Zelf rustig blijven op je paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Zelf rustig blijven op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 23:01

Hoi bokkers,

Sinds een tijdje rijd ik een rilerige/sensibele merrie. Ik heb een hele fijne instructrice en in de les gaat het onwijs goed, maar vaak als ik zonder begeleiding rijdt ziet ze spoken en wil snel gaan rennen etc.

Ik weet precies waar het aan ligt: aan mezelf. Ik raak zelf snel in de stress omdat ik, als ik zelf moet bedenken wat we gaan doen, ga nadenken en dat gaat fout in mijn hoofd, daar wordt zij natuurlijk alleen maar onzekerder en banger van, dus wordt het alleen maar erger waardoor ik ook wordt 'meegesleept'. Dat wil ik mezelf natuurlijk afleren, dus dat doe ik op het moment met heel diep uitademen. Ik vroeg me af of jullie nog andere manieren hiervoor hebben.

Dus aan jullie de vraag; hoe blijven jullie rustig op je paard als hij/zij gaat rennen of spoken? Hoe houden jullie jezelf 'bezig' als je op jezelf rijdt?

Ik ben benieuwd!

dushishoeve

Berichten: 720
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Heemskerk

Re: Zelf rustig blijven op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:07

Ga voordat je gaat rijden je bedenken wat je deze training wilt doen. Denk bvb aan bepaalde oefeningen, een doel op het eind van te training etc. Dan weet je nl wat je gaat doen als je gaat rijden. Zo zijn je gedachten daarbij en niet bij het paard. Dus focus je op 1 doel per training en zorg dat je deze behaald hebt op het eind van je training. En een rennerig paard moet je vooral niet teveel van aantrekken, niet trekken aan je teugels maar laat hem eerder los en stuur deze vervolgens de volte op waarbij jij een aantal keeren diep in en uit ademt. Je paard komt vanzelf terug. Wat je ook kunt doen is je paard dan juist door laten galopperen en er gewoon een oefening van maken , je paard wilt rennen, nou dan gaat die maar rennen, maar dan wel zoals jij dat wilt. Focus je daarbij dus op een galop oefening en laat je paard deze uitvoeren. Zo leert hij dat hij er niet onderuit komt door te gaan weg rennen. Een goede oefening indien je paard gaat rennen is bijvoorbeeld een keer goed been bij geven. Dan zal je paard raar staan te kijken. Indien hij op je been reageert en nog meer naar voor gaat , hem belonen, proberen weer terug te nemen, weer belonen, weer naar voren, en dan terug naar draf. Ze leren dat snel af als je daar consequent mee bezig bent. Succes.

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re: Zelf rustig blijven op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:11

Ga lekker liedjes zingen/ fluiten. Hierdoor blijft je ademhaling rustig en stelt je paard ook gerust.

Regelmatig even gaan stappen lange teugel even diep doorademen en bedenken of het goed ging of niet. En wat je zelf verkeerd deed.

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:12

Je zegt dat je aan jezelf werkt, en dat je dit o.a doet door heel diep uit te ademen ..... op zich een goed idee hoor zolang je er ook nog aan denkt ook rustig weer in te ademen, als je dat niet correct doet komt het echt niet goed hoor.
Nee zoals jij het nu beschrijft is jouw paard net iets te veel paard voor jouw kunnen, het is dus een ferm stuk boven jouw niveau wat je rustig aan zou kunnen, en daardoor raak je ook in de problemen.
Les en nog eens les en heel veel les.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:15

Inderdaad: zingen!!!!
Of gewoon heel veel praten. Als ik met mijn merrie op een nieuw stuk buiten komt of ze ziet schapen (zijn voor haar echt spoken :P) dan ga ik alles tegen haar vertellen. "zie je daar die vogeltjes vliegen?Goh, de buurman heeft net z'n gras weer gemaaid." Hahaha. Volgens mij moet het heel grappig zijn voor een buitenstaander, maar het helpt zeker! Je wordt lichamelijk niet alleen rustiger maar ook mentaal, omdat je je met andere dingen bezig houdt. Enkel het diep in en uit halen werkt bij mij niet altijd.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:17

Oh wat herken ik me zelf daar goed in... Ik zing altijd liedjes en praat heel veel, zowel tegen mijn paard als tegen mensen die erbij zijn. Zet je gedachten net even ergens anders heen en dat helpt vaak al. Ook heb ik de radio aan als die er is, kan je meezingen/neuriën en luisteren.

