Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:44

Voor de mensen die eroverheen gelezen hebben wat TS bedoeld met het uitsluiten van een gedragsprobleem en door te trainen: dit staat in het OP.

ulion90 schreef:
Als ze omhoog gaat krijgt ze tik op haar hals zodat ze denkt dat ze haar hoofd stoot als ze bokt krijgt ze Tik met de zweep op haar kont, maar wanneer ik dit gedrag corrigeer doet ze het alleen maar meer.

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:44

Eerst ontweek de merrie je opstijgen door te draaien.
Nu staat ze stil (na trainen) maar is ze begonnen met steigeren en bokken.

Hoever wil je gaan? Totdat ze straks achterover gaat?
Niet opstappen totdat dit goed is bevestigd.
Als dat niet lukt, of het nu pijn is of vervelend gedrag maakt niets uit, dan ga je verongelukken met dit paard.
En ja, je hebt paarden die je "erdoor" heen krijgt, maar dit wil niet zeggen dat het dus gewoon vervelend gedrag was, maar dat veel paarden leren door de pijn heen te lopen.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:45

ulion90 schreef:
Ik ga het uitsluiten door haar te trainen en daarmee het stijgeren en bokken af te leren. en mocht het dan Niet lukken dan kan ik altijd nog hulp inschakelen

Ja, sla het er maar uit...en kijk daarna wat er nog van je paard over is als het misschien toch medisch is. Misschien ook niet idd, maar wil jij dat risico op je nemen?

Brainless

Berichten: 29751
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:47

PaulinBijoux schreef:
Voor de mensen die eroverheen gelezen hebben wat TS bedoeld met het uitsluiten van een gedragsprobleem en door te trainen: dit staat in het OP.

ulion90 schreef:
Als ze omhoog gaat krijgt ze tik op haar hals zodat ze denkt dat ze haar hoofd stoot als ze bokt krijgt ze Tik met de zweep op haar kont, maar wanneer ik dit gedrag corrigeer doet ze het alleen maar meer.

Dus TS, dit paard is een maatje teveel voor je.

Blijkbaar mis je signalen (medisch/psychisch) waardoor jullie aan het vechten zijn geslagen.
Geeft niets, gebeurd elke ruiter wel eens, maar het getuigd van goed ruiterschap en dit paard aan een ander over te laten die wel naar het geheel kan kijken.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:49

Als je doorgaat met deze manier van training verongeluk je zelf lijkt me... paard was eerst voorzichtig aan het vermijden maar uit zich steeds heftiger... als je dan nog meer druk erop gaat zetten door nog harder te gaan slaan...
Je luistert nu niet naar een paard wat het uitschreeuwt dat jij verkeerd bezig bent... je bent ook jezelf in gevaar aan het brengen... als er 600kg op je land is er ook een grote kans dat je zelf niet meer heel bent.

PenP2014
Berichten: 1975
Geregistreerd: 17-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:49

Apart verhaal weer.. Zeggen genoeg ervaring te hebben en dan toch weer dingen die blijken van een heel groot gebrek aan ervaring. En dat geeft niet maar sta dan in elk geval open om te leren.

Paard met de zweep even vertellen wat je ervan vind ipv medisch te gaan zoeken is gewoon zielig. Grenzend aan mishandeling. Laat een fatsoenlijke DA komen of desnoods een osteophaat.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:51

Heb je mijn vorige post gelezen? Laat een osteopaat kijken!

plieza

Berichten: 198
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 12:59

Bij paarden heb je altijd een probleem zodra ze doen wat jij niet wil. Ze kunnen namelijk niet praten. Je hebt feitelijk 4 opties, en die zijn hier alle 4 al benoemd. Voor het overzicht zet ik ze nog kort onder elkaar.

1. Doorgaan zoals je deed, en kijen of het vanzelf weg gaat
2. Medisch onderzoek om te zien of ze mogelijk pijn heeft
3. Gedragstraining om te kijken of het een dominantieprobleem is
4. Algemene training 10 stappen terug doen en weer bij de basis beginnen, en rustiger verder zetten

Optie 1 vind je geen goed plan, geef je zelf al in je openingspost aan. Het gaat namelijk niet over.
Optie 2 is je door bijna iedereen aangeraden.
Ik zelf raad je dit ook aan, uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het een belangrijke stap is die je niet over moet slaan. Mijn paard destijds liet veel minder protest zien dan jouw merrie, leek gewoon eigenwijs. Toch laten checken bij de DA. Ik ben zelfs weggestuurd bij de DA dat ik meer moest trainen, hij moest gewoon sterker worden. Anderhalf jaar (!) aanmodderen verder en geen snars verder in de training klopte het voor mij echt niet meer en heb ik zijn rug en nek op de foto en echo laten zetten. Uiteraard zat er het een en ander mis. Pas toen dat opgelost was ging het met de training ook in een keer veel beter, en had ik weer een gezond en blij paard. Ook al leek hij in de tussentijd ook blij, het verschil was zichtbaar.
Osteopaat zou ik zelf niet aanraden als eerste onderzoek. Die heeft ondanks veel kennis simpelweg geen röntchen ogen. Iets wat een DA wel heeft, met een beetje techniek.
Ik begrijp dat dit een lastige stap is, omdat je misschien bang bent voor grote kosten die misschien onnodig blijken. Geloof me, ik heb me nooit zo schuldig gevoeld als toen, en nog steeds. Ook al is het helemaal goed gekomen en ben ik door een DA in eerste instantie de verkeerde richting op geduwd. Je blijft verantwoordelijk voor het paard, en haar gezondheid en welbevinden. Je hebt niet voor niets een vraag op Bokt gezet, iedereen wil het beste voor jou en je paard en geeft welgemeende adviezen.

