Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

conditie ouder paard

 
Profiel   

Hallo allemaal,

Ik heb een paard van 20 jaar oud. Hij is nog super actief en niemand zou hem 20 jaar geven omdat hij er zo goed uitziet.

Ik ga heel veel met mijn paard buite n wandelen. Nu zou ik graag ook terug willen springen en dressuur rijden met hem. Maar daar is zijn conditie op dit moment te zwak voor. Hij heeft vroeger L2 dressuur gereden en 1.20 parcours gesprongen, dus hij heeft de ervaring wel.

Hij geeft op buitenrit vaak aan dat hij wil crossen, maar als ik hem laat gaan is hij op het einde van de baan aan het hijgen... En dan ben ik ongerust.

Ik zou heel graag terug conditie willen opbouwen. Ik vind het moeilijk in te schatten hoe ik dit het best kan doen door zijn leeftijd. Ik ben bang dat ik hem oververmoei fz..

Iemand tips? Of ideen voor een trainingsschema?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-15 00:35 



 
Profiel   

Laten zoals het is? Lekker buitenrijden en niet laten gaan tot een punt waar ie moet pompen. Dan ben je dus over zn punt heen. Veel stappen stukken draven en gewone handgalopjes. Een stukje rengalop kan best maat gecontroleerd. Een pompendpaard moet jg nietwillen :n

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-08-15 10:13 



 
Profiel   

Gewoon langzaam de conditie weer opbouwen. Buiten niet laten crossen, maar een rustig galopje, langere stukken draven. Springen kan wel, maar hou het bij lage sprongetjes. Ook dressuur matig in de bak opbouwen. En dan een keer een B proefje kan best wel.
Mijn paard is 25 en met haar doe ik alles nog, wel op een rustiger tempo. Dressuurles is om haar fit en los te houden. springen doe ik wel eens maar stop op 50 /60 cm. En dan een paar sprongetjes. Zelf zou ze hoger en meer willen, maar dat vind ik niet eerlijk. Buitenrijden vindt ze geweldig. Soms wil ze ook wel hard en dat mag voor een klein stukje. regelmatig beslist ze zelf wel waar ze nog een galopje wil doen en dat gaat in een normaal tempo.
Trailer rijden vindt ze een drama en daarom gaat ze niet meer mee, maar anders zou ik met haar nog een B proefje kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-08-15 10:08 



 
Profiel   

Hoe lang is het geleden dat dit paard op die manier actief gereden werd? Denk dat daar heel veel van af hangt.

Ik heb zelf een 19 jarige die nog actief in de wedstrijd sport loopt. Deze trainen we ook nog steeds op 'vooruitgang' en nog niet op 'behoud' of op 'een tandje lager'. Die gaat juist gericht mee op galop training om zijn hartslag flink omhoog te jagen.
Kanttekening is wel dat wij altijd actief gereden is en dus een heel goede conditie heeft. Stram komt nog niet in zijn woordenboek voor.

hijgen hoeft niet perse iets te zeggen. Kun je eens met een hartslag meter rijden? Dat zegt veel over de conditie en wat je paard nu aan kan. Daarna kun je veel beter inschatten wat zwaar is.
Overigens is 'crossen of racen' ongeveer het zwaarste wat je paard kunt laten doen. Liever zou je hem rustiger opbouwen door eerst eens iets langere stukjes in arbeidsgalop te laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-15 14:42 



 
Profiel   

Gaan werken aan de lange teugel, dan kan hij spieren opbouwen zonder dat er een ruiter op zit. :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-15 16:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen