paard doen afvallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:39

Ik zie er ook een LBI in. De enige spanning die ik in dit paard zie is spanning die door de ruiter komt.
Vroeger, toen ik nog niet bang was, diverse paarden mee zadelmak gemaakt. Een gespannen/RBI paard ziet er helemaal anders uit.

Meisje, ik ben zélf een angstige ruiter, dus ik weet ook hoe het eruit ziet. Je verkrampt helemaal en hangt aan je teugels omdat je schrik hebt dat hij te snel gaat gaan. Daarnaast lees ik de angst in elk bericht dat je typt. Maar als je dat zelf niet wilt inzien, dan kunnen wij helaas niet veel voor je betekenen. Er is werk aan dat paard, absoluut, maar er is momenteel meer werk aan jou.
Zonder instructie ga je dit echt niet opgelost krijgen vrees ik...

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:44

Je bent leuk bezig zo; een ja en nee spelletje , waar wij onze tijd mee verdoen.
Je ziet het totaal verkeerd, leer paarden inschatten, leer paarden begrijpen, leer beter paard te rijden.
Al de moeilijkheden die jij hier al beschreven hebt zijn enkel het gevolg van het verkeerd omgaan met dit paard.
Dus om duidelijker te zijn, zoek de fout bij jezelf en niet bij het paard.
Eens je dit ook echt wil bekijken dan pas zal het pad naar de oplossing toe in zicht komen.

Art_Ificious schreef:
De left brain eigenschappen zie ik meer in mijn eigen paard terug en totaal niet in Dante. Dat verschil kan ik echt wel zelf zien.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:57

Ik heb die test bekeken zonder het gedrag onder het zadel mee te rekenen.
Maar bon, ik ga deze week opnieuw naar dit paard en zal vanaf het uit de wei halen tot het opzadelen filmen. Dan zal het duidelijker worden. Tevens stel ik haar altijd gerust bij het oozadelen door zacht tegen haar te praten.

Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:07

Ik zie een paard wat fris is. Wil graag lopen maar krijgt de kans niet. Als je haar nou eerst longeerd zodat ze moe is en dan erop. Probeer als ze zo fris is juist te blijven draven. Maak figuren maar trek haar niet om. Zet haar aan het werk. Daar wordt ze moe van.

Anoukloves_
Berichten: 568
Geregistreerd: 24-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:10

Dit is geen nerveus paard, dit is een paard die geen leiding krijgt en dus zijn eigen gang gaat (en hier misschien wat nerveus van wordt..). Ik raad je echt aan om les te nemen. Al is het maar eens per maand. Lukt dit niet? Dan zou ik gewoon niet meer opstappen. Je vraagt hiermee om ongelukken.

Wat me verder opvalt; zodra je pony gaat lopen/rennen moet ze van jou meteen terug/stilstaan. Probeer het eens voorwaarts op te lossen. Ook zie ik een onrustige verbinding. Je geeft haar een losse teugel (contact is weg), dan begint ze te lopen en trek jij aan de teugels. En dit steeds opnieuw. Probeer een constante, zachte verbinding te houden.
Verder met opzadelen/volgen aan halster heel consequent zijn. De basis tussen jullie is niet goed, het rijden zal een stuk beter gaan zodra jij de leiding (vriendelijk) overneemt!

Succes!

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:28

Soms is het zoeken naar de prettigste manier om zowel mens als dier goed te laten communiceren. Bij sommigen werkt Parelli goed, duidelijke handleiding en te nemen stappen. Bij anderen (waaronder ikzelf) werkt bijvoorbeeld clickertraining goed. Mijn paard was van Parelli niet onder de indruk.
Met de clicker echter, ging het als een speer en begrijpt hij vrij snel wat ik vraag. Over het algemeen vinden dieren dat een prettige manier, maar het moet je wel liggen. Niet iedereen houdt van (voedsel)beloning, maar dat is een kwestie van uitproberen, en beginnen met voedselweigeren.
Stilstaan bijvoorbeeld kun je leren met mat-training. En 'om' gaan door met je vinger licht tegen de heup te drukken en 'om' te vragen. Als ze dat doorhebben hoef je alleen nog maar te wijzen, of ze gaan al. ;)
Binnen 3 weken had ik paardlief heel veel basisdingen aangeleerd waar ik dagelijks plezier van heb.

