Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caira
Berichten: 26084
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:38

ulion90 schreef:
Francieen schreef:
Ik had hetzelfde 2 tips de aanhouder wint en RUSTIG AANDOEN overvraag ze absoluut niet!


Ik heb geen haast met dit paard ook al kwam het misschien wel zover. dat ik alles te snel wou doen, Ik kan Nu beter een stapje terug doen. zodat ik later weer twee stapjes verder kom met haar



*\o/* *\o/* *\o/*

Goed zo, en als je een extra paar ogen wilt hebben die even meekijken kun je altijd contact met me opnemen.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 22:13

mamamier schreef:
Omdat als je minderjarig bent, ik me afvraag wat je ouders hiervan vinden.
Als mijn dochter op deze manier met haar pony aan het vechten zou zijn, zou ze er namelijk van mij niet meer op mogen stappen Tot de oorzaak van dit gedrag bekend is.
En dan zou ik ook in de eerste plaats beginnen met een dierenarts om de medische reden te zoeken of uit te sluiten. Zolang het stappenplan zoals iemand al mooi beschreef, niet doorlopen is, wordt er niemand geslagen, doorgedrukt of signalen genegeerd.
Pony kost me genoeg en zit ook niet altijd te wachten op dure dierenarts rekeningen maar hou toch liever mn kind en pony heel.


Ik heb zelf gekozen voor dit paard, en mijn ouders helpen mij heel goed bij dit paard waar nodig is.
Het is juist goed dat ik erop blijf rijden, want daar krijg ik juist veel zelf vertrouwen van

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:23

En jouw ouders vinden ook dat je dit gedrag er maar uit moet slaan? En zien ook geen reden om een eventuele medische oorzaak uit te sluiten?
Ben wel benieuwd waarmee en op welke manier ze jou helpen.

Ik help mijn dochter ook. Door goede instructie te laten komen elke week.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 23:01

Ik corrigeer haar met de zweep bokken is een tik met de zweep en met stijgeren is een platte hand op de Hals zodat ze denkt dat ze haar hoofd stoot,
Dat heeft helemaal niets te maken het eruit willen slaan
Mijn ouders helpen mij door mij aanwijzingen te geven met rijden, ik heb wel over het medische gedeelte met mijn ouders gesproken, maar er is niks aan de hand met dit paard wat erop wijst dat er iets zou moeten zijn met haar
Als ze wel medische zorg nodig zou hebben dan krijgt ze dat.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:04

ulion90 schreef:
Ik corrigeer haar met de zweep bokken is een tik met de zweep en met stijgeren is een platte hand op de Hals zodat ze denkt dat ze haar hoofd stoot,
Dat heeft helemaal niets te maken het eruit willen slaan
Mijn ouders helpen mij door mij aanwijzingen te geven met rijden, ik heb wel over het medische gedeelte met mijn ouders gesproken, maar er is niks aan de hand met dit paard wat erop wijst dat er iets zou moeten zijn met haar
Als ze wel medische zorg nodig zou hebben dan krijgt ze dat.




jou ouders zijn dierenartsen met rontgenogen?Dit zou een typisch geval van kissing spines kunnen zijn.

denisesilver

Berichten: 3000
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:12

Zijn jouw ouders instructeur? Want om eerlijk te zijn een paard dat zo in opstand komt...
Ik zou er in ieder geval een instructeur bij willen hebben.

mamamier

Berichten: 987
Geregistreerd: 14-05-11
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:20

Oké duidelijk. Dan ben ik dus blijkbaar de rare overbezorgde moeder die er een dierenarts bij zou halen omdat ze niet wil dat haar kind haar nek breekt...

Ik heb ook altijd gereden en eigen pony's gehad hoor. Dus weet er best wat van. Daarnaast ben ik verpleegkundige van oorsprong dus medisch goed onderlegd.
Toch heb ik niet de arrogantie dat ik mn dochter les ga geven of haar pony medisch onderzoek.
Voor dat soort dingen heb je gewoon een prof nodig.

Ik wens je vooral veel wijsheid en hoop voor je paardje dat de oorzaak snel duidelijk is.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:31

ulion90 schreef:
Ik corrigeer haar met de zweep bokken is een tik met de zweep en met stijgeren is een platte hand op de Hals zodat ze denkt dat ze haar hoofd stoot,
Dat heeft helemaal niets te maken het eruit willen slaan
Mijn ouders helpen mij door mij aanwijzingen te geven met rijden, ik heb wel over het medische gedeelte met mijn ouders gesproken, maar er is niks aan de hand met dit paard wat erop wijst dat er iets zou moeten zijn met haar
Als ze wel medische zorg nodig zou hebben dan krijgt ze dat.


