paard doen afvallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:02

Art_Ificious schreef:
Thnx heel interessant :D

Alleen 1 probleem. Bij balkjes wordt ze enthousiast en ipv erover te stappen of draven gaat ze erover springen. Ook bij enorm lage balkjes of plat op de grond gaat ze nog springen alsof het een hindernis van 50cm is.



Dan ze pas neerleggen aan het eind van je 'uur' rijden. En zorgen dat ze ontspannen is.
Met 1 balkje beginnen, en alleen in stap. Dan op elk 'kwartier' een balkje leggen en alleen in stap erover. Wil ze sneller, dan op een volte zetten, en in stap verder. Het kan zijn dat je misschien wel 10 keer een volte moet maken, maar op een bepaald moment krijgt ze wel tabak van die voltes en gaat ze in stap erover. ;)
Je moet haar leren, door haar te laten denken. Als ze steeds veel te veel energie ergens in steekt, dan is het aan jou steeds weer aan haar duidelijk te maken dat dat niet de bedoeling is. Gewoon consequent zijn, rustig blijven en consequent. En vergeet niet te belonen als ze er netjes en rustig overheen gaat. Prijs haar de hemel in, stap af en zet haar in de wei. Dát is wat ze gaat onthouden. ;)

genja
Berichten: 3946
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:07

Art_Ificious schreef:
Limburg mijn eigen paard hoef ik ook maar gewoon te wijzen en hij draait zich om in de richting die ik vraag.
Met mijn eigen paard gaat alles heel goed wat leiden betreft. En als hij eens hapt naar me hoef ik mijn vinger maar te tonen en hij gaat achteruit.

Belgisch Limburg exacte omgeving zeg ik niet ivm "paardenbeul"



Volgens mij klopt dit niet over je eigen paard. Heb van de week een filpmje van wandelen voorbij zien komen waarbij je echt niets te vertellen hebt.
(En wat je dan ook nog doet is blijven filmen ipv van telefoon weg leggen en 2 handen vrij hebben om je paard de goede kant op te krijgen )

Denk dat je echt heel goed naar jezelf moet leren kijken en je handelen anders loop je tegen heel veel dingen aan met inrijden. Heel eerlijk zie ik jou nu echt niet in staat je eigen paard in te rijden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 11:46

Denk dat ik balkjes idd pas na het rijden ga introduceren en dan afstappen/afzadelen in de bak en aan de hand over balkbes laten stappen. Als ze dat dan braaf gedaan heeft kan ze meteen de wei in.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:43

Nou over de fjord gaat het hier eigenlijk niet. Maar dit is echt wel een bang beestje. Ik zeg dit niet zomaar.
Normaal krijg ik hem nooit gepakt op de wei en moet ik hem lokken met voer of snoep (veel snoep want bij de eerste paar snoepjes rekt hij zijn hals uit en blijft met zijn lichaam verderaf staan als een snoepje valt stapt hij ook achteruit ipv het snoep te zoeken in het gras) om dan ongemerkt zijn halster proberen vast te pakken en halstertouw aan te klikken.
Echter is hij wel doodbraaf van zodra hij vast staat en gepoetst wordt. Maar ook enorm kijkerig schrikt van het minste.

Goof

Berichten: 28983
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:44

Art_Ificious schreef:
Normaal krijg ik hem nooit gepakt op de wei en moet ik hem lokken met voer of snoep (veel snoep want bij de eerste paar snoepjes rekt hij zijn hals uit en blijft met zijn lichaam verderaf staan als een snoepje valt stapt hij ook achteruit ipv het snoep te zoeken in het gras) om dan ongemerkt zijn halster proberen vast te pakken en halstertouw aan te klikken.
Echter is hij wel doodbraaf van zodra hij vast staat en gepoetst wordt. Maar ook enorm kijkerig schrikt van het minste.


Dat is niet bang, dat is een rete-slimme pony die gewoon geen zin heeft zich te laten vangen :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 14:49

Wat is volgend jou dan een bang paard?

De fjord gaat ook alleen de stal in als de andere twee binnen staan en wij niet bij de stal blijven staan maar wel achter hem wat aansporen.
Hij geniet ook enorm duidelijk van de poetsbeurt. Ok beestje is wel al 40 en hoeft niet meer te werken dus wordt minder vaak uit de wei gehaald.

Goof

Berichten: 28983
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 14:51

Art_Ificious schreef:
Wat is volgend jou dan een bang paard?

