Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-14 23:44

knollentuin schreef:
En wat zegt je instruktie?

Die geeft mij heel goed les. maar we weten niet waar het gedrag vandaan komt

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 23:46

Dat zegt me weinig, heel goed les, wat moet je van je instructeur doen als je paard bokt of steigert?
En zijn er specifieke momenten dat je paard bokt?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:11

Ik ga helemaal geen advies geven. Heeft toch geen zin. Ik ga alleen maar een paar, en dat is met nadruk op een paar, ervaringen van mijn kant vertellen. Dus TS als het je niet interesseert, lees er gewoon overheen en ga lekker verder zoals je bezig bent.

Paardlief Daisy liep M dressuur, overdags op de wei en snachts op stal. Stond in pension toendertijd. Had op een weekeinde een wedstrijd, en de week ervoor niks aan de hand, liep lekker. Dag van de wedstrijd. Losrijden ging niet. Zo stijf als een plank, niet willen buigen niks. Heb mijn proef toen nog gereden en ben vierkant door de bochten gekomen. Maandags een fysio gebeld omdat ik het wel heel raar vond dat zij die normaal goed inbuigen wilde nu ineens niks meer wilde. Die kon toevallig diezelfde week nog langskomen. En let wel ik heb die wedstrijd dus nog gewoon gereden. Hij komt gaat met zijn hand over de rug heen, en ze gaat me daar een potje omhoog, ik wist niet wat ik zag. O zegt hij die heeft een wervel scheef staan, kijk maar (en gaat nog een keer met zijn hand over de rug heen) en weer Daisy omhoog. Had echt zoiets van ???? ikke blond, daar heb ik zondag nog op gereden??? Hij wiebelt haar even heen en weer, geeft een duwtje onderaf de ribben in, en knak ging het. Dais zucht een keer en zakt als een plumpudding in elkaar (niet letterlijk ;) alsof ze wilde zeggen "ahhhhhhh yes hij zit weer op z'n plek".

Nr 2 is Miss Draak Clips. Die heeft er echt een handje van. Ze kan zo idioot doen als ze uit dr panty gaat dat ze daarmee al dr wervels eruit helpt :roll: En Clips laat zich ook met een scheef zittende wervel nog steeds rijden. Laat zich gewoon poetsen en zadelen, je kan gewoon opstappen, is op dat moment net zo lenig als altijd. Behalve op 1 hand, die kant wil ze niet op. Probeert ze steeds het zo te draaien dat je weer op de op dat moment niet zo zeer doende kant te krijgen. Is vliegerig op de zere kant, zuur en huppelig. En ze wordt naar mate je langer rijdt steeds pissiger en nijdiger als je wat vraagt. En begint ook te dreigen met omhoog gaan. Als je dan afstapt kom je er ook niet meer op. Dan gaat ze omhoog staat te draaien en doen. Probeert je gewoon te vertellen dat er iets niet goed zit. Nou kan ik al voelen als er bij haar iets niet goed zit, dus ik laat het niet zover komen. De 2 keer dat ze toch nog even door moest met een scheve wervel was tijdens een clinic waar het niet om haar ging maar om mij en mijn zit en houding, en toen mocht ze dus op haar voorkeurkant blijven. En de andere keer was tijdens een demo. En ook daar heb ik haar maar een beetje gelaten. Bij de clinic mocht ze smorgens even de benen strekken in een roundpenn, waarbij madam weer zo gek moest doen en een draai maakte waarbij ze weer eens letterlijk op dr bek ging. Dat was al genoeg om iets scheef te zetten. Voor de demo was ze een paar dagen ervoor op de paddoc thuis aan het donderen geweest, waarbij ze ook hier weer met dr smoelwerk plat ging. Springen, steigeren, rennen en draaien gaat nu eenmaal niet tegelijk. Alleen wil dat er nog steeds niet in bij haar ^) Ja we hebben een abbo op de fysio.

