Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Selina

Berichten: 14344
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:45

Citaat:
Bokken en stijgeren straf ik af met een tik met de zweep als ik erop zit, ik gebruik dit niet als straf hoewel Sommige mensen hier vinden van wel, maar ik zie het als fout gedrag corrigeren


Eerst zeg je, ik straf het af en daarna gebruik je het niet als straf. :?
Het is het één of het ander.. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:02

Babootje schreef:
ulion90 schreef:
Ik heb vaker paarden beleerd en doorgereden
Ik heb dit paard zelf beleerd
Ze heeft geen pijn zover ik weet, want het is een paard die altijd blij is en een werkwillige instelling heeft
Ik ben er nooit mee naar buiten geweest. omdat ze nog maar kort onder het zadel is.
Het rijden in de bak moet eerst goed gaan voordat ik met haar naar het bos ga of langs de weg ga rijden
Ze heeft wel vertrouwen in mij
Ik rij 4 per week op haar half uur of uur per keer het hangt er vanaf hoe het gaat soms korter
1x per week doe ik haar aan longeerlijn met een bijzetteugel


Alsof dit een garantie is dat ze geen pijn heeft.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 23:32

Sizzle schreef:
Ik zou helemaal niet gelijk 100 experts erbij halen maar gewoon eerst dat paard gewoon eens minder overvragen.


En wat zou ik dan minder moeten overvragen aan mijn paard volgens jouw

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 23:41

Wat heeft TS eigenlijk een verschrikkelijk braaf paard.
TS en paard gaan nu al een periode met elkaar om en ondanks TS haar onvermogen tot luisteren/ niet willen luisteren en wij bokkers hier allemaal keihard proberen door te dringen, zijn we er eigenlijk ook allemaal met een dag mee klaar. Dat het paard z'n geduld nog niet verloren heeft en zegt, ja doei nu laat ik je voelen wat pijn is.

Je laat dat paard echt veel te vaak, lang en hard werken, die zit vast inmiddels helemaal vast door het lichaam. Ze mag dan wel 11 zijn maar dit betekend niet dat het beleren even snel of sneller zou gaan als bij jonge paarden. Misschien gaat het wel veel langzamer. Ik ben ook geen expert.

We bedoelen het allemaal echt niet verkeerd. We willen niet alleen graag dat het paard word geholpen maar ook dat jij TS straks niet in de kreukels ligt.
Pijnsignalen zijn verschillend bij verschillende paarden, de 1 word dwars en verkeerd, de ander is enorm zielig en bij weer een ander is het alleen een onderbuik gevoel.
Wees liever te zuinig op je paard ipv op je geld.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 00:08

ulion90 schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou helemaal niet gelijk 100 experts erbij halen maar gewoon eerst dat paard gewoon eens minder overvragen.


En wat zou ik dan minder moeten overvragen aan mijn paard volgens jouw


Lees je überhaupt wel wat er allemaal gezegd wordt TS? En als je al geen 100eu over hebt voor een osteophaat oid wat doe je dan met een paard? Ze kosten nou eenmaal geld, jij hebt ervoor gekozen een paard aan te schaffen dus je bent verplicht om er goed voor te zorgen. Als je er echt geen geld aan uit wil geven zet het paard dan minimaal 2weken op het land, geef dr een adempauze.

Babootje

Berichten: 26434
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 01:00

ulion90 schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou helemaal niet gelijk 100 experts erbij halen maar gewoon eerst dat paard gewoon eens minder overvragen.


En wat zou ik dan minder moeten overvragen aan mijn paard volgens jouw


een uur rijden op een paard dat net 2 mnd onder zadel is is heel erg overvragen. al zouden ze dat fysiek al trekken ( wat niet zo is ) geestelijk trekken ze dat ook niet. 4 x per week is al aardig wat. 1 kwarier tot 20 minuten is echt meer dan genoeg.

denisesilver

Berichten: 2939
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 06:52

En daarbij naar voren rijden en de voorkant lekker los (lees: wel met verbinding) gewoon stap draf galop en that's it. Die van mij is nu ook 3 maanden onder het zadel/wordt nu gereden dat is nog steeds het enige wat ik doe.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 09:09

een paard dat twee maanden onder het zadel is 4 x per week een half uur tot een uur rijden waaronder achterwaarts zijgangen en noem maar op en dan ook nog longeren dat is overvragen. Begin eens met drie maal per week een 20 minuten rijden dat is al een groot verschil en voor je paard beter te behappen. Geef het beestje de tijd om alles te verwerken want dat krijgt ze nu niet als je zoveel doet.

