paard doen afvallen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:57

Nav een ander topic (dikke manenkam) van mij open ik dit topic.

Welke trainingsmethode werkt het efficiƫntste om een te dik paard te doen afvallen?

Ik weer dat veel galopperen slecht is omdat hierdoor vet in het bloed terecht kan komen wat gevaarlijk is.

Zelf dacht ik aan veel stappen en draven in een middentempo gecombineerd met balkjes of kleine hindernissen.

Wat denken jullie?

Verder loopt dit paard 24/24 buiten met 2 anderen die niet mogen afvallen. Haar ophokken of op paddock zetten is geen goed idee ivm nerveus worden en dus extreem zweten.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 08-02-16 14:01, in het totaal 2 keer bewerkt

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:58

Qua conditieopbouw (dus ik denk ook qua vetverbranding) is flink doorstappen het effectiefst.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:00

Je moet het sowieso opbouwen. En dan inderdaad beter langer op laag tempo dan 10 minuten als een idioot door de bak jakkeren.
Zorg ook dat je paard wel genoeg te eten krijgt (veel te weinig eten, plus zware arbeid is ook niet goed).
Het afvallen moet wel een beetje geleidelijk gebeuren. Verwacht niet binnen een week resultaat!
Zorg dat je paard vanuit de voeding wel spieren kan opbouwen, maar geen dingen binnen krijgt die aan zetten in vet.

Ze staat met twee anderen, en is ze daarom te dik? Krijgen ze teveel voer? Want dat is wel iets waar je dan wat mee moet eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 08-02-16 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:01

Ik lees even mee.

Mijn paard mag er ook wel 200 kilo afhebben. De kilo's zijn erop gevlogen toen hij bijna een halfjaar stil stond wegens een blessure. Ik heb hem al die tijd, maar een handje voer gegeven en hooi.

Inmiddels mogen we weer 20 a 25 minuten stappen waarvan 2 rondjes links en 2 rondjes rechts draven!

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:02

Netam89 schreef:
Ik lees even mee.

Mijn paard mag er ook wel 200 kilo afhebben. De kilo's zijn erop gevlogen toen hij bijna een halfjaar stil stond wegens een blessure. Ik heb hem al die tijd, maar een handje voer gegeven en hooi.

Inmiddels mogen we weer 20 a 25 minuten stappen waarvan 2 rondjes links en 2 rondjes rechts draven!

200?! Wat voor paardje heb je dan als ik vragen mag?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 14:05

Thnx alvast. Heb een mooie grote wei ter beschikking om te trainen. Groter dan een 20x60m bak.
Ik ga proberen om haar minstens 2x per week te trainen.

@ hierboven, op stal waar ik sta is een pony die ook zeker 150kg te dik is door 8maanden op een wei te staan.
De merrie die ik ga trainen zal ook 100kg af mogen.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:07

Vroeg me alleen af hoe je kan bepalen hoeveel kilo je paard precies te dik is. Ik bedoel: spieren zijn zwaarder dan vet.
Mijn paard woord 535 toen ik haar kocht, viel af naar 450 en zit nu met spieren op 500. Dus wel 85 kilo afgevallen in vet, maar netto maar 35 omdat ik er wel graag spieren op heb.
Dit was overigens een moddervette Haflinger. Ze was vermoedelijk eerder nog zwaarder, maar toen is ze niet gewogen, dus daar heb ik geen accuraat beeld van helaas.
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 08-02-16 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:07

Stappen is de basis. Flink doorstappen met juist lichaamsgebruik. Bijgezet in de stap molen op 8 km pu als je de mogelijkheid hebt is helemaal luxe.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:09

Las trouwens in je andere topic dat ze best veel wei tot hun beschikking hebben? Is het maken van een track een optie? En ze dan beperkt laten grazen en evt in porties hooi voeren zodat ze niet constant staan te eten en meer moeten lopen?

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 14:10

eilleen333 schreef:
Netam89 schreef:
Ik lees even mee.

Mijn paard mag er ook wel 200 kilo afhebben. De kilo's zijn erop gevlogen toen hij bijna een halfjaar stil stond wegens een blessure. Ik heb hem al die tijd, maar een handje voer gegeven en hooi.

Inmiddels mogen we weer 20 a 25 minuten stappen waarvan 2 rondjes links en 2 rondjes rechts draven!

200?! Wat voor paardje heb je dan als ik vragen mag?