Nr 3 Lena had zelfs een wervel met iets weinig plek. Als die iets scheef had staan werd die extreem vliegerig. Wilde niet meer buigen, als je net iets teveel vroeg op dat moment ze ging omhoog of begon te bokken met het hoofd tussen de voorbenen. Geen ontspanning meer in het paard te krijgen, en een gevoel dat je elk moment vliegles kon krijgen. Bij haar vlogen de wervels uit overspanning van de spieren in combi met stress. Wij pasten niet echt bij elkaar, en alles wat ze maar enigszins moeilijk vond was zoveel stress voor haar dat ze alles opspande. Lena was ook een paard met een geschiedenis. Als jong paard veel te hard aangepakt.

Maar bij geen van allen heb ik nooit het gevoel gehad dat ze het deed om mij uit te testen of het pubberen oid was. Een paard kent geen verzet om te pesten of om te kloten. Een paard reageert op wat er in zijn lichaam of bovenop hem gebeurd. Aan ons om ernaar te luisteren, of het risico te nemen eraf te vliegen.

darkadia

Berichten: 5266
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 00:49

Heb dit topic echt met grote verbazing zitten lezen. TS, elk paard is anders, en ookal heb je ervaring met beleren, het kan zijn dat die methode voor dit paard gewoon niet werkt of teveel is geweest. Uiteraard heb ik ook gelezen dat je wel wat van de tips hebt opgepakt maar nog geen verbetering ziet. Wat doe je nu precies qua training? Een 11 jarige die net onder het zadel is moet je eigenlijk net zo als een jong paard behandelen. De spieren worden anders belast, ookal is ie wel uitgegroeid, en dit heeft tijd nodig en ook herstel. Vergelijk het eens met jezelf, jij kunt ook niet ineens een hele marathon lopen of de spagaat doen. En beeld je dan eens in dat er iemand is die je door naar beneden duwt, want ja ze zien geen pijn bij je (dat kun jij namelijk alleen voelen), en dus ben je in hun ogen eigenwijs. Dat is namelijk wat er gebeurd is bij je paard. Dit gedrag kan ook aangeleerd zijn van pijn uit het verleden, maar in alle gevallen (pijn, dwars, scheefheid) is slaan en afstraffen GEEN oplossing.
Diverse mensen hier hebben ook al aangeboden je te helpen en mee te willen kijken. Lijkt me een goede optie, gezien je instructeur het blijkbaar ook niet begrijpt.
Zelf rijd ik op dit moment een 4jarige door, rijdt Max 2-3x per week en niet langer dan 20min. Dat is echt meer dan genoeg.
Ook ik wil je met alle liefde helpen, of eens komen kijken, mits je daarvoor open staat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:01

ulion90 schreef:
knollentuin schreef:
En wat zegt je instruktie?

Die geeft mij heel goed les. maar we weten niet waar het gedrag vandaan komt


Die leert je om je paard te slaan zonder dat je weet waar het gedrag vandaan komt? *\o/*

Jetta

Berichten: 3988
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:21

Ts: breng eens onder woorden wat je precies doet en leert in je les. Ik denk dat je geen goede instructie hebt. Mijn trainer zou mij meteen van het paard afhalen en hem eerst persoonlijk nakijken en dan advies geven. Bv een fysio laten komen of er zelf op gaan om te voelen waar het probleem zit. Zo kan je je paard en jezelf echt helpen. Want je leert ervan. Jammer. Jij wil niet leren. Je vraagt, gooit de antwoorden op een hoop en zegt dat je het al goed doet. Ben je 13? Dan kan ik dat begrijpen. Ben je volwassen? Dan heb je nog een lange weg te gaan.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:41

ulion90 schreef:
Jetta schreef:
Ik denk eerder, dat het gedrag is, dat door niet begrijpen van het paard wordt veroorzaakt. Niet begrijpen van het paard: overvragen; niet de signalen zien; niet correct rijden; geen verwerkingstijd geven; geen inzicht in het wezen van het paard.
Ik ben benieuwd wat je hebt veranderd in de training en of het paard goed reageert.


paard is nooit over vraagt geweest en heeft altijd meerdere herstel dagen gehad, en ze staat veel op het Land overdag.
Aan het rijden ligt het niet alles past en ik heb verder nooit problemen gehad met haar zoals ze nu aan Geeft want als dat wel zo was is het ook niet erger.maar ik kan echt niks bedenken wat er niet goed is Gegaan waarom ze nu dit gedrag heeft.