En nogmaals gedragsproblemen aanpakken doe je door eerst pijn uit te sluiten.
Ook al zeg jij dat ze geen pijn heeft dan nog kan ze pijn hebben.
Ze geeft het met alles aan en jij wilt het niet zien.
Je kan wel zeggen ik voel en zie het als ze pijn hebben maar sommige paarden geven het pas aan als ze er bijna aan onderdoor gaan (spreek uit ervaring met mijn vorige paard en dat twee maal waarvan de laatste maal haar dood is geweest)
Dus luister eens naar de mensen die je hier advies geven.
Wat zal duurder zijn, nu een da of ostheopaat er bij voor laten we zeggen 100 euro of 100den euros omdat er straks echt iets goed mis is of ze jou het ziekenhuis in werkt door haar gedrag.

Beide keren is het paard er het dupe van bij jou want jij denkt dat het aan haar gedrag ligt en niets medisch kan zijn.
Ik heb medelijden et dit dier

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 10:08

ulion90 schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou helemaal niet gelijk 100 experts erbij halen maar gewoon eerst dat paard gewoon eens minder overvragen.


En wat zou ik dan minder moeten overvragen aan mijn paard volgens jouw


Dat heb ik al een paar keer geschreven maar dat vond je geen goed idee.
Eerst een flinke stap terug doen en zulke korte sessies doen dat je altijd iets positiefs kan belonen. Eerst nu even rust geven en daarna veel minder vaak dan je nu doet terug oppakken.

Dit paard was braaf en is ineens dwars geworden met typische scheefheidsproblemen. Ik zie dan geen directe reden voor een ernstig fysiek behalve dat haar lijf nog niet zo ver is.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:57

Ulion90, mensen die een vraag stellen, zoals jij, en dan eigenlijk geen antwoord willen.....wat moeten we ermee?
Ik denk met al mijn ervaring, dat je je paard uit onkunde overvraagt. Daarnaast denk ik ook, dat je uit onkunde niet begrijpt wat je paard bedoelt. Onkunde is niet erg, als je wilt leren. Dan kun je onkunde in kunde veranderen en kan het met je paard uiteindelijk rijkunst worden.
Maar je slaat alle goedbedoelde adviezen en ideeën in de lucht. Het lijkt alsof je helemaal niet wil horen wat een ander aandraagt. Waarom vraag je dan iets? Met kritiek omgaan kan je ook leren. Zeker als de mensen iets positiefs in de kritiek brengen, zoals een goede tip of een advies.
Mag ik naar je leeftijd vragen? Want misschien ben je nog wat jong voor dit alles?

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:58

Jetta schreef:
Ulion90, mensen die een vraag stellen, zoals jij, en dan eigenlijk geen antwoord willen.....wat moeten we ermee?
Ik denk met al mijn ervaring, dat je je paard uit onkunde overvraagt. Daarnaast denk ik ook, dat je uit onkunde niet begrijpt wat je paard bedoelt. Onkunde is niet erg, als je wilt leren. Dan kun je onkunde in kunde veranderen en kan het met je paard uiteindelijk rijkunst worden.
Maar je slaat alle goedbedoelde adviezen en ideeën in de lucht. Het lijkt alsof je helemaal niet wil horen wat een ander aandraagt. Waarom vraag je dan iets? Met kritiek omgaan kan je ook leren. Zeker als de mensen iets positiefs in de kritiek brengen, zoals een goede tip of een advies.
Mag ik naar je leeftijd vragen? Want misschien ben je nog wat jong voor dit alles?


Mooi gezegd.

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:06

Zoals ik al eerder heb gezegd kijk op welk moment het paard negatief reageert op het moment dat hij gaat steigeren heb je al signalen gemist.
Maar ja als ze dat al niet eens doet.
En dat het paard word overvraagt is zeker een feit.

Yipee

Berichten: 1863
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:15

TS, heb je al besloten wat je plan van aanpak gaat worden?

