Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:11

ulion90 schreef:
Ik had al eerder gezegd hier. dat dit niet het paard is die hier genoemd werd
Er valt dus ook niks toe te geven


Hoe oud ben je?

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:17

ulion90 schreef:
Ze heeft geen pijn want dan had ik het wel gezien of opgemerkt


Hoe hard moet je paard roepen om tot jou door te dringen?
Wanneer ga je wel merken dat ze ergens pijn heeft?
Want het is ons bokkers al lang opgevallen hoor.. :o
Laatst bijgewerkt door Casarell op 01-10-14 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:18

Allemachtig wat ben je naief... :\

Óm gedragsprobleem te ontdekken zul je eerst het medische uit moeten sluiten!! Maar ik lees het al, je wilt er geen geld aan uitgeven.
Geen pijn want dan had je het wel gemerkt??? Wat denk je dat ze je duidelijk probeerd te maken met dat (in jou ogen stoute) gedrag van steigeren en bokken?
Ik hoop écht dat dit dier geen pijn heeft... maar mocht het blijken dat ze het wel heeft... Hoop ik dat je gaarkookt in flinke spijt, dat je een dier met pijn tot het uiterste gedreven hebt.. Want neeee jij was te eigenwijs en wilde eerst gedrag uitsluiten.

Omgekeerde wereld!!!!

Sommige mensen zijn echt blind en doof... die horen hun paard nog niet schreeuwen daar waar anderen hun paard willen horen fluisteren!

Wij hier proberen met je mee te denken hoor... Niet om je een hak te zetten.. Maar nu ben ik er persoonlijk wel aardig klaar mee.. sjonge zeg :\

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:20

Inderdaad Share.. we willen haar helpen, maar ze luistert net zo min naar ons..

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:22

Ts, je bent gewoon onverantwoord bezig. Geloof me, ik ben een oud paardenmens en heb een paard onder mijn kont, dat getraumatiseerd was. Ik kon met al mijn ervaring toch niet zelf de africhting op orde krijgen. Dus heb ik hulp ingeschakeld. Iemand die naar paard én zijn mens kijkt. Zodat je samen je weg gaat. Maar wel met een trainer aan de kant die je ondersteunt en ook je paard in de gaten houdt. Of het goed gaat, of ie het aankan, geestelijk, lichamelijk. Zo iemand heb je gewoon nodig! Je mag me pb sturen als je info wilt. Niet zelf doormodderen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:26

Casarell schreef:
Inderdaad [naam].. we willen haar helpen, maar ze luistert net zo min naar ons..


Idd.

Misschien is ze wel bang voor wat er uit komt... en ja een paard de medische molen in kost geld. Maar ik neem aan dat mensen die een paard als deze (en elk ander paard) kopen, weten dat dat risico er nou eenmaal is..

denisesilver

Berichten: 2902
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:27

Als het wel iets medisch is denk ik dat je later meer kosten gaat maken dan als je nu een keer de da of iets erbij haalt, just sayin'. Plus, ook ik wil alles zelf proberen op te lossen maar soms gaat dat nou eenmaal niet, das dan jammer dan maar iets meer geld uitgeven.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 01-10-14 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:30

Ik zou helemaal niet gelijk 100 experts erbij halen maar gewoon eerst dat paard gewoon eens minder overvragen.

Anoniem

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:50

Hoe kun je nu zo zeker weten dat het paard geen pijn heeft? Ik ken mijn paard ook door en door en ben ook door schade en schande er achter gekomen dat ze heel erg hard is voor zichzelf. En dan toonde ze nog niet eens zo'n extreem gedrag als die van jou. Je kan wel zeggen dat je geen geld wilt uitgeven voor onnodige dingen maar als je zo door gaat en er blijkt wel iets medisch aan de hand te zijn ben je straks nog veel meer geld kwijt. Of val jij onder de categorie ruiter die een paard naar de kl*te rijden en het daarna afdanken als oud vuil omdat het niet meer bruikbaar is?

hasufel

Berichten: 660
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:26

Paarden tonen pijn vaak niet snel, er kwetsbaar uitzien maakt je ook kwetsbaar voor roofdieren. Ik ken paarden die geen drafpas kunnen maken zonder extreem kreupel te lopen, maar wel even een sprint trekken en flink bokken in de wei, waarbij bijna geen onregelmatigheid meer te zien is.
Ook ik begrijp je topic niet: waarom hulp vragen als je geen hulp wilt accepteren?
Iemand eerder heeft uiterst overzichtelijk je 4 opties op een rij gezet met de logische volgorde. Mij is nog steeds niet duidelijk wat je tegen optie 2 hebt, uitsluiten pijn. Alleen het geld? Echt?