Diep ademhalen hielp bij mij lang niet altijd, want op de meest spannende momenten (jong paard dus rare fratsen niet uit te sluiten) stopte ik gewoon met ademen en dan komt het vaak niet in je op je daar op te focussen.
Laatst bijgewerkt door prugelpiet op 26-05-16 23:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Bokker13579
Berichten: 1882
Geregistreerd: 21-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:18

Misschien eens trainen met oortjes in! Dan sluit jij je onbewust af en focust op je muziek

Incroyable
Berichten: 1828
Geregistreerd: 19-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:20

Ik heb ook uren gezongen te paard. En het werkt. Ondertussen ben ik helemaal niet meer gespannen te paard. Vaak iets te ontspannen zelfs :'). Verder helpt ademen op het ritme van het paard ook bij mij :)
Verder niet te lang bezig zijn. Als rijd je maar 10 minuutjes, als jullie allebei ontspannen zijn gewoon stoppen. Dan sluiten jullie allebei goed af en dan kan het ook niet meer fout gaan als je langer bezig bent :)

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:25

Ook ik ben heel goed in spanning overbrengen op mijn paard. Mijn paard is in het verleden wel eens flink tekeer gegaan en als ik zeurderig ben verschiet ze van alles en verzet zich vreselijk.

Ik laat dan expres voor meer los omdat ik weet dat ik dan teveel controle probeer te houden en ik haar korter pak. Ik adem in door mijn neus en uit door mijn mond. Even heel bewust ademhalen en dan sterker doorrijden. Niet zeuren maar aan het werk. Dan gaat het weer goed tot we weer een stressmomentje hebben en dan ga ik mijn ademhaling weer controleren. Dit gaat steeds beter nu. Maar ik merk nu dat ik het probleem ben. Als ik niet echt flink ga rijden dan raakt mijn paard helemaal in de stress en kom ik de bak niet meer rond.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: Zelf rustig blijven op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 23:30

Bedankt voor alle reacties! Ik ben dus niet te enige.
Zingen/muziek ga ik eens uitproberen. De rest klinkt al bekend, een oefening van het wegspringen maken en loslaten, wat het allerbelangrijkste is bij deze merrie.

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-16 23:36

aeolusnr1 schreef:
Je zegt dat je aan jezelf werkt, en dat je dit o.a doet door heel diep uit te ademen ..... op zich een goed idee hoor zolang je er ook nog aan denkt ook rustig weer in te ademen, als je dat niet correct doet komt het echt niet goed hoor.
Nee zoals jij het nu beschrijft is jouw paard net iets te veel paard voor jouw kunnen, het is dus een ferm stuk boven jouw niveau wat je rustig aan zou kunnen, en daardoor raak je ook in de problemen.
Les en nog eens les en heel veel les.


Uiteraard adem ik ook rustig in, dit trucje heeft mijn instructrice mij geleerd en gelukkig kan ik dat altijd wel toepassen.

Het tweede deel van deze reactie vind ik een beetje gek. Waarom is dit paard gelijk boven mijn niveau? En met wat kom ik in de problemen? Voor mij is het vooral omschakelen, omdat mijn voorgaande paarden meer het tegengestelde waren, absoluut niet sensibel of rennerig, eerder verstijvers. Er staat duidelijk in dat we goede les hebben, dus dat komt zeker goed ;)

_00_0
Berichten: 3262
Geregistreerd: 01-12-07

Re: Zelf rustig blijven op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:40

wij ( nouja ik) gaan luidkeels zingend door het bos. Helpt bij mij goed ivm ademhaling.
Mijn pony verkrampt zodra ik zenuwen krijg en zo komen we in een negatieve spiraal waardoor hij uiteindelijk in paniek naar huis rent.