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:25

TS, ik zou dit paard even op rust zetten en dan opnieuw zadelmak gaan maken en doorrijden. En dan wel in een tempo dat 10 keer zo sloom gaat, want ook ik denk dat het teveel is geweest voor dit paard.

hyppolyte

Berichten: 5911
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:56

De account van TS is ook pas een paar dagen geleden aangemaakt, weet niet zo goed wat ze nu wil met het topic. TS denkt dat ze helderziend is en dat het paard geen pijn heeft ondanks deze extreme uitingen, ieder normaal weldenkend mens zou denken aan een lichamelijke toestand, maar daar is TS blijkbaar niet 1 van :n.

@TS, als je verstandig bent schroef je de training terug, zoals hier al tig keer herhaald is (ook door mij) en laat je je paard even nakijken.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 18:17

Yipee schreef:
TS, heb je al besloten wat je plan van aanpak gaat worden?


Ik ga wat minder lang trainen met haar en de zijgangen even achterwegen laten
Jammer dat sommige hier niet normaal kunnen reageren, ik wil het best voor dit paard
En ik wil best een aantal dingen anders gaan doen, maar dit is alleen omdat ik het daar mee eens ben wat Er door sommige mensen hier gezegd wordt. Ik zie het zelf ook wel in dat ik sommige dingen misschien Anders had moeten doen

Anoniem

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 18:30

Heel goed dat je in ieder geval een deel van de adviezen aan neemt en gaat proberen. Sommige reacties komen misschien wat hard over maar je moet niet vergeten dat dat reacties zijn op jouw (best wel eigenwijze) reacties. Soms is het nodig om wat harder te zijn om iemand iets te laten inzien. In ieder geval is dat gelukt. Heel veel succes en hopelijk gaat het in de toekomst beter.

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:38

Nogmaals ts hoe oud ben je als ik vragen mag?

x_Kimberlyxx

Berichten: 461
Geregistreerd: 09-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:47

*Ik heb niet alles terug gelezen, dus sorry als ik iets zeg dat al gezegd is*

Vervelend dat ze bokt! Is er al een dierenarts geweest om haar medisch te keuren?

Ik zal zelf zeggen eerst alles uitsluiten, je zei al dat het zadel goed paste en er niks mis was met haar tanden, misschien heeft ze iets met haar rug?

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 19:50

Ik had hetzelfde 2 tips de aanhouder wint en RUSTIG AANDOEN overvraag ze absoluut niet!

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 22:07

Francieen schreef:
Ik had hetzelfde 2 tips de aanhouder wint en RUSTIG AANDOEN overvraag ze absoluut niet!


Ik heb geen haast met dit paard ook al kwam het misschien wel zover. dat ik alles te snel wou doen, Ik kan Nu beter een stapje terug doen. zodat ik later weer twee stapjes verder kom met haar

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 22:10

Daks schreef:
Nogmaals ts hoe oud ben je als ik vragen mag?

Waarom wil je dat weten gewoon uit interesse

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 22:11

ulion90 schreef:
Daks schreef:
Nogmaals ts hoe oud ben je als ik vragen mag?

Waarom wil je dat weten gewoon uit interesse



ik denk dat we daar allemaal benieuwd naar zijn...uit interesse :+

Daks

Berichten: 5835
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 09:27

ulion90 schreef:
Daks schreef:
Nogmaals ts hoe oud ben je als ik vragen mag?

Waarom wil je dat weten gewoon uit interesse


Inderdaad gewoon uit intresse. Gaat niet om kennis of wat dan ook.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 10:05

Omdat als je minderjarig bent, ik me afvraag wat je ouders hiervan vinden.
Als mijn dochter op deze manier met haar pony aan het vechten zou zijn, zou ze er namelijk van mij niet meer op mogen stappen Tot de oorzaak van dit gedrag bekend is.
En dan zou ik ook in de eerste plaats beginnen met een dierenarts om de medische reden te zoeken of uit te sluiten. Zolang het stappenplan zoals iemand al mooi beschreef, niet doorlopen is, wordt er niemand geslagen, doorgedrukt of signalen genegeerd.
Pony kost me genoeg en zit ook niet altijd te wachten op dure dierenarts rekeningen maar hou toch liever mn kind en pony heel.