Optie 3 is pas effectief als je optie 2 hebt uitgesloten. Een paard wat gewoon naar jou luistert zal door haar pijngrens heengaan, maar op de lange termijn heb je er alleen maar meer schade van. Zie mijn verhaal.

Optie 4 is ook pas effectief als je optie 2 hebt uitgesloten, omdat je anders weer tegen hetzelfde medische probleem aanloopt, alleen dan wat later.

Neem je tijd, denk er rustig over na, film het gedrag een keer zodat je er zelf met wat meer afstand naar kan kijken, en oordeel dan.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:13

VVDD ---> RT-V

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:19

Als een paard in verzet gaat op wat voor moment dan ook dan ga je stap voor stap kijken naar hoe het paard reageert.
Het kan zijn dat het paard voor of tijdens het opzadelen al een signaal afgeeft.
Hij hoeft helemaal geen pijn te hebben maar kan er gewoon geen zin in hebben.
Als hij geen zin heeft en neit voor je wil werken is het zinloos om het paard te dwingen dan is het aan jou om het paard te motiveren om het wel leuk te gaan vinden.

Vanachter de computer is het geen doen om te vertellen wat er aan de hand is of hoe je het aan moet pakken maar een ding is wel zo en dat is dat dwang averechts werkt.
Je moet nu eenmaal samen werken en als hij niet wil dan kun je het met dwang niet verhelpen.
Dus waar precies is het moment dat hij al aangeeft dat hij het niet prettig vind.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:25

Volgens "Share" is er meer met dat paard gebeurd, als het inderdaad het haar bekende paard is. Ik heb ook zo een paard gehad, en hoe je ook je best doet, traumatische ervaringen krijg je er (bijna) niet uit, daar moet je echt ervaring in hebben.

denisesilver

Berichten: 2901
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:38

Heb je het zadel ooit eens na laten kijken? Heeft bij mij wel zoveel gescheeld. Verder hoop ik echt dat je eerst het advies volgt om er een da etc. naar te laten kijken. Ik ben het totaal niet eens met je trainingsmethodes, maar dat is iets om zelf naar te kijken als alles medisch is uitgesloten.

Hopke89

Berichten: 1399
Geregistreerd: 18-04-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:54

emil01 schreef:
Volgens "Share" is er meer met dat paard gebeurd, als het inderdaad het haar bekende paard is. Ik heb ook zo een paard gehad, en hoe je ook je best doet, traumatische ervaringen krijg je er (bijna) niet uit, daar moet je echt ervaring in hebben.


Ts heeft al gemeld dat het niet om hezelfde paard gaat.

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:55

ulion90 schreef:
Ik ga het uitsluiten door haar te trainen en daarmee het stijgeren en bokken af te leren. en mocht het dan Niet lukken dan kan ik altijd nog hulp inschakelen


Maar het steigeren en bokken zijn een gevolg, geen oorzaak. Zolang je de oorzaak niet gevonden hebt ben je alleen maar bezig met symtoombestrijding en dus niet oplossingsgericht bezig.

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:55

kan ze ook zeggen omdat ze daar niet naar wilt luisteren en het beter denkt te weten.
Net als dat dit gedrag eigenwijsheid is van het paard..

Azara71
Berichten: 756
Geregistreerd: 21-03-14
Woonplaats: ................

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:13

Mijn merrie draaft ook nog gewoon door de wei, bokt en doet gewoon normaal, hoewel ze laatst wel een beetje stram leek. Maar ik ben er niet weer op gesprongen om toch nog even te kijken of ze gewoon in een slechte bui was ! Laat haar na kijken ! Je kunt het ook erger maken dan het al is ...

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 14:27

DatBenIkNou schreef:
ulion90 schreef:
Ik ga het uitsluiten door haar te trainen en daarmee het stijgeren en bokken af te leren. en mocht het dan Niet lukken dan kan ik altijd nog hulp inschakelen

Ja, sla het er maar uit...en kijk daarna wat er nog van je paard over is als het misschien toch medisch is. Misschien ook niet idd, maar wil jij dat risico op je nemen?