Een paard kan niet praten hè :') dit onmogelijke gedrag kan toch prima een signaal zijn van: dit wil ik niet want hier krijg ik heel veel pijn van? Dat is 1 van de weinige manieren waarop een paard kan laten weten dat hem iets dwars zit.

Dan kun je wel heel koppig blijven zeggen dat er niks is, maar eigenlijk weet je dat gewoon helemaal niet. Je kunt het je paard niet vragen en je kan ook niet door hem heen kijken.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 23:38

dat ze geen pijn heeft 'voor zover jij weet' wil niet zeggen dat ze het niet heeft.... ik zou haar eens alten checken door een echt goede dierenarts (eentje die ter plekke kan röntgen en scannen ed) want dit klinkt voor mij echt als pijn en niet weten hoe ze daarmee om moet gaan.
ik ken bv een paard dat ook raar gedrag liet zien, en die bleek uiteindelijke hele erge spat te hebben die al niet meer behandelbaar was. paard liep niet kreupel ervan maar had wel dusdanig pijn ervan dat het achteraf een aantal rare zaken verklaarde.

MPH

Berichten: 2772
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 00:22

ulion90 schreef:
Ik corrigeer haar met de zweep bokken is een tik met de zweep en met stijgeren is een platte hand op de Hals zodat ze denkt dat ze haar hoofd stoot,
Dat heeft helemaal niets te maken het eruit willen slaan
Mijn ouders helpen mij door mij aanwijzingen te geven met rijden, ik heb wel over het medische gedeelte met mijn ouders gesproken, maar er is niks aan de hand met dit paard wat erop wijst dat er iets zou moeten zijn met haar
Als ze wel medische zorg nodig zou hebben dan krijgt ze dat.


:') Nee idd, steigeren en bokken op de manier waarop jij beschrijft is idd geen duidelijke indicatie dat er wat met dr aan de hand is.

Echt, mn pennysensoren slaan op tilt bij alle posts die je plaatst. Doe je paard een plezier en haal erg een prof bij, dierenarts of osteopaat of als je geen kosten wil maken verkoop dr dan want nu ben je alleen maar bezig met je paard verpesten.

xDreamerx

Berichten: 1121
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 01:01

Maar TS, wees eens eerlijk en denk even 3 tellen langer na dan je eerste ingeving wat blijkbaar slaan is.... Vind je het een eerlijke en logische reactie van jou tegenover jouw pony om haar te straffen, pijn te doen, terwijl ze jou iets duidelijk probeert te maken? Een paard denkt echt niet 'laat ik eens lekker kijken hoeveel ik in verzet kan komen want dat vind ik zo leuk om te doen', ze reageren gewoon op een, in dit geval negatieve, prikkel. Waar ze dan ook op reageert, misschien pijn of ongemak vanuit haar lichaam of tuigage (en sorry, maar dat kan je echt niet met je blote oogjes zien als je geen dierenarts bent, ook Anky kan dat niet) of misschien omdat je rijtechnisch iets niet goed doet, of dat het vanuit een verkeerde verstandhouding of vertrouwensband met haar komt, ze reageert ERGENS op. En waarom is het volgens jou een goed plan om dat waar ze op reageert niet uit te zoeken, maar er meteen vanuit gaan dat ze gewoon aan het kloten is en haar dus een pak op d'r sodemieter te geven? Zou je hier concreet antwoord op willen geven? Paardrijden en paarden opleiden is behoorlijk ingewikkeld namelijk, je moet echt een plan hebben en daar goed over nadenken.

Daarbij; jij wil toch ook dat jouw pony het leuk vindt om met jou te werken? Vraag jezelf eens af of het op deze manier leuk is om met jou samen te werken voor haar.

Deze vraag is al meerdere malen gesteld, maar ik kan geen antwoord van je ontdekken: heb je (buiten je ouders) begeleiding of les, waarbij gekeken wordt naar alle punten die ik hier boven opnoem, en zo ja wat is dan het advies van die gene?