Misschien is 200 teveel, maar zeker 100 kg mag er af!
Ik heb een Groningerruin

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:50

Omdat het over een trainingsvraag gaat, verplaats ik dit topic.
BEH >> RT-V

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:54

Ze hem voor de wagen. Dat heeft voor mijn Groninger ruin enorm geholpen.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:34

Kilometers gaan maken, gewoon lekker naar buiten en beginnen met lange ritten stappen, en dat steeds meer uitbouwen naar lange stukken draven. Dat kan natuurlijk ook voor de wagen.

Met 2x per week wat rondjes door de bak gaat het niet zomaar lukken ;).

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:54

Die van mij staat ook op dieet. Dit Is wel allemaal in overleg met de dierenarts. Ze krijgt dus geen onbeperkt hooi maar verdeeld over de dag. En een handje muesli.
7 dagen per week gaan We op pad. We rijden (stap en draf) en wisselen het af met wandelen. Ze Is nu na 1 maand ong 20 kilo kwijt.

Anoniem

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:07

Let ook op je ruwvoergebruik. Daarin minderen zorgt er juist voor dat een paard vet gaat opslaan, zorg er dus voor dat hij de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Het liefst niet te vet hooi, die wordt gevoerd vanuit een slowfeeder.

Verder vooral regelmatig beweging. Het is voor ieder paard verschillend hoe lang, ik zou dat met een instructeur gaan overleggen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 17:37

eilleen333 schreef:
Las trouwens in je andere topic dat ze best veel wei tot hun beschikking hebben? Is het maken van een track een optie? En ze dan beperkt laten grazen en evt in porties hooi voeren zodat ze niet constant staan te eten en meer moeten lopen?

Is niet mogelijk omdat de fjord aan het invallen is door ouderdom (40 jaar) en dus zeker niet te veel mag gaan vermageren en de haflinger heeft ook een mooi gewicht nu (licht voelbare ribben).
Hen apart zetten maakt de merrie ook alleen nerveus omdat zij leider is samen met de fjord.

3 weides van de 5 staan ook redelijk kaal nu en de meeste staan nu door de regen ook erg nat waardoor ze al een heel stuk minder ter beschikking hebben wegens water op de weides. (Moerasgebied achter de weides)

Ik kan 2x per week maar mijn kennis zelf kan haar ook bezig houden op de andere dagen.

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:45

Art_Ificious schreef:
eilleen333 schreef:
Las trouwens in je andere topic dat ze best veel wei tot hun beschikking hebben? Is het maken van een track een optie? En ze dan beperkt laten grazen en evt in porties hooi voeren zodat ze niet constant staan te eten en meer moeten lopen?

Is niet mogelijk omdat de fjord aan het invallen is door ouderdom (40 jaar) en dus zeker niet te veel mag gaan vermageren en de haflinger heeft ook een mooi gewicht nu (licht voelbare ribben).
Hen apart zetten maakt de merrie ook alleen nerveus omdat zij leider is samen met de fjord.

3 weides van de 5 staan ook redelijk kaal nu en de meeste staan nu door de regen ook erg nat waardoor ze al een heel stuk minder ter beschikking hebben wegens water op de weides. (Moerasgebied achter de weides)

Ik kan 2x per week maar mijn kennis zelf kan haar ook bezig houden op de andere dagen.



En anders iets van een bijrijder oid? Is een grote stap en je hoort een hoop horrorverhalen, maar ik weet niet hoe je je paard kan laten afvallen met maar 2x per week een beetje rijden en geen veranderingen in het ruwvoer/gras beschikking. Je kunt die 2 dagen dan niet ineens heel hard in de bak gaan werken als ze de rest van de week stilstaat. Beter is om ongeveer 4-5x in de week iets te doen, bijvoorbeeld 2x bakwerk (en dat hoeft dan niet eens zo zwaar te zijn ) 1x longeren en 2x lekker lang en rustig naar buiten.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:47

In dit seizoen dik staan is op zich niet zo erg maar zou ik me toch zorgen gaan maken gezien het gras dadelijk weer gaat groeien..

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 20:12

Azmay schreef:
In dit seizoen dik staan is op zich niet zo erg maar zou ik me toch zorgen gaan maken gezien het gras dadelijk weer gaat groeien..

Ze staat dik sinds ik er na augustus niet meer geweest ben.
Ik geef mezelf eigg een beetje de schuld omdat ik er niet meer geweest was sinds augustus door omstandigheden met mijn vriend toen.

