Vriend leren rijden, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 13:49

Hallo allemaal,

ten eerste modjes, ik hoop heeeel erg dat t goed staat. Ik heb echt geen idee waar het moet :=

Ten tweede, ik wist even geen titel :+

Mijn vriend vindt het rijden gelukkig erg leuk en begint het ook steeds leuker te vinden!
Hij rijdt ongeveer 1 keer per week zijn rondje met mijn pony, maar het liefst zou hij springen.

Omdat hij denkt dat dat na een jaar alllaaaaaang kan, wil hij nog beter zijn best gaan doen.
Het probleem is nu vooral zijn evenwicht. Pony is hartstikke braaf, maar als ik denk dat als ze net een stap naar links zou doen dat mijn vriend rechtdoor gaat.

Hij heeft al eens in de zoveel tijd les, maar nu zoek ik eigenlijk oefeningen waarmee ik zijn zit kan verbeteren.
Als hij rijdt geef ik hem aanwijzingen en zeg wat hij moet doen (volte, van hand veranderen). De enige aanwijzingen die ik hem geef is hakken naar beneden, rechtop zitten, tempo houden, op de hoefslag. Het is dus niet heel boeiend, maar het is voor hem meer dat hij dan weet wat hij moet doen.

Nu is de vraag dus, wat kan ik doen om hem zijn evenwicht te laten verbeteren.
Ik dacht al aan zonder beugels, dit leek me het meest logisch. En ik zal het aan onze instructeur vragen. Maar misschien hebben jullie nog goede tips!

Ik ben benieuwd!

Alvast bedankt!

Zo rijdt mijn vriend tegenwoordig rond:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:53

Ik vind het lijken alsof je zadel wat te klein is voor je vriend? Dan helpt natuurlijk al niet, maargoed ;)
Als tip zou ik willen geven dat hij wat meer naar voren moet gaan zitten en proberen z'n voeten onder z'n lichaa te houden. Nu zit ie wat in stoelzit, wat je balans houden vaak lastiger maakt :)

_Zoe

Berichten: 1542
Geregistreerd: 12-03-14
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:53

Op de foto zit hij een beetje in een stoelzit.. Misschien eerst een tijdje zonder zadel aan de longeerlijn dat hij goed leert zitten? Wel leuk dat hij het wilt leren allemaal!

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 13:57

Zou vriendlief gewoon naar manege in de buurt sturen. Leuk dat hij zo beetje heeft kunnen wennen op je pony maar denk ook net als hierboven dat je vriend beter gaat zitten in groter zadel (en dat gaat niet lukken op je pony) Denk ook dat als je hem zijn stijgbeugels uit laat doen dat ze benen behoorlijk eind onder de buik uitbungelen.

Zou zeker niet vriendlief zonder zadel op je pony zetten.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:00

Zadel is 17 inch, is dat niet groot genoeg? Hij heeft een kippenkontje :+
Zijn zit is al wel iets beter nu op dit moment, zal eens even een foto zoeken.

Pony staat op een manege, dus dat komt goed uit. Maar het is een beetje duur om elke week les te hebben.

Vriendlief past inderdaad niet zo goed meer op dr, maar hij weegt net aan 60 kilo, dus qua gewicht gaat het. Wil hem het graag zo goed mogelijk leren op mijn pony, paard komt er ook. Maar daar moeten we even een ander huis voor hebben :+

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:01

Mijn instructrice zei altijd: Als het paard onder je verdwijnt moet je op je voeten landen (en blijven staan). Dat zou voor hem misschien een goed tip zijn :) Verder ga ik mee met bovenstaande reacties.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:02

17 inch... denk het zo te zien niet... ik weeg ook nog geen 60 kilo... maar ben tegen de 180cm en mijn lange stelten krijg ik echt niet fatsoenlijk in 17 inch gepropt... het gaat ook niet zozeer om je billen maar ook om lengte van je bovenbeen.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:05

Niet echt ene super moment, maargoed hier misschien iets duidelijker.

Afbeelding


edit; toch nog even een foto van vorige week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:12

Op je laatste foto vind ik het er al beter uitzien!
Is het geen idee om 1x in de twee weken te gaan lessen bij de manege? Hij moet nu leren rijden op een te klein zadel en op een pony die "te klein" is (als je begrijp hoe ik dat bedoel), das voor hem alleen maar moeilijker ;)

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:15

Bij mijn stalling zitten lessen inbegrepen, maar dit zijn groepslessen.
Soms doet hij een lesje mee met de groep, maar ik heb liever dat hij privé les heeft.
Maar 30 euro voor een privé les vind ik een beetje overdreven, heb gewoon het geld er niet voor, net als hij overig. Gelukkig willen mijn ouders af en toe een lesje betalen en kan hij in de groepslessen mee doen :)
Misschien kan ik de groepslessen inderdaad wel tot 1x in de twee weken doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:17

Ja precies! Of desnoods 1x in de drie weken. Maar nu leer je m ook nog is rijden op één paard, zal ook heeel bevorderend voor z'n houding zijn als hij op meerdere verschillende paarden leert rijden/zitten :j

_Natasja_

Berichten: 4208
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: Erichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:18

Beugels een gaatje langer.