Sizzle

Berichten: 35735
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-14 13:43

Jongens, ze heeft toch al aangegeven wat zaken te veranderen :?
Blijf dan niet zo aanvallen.
Niet ieder paard in de staak is direct ernstig ziek.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 21:08

Sizzle schreef:
Jongens, ze heeft toch al aangegeven wat zaken te veranderen :?
Blijf dan niet zo aanvallen.
Niet ieder paard in de staak is direct ernstig ziek.


Inderdaad niet iedere paard dat staakt Hoeft meteen wat te mankeren, ik heb de training van haar aangepast zoals de meeste hier zeiden.

denisesilver

Berichten: 3000
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 21:55

En? Gaat het al wat beter? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:11

ulion90 schreef:
Ik corrigeer haar met de zweep bokken is een tik met de zweep en met stijgeren is een platte hand op de Hals zodat ze denkt dat ze haar hoofd stoot,
Dat heeft helemaal niets te maken het eruit willen slaan.


Lees nog even je dikgedrukte woorden na en leg mij uit hoe ik dat dán moet noemen, anders dan "het eruit willen slaan"? Je slaat haar met platte hand, met de zweep, etc- en je beweert dat je niet probeert het eruit te slaan? Hoe noem je het dan, aaien??

En wat heb je laten onderzoeken, dat je zo zeker weet dat er niets aan de hand is met je paard?

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:31

Als ik het zo lees denk ik dat de TS minderjarig is.
Dat maakt het natuurlijk lastiger om een DA of osteopaat erbij te halen. Ouders moeten het wel willen en kunnen betalen.
Ik denk wel dat als je niet de rug laat nakijken je het probleem niet gaat oplossen.

Ik zou daar echt eerst in investeren en goed lesnemen of iemand met ervaring het paard gaat doorrijden.
Nu is het wachten op ellende. Voor het paard (pijn) en voor jou.

Heb je een bijbaan? Misschien kan je de kosten delen met je ouders?

Jetta

Berichten: 3988
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 22:35

Ik denk eerder, dat het gedrag is, dat door niet begrijpen van het paard wordt veroorzaakt. Niet begrijpen van het paard: overvragen; niet de signalen zien; niet correct rijden; geen verwerkingstijd geven; geen inzicht in het wezen van het paard.
Ik ben benieuwd wat je hebt veranderd in de training en of het paard goed reageert.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:22

denisesilver schreef:
En? Gaat het al wat beter? :)

Nee het gaat gaat niet beter helaas. er niets waarvan ik kan zeggen dat nu beter gaat,zelfs een beetje Verandering is er nog niet.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:24

Jetta schreef:
Ik denk eerder, dat het gedrag is, dat door niet begrijpen van het paard wordt veroorzaakt. Niet begrijpen van het paard: overvragen; niet de signalen zien; niet correct rijden; geen verwerkingstijd geven; geen inzicht in het wezen van het paard.
Ik ben benieuwd wat je hebt veranderd in de training en of het paard goed reageert.


paard is nooit over vraagt geweest en heeft altijd meerdere herstel dagen gehad, en ze staat veel op het Land overdag.
Aan het rijden ligt het niet alles past en ik heb verder nooit problemen gehad met haar zoals ze nu aan Geeft want als dat wel zo was is het ook niet erger.maar ik kan echt niks bedenken wat er niet goed is Gegaan waarom ze nu dit gedrag heeft.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:29

Ok, misschien dat er dan dus gewoon geen oorzaak voor dit gedrag is :') dat wil je graag horen denk ik?

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:33

Thesserd schreef:
Ok, misschien dat er dan dus gewoon geen oorzaak voor dit gedrag is :') dat wil je graag horen denk ik?


Hoe kom je daarbij. ik geef alleen maar aan dat ik zelf ook niet weet waarom ze dit doet
Als ik het wel weet waar het ook aan mag liggen, dan sta ik daar voor open om dingen anders te doen
En te leren.

knollentuin
Berichten: 10411
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:34

Heb je les ts?

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:35

Volgens mij weten we inmiddels allemaal dat je niet open staat voor advies en je weet zelf allemaal wel zeker dat de genoemde eventuele oorzaken zeker niet waar zijn. Dus ehh... Wtf?

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:36

knollentuin schreef:
Heb je les ts?


Ik heb les

knollentuin
Berichten: 10411
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:37

En wat zegt je instruktie?