Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:11

Ik heb 2 poownies.... Ze lopen 24/7 buiten, met de mogelijkheid in en uit te lopen.
Verharding, weiland, paddock, stal... en veel paarden om ze heen... een prima leven zou je zeggen.

Afgelopen winter gaf ik ze beiden 5x pw beweging (longeren/ fietsen/ rijden).
Naast fulltime werken, 'doe het zelf stal', 2 honden en ook nog iets van een priveleven realiseerde ik dat dat wellicht tamelijk overdreven is.
Maar ik voel me snel schuldig, denk dat ik snel te weinig doe, dat ze zich vervelen wanneer ik niet iedere dag iets 'verzin' en kan het mezelf uitermate moeilijk maken.

Toch zie ik sommige mensen slechts 3x pw rijden, of zo eens even een week niet, of zelfs nooit.... en dan denk ik: "lekker zeg, dat je dat 'moeten' gewoon loslaat... hoe doe je dat?"
Ik ben bijna geneigd er dan maar 1 af te staan aan een nieuwe baas omdat ik soms misschien maar 3x pw iets kan doen straks en me dan schuldig voel.

En dan zie ik paarden die nooit wat doen, of paarden die altijd op stal leven, of paarden die juist veel te veel moeten doen, en dan denk ik: jee... ze hebben het zo slecht nog niet. Toch kan ik dat gevoel nooit vasthouden.
Super-irritant.... :-/
Zijn er meer van die 'overdreven' types hier?!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 03-08-15 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:13

Die van mij staat soms langer dan een week stil. :o
Loopt ook 24/7 buiten en ik heb nog nooit zo'n gelukkig paard gezien. :)

Het ligt ook aan het paard zelf; is het een bloedpaardje dat elke dag gereden moet worden of een wat rustiger dier waar je na 2 weken zo kunt opstappen en wegrijden...

Maar voel je vooral niet schuldig!
Paarden zijn niet gemaakt om op te rijden, dat hoort niet bij hun eerste levensbehoeftes en is voor de mens gewoon een extra'tje. :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:15

Voel je niet schuldig!

Die van mij zijn nog niets eens onder het zadel en er heeft er nog nooit eentje gevraagd of ik er aub op wil gaan zitten :D Ze vermaken zich, zeker in jouw situatie, prima zelf.

Ik ben er ook iedere dag om te voeren/mesten etc. maar ze gaan er echt niet elke dag uit om gepoetst te worden o.i.d.. Ze vinden het prima! Zo lang ze eten, drinken en elkaar hebben vinden zij mij maar af en toe interessant voor een knuffel ;)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:16

Maar rijden " moet " toch niet? Een paardenlichaam moet ook herstellen en dat gaat niet met elkee dag rijden...als je maar zorgt dat hij genoeg vrije beweging in de frisse lucht met maatje(s) heeft en goede kwaliteit ruwvoer om sociaal samen te eten en zich happy te voelen..

Obsessief elke dag en met moeite 1 dag vrij is pas overdreven en gaat vaak ten koste van een paard.

Doe je aan topsport dan ziet een dag en het voerrantsoen er heel anders uit dan onze powns.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:18

Ik probeer 5x per week aan te houden maar heb toch wel een minimum van 3x per week.

Dit weekend ben ik weg geweest (vrijdag, zaterdag, zondag). Helaas moet ik vandaag en morgen werken met aaneengesloten een avondcursus.
5 dagen geen paard. Ze zal me vast niet missen maar heb gevraagd of ze haar vandaag even willen longeren.
Paard wordt een hittepetitje als ik haar niet regelmatig aan het werk zet.