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:32

Ik ga mee met de meesten mensen hier.
Er mist hier basis. Zowel op de grond als er op.

Ik zie een ruiter met spanning, die voornamelijk achter de feiten aan loopt. (2e filmpje)
Wanneer het paardje is omgedraaid dan komt er pas een reactie van oh nee! En wanneer het al veels te snel gaat komt de reactie van mag niet harder.

Ik zou stabieler contact willen zien, want de teugels zijn met enige regelmaat waslijntjes. (een los vast verbinding) die geven het paard ook niet veel duidelijkheid.
Ook eerder beginnen met "informeren" (want door onduidelijkheid ruiter vind ik corrigeren geen goed woord) Dus wanneer ze al een stap harder gaat dan jij wilt rustig aangeven dat ze (dmv een halve ophouding) niet harder mag.

Maar ik ga ook mee met de voorgangers, dat je een instructie hier nodig hebt. Die jou helpt met het actuele "corrigeren".

In welke omgeving zit je? Want in mijn optiek heb je 2(á 3) opties;
1. Les nemen en verbeteren
2. Geen les nemen en zelf aanmodderen tot het te gevaarlijk wordt.
3. Stoppen met het dier.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 16:40

Limburg mijn eigen paard hoef ik ook maar gewoon te wijzen en hij draait zich om in de richting die ik vraag.
Met mijn eigen paard gaat alles heel goed wat leiden betreft. En als hij eens hapt naar me hoef ik mijn vinger maar te tonen en hij gaat achteruit.

Belgisch Limburg exacte omgeving zeg ik niet ivm "paardenbeul"

Silly_Woman

Berichten: 1665
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:51

Art_Ificious schreef:
Limburg mijn eigen paard hoef ik ook maar gewoon te wijzen en hij draait zich om in de richting die ik vraag.
Met mijn eigen paard gaat alles heel goed wat leiden betreft. En als hij eens hapt naar me hoef ik mijn vinger maar te tonen en hij gaat achteruit.

Belgisch Limburg exacte omgeving zeg ik niet ivm "paardenbeul"


Dat kan, maar niet alle paarden zijn hetzelfde. Dus wat bij paard 1 wel werkt, werkt bij paard 2 niet perse of half.

Regio kan ik snappen. Is helaas te ver voor mij, maar ben wel nog nieuwsgierig naar het zadelfilmpje.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 17:04

Het is gewoon een pony die fris is en lekker voorwaards..

Daarnaast heb je een grote belofte neergezet in een kleine ruimte..

menig pony die springen leuk vind wordt dan helemaal heet..


hij staat keurig stil, maar in plaats van dat je hem een klopje geeft en met losse teugel wegstapt.
Stuur je m scherp helemaal om met zijn neus naar de sprong, loopt erop af en draait m scherp weer weg, passeert dan de sprong.. Je verschuift zelf je gewicht naar links..

dus geeft opnieuw het signaal om af te buigen richting te sprong..

omdat de ruimte klein is voor de te hoge sprong, anticipeert de pony 'terrecht (want hij moet zelf denken, omdat jij wat tegenstrijdig bent) door scherp te draaien en gelijk te willen aangalloperen anders zal hij die sprong nooit halen..

vervolgens ga je in de teugels hangen en de andere kant opsturen..

de pony wordt zo alleen maar heter.


Je zegt hij kan niet met een losse teugel draven of galoperen en dat je er in moet hangen..

Dat is absoluut niet zo.. Een pony is niet gek natuurlijk.. Die weet heus wel dat er draden zijn.. alleen als je hem helemaal gek zou maken, zou hij er door gaan.. als je hem een beetje gek maakt, heb je alleen kans dat je erzelf doorvliegt terwijl je pony afbuigt.