Ik denk dat Jetta het helemaal juist heeft.. Jij bent zo overtuigd dat jij het goed doet, dat je het juist helemaal verkeerd aanpakt en het paard echt overvraagd. Je paard steigert echt niet zo maar, ze geeft heel duidelijk aan dat er iets is. Als je dan zo overtuigd bent van je eigen kunnen en dat je het bij het rechte eind hebt. Dat ze geen pijn heeft waarom wil je dan geen da, tandarts of zadelmaker naar haar laten kijken zo dat je een en ander kan uitsluiten..
Laatst bijgewerkt door flitzz op 06-10-14 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 10:46

Mijn meisje bleek haar hele rug en schouders vast te hebben ! Dus geen gebok en gesteiger voor niks...
Weekje ruste nu alles weer op zijn plaats is gezet en dan kijken hoe ze reageerd. Als het dan nog niet goed is, nee een osteopaat bezoekje.

Punz

Berichten: 8592
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:05

Als het niet aan de gezondheid ligt, zoals jij overduidelijk denkt, en het tuig is in orde. Dan is er nog maar 1 optie over: Jouw eigen rijden, jouw eigen kunnen past niet bij wat dit paard vraagt.


En nu zul je wel zeggen dat je netjes rijdt, goede instructie hebt, maar daar durf ik persoonlijk over te twijfelen: minderjarigen zónder een dijk aan ervaring en zónder goede professionele begeleiding kunnen nl geen paarden beleren. Maar ok... aannemende dat je wel een eerlijke ruiter bent, waar ik gezien je post óók al aan twijfel, maar goed...stel dat je dat wél bent..

Dan nog blijkt hier dat jij niet in staat bent het gedrag van je paard te doorbreken of te veranderen.

Conclusie: Jij bent niet de geschikte ruiter voor dit paard..

Oplossing: er een échte, góede prof bij halen om het paard daar door te laten rijden ( en bij die echte goede prof komt de medische check dan vanzelf wel)

Is daar geen geld voor.... dan het paard lekker laten staan, of misschien zelfs wel verkopen.
Maar er aub niet zelf meer op, stoppen met dat idiote gemep, en stóppen met het klagen over je paard. Het dier is alleen maar zichzelf en kan er werkelijk NIETS aan doen dat jij niet in staat bent het te rijden!! Arm dier!

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:23

Bizar hoe je hier reageert op mij. en dan denk je ook nog te weten hoe ik op mijn rijdt
Ik pas prima bij dit paard
Je mag niet zomaar oordelen over een situatie die je helemaal niet kent
Prima dat je mij wilt helpen wat voor jou doen dan helpen is, maar ga niet zomaar dingen zeggen wat wel en niet goed is voor mij en mijn paard

Punz

Berichten: 8592
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:24

Punt is dat het niet goed gaat met jouw rijden op dit paard. Jij sluit elke medische oorzaak uit.
Dan kan het toch niet anders dan aan jou liggen? Het FEIT is toch dat het rijden niet gaat? Als het dan niets medisch is MOET het logischer wijze aan de ruiter liggen... Kan niet anders...

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:30

ulion90 schreef:
Bizar hoe je hier reageert op mij. en dan denk je ook nog te weten hoe ik op mijn rijdt
Ik pas prima bij dit paard
Je mag niet zomaar oordelen over een situatie die je helemaal niet kent
Prima dat je mij wilt helpen wat voor jou doen dan helpen is, maar ga niet zomaar dingen zeggen wat wel en niet goed is voor mij en mijn paard



tja...als het paard zo in de staak gaat pas je helemaal niet prima op het paard.Zeker niet als je alsmaar vol blijft houden dat het niets medisch is.Dat is dus een duidelijk teken dat je het rijtechnisch gezien niet voor elkaar hebt.(in gewoon nederlands....je kunt niet rijden.En daar is niets mis mee,er kunnen er zoveel niet rijden.Maar dan is dit paard te hoog gegrepen.)En ik neem dit terug als je een filmpje plaatst op het paard en ik zie dat je wel kunt rijden...eerder niet.

