geen plezier meer in t rijden wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 19:41

weet niet of t goed staat anders hoor ik t wel

Halloo,
Ik rij een best pittige draver die ik zelf alles leer. Ik rij hem nu bijna een jaar. T ging een tijdje erg goed en mooi ontspannen.Maar sinds kort is t juist gespannen en als ik wil aandraven dribbelen(gewoon niet in een normale draf,of biet eens willen rustig stappen of ergens voor weg springen. Niet opletten en zulke dingen ik heb al wel lessen gehad maar t ging alleen maar op achteruit. T gaat al 3 weken zo en krijg er steeds minder plezier van t rijden op hem. Terwijl ik wel veel bereikt heb met hem. Mijn vraag is wat is verstandig om te doen?(medisch is er niks aan de hand.puur uitproberen) ik weet zelf ook rustig blijven maar word er zelf gefrustreerd van. Benieuwd wat jullie zeggen .

mijn lessen beginnen pas over een maand net hem

MaritB

Berichten: 8647
Geregistreerd: 18-04-10

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:47

Omdat je vraag Rijtechnisch is, verplaats ik het topic.

DRS -> RT-V

Julu72
Berichten: 261
Geregistreerd: 19-08-12
Woonplaats: Overdinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 19:55

Ik heb ook een draver en ik herken de manier van lopen dus wel. Op onzekere momenten doet mijn paard dat ook nog steeds.

En je geeft het trouwens zelf al aan... je wordt er gefrustreerd van ;-)
Dravers zijn heel gevoelig en reageren dus enorm op hoe jij je als ruiter gedraagt. Als ik niet lekker in mijn vel zit, kan ik beter niet gaan rijden, want dan kan ik er zeker van zijn dat het 'toch niet goed gaat'.

Verder rij ik bit- en boomloos, misschien dat dat nog verschilt van jouw optoming?

Het kan zijn dat jouw paard qua bespiering veranderd is door de winter... en het zadel mogelijk niet lekker zit.
Het kan ook zijn dat het winderige weer je paard zo gespannen maakt. Mijn paard loopt met harde wind ook meer gespannen. En misschien ben jij als ruiter ook wel meer gespannen met dit weer en mogelijk onrustiger met je handen? Ik heb geen idee, maar 'roep' maar wat....
Mij helpt het op zulke momenten om vooral veel overgangen te rijden. Dat je de aandacht van je paard dus bij jou houdt.

Probeer zo rustig mogelijk te blijven, zo eerlijk mogelijk naar je paard (geen dingen vragen waarvan je op voorhand vermoed dat ze niet goed gaan) en beloon hem direct als hij iets goed doet... dat geeft jou én je paard een goed gevoel :-)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:06

Julu72 schreef:
Ik heb ook een draver en ik herken de manier van lopen dus wel. Op onzekere momenten doet mijn paard dat ook nog steeds.

En je geeft het trouwens zelf al aan... je wordt er gefrustreerd van ;-)
Dravers zijn heel gevoelig en reageren dus enorm op hoe jij je als ruiter gedraagt. Als ik niet lekker in mijn vel zit, kan ik beter niet gaan rijden, want dan kan ik er zeker van zijn dat het 'toch niet goed gaat'.

Verder rij ik bit- en boomloos, misschien dat dat nog verschilt van jouw optoming?

Het kan zijn dat jouw paard qua bespiering veranderd is door de winter... en het zadel mogelijk niet lekker zit.
Het kan ook zijn dat het winderige weer je paard zo gespannen maakt. Mijn paard loopt met harde wind ook meer gespannen. En misschien ben jij als ruiter ook wel meer gespannen met dit weer en mogelijk onrustiger met je handen? Ik heb geen idee, maar 'roep' maar wat....
Mij helpt het op zulke momenten om vooral veel overgangen te rijden. Dat je de aandacht van je paard dus bij jou houdt.

Probeer zo rustig mogelijk te blijven, zo eerlijk mogelijk naar je paard (geen dingen vragen waarvan je op voorhand vermoed dat ze niet goed gaan) en beloon hem direct als hij iets goed doet... dat geeft jou én je paard een goed gevoel :-)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.


Bedankt :) ja dravers blijven dravers. Ik denk dat het idd ook aan t weer ligt EN natuurlijk aan mij omdat ik zelf ook wat harder word in mijn hand. Maar nadeel is dat hij ook in de stap gaat dribbelen. Wat doe jij dan altijd ?

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:11

Ik heb ook 2 dravers en jawel heel herkenbaar ;)
Kwestie van het gedrag negeren, aan het werk zetten en er vooral niet met tegenzin op zitten.
Dravers zijn veel gevoeliger, hebben het meteen door.
Mijn ruin kan soms een draak zijn en komt gewoon door mij, als ik er teveel mee bezig ben in m'n hoofd lukt niets.
Negeer ik zijn gedrag en zet ik hem aan het werk is het ook meteen klaar.
Mijn merrie van hetzelfde, alleen heeft die het in veel mindere mate.

Betreft het dribbelen, halthouden en terug vertrekken op een normale manier.
Doet ie hetzelfde weer halthouden, na paar x is de lol eraf en houden ze er in het meeste geval mee op.
Wel niet blijven vasthouden, want dan maak je ze heter.

HealthTIES
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-12-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:18

Heel herkenbaar, hier ook een bokker met draver! Dravers zijn inderdaad heel gevoelig en jouw frustratie krijg je dus gelijk terug te zien in het rijden. Positief gedrag bekrachtigen en niet gewenst gedrag negeren werkt bij dravers het beste en als je echt even geen zin meer hebt kun je ook andere dingen eens proberen waar je wel samen lol in hebt (grondwerk, etc.) om zo weer 'de zin' terug te krijgen. Succes!

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:22

Idd!
Mijn ruin is bijna verkocht geweest... gewoon omdat hij zo irritant uit de hoek kon komen.
Heb weken gewoon wat gewandeld aan de hand, gepoetst, gelongeerd en na de tip die zowel ik als HealthTIES geven heeft wel positief uitgepakt!
Dravers spiegelen heel fel, sommigen tot het extreme aan toe =)

nannyrana7
Berichten: 412
Geregistreerd: 08-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:29

Heel herkenbaar. Heb zelf ook een draver en heb er zelfs een hele tijd niet mee kunnen rijden vanwege een blessure en moet zeggen miste het rijden helemaal niet. Ben lekker met haar gaan spelen en knuffelen en wandelen. We zijn nu weer een paar jaar verder en heb sinds eind september weer les en dat ga ik wel weer steeds leuker vinden. Moet ook zeggen heb wel wat afspraken gemaakt met de instructrice dat we wel moeten zorgen dat het voor alle partijen leuk moet blijven dus gaan heel relaxt beginnen en iedere keer als we wat moeilijks doen zoals buigen op tijd even stappen tussendoor. Ik heb ook echt bedacht dat ik er geen wedstrijden mee wil gaan rijden en bij mij is het buiten rijden altijd nog wel goed gegaan dus dat scheelt als het in de bak niet lukt ga ik uren buiten rijden . En als ik zelf niet fit ben dan rij ik gewoon niet . Nou heb ik wel de mazel dat mijn paardje altijd buitenstaat en dus ook zichzelf lekker beweging kan geven. Heel veel sterkte en hoop dat jullie er samen weer zin in krijgen geef het even de tijd.

Beauty26
Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:33

Herkenbaar ik heb ook een draver, en die van mij kan er ook wat van... Ik moet heel erg op mijn eigen houding en gemoedstoestand letten want hij reageerd er heel heftig op! Als ik naar voren zit( omdat ik gespannen ben) gaat hij ook gespannen lopen, als ik rechtop zit en ontspannen ben dan loopt hij ook ontspannen..zit ik niet goed in mn vel gaat het rijden ook echt voor geen ene meter, zelfs longeren gaat dan niet zoals normaal..

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:35

Beauty26 schreef:
Herkenbaar ik heb ook een draver, en die van mij kan er ook wat van... Ik moet heel erg op mijn eigen houding en gemoedstoestand letten want hij reageerd er heel heftig op! Als ik naar voren zit( omdat ik gespannen ben) gaat hij ook gespannen lopen, als ik rechtop zit en ontspannen ben dan loopt hij ook ontspannen..zit ik niet goed in mn vel gaat het rijden ook echt voor geen ene meter, zelfs longeren gaat dan niet zoals normaal..

_/-\o_

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:37

_Alarm_wlkp schreef:
Ik heb ook 2 dravers en jawel heel herkenbaar ;)
Kwestie van het gedrag negeren, aan het werk zetten en er vooral niet met tegenzin op zitten.
Dravers zijn veel gevoeliger, hebben het meteen door.
Mijn ruin kan soms een draak zijn en komt gewoon door mij, als ik er teveel mee bezig ben in m'n hoofd lukt niets.
Negeer ik zijn gedrag en zet ik hem aan het werk is het ook meteen klaar.
Mijn merrie van hetzelfde, alleen heeft die het in veel mindere mate.