---

sprong eruit en er voorlopig niet meer inzetten..

teugel helemaal los.. tot hij ontspannen stapt en dan aandraven..

wat maakt het uit als hij eerst te hard draaft? hij kan geen kant op toch?
jij ontspannen en achterover, pony het werk laten doen..

afremmen doe je door met je benen te sturen en veel figuren te rijden..
dan komt er ontspanning. Grote voltes, slangenvoltes, en langzaamaan de figuren kleiner maken.

gas raakt dan vanzelf op en hij komt dan vanzelf meer onder je en ontspant zich meer..

idem met de galop... Dat is geen rengalop.. dat is een versnelling..
hij rent onder je vandaan. enige manier om dat op te lossen is om rustig achterover te zitten en voltes te gebruiken. maar zeker niet gaan tegenhangen aan de teugels, want daar maak je ze alleen maar heter van..

De reden dat je in galop niet lekker zit is omdat je staat in de beugels, voorover leunt en aan de teugels hangt, en niet op je achterste ontspanen achterover zit met ontspannen contact met de mond.

----

alles op z'n elfenderstigst doen, maar zonder getrut..

Dus rustig met borstels (immers dat is ook prikkeling voor dr), maar niet uitgebreid poetsen.. zadelplek, singel, hoofd klaar.

zadel op z'n elfen derstigst mee aan komen. maar geen getrut ermee. rustig op de rug leggen, recht schuiven, losjes aansingelen en hoofdstel erin.

omdat je zelf alles als onrustig ziet, reageer jij er gespannen op en verstart..
dit is voor de pony een teken om zich op te gaan winden.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 17:57

Reageer je nu echt alleen op filmpje 2 die tevens niet echt relevant is aangezien filmpje 1 veel recenter is. Dan zie je ook dat ik er geen sprong in heb staan en de ruimte groter is dan op filmpje 2.
En het nergens heen kunnen? Dat dacht ik in de zomer ook toen ze op de poort afstormde en enigszins leek te vertragen, maar toch sprong ze er doorheen. Dus dat zal ze zeker en vast ook doen bij de draad omheining als ik haar moet laten begaan, want dat is lager dan de poort en bied minder weerstand.

Dan even op je reactie van borstelen: dit is exact hoe ik het ook doe. Ik borstel haar niet volledig, heeft geen nut aangezien ze zich na het rijden toch weer smerig maakt door te gaan rollen op de meest smerige plek van de wei.

Opzadelen doe ik ook rustig en blijf ook zelf rustig. Het grootste probleem is dat er niet stilstaat van zodra het zadeldek erop ligt en als het zadel erop ligt verschuift deze door haar getrappel met als gevolg ik alles weer op orde moet schuiven voor ik kan aansingelen. Want anders ligt de oad met inlages niet correct en zal dit oncomfortabel zijn tijdens het rijden .

Het hoofdstel in doen is nog het lastigste van het hele proces. Van zodra ik daarmee af kom en het halster om haar hals doe gooit ze haar hoofd in de lucht met dicht geperste lippen.
Ongeveer dit beeld:
Foto van google
Afbeelding
heb zelf al aan bitloos rijden gedacht, maar durf dat niet.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-02-16 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:01

Ik jakker die van mij gewoon regelmatig door de bak heen als ie moet afvallen, tot het zweet er van af loopt en dan mag ie de wei weer op. :+
Maar ik laat ze in eerste instantie gewoon niet dik worden.

Maar ik denk dat een dik paard gewoon gebaat is bij een paar flinke uitritten in stap/draf, wel opbouwen hè want met een zwaar lijf lopen is gewoon niet fijn voor de benen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 18:06

Thnx, maar buiten ritten durf ik echt nog niet gezien zij nerveus wordt als de fjord niet bij haar in de buurt is.

Verder is zij de enige die te dik is. De fjord en de haflinger zijn duidelijk niet te dik.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:11

Ja dan lekker laten lopen... heeft wei zat zo te zien.

Ik loop gewoon met de longeerzweep de wei op als ze te dik worden in de zomer. Ik jaag ze niet in paniek, zolang ze lopen vind ik alles prima. Af en toe roepen en een klopje geven en dan weer verder. Misschien loopt ze wel zo onrustig omdat ze dik is en zich ongemakkelijk voelt.