De fjord gaat ook alleen de stal in als de andere twee binnen staan en wij niet bij de stal blijven staan maar wel achter hem wat aansporen.


Ook dat heeft niets met bang zijn te maken.
Paarden zijn kuddedieren, het is toch niet zo heel gek dat hij niet alleen achter wil blijven?
Dat heeft niets te maken met bang zijn, dat heeft te maken met dat hij bij zijn kudde wil zijn. De een is daar iets makkelijker in dan de ander.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 19:53

Ik ga het anders aanpakken.
Ik zak in de draf en galop steeds naar links, zadel schuift naar links en kan echt niet vaster aangesingeld worden.
Hierdoor denk ik dat rechtrichten aan de hand een betere start is... Waarom aan de hand? Omdat ik dan van op de grond kan zien of het paard wel een juiste lengtebuiging aanneemt en het paard kan belonen met klicker als ze het goed doet.

De oefeningen die op http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/werk-aan-de-hand/
beschreven staan lijken interessant. Maar in welke mate moet je ze doen? Ik bedoel... hoevaak moet je het paard eerst op de volte laten werken voor je aan "schouderbinnenwaarts" begint?

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:55

Niet aan beginnen zonder begeleiding, rechtrichten kan makkelijk scheefrichten worden als je niet weet wat je doet.

Tevens doet een beetje aan de hand stappen natuurlijk weinig aan het overgewicht, kan je niet aan de fiets gaan met haar of iets dergelijks?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:00

met Harley durf ik fietsen, maar met deze merrie echt niet hoor. Want dan moet ik buiten de weides gaan en is ze dus gescheiden van de fjord wat gevaarlijk kan worden omdat ze dan weer in de stress zal gaan (vriendje is niet in haar zichtsveld).

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:01

Art_Ificious schreef:
met Harley durf ik fietsen, maar met deze merrie echt niet hoor. Want dan moet ik buiten de weides gaan en is ze dus gescheiden van de fjord wat gevaarlijk kan worden omdat ze dan weer in de stress zal gaan (vriendje is niet in haar zichtsveld).


Oja tuurlijk, paard vertrouwt je niet dus dat gaat ook niet lukken.
Ik denk toch echt dat je beter kunt stoppen als ik heel eerlijk ben. Blijf lekker met Harley wandelen en fietsen en ga hem eerst een jaartje rechtrichten van de grond(met les) :j

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:03

gisteren ging anders echt véél beter hoor wat rijden betreft. Had niet te klagen gisteren.

Anoniem

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:33

Een zomer maakt nog geen zwaluw TS...

Zonder les gaat het écht niet beter worden. Kan of mag je geen les krijgen.. Dan kan je er toch echt beter mee stoppen. Maar goed, dat is meer een gigantische plaat aan 't worden inmiddels..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 12:50

Gisteren weer gereden :D
Ondanks de enorme hoeveelheid wind bleef ze toch rustig. In de "piste" echter 1 hoek waar ze het toch wat eng vond (daar staan bomen en maakte de wind een "woehoee" geluid) maar ik heb haar toch langs die hoek gekregen na wat aansporen. Wind is niet eng dus mag ze hiervoor ook niet lastig doen.

Filmpje gemaakt op de poetsplaats. Deze is nu van mijn mobiel naar de computer aan het uploaden.

Maar heb wel 2 foto's. Na een half uur in de "piste" ben ik weer buiten de "piste" gegaan om 15 min uit te stappen.
Het valt me op dat zij een stuk minder zweet. In de zomer was ze al aan het zweten als je haar op de poetsplaats zette om te poetsen of op te zadelen. En na een half uur rijden drupte het zweet van haar af.

Ze knabbelt wel veel op het bit, alsof ze het bit soms tussen de kiezen neemt. Ook trekt ze haar hoofd geregeld naar beneden onder het rijden, wel alleen in stap maar als ik meer teugel geef blijft ze dit doen en lijkt het zelfs of het bit te los in haar mond zit.
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:32

Heb alleen nog een vraag. Hoe krijg ik haar in een voorwaarts neerwaarts houding? Ze houd haar hoofd en hals nog altijd hoog.

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:40

Art_Ificious schreef:
Heb alleen nog een vraag. Hoe krijg ik haar in een voorwaarts neerwaarts houding? Ze houd haar hoofd en hals nog altijd hoog.


Dat moet je echt trainen, vanuit ontspanning aanspanning creëren. Werkt voor alle paarden net anders dus daarvoor is les wel handig. Zo de rug vastzetten is niet goed voor het paard om mee door te lopen trouwens.