Betreft het dribbelen, halthouden en terug vertrekken op een normale manier.
Doet ie hetzelfde weer halthouden, na paar x is de lol eraf en houden ze er in het meeste geval mee op.
Wel niet blijven vasthouden, want dan maak je ze heter.


ben ik dus niet de enige met zulke draver gedrag. Hoe doe je dat met aandraven die van mij doet sinds kort dribbelen en t was me na 3 keer rijden (rij een uur ong) nog niey gelukt met aandraven.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-15 20:42

Nu ik jullie verhalen ook hoor en niet de enigste ben. Zijn dravers niet de makkelijkste om te rijden vergeleken tinkers of kwpners. Maar meer op je gevoel. Vind t zelf dan ook heel moeilijk om ontspannen te blijven. T is dan ook allemaal te gehaast

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:48

Hoe meer je met jouw gevoel tegenwerkt, hoe moeilijker alles gaat.
Ik ben ook een stresskip (maar dat heeft andere redenen) en moet vooral wennen als ik ze beide achtereen rijd, dan heb ik met de ruin ook moeite, dus die rijd ik meestal eerst.
Ze zijn werkwillig genoeg, je moet alleen even polsen hoe en wat, elke paard/draver is anders :D

hausti
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 20:53

Wij hebben al heel lang dravers, voor de sport maar ook voor de recreatie.
Als er wat verandert in het gedrag van je paard onder het rijden is er altijd wat aan de hand, het kan iets kleins zijn, maar het is aan jouw om het te vinden.
Wordt vooral niet kwaad maar ga zoeken naar zijn probleem, misschien ben je te snel gegaan in dat jaar en vraagt je paard om een time out!

Beauty26
Berichten: 2044
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:02

Mijn ervaring met mijn draver is dat ze idd heel goed kunnen spiegelen, als jij gespannen raakt van het een of ander, dan zal je draver dit waarschijnlijk ook overnemen... Mij helpt praten tegen mn paard of instructrice altijd wel om spanning af te vloeien. Als ik ontspan onstpant mijn paard ook! Succes...

Julu72
Berichten: 261
Geregistreerd: 19-08-12
Woonplaats: Overdinkel

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 21:27

Ik heb heel fijn les gehad van een instructrice die me heeft geholpen om het tempo onder controle te krijgen. Ze heeft echt naar mijn draver gekeken (qua gevoeligheid) en natuurlijk naar mij. Mijn paard en ik zijn samen flink gegroeid. Toen mijn vriend laatst een keer op mijn paard ging rijden (omdat ik op zijn paard even iets wilde proberen), snapte mijn paard er niets meer van en was hij niet vooruit te branden. Hoezo gevoelig ;-).
Sinds een paar maanden ben ik me meer en meer op western gaan oriënteren omdat ik tijdens het rijden (zelfs vóór het nemen van lessen) ontdekte dat mijn paard enorm goed reageerde op ontspanning (lossere teugel). Hij liep niet slecht op de engelse manier, maar het verminderen van die constante teugeldruk waardeert hij wel. Ik ben nog niet écht aan het western rijden, maar pas al wel e.e.a. toe. Volgens mij vindt mijn draver het in elk geval erg fijn.
Zo voorwaarts als hij in den beginne was, zo afwachtend is hij nu :-).

Mijn doel is lekker recreatief met mijn draver bezig te zijn. Genieten en nog eens genieten! In ieder geval ontspannen rijden...

RianneH

Berichten: 28271
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 22:13

Even een maand niet meer rijden. Een goede instructie die bij zowel jou als het paard pas kan je helpen om het rijden weer prettig op te pakken. Jullie zitten vast en jouw rijden kan het niet oplossen.
Rijdt je alleen maar? Zoek dan ook eens andere dingen die je met hem kan doen, afwisseling is erg belangrijk. Hoeveel uren komt ie buiten? Hoeveel voer krijgt ie?