Ik heb ook zo een hete kroket maar die behandel ik gewoon als mijn bomproof-knol. Maar ze krijgt ook gewoon een schop als ze zich te gek maakt en dan word ik boos, ik leer ze gewoon dat ze beter gek op mij kunnen reageren dan gek op anderen. Want IK wil reactie en NIET overrompeld worden, paard heeft te luisteren.
Haalt ook geintjes uit als onrustig doen maar dan laat ik haar gewoon goed doorlopen (niet remmen, teugels 'los', zitten en zweep erbij). Hoofd omhoog? Nah dan kom je toch veel makkelijker bij de onderkaak, na een aantal keer bedenkt ze zich dat dan ook.

MAAR wees zelf rustig voor je zoiets gaat doen. Ik moet bij mijne gewoon lomp doen zodat ze denkt "Ah ik ben voor niks gek aan het doen hè?". Jouw paard weet misschien niet wat jij bedoeld, je moet wel zeker weten dat je paard kalm bij je is en je snapt!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 18:16

Heb haar vorig jaar in april ook gereden en was ze net hetzelfde, ook onrustig en werd véél erger nadat de fjord (oude ruin van 40) haar ook nog begon te dekken . Met uitzondering dat ze toen nog niet dik was.
In de wei rennen ze trouwens ook vaak genoeg op en af. Zo ook een uur na het rijden toen ik nog even de wei in ging. De fjord begon te rennen en ineens rennen ze allemaal. Met heerlijke bokkensprongen naar elkaar toe.

xSlvna
Berichten: 9588
Geregistreerd: 27-03-11

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:17

Ja maar dat is een impulsief stukje rennen, dat kan iedereen, heb je geen conditie voor nodig en verbrand je geen vet mee.

Goof

Berichten: 28846
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:32

Art_Ificious schreef:
Ik heb die test bekeken zonder het gedrag onder het zadel mee te rekenen.
Maar bon, ik ga deze week opnieuw naar dit paard en zal vanaf het uit de wei halen tot het opzadelen filmen. Dan zal het duidelijker worden. Tevens stel ik haar altijd gerust bij het oozadelen door zacht tegen haar te praten.


Je komt nu over alsof je heel hard wil proberen iets te bewijzen, alsof je wil laten zien dat jij sowieso gelijk hebt. Is niet nodig TS. Probeer te leren, sta open voor adviezen, ontwikkel jezelf, steek tijd en energie in je paard, verbeter je paard. Daar heb je veel meer aan dan heel koppig blijven roepen dat je gelijk hebt, dat je alle wijsheid in pacht hebt en dat het aan het paard ligt.

Je krijgt hele goede tips hier, echt hele goede tips. Van mensen die er kijk op hebben. En die je graag iets positiefs meegeven. Van mensen die graag zien dat je leert en verbetert.
Adem eerst eens diep in en uit en probeer eens te begrijpen wat mensen je mee willen geven in plaats van direct in de verdediging te gaan.
Je kan er echt zoveel aan hebben!

amyz

Berichten: 6913
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 18:36

Mbt hoofdstel: kan het zijn dat er ergens iets niet prettig zit voor haar?
Mijn merrie was ook zo'n ramp met hoofdstel. Met rust en geduld lukte het wel maar altijd maar hoofd de lucht in.

Zag na een hele tijd ineens kale plekken onder haar kin, waar de neusriem zit. Ben gaan afwisselen met hoofdstel toen en dat ging wel iets beter. Kort daarop overgestapt naar western dus die hele neusriem weg en nu pakt ze zelf keurig het bit, geen enkel probleem meer. Neusriem zat echt niet te strak, maar ze heeft een ontzettend droog hoofd en een gevoelig huidje..
Kan dus best zijn dat er iets niet comfortabel is voor het paard waardoor ze zo reageert en dat kan iets heel flauws zijn...

midgie

Berichten: 7245
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:03

Ja ik heb maar heel even naar het filmpje gekeken en zie gelijk een ruiter de op de rem rijd , dus het paard niet vertrouwd, rij eens met lange teugel echt lang en niet zomaar een beetje, ga werken aan je zit want daar stoor je het paard ook mee, dus eigenlijk les nemen van iemand die jou kan helpen je paard te trainen op een ontspannen manier , begin eens met vertrouwen ,
Miss ook eens zonder zadel gaan rijden een optie??

