk en longeren, zadel en bit er op, laten wennen en weten dat het goed is. Maar nu wordt het tijd dat ze iig weer went aan het gewicht van een ruiter, al is het maar om te doorbreken wat ze toen geleerd heeft. Een ruiten mag natuurlijk niet in verband gebracht worden met pijn...

En daarom moet ik leren om correct te reageren in het zadel, want anders blijf ik zelf veel te gespannen en word het zoieso niets meer...


Goed TS dat je dat gedaan hebt. Stond inderdaad niet in je openingspost, vandaar dat ik dit opperde. Het kan inderdaad het ruiter gewicht zijn waar die zo op flipte hetgeen ik niet echt geloof daar het al paar keer goed ging.
HEt kan ook de te sterkte inwerking van het bit zijn, althans door het paard zo ervaren Wellicht even tandarts laten kijken of er geen haakjes zitten die met bit in behoorlijk pijn kunnen doen.
Ik weet dat er zadelmak maken stallen zijn, die dit met een pop erop doen, zodat als het paard te heftig reageert hij alle kanten uit kan springen zonder dat de pop er van af duikelt. In die richting zou je ook kunnen gaan zoeken. Diep pop wordt dan elke keer weer zwaarder gemaakt.

Suelza

Berichten: 6474
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Hoe reageer je op paniek onder het zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:23

Het gebruik van een pop kan een meerwaarde zijn op het moment dat je het juist NIET gebruikt om een paard zijn paniek op uit te laten rennen, maar je het paard zelf in alle rust kunt begeleiden door bijvoorbeeld een rondje over het erf te wandelen.

Om paarden, met name jonge paarden, te kunnen trainen, moet je wel wat inzicht hebben in hoe paarden leren. In de hersenen van paarden worden razendsnel korte verbindingen gelegd (is bij mensen net zo, alleen bij paarden gaat dat nog sneller) bij iedere eerste ervaring. Die verbindingen maken dat een paard in een situatie van soortgelijke spanning, het gedrag wat hij eerder vertoond heeft, weer zal laten zien.

Dus leert een paard dat hij heel hard kan gaan rennen met een pop op zijn rug, dan zal het paard in een situatie van soortgelijke spanning/stress (lees! Hoeft niet eenzelfde situatie te zijn, kan iets totaal anders zijn, waarbij de spanning hetzelfde blijft) hetzelfde gedrag vertonen.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:35

Om even terug te komen op je openingsvraag, reageren op paniek doe je als eerste door zelf heel rustig te blijven en altijd van het bit af te blijven. Hoogstens kan je steeds weer zachtjes vragen om te stoppen of om af te wenden (vast -los - vast-los). Door te rukken krijgt het paard een ontzettend negatieve ervaring. Maar dat is ontzettend moeilijk en daarom misschien ook geschikter om door een meer ervaren iemand te laten doen. Heb je trouwens overwogen om na het bitloos rijden (dat had je al gedaan toch?) te rijden met dubbele optoming, dus de teugels vast aan je bitloze hoofdstel maar daarnaast ook een hoofdstel met bit in. Dat laatste dan dus puur om het bit te leren dragen en nog niet om de teugelhulpen te leren. Dat komt later wel als het paard mooi ontspannen rondloopt met het bitloze hoofdstel en ruiter.