Je hebt ook 4 reacties van paarden op stress/pijn: vluchten, vechten, bevriezen, flauwvallen. Niet perse in die volgorde. Jouw paard heeft eerst vluchten geprobeerd, dat werkte niet. Nu vecht ze. Beide signalen van stress of pijn. Dat heeft ze en jij luistert niet.

Hoe kun je jezelf recht aankijken in de spiegel terwijl je je eigen belang (wat dat ook moge zijn) zoveel belangrijker acht dan het belang van het dier dat je zelf in deze positie hebt gebracht?
Anderen geven zelfs aan dat ze ook te ver zijn gegaan door pijn te missen en daar na jaren nog spijt van te hebben. Zij stellen zich kwetsbaar op om jou en je paard voor zo'n nare fout te behoeden. En jij negeert dat volkomen. Dit zeg ik niet snel maar jij mag hier wel even over nadenken: je zou je moeten schamen.

En dat jij denkt dat je ervaring hebt en ziet wat er speelt, zegt niemand wat. Alleen mensen die open staan voor leren en signalen kunnen leren zien wat er speelt.

BigOne
Berichten: 38350
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 20:57

We kunnen van alles zeggen maar ts volgt haar eigen kop, pas als ze zelf bij de eerste hulp is geweest en 360 euro eigen risico kwijt is zal ze misschien terug denken aan onze raad en concluderen dat een aantal foto's van de rug van het paard even duur waren geweest. Ts, nogmaals, kissing spines bvb los je niet met een zweep op en het kan zo maar zijn dat het paard een serieus rugprobleem heeft.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:03

ulion90 schreef:
Ze heeft geen pijn want dan had ik het wel gezien of opgemerkt
Ik zit niet op allemaal exstra kosten te wachten die niet nodig zijn
Ik heb nog niet alles geprobeerd met haar. en ik wil eerst kijken Of ik het zelf kan oplossen
Haar ergens anders in training zetten is voor mij geen optie want ik ben toch de genen die erop moet rijden
Bokken en stijgeren straf ik af met een tik met de zweep als ik erop zit, ik gebruik dit niet als straf hoewel Sommige mensen hier vinden van wel, maar ik zie het als fout gedrag corrigeren

Ze heeft geen pijn want anders had je het al gezien of opgemerkt??? Wat moet dat paard nog meer doen dan? Geen zin om er geld in te steken? Alsjeblieft zeg, doe jezelf en je paard een lol en verkoop dat beest. Jij bent echt stekeblind voor alles wat niet in je straatje past. Arm paard....

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 21:53

-O-
Heb je mijn verhaal (en dat van de anderen hier) wel gelezen??
Ik had genoeg redenen om aan te nemen dat het bij mijn paard ook 'gedrag' was. Hij liep nooit echt kreupel (ook nooit echt lekker overigens maar ja...groot paard in de groei...). Genoeg artsen bij gehad maar die hebben geen röntgenogen.

Toch had mijn paard zo veel pijn dat ik hem niet eens meer de winter door wilde hebben. 2,5 jaar lang heeft hij pijn gehad. 1,5 jaar daarvan heeft hij (achteraf) echt heel veel pijn gehad. Ik hield hem zo scherp in de gaten, was al zo bang dat het mis was met die verdikking. Maar werd steeds door artsen gerust gesteld.

En nu ben ik mn allerbeste vriendje kwijt.

En jij zegt doodleuk 'ik zou het wel merken'??
:n

Wat is het voor moeite om pijn uit te gaan sluiten?

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:05

Ik was dit topic aan het doorlezen en ik denk dat je het helemaal verkeerd om aanpakt. Ik doe diergeneeskunde en als ik een lijstje moet maken met mogelijke diagnoses voor een afwijking, dan staan gedragsproblemen onderaan. Waarom? Omdat je eerst al het andere moet uitsluiten (dus lichamelijke klachten) voordat je uitkomt op een gedragsprobleem.

Een gedragsprobleem kan je onmogelijk als stap 1 uitsluiten. Dat kan gewoon niet. Dus wees maar eigenwijs, maar als er wel wat is ben je alleen maar je paard stuk aan het rijden. Een paard steigert niet zomaar. Laat een DA komen en dan weet je het zeker.

Jij zegt geen pijn te zien, maar misschien uit dit paard pijn op een manier die jij zelf niet interpreteert als pijn.