Zie dat Punz@ hetzelfde post ;)

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:32

knollentuin schreef:
Dat zegt me weinig, heel goed les, wat moet je van je instructeur doen als je paard bokt of steigert?
En zijn er specifieke momenten dat je paard bokt?


Het bokken begint met opstappen. en ik wacht dan eerst tot dat ze goed stilstaat. voordat ik opstap
Vanuit stilstand en draf doet ze het meeste bokken.

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 11:39

ulion90 schreef:
knollentuin schreef:
Dat zegt me weinig, heel goed les, wat moet je van je instructeur doen als je paard bokt of steigert?
En zijn er specifieke momenten dat je paard bokt?


Het bokken begint met opstappen. en ik wacht dan eerst tot dat ze goed stilstaat. voordat ik opstap
Vanuit stilstand en draf doet ze het meeste bokken.



En wat zegt je instructrice dan wat je moet doen? Hoe reageert zij hierop?
Is je instructrice gediplomeerd? En welke rij ervaring heeft zij / hij zelf?
En jij? Welke rijervaring heb je zelf?

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 11:58

Zij zegt dat het te maken heeft met gedrag
Instructrice gediplomeerd heeft genoeg ervaring. daar ligt het niet aan
Ik heb zelf genoeg ervaring als ik dat niet had, dan had ik het paard wel laten beleren door iemand anders. Maar dit is niet aan aan de orde

Daks

Berichten: 5836
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:02

iemand die minderjarig is heeft never nooit genoeg ervaring en dat blijkt.

MarliesV

Berichten: 15260
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:12

Wat een gedoe over de leeftijd, kan je toch gewoon zeggen?
Dan weten we ook of we met een volwassen iemand te maken hebben of met een puber van 13. Beide is prima maar vergt wel een ander communicatieniveau.

De normale volgorde bij het beleren van een paard is met rust aanleren van alle hulpen en dan vooral rechtuit, op 2 teugels, zonder zijgangen enz.

Als een paard in de beleerfase in protest komt heeft dit altijd 1 van de volgende 2 oorzaken:
1) paard begrijpt de ruiter niet
2) paard heeft lichamelijk ongemakt

Ik geloof niet in 'gedrag' dat dit veroorzaakt. Er is een aanleiding (niet snappen/pijn) en een gevolg (protest). Aan jou om die aanleiding te vinden.

Als je volgens jou zo goed kunt rijden, past bij dit paard, juiste begeleiding hebt, passend tuig hebt enz dan zou je dus nummer 1 kunnen uitschakelen.

Dat betekend dat nummer 2 van toepassing is en je dus naar de medische kant moet laten kijken. Osteopaat/fysio/DA er bij, net wat je zelf het liefst hebt.

Ik heb het idee dat je zelf vrij koppig bent in het vragen van hulp als je zo de reacties hier leest. Dat kan zijn omdat je je hier aangevallen voelt of omdat je gewoon zo bent van karakter.

Aan jou om in het belang van de paard te gaan denken en je eigen koppigheid even op zij te schuiven. Als je een paard wilt wat fijn te rijden wordt is juist de beginfase zo vreselijk belangrijk, wat je nu kapot rijdt of dat nu geestelijk of lichamelijk is dat maakt je nooit meer 100% goed.

P.S. natuurlijk zijn er af en toe echt 'rotbokken' bij die niet in bovenstaande verhaal passen, maar die uitzondering hoop ik niet dat je getroffen hebt, die horen in de handen van een prof.

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:22

Als ik de reacties zo lees, gaat het om een puber.
Geeft niets, iedereen is wel eens eigenwijs geweest. Of overschat zichzelf.