Sla het er maar in bedoel je.. :+
Als TS doorgaat met aanpakken en het wordt steeds gekker door bv pijn, zal het dier straks helemaal niemand meer op zijn rug willen hebben.. ook geen professional meer :n

Nee TS.. je bent echt verkeerd bezig zo.. :x
Bovendien.. als je zóveel ervaring hebt met het inrijden van paarden, had je moeten voorkomen dat je bent waar je nu bent..

amyz

Berichten: 6914
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:44

Ts: ik had een hengst, gekocht als veulen. Toen en als jaarling een schat, een blije druif. Uiteraard wel eens wat proberen maar gewoon een braaf en lief dier.
Hij werd 2 en begon te klieren. Hekken in elkaar schoppen, happen, beetje ril. Over all nog steeds lief hoor maar wel een beetje vervelend.
Hij werd 2,5, en steeds lastiger. Ene dag braaf andere dag zowat een hek in rennen. Na de winter Namen we altijd een zweepje mee met buiten zetten. Meer een gevaar voor zichzelf dam voor anderen, maar toch lastig op sommige dagen.
Hij werd 3 en steeds gekker. Happen werd vrij heftig, buiten zetten op sommige dagen een heel avontuur en al met al was hij niet makkelijk. Stuiteren aan de hand, kon niet door smalle paden.

Al een beeld gevormd? Klinkt als hormonen hè? Dat dachten wij ook, gewoon een beetje apart en last van de hormonen. Elke keer maar corrigeren.... klinkt als een heel duidelijk geval van een hengst die niet met zn hormonen overweg kan toch?

Vlak na zn 3e verjaardag een oude verdikking op de foto laten zetten. Was foute boel. Als test op de buut gezet. Liefste hengst van de wereld. Ik kan je niet vertellen hoe hij als 4-jarige is, want ik heb hem in moeten laten slapen. Al die tijd probeerde hij maar te vertellen dat hij zo veel pijn had en achteraf valt alles op zn plaats. Een paard doet niks zomaar, echt niet...

BigOne
Berichten: 38349
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 18:49

Ts zal wel niet meer reageren, waarschijnlijk zal het toch wel het probleem paard zijn waar een ander hier over sprak. Tja, en dan ben je mooi klaar. En bedonderd bij de koop. Maar ja, dat geef je natuurlijk niet zomaar toe.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:03

Ze heeft geen pijn want dan had ik het wel gezien of opgemerkt
Ik zit niet op allemaal exstra kosten te wachten die niet nodig zijn
Ik heb nog niet alles geprobeerd met haar. en ik wil eerst kijken Of ik het zelf kan oplossen
Haar ergens anders in training zetten is voor mij geen optie want ik ben toch de genen die erop moet rijden
Bokken en stijgeren straf ik af met een tik met de zweep als ik erop zit, ik gebruik dit niet als straf hoewel Sommige mensen hier vinden van wel, maar ik zie het als fout gedrag corrigeren

Daks

Berichten: 5834
Geregistreerd: 09-01-08
Woonplaats: Daar waar de zon op en onder gaat

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:05

hoe oud ben je TS?

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:08

ulion90 schreef:
ze is zo energiek en blij en soepel als maar kan, ik zie niks aan dit paard dat erop wijst dat er iets mis is Met dit paard
Ik hou het wel in mijn achterhoofd wat jullie allemaal zeggen ik wil eerst uitsluiten of dit geen gedragsprobleem is



Je wil het gedragsprobleem uitsluiten????
Dat doe je juist door haar medisch te laten na kijken.
Als zij pijn heeft is het normaal dat zij dit gedrag vertoont en zal echt niet weggaan met een harde aanpak.
Het zal juist erger worden en dan. Hoever wil je dan doorgaan????
Als je weet dat ze pijnvrij is ok dan kan ik het begrijpen maar een paard zal niet zonder reden zo bokken en steigeren, ze probeert je wat te vertellen en jij luistert daar niet naar.
Dit word niet beter alleen maar erger en wie krijgt dan de stempel staatsgevaarlijk? juist ja het paard.
Kijk naar haar signalen die ze je geeft en sluit eerst pijn uit, ook al lijkt het niet op pijn, sommige paarden lopen door ook al hebben ze pijn maar zij geeft het wel overduidelijk aan dat er iets niet goed is.

Cemlys

Berichten: 14963
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:09

Ts Je moest eens weten hoeveel paarden ik zie die zogezegd geen pijn hebben, dan voel en druk ik hier en daar en dan heb je een paard die minimaal 10cm inzakt van de pijn/ongemak. Tenzij je een dierenarts bent of een andere (para)veterinaire opleiding hebt gehad, kun jij zelf niet zien of dit paard pijn heeft of niet.
Ik snap niet waarom dit topic hier staat, tot nu toe hou je voet bij stuk dat je eerst een gedragsprobleem wilt uitsluiten. Prima, maar dit klinkt allesbehalve als een gedragsprobleem, ga vooral door met dit dier afstraffen als je niet zeker weet dat dit geen medische oorzaak heeft. Beetje sneu.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 19:11

Ik had al eerder gezegd hier. dat dit niet het paard is die hier genoemd werd
Er valt dus ook niks toe te geven

Caira
Berichten: 26073
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 19:11

Afbeelding