Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:16

Hallo Allemaal,

Ik heb een paard die nu 2 maanden onder het zadel is, wat in eerst instantie erg goed ging. maar nu begint ze erg te Stijgeren en te bokken als ik wil opstappen.
Als ik mijn voet in de stijgbeugel doe begint ze al met stijgeren. als ik er dan probeer op te zitten dan gaat ze Bokken en dan weer rechtomhoog. ik heb dit eerst even aangekeken omdat ik dacht dat het van zelf wel over zou gaan. maar dat gaat het dus niet. ik heb haar vanaf de eerste dag dat ze dit gedrag vertoonde meteen hierop aangepakt en duidelijk gemaakt dat dit gedrag niet oke is. maar hier is ze niet van onder de indruk lijkt het wel, want het gedrag wordt alleen maar erger soms ik ben verder niet Bang voor wat ze doet onder het zadel en ik kan alles prima uitzitten wat ze doet. alleen ik vindt het toch best vreemd dat ze dit gedrag opeens vertoond te wel ik niks anders doe als anders
Ze doet dit aan de longeerlijn ook dan komt ze naar je doe en wil ze eerst niet om je heen lopen dat duw ik haar terug naar haar plek doe en maak ik haar duidelijk dat dit niet mag dan houdt ze ook even op maar daarna begint het gedrag weer en het wordt steeds erger met stijgeren en bokken.
Als ze omhoog gaat krijgt ze tik op haar hals zodat ze denkt dat ze haar hoofd stoot als ze bokt krijgt ze Tik met de zweep op haar kont, maar wanneer ik dit gedrag corrigeer doet ze het alleen maar meer.
Haar zadel en haar hoofdstel passen goed de tandarts heeft haar gebit nagekeken en behandelt.
Ze is nu wel erg hengstig dat ze overal veel plast, met rijden doet ze dit niet maar misschien heeft haar Hengstigheid wat met haar gedrag te maken. het is een paard met veel pit en ze is erg voorwaarts Met rijden.
Op een kant wil ze niet graag lopen zowel met rijden als aan de longeerlijn dit krijg ik wel voor mekaar uiteindelijk maar het kost wel wat moeite om haar op die kant te laten lopen want ze gaat erg hard naar de andere kant van de rijbaan galopperen als ik haar wil corrigeren dat ze op volte moet blijven maar zij Gaat dan erg hard waardoor ik haar niet meer soms op de volte kan krijgen.
Voor de rest is het een super lief paard die altijd heel vrolijk is en met rijden ook, ik zie niks aan haar
Oren dat ze zuur kijkt of wat dan ook. ik snap gewoon niet waar dit gedrag vandaan komt.
Laatst bijgewerkt door ulion90 op 30-09-14 20:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Laura12

Berichten: 674
Geregistreerd: 14-02-13
Woonplaats: Winterswijk

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:18

misschien heeft ze ergens pijn

Nienkie

Berichten: 74
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: provincie Groningen

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:25

Misschien dat je op dit moment teveel van haar vraagt? Hoe vaak en hoe lang rij je per week? En wat voor een paard is het?

acanthus
Berichten: 117
Geregistreerd: 01-04-07
Woonplaats: Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:31

Wat is jouw kennis en ervaring met het opleren van paarden, net zadelmakke paarden, longeren etc., etc.? Heb je haar zelf opgeleverd, uit handen gegeven, met iemand opgeleerd?
Het klinkt me of jullie (nog) niet dezelfde taal spreken. Ken je haar voldoende, heeft ze vertrouwen? Werk je nog op andere manier met je paard, buiten rijden en longeren?
Kan zijn dat je je vragen niet duidelijk aan haar stelt, je lichaamshouding tegenstrijdig is met jouw stemcommando's. Haar antwoord naar jou is dat wel: ze probeert je iets aan te geven. Je moet het alleen kunnen horen :-)

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 20:41

Ik heb vaker paarden beleerd en doorgereden
Ik heb dit paard zelf beleerd
Ze heeft geen pijn zover ik weet, want het is een paard die altijd blij is en een werkwillige instelling heeft
Ik ben er nooit mee naar buiten geweest. omdat ze nog maar kort onder het zadel is.
Het rijden in de bak moet eerst goed gaan voordat ik met haar naar het bos ga of langs de weg ga rijden
Ze heeft wel vertrouwen in mij
Ik rij 4 per week op haar half uur of uur per keer het hangt er vanaf hoe het gaat soms korter
1x per week doe ik haar aan longeerlijn met een bijzetteugel

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:44

Misschien is het te veel?
Ik rij net beleerde paarden 3x pw 15-20 minuten.
Misschien even twee weekjes niets doen en dan het longeren weer oppakken maar dan maar korte sessies. Als het dan erger wordt heb je er een die duidelijk last heeft van te veel vrije tijd. Wordt het minder dan deed je gewoon te veel.