Maar het zou fijn zijn als jouw instructrice beter advies zou geven. Voor de veiligheid en voor het welzijn.
Hier luister je toch niet. Eigen keuze. Maar weet dan wel dat je veel had kunnen voorkomen, mocht het mis gaan met jouw paard (voor zover dat nog niet is gebeurd).

Jessix

Berichten: 16500
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 12:47

ulion90 schreef:
Bizar hoe je hier reageert op mij. en dan denk je ook nog te weten hoe ik op mijn rijdt
Ik pas prima bij dit paard
Je mag niet zomaar oordelen over een situatie die je helemaal niet kent
Prima dat je mij wilt helpen wat voor jou doen dan helpen is, maar ga niet zomaar dingen zeggen wat wel en niet goed is voor mij en mijn paard

Beste TS, als jij het allemaal zo goed doet met je paard en zo'n goede ruiter bent met een geweldige lesgever, waarom gedraagt jouw paard zich dan zo?

Ik ben helemaal niet zo'n goede ruiter en heb een lesgever die mij heel goed kan helpen om alle kleine probleempjes direct samen met mij op te lossen waardoor grotere problemen voorkomen worden.

Als je paard gaat bokken en steigeren zodra je alleen al op stapt heb je al heel veel kleine signalen gemist. Jouw paard schreeuwt nu om jou iets duidelijk te maken.

Je hoeft echt niet alles te weten en ook niet alles te kunnen, maar je moet wel bereid zijn om het te ontdekken en te leren. Dat mis ik een beetje in jouw houding.

Je hoeft niemand hier te geloven, maar geloof je paard, want die vindt het heel duidelijk niet prettig dat jij op zijn rug stapt. Het is aan jou om samen met iemand te ontdekken waarom je paard zich zo gedraagt.

Ik hoop echt dat je bereid bent om jezelf verder te ontwikkelen, want met deze houding kom je niet veel verder. Het zou jammer zijn als je je plezier in paardrijden verliest. Jouw paard is dat al verloren...

Succes!

knollentuin
Berichten: 10409
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:49

ulion90 schreef:
Zij zegt dat het te maken heeft met gedrag
Instructrice gediplomeerd heeft genoeg ervaring. daar ligt het niet aan
Ik heb zelf genoeg ervaring als ik dat niet had, dan had ik het paard wel laten beleren door iemand anders. Maar dit is niet aan aan de orde


Maar waarom doet je paard dan zo?
Wat denk je zelf? En wat wil je bereiken met je vraag in dit topic?

Ik stel deze vragen omdat ik al een heleboel goede adviezen en vragen voorbij heb zien komen en er komt weinig tot geen informatie bij jou vandaan, meestal tik ik dit soort topics voorbij en dan denk ik - en als je het niet lezen wil sla je de volgende regel maar over-
Oh mijn hemel daar gaan we weer, weer een die een probleem heeft, maar niet wil toegeven aan gebrek aan rijtechniek en ervaring, gebrek aan zelfkennis om in te kunnen zien dat ze echt niet zo goed zijn als dat ze zelf denken, en gebrek aan echt kundige of eerlijke instruktie- daar bedoel ik dus mee een instrukteur die gewoon zegt- nee ik verdien deze week geen geld aan jou want je paard mankeert ergens iets dat gaan we eerst uitzoeken voor we het onder de noemer " gedrag" plaatsen.
Maar wel een topic plaatsen om tips te krijgen en vervolgens alle tips neersabelen omdat je het zelf wel beter weet en zegt te kunnen...

Ts geef gewoon antwoord op hoe oud je bent, wat je rijervaring is en luister eens naar alle rotten in het vak, het zou je sieren, echt je wordt er een beter mens van, Laat je helpen door goed naar jezelf te kijken en aan jezelf te werken. Daar help je je paard mee. Eerder niet

Neon

Berichten: 4957
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 13:56

:(

Ok je hebt je training dus aangepast? Je ziet geen verandering? Wanneer ga je dan eindelijk je paard door de medische molen trekken? Dit had zoals velen al zeiden stap 1 moeten zijn...