Ilse, een bijrijder is geregeld maar die kan ook niet door school. Iemand anders kennen we nog niet. Is ook geen beginnerspaard aangezien ze onder het zadel en aan de longe erg van gedrag veranderd. In omgang is ze lief en knuffelig maar eenmaal aan een longe of onder zadel wordt ze enorm hevig.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , Belgiƫ

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 00:24

Te dik is niet een kwestie van meer of minder bewegen, maar van een teveel aan voeding.
Beweging is zeker altijd een noodzaak, helpt bij het verteringsproces en omzetting van de materialen, en is zeker ook goed voor de bloedsomloop en algemene conditie.
wol je vermageren, ok, enkel ruwvoer hooi en een beetje stro en eventueel bij van die Pavo-koeken (mineralen en vitaminen) en geen krachtvoer en matig maar heel regelmatig beweging, dus eventueel zelfs meerdere keren per dag.
eens op het goede gewicht stelselmatig een klein beetje krachtvoer bijgeven maar met mate en aangepast aan het werk.
Te dit is dus teveel voeding

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 07:50

Art_Ificious schreef:
eilleen333 schreef:
Las trouwens in je andere topic dat ze best veel wei tot hun beschikking hebben? Is het maken van een track een optie? En ze dan beperkt laten grazen en evt in porties hooi voeren zodat ze niet constant staan te eten en meer moeten lopen?

Is niet mogelijk omdat de fjord aan het invallen is door ouderdom (40 jaar) en dus zeker niet te veel mag gaan vermageren en de haflinger heeft ook een mooi gewicht nu (licht voelbare ribben).
Hen apart zetten maakt de merrie ook alleen nerveus omdat zij leider is samen met de fjord.

3 weides van de 5 staan ook redelijk kaal nu en de meeste staan nu door de regen ook erg nat waardoor ze al een heel stuk minder ter beschikking hebben wegens water op de weides. (Moerasgebied achter de weides)

Ik kan 2x per week maar mijn kennis zelf kan haar ook bezig houden op de andere dagen.


En is een graasmasker evt een optie? Ben er niet heel wild van (en dolblij dat mijn paard nu op een stal staat met fatsoenlijk voer management en ze hem niet meer aan hoeft).
Maar uit je verhaal kan ik opmaken dat veel bewegen niet haalbaar is? Dan moet je echt zorgen voor de inname van minder voer.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 11:35

De weides worden dit jaar wel opgesplitst in kleinere stukken. Misschien is er een mogelijkheid om de merrie een tijdje in 1 kaler stuk te laten lopen en de twee anderen in een stuk ernaast zodat de merrie hen wel nog in haar buurt heeft maar zelf minder gras kan vreten.
En dan de twee ander steeds op een voller stuk zetten en de merrie op de delen die door de ander zijn "leeggegeten"?

Het gekke is dat ze bijna geen krachtvoer krijgen. Zak van 25kg doen ze 3 maanden over en het is een voer waar je eigenlijk zeker een kilo per dag en per paard van moet geven (AVEVE).
Het is dus echt puur van gras en hooi dat de merrie dik wordt.

forfood
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-02-16

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:41

Rustig opbouwen en dan steeds meer kilometers maken. Misschien zijn er endurance-schema's die je kunt aanhouden?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: paard doen afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:47

Ruwvoer bij geen beweging maakt uiteindelijk ook dik. Zeker gras is een dikmaker.
Ik zou echt kijken of je strookbegrazing kunt doen. Kun je ze echt niet (een paar uur) apart houden, dan een grasmasker.

En bewegen is ook echt nodig. Beginnen met lange stukken net boven tempo stappen. Liefst buiten, tussen 1 en 2 uur, 4x per week. Dit een week of 2 doen en dan steeds een stukje draf erbij pakken. Intervaltraining gaan doen. 5 minuten stappen, 1/2 minuut draf. En dat uit gaan bouwen. Dit kost wel tijd, reken maar een paar maanden.

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:02

Art_Ificious schreef:
De weides worden dit jaar wel opgesplitst in kleinere stukken. Misschien is er een mogelijkheid om de merrie een tijdje in 1 kaler stuk te laten lopen en de twee anderen in een stuk ernaast zodat de merrie hen wel nog in haar buurt heeft maar zelf minder gras kan vreten.
En dan de twee ander steeds op een voller stuk zetten en de merrie op de delen die door de ander zijn "leeggegeten"?

Het gekke is dat ze bijna geen krachtvoer krijgen. Zak van 25kg doen ze 3 maanden over en het is een voer waar je eigenlijk zeker een kilo per dag en per paard van moet geven (AVEVE).
Het is dus echt puur van gras en hooi dat de merrie dik wordt.

Juist ruwvoer kan erg aanzetten.
Op zich kan bovenstaande een optie zijn, alleen staat de dikkere pony dan dus wel altijd alleen. Daarbij kan juist afgegraasd kort gras op zonnige, koude dagen zeer veel fructaan/suiker bevatten. Beter zou zijn om de dikkere pony op schraal hooi te zetten.