Nienkie

Berichten: 74
Geregistreerd: 11-05-09
Woonplaats: provincie Groningen

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:52

En wat voor oefeningen doe je wanneer je haar rijd?

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 20:58

Het is belangrijk dat je nu niet 'dom doordoet' door te blijven vechten met dit paard.
Jullie zijn (onbewust) een flinke strijd aan het voeren; die vaak eindigt met 2 verliezers.
Verkeerd gedrag is een stuk sneller aangeleerd dan afgeleerd.

Doorbreek de cirkel. Zet het paard een tijdje op rust (zeker als haar hormonen nu in de war zijn).
Haal er - bij voorkeur - iemand bij die jou goed kan adviseren.
Ga terug naar het punt zonder strijd, en bouw het op.
Het idee dat je hiermee de strijd met je paard hebt verloren, is nonsens.
Dat is mij vroeger wijsgemaakt, maar paarden reageren voornamelijk op het hier en nu.
De 'strijd' zit in je lijf/tussen je oren. Als je die los kan laten, kijk je met nieuwe ogen naar je paard.
en nee... ik ben niet per definitie soft, maar geloof wel in 'zuiver communiceren'.

Het kan zijn dat op dit moment het paard 'een maatje te groot' voor je is. Zorg dan dat je juiste hulp krijgt.
Een 'goed verliezer' is uiteindelijk de echte winnaar.

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:08

Ik rij alleen rechtuit en slangenvoltes en grote voltes achterwaarts en soms wat zijgangen, veel verder
kom ik niet want ze stijgerd en bokt tussendoor
ze staat soms stil en dan wil ze niks anders meer als bokken of stijgeren
Je krijgt haar dan niet meer naar voren toe gereden. als ze dan wel naar voren gaat dan gaat ze erg hard galopperen omdat ze niet naar een kant van de hoefslag wilt toe lopen.
Ze is verder niet bang of wat dan ook, maar ze wil gewoon moeilijk naar die kant van de hoefslag toe
Als ik wel op haar fijne kant rij dan wil ze weer wel weer graag naar de andere kant van de hoefslag toe soms snap ik het ook niet meer wat ze nou probeert duidelijk te maken.
Ik stuur haar wel meteen terug als ze de verkeerde kant opgaat maar dan gaat ze hard galopperen om weer naar de andere kant toe te komen, ik corrigeer haar wel meteen wanneer dat nodig is.
Laatst bijgewerkt door ulion90 op 30-09-14 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:09

Heeft er al eens iemand naar haar zadel en rug gekeken? Kan natuurlijk voortkomen uit pijn.
Verder mis ik in je verhaal hoe oud ze is?

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 21:17

Rug en zadel zijn nagekeken,ze is 11 jaar

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 22:06

11 jaar en onlangs (opnieuw?) ingereden.....
Wat weet je van de geschiedenis van dit paard?

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 23:01

Ik heb haar als een onbeleerd paard gekocht
Aan mij is verteld dat ze nog nooit eerder beleerd is geweest
Laatst bijgewerkt door ulion90 op 30-09-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:03

Pijnklachten

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 23:06

voor zover ik weet heeft ze geen pijnklachten want ik mag haar overal aanraken op haar rug is ze niet gevoelig als ik haar aanraak of mijn hand erop duw

Tabaluga12

Berichten: 2946
Geregistreerd: 12-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:09

ulion90 schreef:
voor zover ik weet heeft ze geen pijnklachten want ik mag haar overal aanraken op haar rug is ze niet gevoelig als ik haar aanraak of mijn hand erop duw



Dat is iets anders als erop gaan zitten natuurlijk. Het lijkt me wel extreem. Misschien was ze ook niet voor niets fokmerrie. Paar rugfoto's laten maken, kost niet veel en je kunt hopelijk al iets heel belangrijks uitsluiten.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:11

ik zou toch even de da laten komen stijgeren is niet niks en aanraken of duwenis natuurlijk anders dan aan 1 kant hangen en opstappen stap je trouwens van de grond op of vanuit krukje/verhoging ?

ulion90
Berichten: 126
Geregistreerd: 30-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 23:24

Ik gebruik geen krukje omdat ze niet helemaal stilstaat met opstappen ze wil nog wel eens wil draaien met opstappen, als ik haar dan stil heb staan gaat ze omhoog, maar ze gaat ook vanuit stilstand omhoog en Bokken
Ik laat haar eerst goed stilstaan voordat ik opstap soms duurt het wel even
Ik stap niet eerder op als ze Niet stilstaat maar dat draaien is nu wel over. alleen daar is het stijgeren en bokken voor in de Plaats gekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:33

(EDIT)

Is jou merrie een schimmel en heet ze Ulion, zoals je boktnaam doet vermoeden?
Want dan denk ik, dat ik wel weet over welk paard dit gaat..

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:09

Je paard is 2 maanden onder het zadel, staat nog niet stil bij het opstappen maar je rijdt als wel zijgangen?

Geef je paard eens wat rust. 1 uur is te lang als je paard slechts 2maanden onder het zadel is.

Het bokken en stijgeren zou ik zeker niet afstraffen door een tik te geven! Je paard geeft duidelijk iets aan en het is aan jou om uit ge vinden wat. Het klinkt als een scheef, overvraagt paard dat balans mist en ergens vast zit. Osteopaat is een optie om te kijken of alles los zit.
Scheef en het missen van balans is makkelijk. Lekker rechtuit blijven rijden om z'n eigen benen. Dan gaat hij dat vanzelf vinden.

Overvragen moet je erg mee uitkijken. Dat een paard een goede conditie heeft betekend niet dat hij ook een uur kan rijden. Dit vraagt mentaal eens stuk meer dan longeren.

Begin bij de basis.

veersche
Berichten: 1051
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Weustenrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:31

Ik ben het helemaal eens met PaulinBijoux en kan er niks aan toevoegen.

Je gaat veel en veel te snel!
Al een uur rijden, jeetje zeg arm paard....

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 00:45

Mijn paard is net een maandje onder het zadel.... ik wist niet wat ik net las !
Slangenvoltes en grote voltes, achterwaarts en soms wat zijgangen.... aan de longeerlijn met een bijzetteugel.... Dan loopt tie dus zeker 5x per week.
Dan kan hij/zij wel 11 zijn, maar dit klinkt al echt als pittig werken. Zou me voor kunnen stellen dat tie er gewoon geen zin meer in heeft !

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:23

Naar een africhtingsstal brengen !!!! Hier NIET zelf mee aan de slag gaan gelijk goed aanpakken Anders gaat het er niet meer uit Je kan dit niet meer zelf oplossen laat dit door een pro doen

En je gaat idd veel te snel Neem andere begeleiding die snappen hoe je met een jong /onbeleerd paard omgaat Je moet haar rijden als een 3 jarige Op zo een stal kunnen ze ook gelijk zien of het gedrag is of iets medisch Weet je waar je aan toe bent

lady62
Berichten: 1392
Geregistreerd: 17-02-10

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 07:56

Het eerste dat in mij opkomt is het volgende.
Dit paard loopt veel te lang achter elkaar en er word te veel van gevraagd.
Heeft er geen zin meer in.
Jij denkt het paard moet luisteren en doen wat ik wil.

Met een paard moet je samenwerken het moet voor jou maar ook voor het paard leuk blijven als hij niet meer wil werken dan zou ik maar eens gaan nadenken waarom dat zo is.
Kijk eens naar het paard en maak de training eens leuker ontspannender en vraag niet zo veel hij is net onder het zadel kom op zeg.

als je ervaring hebt in het zadelmak maken en doorrijden zoals je beweerd dan moet je dat toch weten?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Stijgeren en bokken met opstappen en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:12

11 jaar en onbeleerd gekocht? Zeker dat het niet eerder een keer is fout gegaan. Verder vind ik de training ook als zwaar klinken. In elk geval ze doet het niet zomaar ergens om en er zal zeker wel een reden zijn