Jinthe1

Berichten: 1918
Geregistreerd: 31-03-06

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:02

Is het paard niet gewoon bang met opstijgen? Als je er eenmaal opzit gaat het dan wel goed?
Je zegt dat hij een tik krijgt als hij omhoog komt. Maar als hij het uit angst doet dan heeft die tik juist de verkeerde werking.
Ik kan mij voorstellen dat het opstijgen voor hem op dit moment geen leuk iets meer is. En dat hij al de zenuwen krijgt voordat het zover is. En dus deze reactie geeft.
Wat doet hij als je je voet in de beugel zet en een keer hupt en weer uit de beugel gaat?
Als hij dat goed doet zou je hem ook eens kunnen belonen.
Stap je met een krukje op? En inderdaad, als hij het eerst niet deed dan kan het toch zijn dat je paardje in de weg zit medisch gezien.

sunnysoes

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:03

Misschien ben ik te wantrouwend, maar ik geloof dat niet zomaar. Ben je overtuigd dat je het echte verhaal van dit paard kent? Er gaan paarden van goede afkomst door de zijdeur weg omdat ze gevaarlijk zijn. Als zo'n paard na 8 jaar weer uit de weide wordt gehaald.......
Maar misschien is mijn wantrouwen misplaatst hoor. Maar waarom is dit paard niet eerder bereden?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:05

Na lange tijd meegelezen te hebben, moet ik zeggen dat ik ook ECHT niet begrijp dat je het voor onmogelijk houdt, TS, dat hier iets medisch aan de hand zou kunnen zijn. Er hoeft maar een onopgemerkt ongemak te zijn, waardoor het paard zo reageert.

Ik snap dan ook niets van je achterstevoren-aanpak, het paard op gedrag af te straffen terwijl je geen clou hebt waardoor dat gedrag eigenlijk wordt veroorzaakt. Normaal gesproken sluit je met dergelijk gedrag EERST medische ongemakken uit, alvorens het paard maar de schuld te geven van onmogelijk gedragspatroon.

Ik vind eigenlijk dat het paard zo geen eerlijke kans krijgt. De wijze waarop je het steigeren en bokken denkt aan te pakken vind ik ook geen manier. Steigeren ? PETS... dan denkt ze dat ze haar hoofd stoot, zeg je... dat is iets uit de middeleeuwen, echt een stukje bijgeloof. Bokken? Klap met de zweep op haar achterhand... m.a.w. je lokt dus NOG een bok uit.

Dit alles vind ik schromelijk voorbijgaan aan de noden van een paard.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 06-10-14 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 14:18

TS, als ik jou één goede raad mag geven, laat je paard medisch nakijken, alleen dan kan je te weten komen als het al dan niet een gedragsprobleem is. En kijk ook naar jezelf, naar jouw manier van rijden en trainen.

Ik ben vorig jaar dressuurmatig beginnen te rijden met mijn 13-jarige ruin nadat ik er 7 jaar recreatief mee had gereden, nooit echt werk van hem gevraagd dus. In het begin was er ook continu verzet, ik dacht dat dat pure koppigheid was omdat hij nu "plots" moest werken. Ik bleef doorzetten, maar het was gewoon een onbegonnen strijd. Ik heb hem dan maar medisch laten nakijken, hij bleek haken op zijn tanden te hebben en zat behoorlijk vast in zijn rug. Ik dacht dat al mijn problemen waren opgelost, maar er bleef verzet zijn, ik snapte er helemaal niets van aangezien ik al het medische nu wel met zekerheid kon uitsluiten. Dan maar een topic geopend hier op Bokt met foto's en video's etc, daar heb ik ook veel goede raad gekregen van vele Bokkers dat het probleem wel eens bij mij zou kunnen liggen. In tegenstelling tot jou heb ik de goede raad van de Bokkers wel aangenomen, een goede lesgever gezocht en helemaal van nul af aan terug opnieuw begonnen, en we doen het nu super samen!