Dus stop met dat eigenwijze gedrag en ga gewoon naar een DA!

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 22:08

Ik merk het inderdaad als paarden pijn hebben, dat heb ik al meerdere keren bewezen en Da zij het Zelfde Dus ja ik kan wel zeggen wanneer paarden pijn hebben of niet
Dit paard heeft geen pijn dat weet ik zeker,anders zat ik hier niet op het forum te praten maar stond ik wel Bij de dierenarts op de stoep
Ik vindt het heel erg wat er met jouw paard is gebeurd, maar dat wil niet zeggen dat mijn paard het zelfde heeft als jouw paard

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:13

Ik denk dat niemand hier je dan verder kan helpen. Zonder beeldmateriaal/ het paard in real life gezien te hebben, kunnen we heel lastig iets nuttigs zeggen.

Zoek hulp van iemand die verstand heeft van gedragsproblemen bij paarden en ga niet zelf aanmodderen. En toch blijf ik erbij dat een dierenarts keuring geen slecht idee is. Maar goed, sowieso niet zelf aankloten. Wordt het alleen maar erger van.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:14

kun je het eens laten filmen?Dat kan zoveel oorzaken hebben....of jij kunt niet rijden,of het paard heeft pijn...of een piepkleine kans dat ze je in de maling neemt.
Een filmpje zou wel wat meer duidelijkheid geven denk ik.
Aan de longe aan de bijzet verzet ze zich niet?Longeer je meteen met bijzet?Of pas de laatste minuten?

denisesilver

Berichten: 2902
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:16

Ik denk dat we beter niets meer kunnen zeggen aangezien TS toch geen advies op wil volgen..

Babootje

Berichten: 26372
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:20

ulion90 schreef:
Ik heb vaker paarden beleerd en doorgereden
Ik heb dit paard zelf beleerd
Ze heeft geen pijn zover ik weet, want het is een paard die altijd blij is en een werkwillige instelling heeft
Ik ben er nooit mee naar buiten geweest. omdat ze nog maar kort onder het zadel is.
Het rijden in de bak moet eerst goed gaan voordat ik met haar naar het bos ga of langs de weg ga rijden
Ze heeft wel vertrouwen in mij
Ik rij 4 per week op haar half uur of uur per keer het hangt er vanaf hoe het gaat soms korter
1x per week doe ik haar aan longeerlijn met een bijzetteugel


een uur???

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:20

denisesilver schreef:
Ik denk dat we beter niets meer kunnen zeggen aangezien TS toch geen advies op wil volgen..



waarom opent ze dan een topic? :o?

denisesilver

Berichten: 2902
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:23

Geen idee..
Filmen is btw een slim idee, want oordelen zonder beeld is zowieso lastig
Laatst bijgewerkt door denisesilver op 01-10-14 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Keell94

Berichten: 4056
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:26

heeft mijn verzorgpaard ook tijdje gehad, gelukkig weer over.
Gewoon weg omdat ik teveel van hem vroeg, ben het nu weer rustig aan het opbouwen met longeren en steeds iets langer.

ze is nog jong dus het is niet heel gek dat je al snel te veel kunt vragen van zo'n jong dier.

kom je er echt niet uit,laat dan een gedragsdeskundige komen op paarden gebied of een goede instrictrice die je kan helpen

en misschien heeft hij/zij wel rugklachten? laat eens een osteopaat langskomen, misschien zit alles wel gewoon hartstikke vast en heeft je paard wel degelijk pijn
Laatst bijgewerkt door Keell94 op 01-10-14 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:28

Ze heeft al 5 pagina's aan advies gekregen maar is alleen maar bezig met zichzelf verdedigen en het zelf toch beter weten. :+

Ik weet dat bij bokt bij veel topics het spreekwoord geld: de beste stuurlui staan aan wal. Maar er kan altijd wat uit het advies gehaald worden. Zeker als je zelf om het advies vraagt. Doe er dan ook wat mee. :)

Keell94

Berichten: 4056
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:33

Yipee schreef:
Ze heeft al 5 pagina's aan advies gekregen maar is alleen maar bezig met zichzelf verdedigen en het zelf toch beter weten. :+

Ik weet dat bij bokt bij veel topics het spreekwoord geld: de beste stuurlui staan aan wal. Maar er kan altijd wat uit het advies gehaald worden. Zeker als je zelf om het advies vraagt. Doe er dan ook wat mee. :)


ze vraagt om advies maar ze neemt niks aan?
wat heeft dit topic dan voor zin?

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:34

Boktvulling waarschijnlijk...