Galop trainen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:16

Hallo allemaal,

mijn verzorgpony heeft in galop dat ze bijna niet beheerst kan galopperen, ze is meer het snelle type dat zo hard mogelijk gaat. Ze luistert dan wel als je haar terug neemt, maar rustig galopperen zit er niet echt in. Ze scheurt de hoeken dan ook door, en buigt niet een beetje zodat de bocht netjes genomen wordt, maar gaat zeg maar plat door de bocht.
Ik zou graag eens een les nemen om hier hulp voor te krijgen, maar helaas is dat voor mij niet mogelijk..

Hebben jullie tips waar ik mee aan de slag kan? :)

Bedankt!

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:15

héél veel overgangen rijden en maar kleine stukjes galopperen. Aan hard rondjes rennen heb je niets. Ze zal over het algemeen een betere balans ( en buiging) moeten krijgen, om goed te kunnen gaan galopperen.

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:17

Oké, dankjewel!

Nog meer tips? :)

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:47

Veel stappen en draven. Als je je pony hierin goed traint, wordt hij sterker. De galop wordt dan automatisch beter. Verder zou je onbelast de galop kunnen trainen, los of aan de longeerlijn.

TinkerTreas

Berichten: 3669
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:18

Als je buiten rijdt, rechte stukken galopperen worden ze ook sterker van.

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 22:25

Bedankt allemaal! Ik ga er de komende week aan werken! :D

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 01:04

Je kan onmogelijk leren rijden , door hier een vraag te stellen en dan tips te gaan uitproberen, er is maar één oplossing en dat is echt les nemen.
Dat kost centen maar is echt noodzaak, en één lesje zal echt niet volstaan.

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:53

Het lijkt erop dat je paard kracht en balans mist en daardoor harder gaat galopperen.
Je zou je paard kunnen longeren zodat ze 'onbelast' kan oefenen met de galop zonder dat ze ook nog jouw gewicht hoeft mee te sjouwen. En ook veel overgangen rijden, dat zorgt voor een beter conditie en balans.

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:59

Je verzorgt de pony dus. Wat doet de eigenaar met de pony? Heb je dit al eens besproken?
Wellicht kan de eigenaar eens komen kijken als je aan het rijden bent?

Je kunt lessen niet betalen? Baantje nemen? Geld voor je verjaardag vragen?

lizlemon
Berichten: 8
Geregistreerd: 13-03-15

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:04

Het is belangrijk dat je pony zijn lichaam in de juiste positie heeft wanneer je gaat galopperen. Wij oefenen vaak met een sidepass (western) met de juiste stelling en als dat goed gaat van daar uit meteen in galop. Dan merk je echt veel verschil met gewoon willekeurig aangalopperen. Misschien dat iemand soortgelijke tips heeft, maar dan niet western gerelateerd?

LisaFalco

Berichten: 770
Geregistreerd: 02-04-11
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 16:09

Ik denk dat jouw paard meer balans moet gaan vinden en daarbij is les wel echt noodzakelijk. Wat is de reden dat je geen les kunt nemen?

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 11:02

aeolusnr1 schreef:
Je kan onmogelijk leren rijden , door hier een vraag te stellen en dan tips te gaan uitproberen, er is maar één oplossing en dat is echt les nemen.
Dat kost centen maar is echt noodzaak, en één lesje zal echt niet volstaan.

Laat de kosten nou net niet het probleem zijn. En ik weet dat ik niet kan leren rijden via Bokt, maar om tips vragen lijkt me toch geen probleem. Daar is dit forum voor, er staat letterlijk 'rijtechnische vragen' boven. Ik zou inderdaad liever les nemen, maar daar heb ik geen mogelijkheid toe.

Yaralisa schreef:
Het lijkt erop dat je paard kracht en balans mist en daardoor harder gaat galopperen.
Je zou je paard kunnen longeren zodat ze 'onbelast' kan oefenen met de galop zonder dat ze ook nog jouw gewicht hoeft mee te sjouwen. En ook veel overgangen rijden, dat zorgt voor een beter conditie en balans.

Bedankt!

Marie111 schreef:
Je verzorgt de pony dus. Wat doet de eigenaar met de pony? Heb je dit al eens besproken?
Wellicht kan de eigenaar eens komen kijken als je aan het rijden bent?

Je kunt lessen niet betalen? Baantje nemen? Geld voor je verjaardag vragen?

De eigenaar doet niks met de pony, alleen voeren als het nodig is. Voor ik haar verzorgde stond ze gewoon permanent in de wei..
De eigenaar is meestal niet thuis als ik er ben, verder zou die mij ook geen les kunnen geven, denk ik..
Ik zou evt wel een les kunnen betalen, maar ik heb geen vervoer er naartoe.. Heel misschien zou ik ooit een keer kunnen vragen of ik een les mee mag lopen in het dorp naast waar de pony staat, maar daar moet ik dan ook heen en dan zit ik nog met de shetlander, die dan ook mee zou moeten. En ik kan niet in mijn eentje met twee pony's daarheen lopen.. :)
Maar daar zal ik nog wel eens achterheen gaan.

lizlemon schreef:
Het is belangrijk dat je pony zijn lichaam in de juiste positie heeft wanneer je gaat galopperen. Wij oefenen vaak met een sidepass (western) met de juiste stelling en als dat goed gaat van daar uit meteen in galop. Dan merk je echt veel verschil met gewoon willekeurig aangalopperen. Misschien dat iemand soortgelijke tips heeft, maar dan niet western gerelateerd?

Ik zal er goed op letten dat ik probeer met stelling aan te galopperen :)

LisaFalco schreef:
Ik denk dat jouw paard meer balans moet gaan vinden en daarbij is les wel echt noodzakelijk. Wat is de reden dat je geen les kunt nemen?

Dat zou best eens kunnen kloppen..
Ik heb geen mogelijkheid tot vervoer naar een les toe..

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:06

maar je zou toch ook kunnen kijken voor priveles, bij jou thuis?

Wat verder ook nog kan werken om de achterhand sterker te maken is halt-draf een overgang te rijden en bij elke overgang zorgen dat je pony actief blijft lopen

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-15 11:09

Je bedoelt dat iemand naar mij toe komt? Ja, daarvoor zou ik ook nog wel eens kunnen kijken. Had ik nog niet aan gedacht!

Mareintje

Berichten: 235
Geregistreerd: 13-03-15

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 11:27

Te hard galopperen kan een balansprobleem zijn en/of een trucje van je pony om onder het werk uit te komen. Door hard te galopperen kan hij lekker op de voorhand blijven lopen en dat is makkelijker dan dat hij/zij langzamer loopt en méér moet gaan dragen.

Ik zou niet te veel lange stukken galopperen om hem af te leren 'onder je uit te kletteren'. Kleine stukjes doen en als ze te hard gaat: terug! Ook een leuke oefening om meer ritme en balans te krijgen (voor ruiter en paard) - ga eens lichtrijden in de galop? Soms zijn ze daarvan onder de indruk letten ze daardoor meer op jou.

Beste tip is echter al gegeven: zoek een instructeur die bij jullie thuis wil komen.
Dat hoeft de wereld niet te kosten...

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 12:22

En als een instructeur te duur is kan je ook om de week les nemen. Ik heb ook een hele tijd "thuis" les gehad voor iets van 15 euro per les.

dunja_11

Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 13:21

Bedankt allemaal! :D