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:14

dat filmpje geef je juist aan dat ze daar niet onrustig is..
dus dat heb ik verder niet besproken..

maar daar zie je in de eerste seconde al hoe hard je met de teugels bezig bent..
je hebt je hand helemaal in je zij getrokken..

daar is geen onrust, omdat hij ook weinig hoeft te doen behalve rondjes lopen..
zie daar ook helemaal niets vreemds aan de pony.

De rust die hij daar heeft, moet je juist gebruiken om oefeningen te rijden, aan zijn balans te werken,
voltes, slangenvoltes, vooruit rijden, terug rijden.. het liefst met lange teugel..

dat door de poort stormen, deed ze vast niet omdat je met een heel los teugeltje rondjes aan het stappen was?

zoals ik aangaf, het is een cirkeltje waardoor de pony steeds heter wordt tijdens het rijden..
hoe meer je op de rem rijd (en ook op het eerste filmpje doe je dat al), hoe heter ze zal worden..
hoe kleiner de ruimte, hoe scherper ze daardoor weer zal worden.

als je een paard hebt dat niet dood en dood braaf is, dan worden ze er onrustig van als je op heel erg op de rem rijd, wat voorover zit, niet helemaal in balans en dan wel vollop je teugels gebruikt.

de beste tip is al gegeven, maar dat is niet mogelijk.. goede instructie erbij..

Maar waarom ben je weer met deze merrie begonnen want ik dacht dat je daar helemaal gestopt was?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:42

amyz schreef:
Mbt hoofdstel: kan het zijn dat er ergens iets niet prettig zit voor haar?
Mijn merrie was ook zo'n ramp met hoofdstel. Met rust en geduld lukte het wel maar altijd maar hoofd de lucht in.

Zag na een hele tijd ineens kale plekken onder haar kin, waar de neusriem zit. Ben gaan afwisselen met hoofdstel toen en dat ging wel iets beter. Kort daarop overgestapt naar western dus die hele neusriem weg en nu pakt ze zelf keurig het bit, geen enkel probleem meer. Neusriem zat echt niet te strak, maar ze heeft een ontzettend droog hoofd en een gevoelig huidje..
Kan dus best zijn dat er iets niet comfortabel is voor het paard waardoor ze zo reageert en dat kan iets heel flauws zijn...
ze heeft vorig jaar wel kleine bultjes onder de kaak gehad die ook open gegaan waren. Leek op droes, was het gelukkig niet.Heb toen ook een tijd niet gereden om het te laten genezen.
Een halster omdoen gaat namelijk wel zeer vlot. Ik denk zelf echt dat het probleem meer bij het bit ligt. Ik reed eerst met een enkel gebroken, nu een dubbel gebroken en daar ontspant ze sneller bij, maar het in doen wil ze niet.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:46

Als jij de pony niet vertrouwt, hoe kan de pony jou dan vertrouwen? Je kan op dit moment niet verwachten dat de pony jou als leider accepteerd, want ik vind niet dat je je als leider opsteld.

Ik zou me eerst focussen op grondwerk, zorg eerst eens dat je in elk geval op de grond de leider wordt. Verdiep je eens in freestylen van emiel voest en leer om je paard op lichaamshouding rond te sturen en te controleren. Eerst wat basisregels afspreken en dan verder.

Ik denk dat als jij doorkrijgt hoe jij een leider kan zijn en de pony beter met je samenwerkt, dit jou ook vertrouwen voor ohz kan geven.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:48

Goof schreef:
Art_Ificious schreef:
Ik heb die test bekeken zonder het gedrag onder het zadel mee te rekenen.
Maar bon, ik ga deze week opnieuw naar dit paard en zal vanaf het uit de wei halen tot het opzadelen filmen. Dan zal het duidelijker worden. Tevens stel ik haar altijd gerust bij het oozadelen door zacht tegen haar te praten.