Kirsha
Berichten: 4642
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:22

Ik herken dit, maar heb er alleen in de winterperiode last van, als paardlief 's nachts op stal staat. Dan wil ik wel bijna dagelijks iets doen, al is het maar zodat ze weer een paar uur uit die stal is. In de zomer staat ze ook weleens een week stil, maar dan heb ik niet het idee dat ze me mist :D

RianneH

Berichten: 28235
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:25

Ik herken het gevoel wel, maar heb er niet zo veel last van. Ik train ook met vlagen, soms heb ik gewoon meer tijd omdat andere dingen zijn weggevallen, of het niet met bakken uit de hemel komt. Ik merk dat mijn paard soms wel aan geeft dat ze 'iets' wil doen. Het is geen knuffel of heel aanhankelijk paard, maar als ze dan op me af komt scharrelen nadat ze al gegeten hebben weet ik dat ze nog wat wil doen. Als ik dan de tijd niet heb voel ik me ergens wel schuldig.

Maar verder komen die van ons ook niets te kort, ze staan lekker de hele dag buiten, hebben hun voer en hun kudde, dus vermaken zich wel.

SheeNegro

Berichten: 1510
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:30

Een knuffel,een worteltje en een aaitje. Beestjes zullen niet klagen hoor, ze gaan je de volgende keer nog liever zien komen ;)
Misschien moet je 1 dag vervangen door gewoon 'samen zijn'? Je in de wei zetten en gewoon niks doen (je doet meer dan je denkt ;) )

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:34

Grappig.... wel degelijk een beetje herkenning hier en daar dus.
Ik heb hetzelfde trouwens met de honden. Ze gaan 4x per dag naar buiten en zijn altijd mee naar kantoor.
En toch voel ik me schuldig wanneer ik niet naar de hei of het bos ga met ze.... terwijl het jonkie ook nog vaak meegaat naar de paarden aan de fiets.
Mijn vriend zegt dan rustig: joh, dan doen ze toch een dag niks?!

Die overdreven zorgplicht is mar een rare afwijking van me.... :-/

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:35

Ik herken het niet echt, maar dat komt misschien omdat mijn ene paard 24 jaar is en toch zo'n beetje met pensioen. Die vindt het gewoon tof om lekker rond te kuieren en gras te vreten.

Mijn jongere paard doet wel graag iets en daar voel ik me soms wel een beetje schuldig. Maar ach, hier ook 24/7 buiten loop met vriendjes. Of ik hem nu vier x per week pak of opnieuw oppak na 5 maanden niks doen, hij komt even gezellig mee. Het lijkt hem dus niet echt uit te maken :)

Lijkt me wel frustrerend dat er zo'n druk achter zit bij je :)

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:36

Ik heb er hier 5 lopen. Vier van hen doen nooit iets, met eentje ga ik nu 3x per week hardlopen. Als ze hun voer en beweging hebben, zijn ze al dik tevreden hoor.

josien_m_
Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:36

Denk je echt dat je paarden blij worden van jou en het rijden? Hoe moet dat dan met paarden in het wild? Paarden hebben hun eigen leven, hun eigen ritme, hun vriendschap, hun karakter, hun initiatief tot iets. Kortom ze hebben gewoon hun eigen leven, tenminste zoals jij ze houdt, in een groep en op het weiland. kijk maar bij learning horse, de zooantropologie!

Kesje

Berichten: 659
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:38

Ik rij mijn paard het liefst 3-4 keer per week, of in elk geval iets van training, niet per sé rijden. Ik kan gerust een week niet rijden, maar ik merk wel dat als ik langer dan een week geen buitenrit heb gedaan, dat ze dan wat schrikkeriger is in het bos. Dus minimaal 1 buitenrit per week hou ik wel aan, daarnaast meestal 1x per week les. Als ik daarbuiten niet rij, is ze helemaal niet hyperactief of anders met het rijden :) Maar ze staat dan ook 24/7 buiten in een kudde.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:39

Solleke_Noah schreef:
Lijkt me wel frustrerend dat er zo'n druk achter zit bij je :)



Dat is het inderdaad..... ik realiseer me ook wel dat ik dat moet leren loslaten, want door dat plichtmatige geneuzel geniet je ook niet echt.....