En je kunt hem best al verlichte zit laten aannemen.

Dan werkt hij aan zijn balans.

Op het moment dat hij dat in alle 3 de gangen een beetje kan volhouden,kun je gaan werken met wat losse balkjes hier en door verspreid in de rijbaan.

Begin met er in stap over heen te kunnen rijden.
In draf / zowel in licht rijden als verlichte zit.

En dan kun je galop gaan proberen.

Dat motiveert hem misschien ook wat meer dan "saaie" figuren sturen.

Maar les is belangrijk, dus regelmatig een lesje zodat hij ook huiswerk van een goede instructeur krijgt is een goed plan.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 14:21

Dat zeker! Maar hij durft het niet zo goed op andere paarden haha!
Maar dit komt zeker wel :j

Beugels veranderen eigenlijk steeds, we hebben ook een probleem met zijn rijlaarzen, dus vandaar dat zijn beugels wat korter zitten. Zal inderdaad niet meewerken aan zijn houding.

Verlichte zit hebben we ook al meegenomen inderdaad :j
Dat is nog even flink oefenen maar gaat niet eens zo slecht.

Bedankt allemaal alvast!

Anoniem

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 14:25

Succes ermee! Wel heel erg leuk dat hij het wilt leren :D

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 15:32

Bedankt! Gelukkig vindt hij het erg leuk :D

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:35

Joh, waarom niet erbij een 10 ritten kaart bij een manege?
Juist van op verschillende paarden zitten leer je rijden.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 15:41

Beugels uit, teugels los, Longeerlijn eraan :j
Vandaar uit tempowisselingen rijden - of hoofd schouders knie en teen, verzin maar wat.

In het algemeen met rijden alles op de zit gaan doen, krijg je vanzelf evenwicht van!

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 15:45

Hij durft nog niet op andere paarden, ben al bezig om hem op een ander paard te krijgen. Maar wil hem ook niet dwingen. Het moet leuk blijven :)

Bedankt Yasmine :)

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:52

Als hij er van overtuigd is dat hij alles al kan wordt het tijd om hem wat uitdagendere zaken te laten doen. Hoe rijdt hij zonder beugels en/of zonder zadel? Zet eens een slalom uit met pionnen en laat hem dat puur op gewichtshulpen en benen maar zonder teugels rijden. Maakt hij al nette overgangen van en naar galop? Vanuit stap? Klaverblaadje rijden is ook altijd leuk. Achteruit lopen, rechtuit en in een L achteruit? Allemaal oefeningen om hem beter in balans te krijgen en om zijn sturen beter te krijgen.
Ik ga er wel vanuit dat de pony dit soort oefeningen allemaal kent natuurlijk.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 18:54

Hij gaat er opzich niet vanuit dat hij alles kan, maar het is meer dat hij denkt dat het springen nu ook wel al kan.

De oefeningen die je noemt zijn goede :j
Gaan we mee aan de slag!
Pony kent het allemaal gelukkig wel :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:05

Pfoe, springen zal ik nog wel eventjes mee wachten. Hij is wel zeker van zn zaak in ieder geval. :')
Hem inderdaad wat meer laten doen dan rondjes rijden en tips geven. Zadel helpt ook niet met zn evenwicht, maar dat moet je zelf maar bepalen.
In het begin moest ik altijd heel veel figuren rijden, slangenvoltes (met voltes daarin), grote volte sluiten en openen, afwenden op de ac-lijn halthouden en dan weer weg rijden, in ieder geval zo min mogelijk op de hoefslag rijden.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:11

Gelukkig heeft hij al het idee dat ie springt als we balkjes lopen en verlichte zit oefenen! :')

Goed punt inderdaad Zeepsop! Hoefslag is de 'veilige' zone, hoeft ie niet te sturen.
Ga er mee aan de slag!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:12

Dan laat je hem toch springen, schiet hij er af dan snapt hij ook dat hij er nog niet aan toe is. Misschien een optie om tegen hem te vertellen dat hij beter op een groter paard kan rijden (van de manege) en daar de eerste springlesjes mee kan pakken. Bij deze pony gaat hij bij een weigering direct over de nek er af.

jolmer20

Berichten: 3976
Geregistreerd: 13-01-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vriend leren rijden, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 19:13

Pony weigert niet, echt nooit. Maargoed, juist dan gaat ie eraf, wat hij is gewoon nog niet toe aan springen. Daarom doen we het dus(nog) niet :)

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:16

bigone schreef:
Dan laat je hem toch springen, schiet hij er af dan snapt hij ook dat hij er nog niet aan toe is. Misschien een optie om tegen hem te vertellen dat hij beter op een groter paard kan rijden (van de manege) en daar de eerste springlesjes mee kan pakken. Bij deze pony gaat hij bij een weigering direct over de nek er af.


Zo veroorzaak je schrik...
Dat is bij mij gebeurd, ben er tig keer afgedonderd bij springen omdat ik nooit de goeie tips kreeg dus nu ben ik een dressuurknakker :') springen heb ik geen zin meer in.