Stap 1 is iig ontspanning.

Goof

Berichten: 28983
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:41

TS begin nou eerst eens bij het begin. Tempo bepalen en leren sturen. Je wil van alles tegelijk, je hebt en stelt hele hoge verwachtingen en eisen, maar de hele basis ontbreekt. Eerst daaraan werken. En dan niet verwachten dat dat na 1x rijden in orde is, nee, eerst een paar maanden aan de basis werken, dan komt dat voorwaarts neerwaarts vanzelf wel als de rest op orde is.

Ik dacht trouwens dat je niet meer zou rijden omdat jij en je zadel scheef zakken op dit paard?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 14:46

Goof
gisteren heb ik slalommen (hindernisstaanders) in de bak neergezet en balkjes om over te stappen/draven. Dit in stap als in draf gedaan zonder dat ze naar galop ging. Dus dat heb ik inmiddels al wel voor elkaar.

Gisteren tevens gereden met een ander pad met dunnere inlages, en het zadel zakte niet scheef.

Goof

Berichten: 28983
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 14:52

TS, echt, je hebt je paard niet na 1 x rijden onder controle. Echt niet. Bovendien schreef je net ook nog dat ze liep te klieren in een bepaalde hoek-> geen controle.

Weet je, je post veel op bokt en je vraagt veel, kennelijk wil je veel weten, maar je neemt geen enkele hulp aan, niets, nada, 0,0. Je wil geen adviezen en tips, je wil vooral niet doen wat anderen je aanraden. Je schuift alles af op externe factoren want aan jou kan het niet liggen.
Jij doet het goed, jij weet alles al. Ik vind het zo langzamerhand dodelijk vermoeiend worden dat je alleen voor jezelf gaat en NIET voor je paard. Dat je zelf alles goed kunt, maar dat je paard niet meewerkt. Dat jij alles beter weet en bokt adviezen voor niks geeft aan je.

Als jij vindt dat je, na deze ene keer rijden, de basis in orde hebt, geeft mij dat alleen maar aan dat je echt niet weet wat je aan het doen bent.

Fijn iig dat je zadel blijft liggen, dat is een begin.
Ben benieuwd naar het filmpje.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:22

ja in 1 hoek maar dat ik haar er ook doorheen gekregen heb, maar dat lees jij blijkbaar niet? ze heeft er maar 2 rondes niet door gedurfd.

Filmpje ga ik op youtube zetten van op de poetsplaats.


Filmpje van rijden lukt op een of andere manier niet (denk te groot voor mijn bewerkprogramma want duurt zo'n 35min).
Dus van het rijfilmpje heb ik enkele screenshots gemaakt.

Heb een halstertouw om de hals van het paard gedaan om mij daaraan vast te houden in het begin en dus een losse teugel. En dat hielp enorm want ze liep meteen rustig ipv nerveuze pasjes.
Afbeelding

en slalom
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:35

Deel 1 het poetsen.

Azmay
Berichten: 18006
Geregistreerd: 01-01-09

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 15:40

Heel eerlijk?
Ik zie een vrij ontspannen paard wat aandacht vraagt met het voorbeen.
Buik poetsen vind ze niet leuk, maar staat ze vrij goed toe.

Wat is precies hetgene wat je wil laten zien met dit flimpje?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 15:45

Bij het poetsen doet ze idd alleen dat, buik heb ik ook gemerkt bij aansingelen.
Bij het opzadelen gaat ze ook schrapen met het been en het hoofdstel omdoen is ze heel lastig in.

Dat filmpje komt zo meteen.

Maar in de zomer kon ik haar niet vastzetten want dan ging ze echt zweten en proberen te ontsnappen.
De dinsdag heeft zij de ketting aan de rechtermuur (voor ons nu links) gebroken door te willen ontsnappen toen ik haar halster wou omdoen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 16:17

Pff YouTube wil deel 2 niet uploaden...
Anyway. Het toont niet zoveel verschil met de eerste buiten het feit dat hij dan ook gaat schrapen met zijn been en lastig doet als ik het halster aandoe.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 18:41

Een stukje van het rijden.
Van net opgestapt tot ongeveer de helft van het rijden. De laatste 10min heb ik haar ook gelongeerd. Kon daarop heel goed zien dat ze langs ene kant aan de longe mooi recht loopt en langs de andere kant echt scheef hangt in draf en galop.
Misschien handig om volgende keer een longeerfilmpje te maken?