Verder is het rijtechnisch en zal je vooral heel geduldig moeten zijn. Vaak is dat makkelijker als er iemand aanwijzingen kan geven en dus even niet rijden is voor jullie beide frustratie verstandig ;)

koend
Berichten: 1265
Geregistreerd: 10-11-03

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:40

Zonder te willen afbreuk doen aan wat de anderen aanbrengen,ben ik van mening dat er veel te weinig gefocust wordt op d'r kwaliteiten van een paard en veel te veel op zijn zwakke punten.
Een draver is vele generaties lang gefokt op voorwaarts afstanden af te leggen in draf.
Maak hem gelukkig en ga eens flink wandelen. Vergeet de dressuurregeltjes even en laat hem met weinig teugeldruk gewoon in draf gaan. Als je niet aan die teugels prutst zal hij niet dribbelen. Maak dan lange drafreprises 5, 10 of zelfs 15 min gewoon draftempo. Daarna ook lange stapstukken met veel teugelvrijheid. Maak er maar een lange wandeling van, een paar uur. Geniet samen!
Dit 3dagen na elkaar en je zult een ander paard hebben. Dan kan je hem weer eens mentaal gaan belasten met dressuurarbeid.

ruitje

Berichten: 12386
Geregistreerd: 29-06-03

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:25

Is dit hetzelfde paard wat toen zo scheef was?

Nicolle89

Berichten: 295
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 23:33

koend schreef:
Zonder te willen afbreuk doen aan wat de anderen aanbrengen,ben ik van mening dat er veel te weinig gefocust wordt op d'r kwaliteiten van een paard en veel te veel op zijn zwakke punten.
Een draver is vele generaties lang gefokt op voorwaarts afstanden af te leggen in draf.
Maak hem gelukkig en ga eens flink wandelen. Vergeet de dressuurregeltjes even en laat hem met weinig teugeldruk gewoon in draf gaan. Als je niet aan die teugels prutst zal hij niet dribbelen. Maak dan lange drafreprises 5, 10 of zelfs 15 min gewoon draftempo. Daarna ook lange stapstukken met veel teugelvrijheid. Maak er maar een lange wandeling van, een paar uur. Geniet samen!
Dit 3dagen na elkaar en je zult een ander paard hebben. Dan kan je hem weer eens mentaal gaan belasten met dressuurarbeid.



Ik vind dit inderdaad een heel goed advies! Of ga eens wat leuks doen met je paard zonder te rijden. Doe dit eens een week of 2, bijvoorbeeld schriktraining, vrijheidsdressuur, wandelen ect. Probeer je band weer te versterken ipv op de manier door te gaan wat je nu doet, dat werkt alleen maar averechts.

Trainingstechnisch zou ik eens op zoek gaan naar een instructeur die niet alleen rijtechnisch goed gIs maar je ook kan begeleiding in het verbeteren van je band. succes! :D

Es_ther

Berichten: 18728
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 00:01

Herkenbaar. Misschien wat teveel gewerkt?
Leg je ambities even in de ijskast, en ga geniete. Dit kan aan de hand of buiten onder t zadel.

Nynapas
Berichten: 105
Geregistreerd: 23-05-12

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 22:01

Dankjewel. Het is niet zo dat ik allemaal niet negatieve dingen vertel over dravers. ik doe ook heel veel andere dingen dan alleen maar rijden. ik doe vrijheidsdressuur en wandel door de straat. verder mag ik niet met hem dan de straat. krijg volgende week les heb gister gereden en ging weel goed zonder dribbelen of gespannen

leenleen11
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-05-11
Woonplaats: bij Utrecht

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 15:34

Wat kan helpen is even een pauze nemen van het rijden in de bak. Ga (samen met iemand anders) buiten rijden, ga aan de hand wandelen etc. Ga genieten, dan merk je ook weer de leuke dingen van het rijden en als je dan weer aan de slag gaat kan je makkelijker dat gevoel vasthouden. Wanneer je al opstapt met een negatief gevoel is de kans heel groot dat het rijden minder gaat.

Poiuytrewq
Berichten: 15421
Geregistreerd: 06-09-05

Re: geen plezier meer in t rijden wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 11:30

Staan goede tips tussen maar ik mis een heel belangrijke. Stop als het goed gaat. Dan stop je allebei met een goed gevoel.

cntesfaye
Berichten: 60
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:36

HealthTIES schreef:
Heel herkenbaar, hier ook een bokker met draver! Dravers zijn inderdaad heel gevoelig en jouw frustratie krijg je dus gelijk terug te zien in het rijden. Positief gedrag bekrachtigen en niet gewenst gedrag negeren werkt bij dravers het beste en als je echt even geen zin meer hebt kun je ook andere dingen eens proberen waar je wel samen lol in hebt (grondwerk, etc.) om zo weer 'de zin' terug te krijgen. Succes!

Sluit ik me volledig bij aan. Misschien is het ook fijn voor jou en het paard om eens iets anders te doen om het plezier in het rijden voor beide weer op te pakken.