Solleke_Noah

Berichten: 11077
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:40

Nu ik er nog eens over na denk is mijn schuldgevoel vaak eerder omgekeerd :P dat ik mijn paard wegtrek uit de groep voor een buitenrit of een les, terwijl de rest daar gezellig op de wei staat te vreten. En dat hij dan moet werken voor mijn plezier.

edit: was je in andere topics al eens tegengekomen en herken wel dat plichtmatige zorgen, hier ook een zorgenkindje en je blijft maar proberen en verbeteren en daar komt het schuldgevoel wel vaak de hoek om kijken. Een zorgenkindje hebben kan heel uitputtend zijn en soms moet je tegen jezelf kunnen zeggen: ik doe mijn best en meer kan ik niet doen.

Als je paarden er tevreden bij lopen zal je het heus wel goed doen :)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:47

josien_m_ schreef:
Denk je echt dat je paarden blij worden van jou en het rijden? Hoe moet dat dan met paarden in het wild? Paarden hebben hun eigen leven, hun eigen ritme, hun vriendschap, hun karakter, hun initiatief tot iets. Kortom ze hebben gewoon hun eigen leven, tenminste zoals jij ze houdt, in een groep en op het weiland. kijk maar bij learning horse, de zooantropologie!


Ze worden wel blij van mij... (gelukkig) maar dat is veelal wanneer ik in een mallotige stemming ben (gelukkig heel regelmatig) en dan is het samen dingen doen vooral spelen, rennen naast de fiets, of gewoon samen zijn en ergens krabben waar ze zelf lastig bij kunnen ;-) (flink gas geven in het bos wordt overigens ook erg gewaardeerd).

Wanneer ik heel plichtmatig vind dat we aan het werk moeten straal ik dat ook uit denk ik. Dat zal anders voelen voor ze, minder aangenaam.
Toch zitten ze wel lekkerder in hun lijf en zijn ze gezonder wanneer ze wel IETS doen.

Ik realiseer me nu wel dat ik iets te overdreven bezig was de laatste tijd... Net zoals wanneer je een recept heel lekker vind en het dan veel te vaak maakt, dan verpest je het een beetje voor jezelf.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 12:49

Solleke_Noah schreef:
edit: was je in andere topics al eens tegengekomen en herken wel dat plichtmatige zorgen, hier ook een zorgenkindje en je blijft maar proberen en verbeteren en daar komt het schuldgevoel wel vaak de hoek om kijken. Een zorgenkindje hebben kan heel uitputtend zijn en soms moet je tegen jezelf kunnen zeggen: ik doe mijn best en meer kan ik niet doen.

Als je paarden er tevreden bij lopen zal je het heus wel goed doen :)


Het zorgenkindje trok ook vaak de aandacht weg bij het gezondere kind.... En dat is soms niet helemaal fair.
Ik merk wel dat ze beiden hun portie aandacht nodig hebben.
Dat komen ze erg nadrukkelijk halen.
Alhoewel de merrie, het zorgenkindje, daar wel een tikje erger in is..... die gaat gewoon staan schreeuwen wanneer ik niet opschiet :-S (ja, ook al heeft ze te eten.... raar dier).

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 12:55

Die van mij is 6 en heeft altijd vakantie :P Werken vind ze geen klap aan haha en ik geef dr geen ongelijk ;) Ze komen alleen de wei uit om eens gepoetst te worden wat ze wel leuk vinden, of eens een stukje te wandelen.
Vind het zelf wel prima zo, ik geniet er van om ze tevreden in de wei te zien staan.

Klokjes

Berichten: 323
Geregistreerd: 19-04-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:04

Misschien is het een idee om een lijstje voor jezelf te maken met alle punten waarom het oke is dat je minder vaak actie onderneemt met de paarden en/of de honden met elke dag naar het bos of de hei laat gaan. Ik denk namelijk dat jouw dieren het alles behalve slecht hebben, maar dat het voor jezelf erg fijn is als je je mindset een beetje oprekt naar iets relaxter. Dat gaat natuurlijk niet ineens, dat zul je een beetje moeten trainen. Een lijstje met (sterke!) punten waarom je er relaxter mee om kunt gaan op een plek hangen waar je het regelmatig leest zou een stapje kunnen zijn. Het belangrijkste is dat jij je er goed bij voelt, laat dat schuldgevoel niet het plezier in je dieren verpesten. Geniet lekker van ze, alleen samen zijn is vaak ook heel waardevol.

Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:13

Ik had hetzelfde. Zelfs dromen waarin ze er heel verwaarloosd bij stonden enzo :+ het is bij mij gewoon gaan wennen. Als je jezelf maar blijft zeggen dat het niet erg is, dan denk je er uiteindelijk vaak ook zo over. Die van mij krijgt al maanden enkel een aaitje.

CoRiNa1983

Berichten: 1768
Geregistreerd: 24-12-06
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:15

Ik altijd een schuldgevoel gehad als ik een dag niet ging kijken bij mijn paard.
Beweging geven is heel verschillend min. 2 x p.w. max 6 x p.w. en in de zomer rij ik vaak in de winter weinig maar ik moest er iedere dag naartoe van mezelf, mijn paard is nu 15 en ik heb haar ook al 15 jaar hiervoor met mijn pony's had ik dat ook altijd. En ik voelde me mega schuldig en onrustig als ik op vakantie ging.

Maar sinds een jaar of 2/3 is dat minder geworden als ik thuis ben ga ik wel iedere dag even kijken ook als ik niks van beweging ga doen, maar als ik een dagje weg ben of op vakantie ben kan ik het tegenwoordig loslaten, dat is echt wel een heel rustig gevoel, ik heb het echt moeten leren heb inmiddels al 26 jaar eigen pony/paarden maar nu lukt het pas echt om het los te leten en geen moet gevoel te hebben.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:19

Dit is dus gewoon ontzettend herkenbaar lees ik wel.....
Maar ook erg contra productief. Want je hebt die dieren als hobby, om te genieten, te ontspannen.... en dat lukt gewoon niet wanneer je er op zo'n manier mee bezig bent.

Ik vind jullie verhalen wel erg leuk om te lezen, want ik voelde me soms wel een beetje een nutcase.... maar ik ben niet de enige! Hihi!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:22

Geen last meer van, die van mij staat nu maanden stil (tel een klein rondje niet mee). Ik heb geleerd het schuldgevoel los te laten toen ik jaren terug ernstig ziek was en geen keus had. Als ik dan wel na een maand ging kijken, zag ik dat paard het prima vond en er totaal geen last van had. Dus tja, waarom dan het mijzelf moeilijk maken en onnodige kostbare energie eraan spenderen?

T zal mijn paard echt geen bal uitmaken namelijk: die staat heerlijk te vreten met zijn vriendje en dat is veel belangrijker dan ik ben haha

Enige dat ik wel jammer vind is dat het zo wel een dure kijkhobby is :Y) want dit jaar komt ie niet meer aan de bak iig.

Anoniem

Re: Hoe vaak rijd/ train jij & schuldgevoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:25

Ik herken het heel erg. Toen ik nog reed, deed ik dat regelmatig. Hup, zadeltje op, hoofdstel in. Dan was ik zo weg.
Tegenwoordig men ik met mn pony (ik kan niet meer op haar rijden) en ben ik eerst gewoon een half uur bezig met inspannen. Vooral dat houd mij tegen om te gaan mennen.
Ik men denk ik eens in de 2/3 weken :o
Ik voel me daar soms ook wel eens schuldig om.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:26

Hahaha! dat is inderdaad het andere uiterste... en ook naar dat je gezondheid je hiertoe dwingt.
Hopelijk kom je er weer aan toe iig iets te kunnen doen behalve kijken... al is kijken ook erg leuk ;-)

Maanden niet komen zal hier niet lukken aangezien ik alles zelf doe.
maar eerlijk gezegd heb ik dat altijd 1 van de leukere dingen gevonden: beetje boerinnetje spelen en iedere keer hun plek leuker en mooier maken.