Je komt nu over alsof je heel hard wil proberen iets te bewijzen, alsof je wil laten zien dat jij sowieso gelijk hebt. Is niet nodig TS. Probeer te leren, sta open voor adviezen, ontwikkel jezelf, steek tijd en energie in je paard, verbeter je paard. Daar heb je veel meer aan dan heel koppig blijven roepen dat je gelijk hebt, dat je alle wijsheid in pacht hebt en dat het aan het paard ligt.

Je krijgt hele goede tips hier, echt hele goede tips. Van mensen die er kijk op hebben. En die je graag iets positiefs meegeven. Van mensen die graag zien dat je leert en verbetert.
Adem eerst eens diep in en uit en probeer eens te begrijpen wat mensen je mee willen geven in plaats van direct in de verdediging te gaan.
Je kan er echt zoveel aan hebben!

Ik krijg alleen het gevoel dat er mij de schuld gegeven wordt van haar gedrag.
Maar er heeft vorig jaar ook een ander meisje op gereden die wel les neemt op een manege en véél meer ervaren is dan mij. Ook bij haar was dit paard nerveus. Zij reed echter los in de wei maar in een grote volte maar zei me dat ze voelde dat het paard echt trok aan de teugel om uit de volte te ontsnappen aan de kant van de weidepoort.
Zij heeft er toen een uur op gereden. Paard was zeiknat. Half uur rust gegeven en mocht ik erop. Eerst aan de longe. Dat ging goed. Longe los en paard vliegt in volle galop op de poort af. Ik trok naar rechts om haar te doen draaien maar ze reageerde niet, ook losse teugel hielp niet, ze ging juist harder dan. En wanneer ze vertraagde voor de poort liet ik de teugels ook los en sprong ze door de poort heen waardoor ik er hard vanaf viel.

Daarnaast is ze ook nerveus als iemand anders haar uit de wei haalt en vast zet. Heeft dus totaal niks met mij of mijn spanningen te maken.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 15-02-16 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 19:50

midgie schreef:
Ja ik heb maar heel even naar het filmpje gekeken en zie gelijk een ruiter de op de rem rijd , dus het paard niet vertrouwd, rij eens met lange teugel echt lang en niet zomaar een beetje, ga werken aan je zit want daar stoor je het paard ook mee, dus eigenlijk les nemen van iemand die jou kan helpen je paard te trainen op een ontspannen manier , begin eens met vertrouwen ,
Miss ook eens zonder zadel gaan rijden een optie??

Lange teugel doe ik al als ze rustig en ontspannen stapt.

Goof

Berichten: 28846
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 19:51

Art_Ificious schreef:
Goof schreef:


Je komt nu over alsof je heel hard wil proberen iets te bewijzen, alsof je wil laten zien dat jij sowieso gelijk hebt. Is niet nodig TS. Probeer te leren, sta open voor adviezen, ontwikkel jezelf, steek tijd en energie in je paard, verbeter je paard. Daar heb je veel meer aan dan heel koppig blijven roepen dat je gelijk hebt, dat je alle wijsheid in pacht hebt en dat het aan het paard ligt.

Je krijgt hele goede tips hier, echt hele goede tips. Van mensen die er kijk op hebben. En die je graag iets positiefs meegeven. Van mensen die graag zien dat je leert en verbetert.
Adem eerst eens diep in en uit en probeer eens te begrijpen wat mensen je mee willen geven in plaats van direct in de verdediging te gaan.
Je kan er echt zoveel aan hebben!

Ik krijg alleen het gevoel dat er mij de schuld gegeven wordt van haar gedrag.
Maar er heeft vorig jaar ook een ander meisje op gereden die wel les neemt op een manege en véél meer ervaren is dan mij. Ook bij haar was dit paard nerveus. Zij reed echter los in de wei maar in een grote volte maar zei me dat ze voelde dat het paard echt trok aan de teugel om uit de volte te ontsnappen aan de kant van de weidepoort.

Daarnaast is ze ook nerveus als iemand anders haar uit de wei haalt en vast zet. Heeft dus totaal niks met mij of mijn spanningen te maken.


Wuif het nou eens niet meteen af, maar doe er iets mee. Niemand geeft je de schuld, iedereen geeft je tips om te verbeteren. Voor jou! Leer ervan.
Schuif het niet af op een ander of op het paard.