Sinds ik hardop zing gaat het veel beter met ons :) tevens doe ik ook yoga ademhalingsoefeningen op hem. Dit vaak voordat we gaan. Gewoon thuis erop zitten, stilstaan en eerst rustig ademen.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:44

Ik bedenk juist helemaal niet van tevoren wat ik ga doen. Ik ga zitten en dan ga ik voelen en iets doen met wat ik tegenkom.

Als één van ons te onrustig wordt in het hoofd houden we halt. Gewoon even niiiiiksssss. Je bent niet op wedstrijd, je móét niks, je kunt gewoon even een time out nemen. En als we alle prikkels weer aan kunnen rijd ik verder.
Laatst bijgewerkt door Koper op 26-05-16 23:52, in het totaal 2 keer bewerkt

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:46

Vergeet ook niet om te gaan zingen als er geen spannende dingen zijn anders gaat je paard denken he ze zingt er komt zo iets engs aan.

Wat ook goed helpt is magnesium gaan bijvoeren dat helpt de spieren makkelijker te ontspannen en haalt echt de scherpe randjes eraf

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:49

Nope. Magnesium helpt hier geen barst. 't Zit bij mijn paard echt in z'n hoofd. En zo lang er nog geen magnesium voor de geest bestaat gaat geen magnesium ter wereld wat aan de prikkeloverload doen.

JewEmm

Berichten: 3140
Geregistreerd: 10-01-08
Woonplaats: Erm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 23:59

Even een beetje off topic. Maar zo veel zingende mensen, volgens mij moeten we een bokt koor op gaan zetten :P

Haal hier trouwens zelf ook nog tips uit. Het met muziek op rijden bijvoorbeeld. Ga ik ook eens proberen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 01:37

Mijn pony was erg kijkerig en gestressed in de bak, maar magnesium hielp geen donder, nerve control van pavo ook niet.
Kamille werkt wel superfijn, maar ik denk dat de oplossing bij jou ligt hier.

In de tijd dat hij wel zo gestressed was ben ik gewoon de oren van zijn kop gaan banketstaaf, gewoon laten horen dat ik het allemaal niet erg vond met een relaxte toon.
Overigens zit ik er niet op maar achter, mennen.
Wat ik in jou geval zou doen is het niet te lang maken.
Ga er relaxed op, leg de lat voor jezelf niet te hoog en als je na bijvoorbeeld een 5 minuten of een kwartier lekker gereden hebt stap je af voor het bij jezelf fout gaat.
Gewoon kletsen tegen je paard, zingen.. Ontspan en durf te rijden. :)
En vanuit daar dan opbouwen, steeds wat langer tot je de juiste slag die je met les ook hebt vol kunt houden.
Maar probeer jezelf niet teveel te pushen.
Accepteer dat dit er is, en je bent er mee bezig om het op te lossen en punt.
Neem de tijd om het op te lossen voor jezelf en weer vertrouwen op te bouwen als je voor jezelf rijd.
Druk op jezelf leggen werkt gewoon niet, dan lukt het juist niet hoe graag je ook wil.

Geen idee of je er wat aan hebt, maar wie weet wel. :)

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 02:16

Ademhaling is enorm belangrijk. Goed dat je daar mee bezig bent.

Ook loop ik ook een aantal punten extra na, punten waarvan ik weet dat ik mij kan 'vastzetten' bij spanning. Bij mij is dat vaak in mijn heupen, maar een hele bekende is voor veel ruiters het vastzetten van je onderrug en het optrekken van je schouders.

Kijk eens naar centered riding. Als ik je post lees klinkt dat echt als iets voor jou. :)

Complimenten dat je zo bewust bent van je eigen handelen en er zo mee bezig bent!

Joysieee

Berichten: 1321
Geregistreerd: 12-05-12
Woonplaats: Delfgauw

Re: Zelf rustig blijven op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-16 07:20

Nogmaals bedankt allemaal!

TurdusMerula, toevallig, ik heb inderdaad centred riding les :D

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:22

Joysieee schreef:
Ik weet precies waar het aan ligt: aan mezelf. Ik raak zelf snel in de stress omdat ik, als ik zelf moet bedenken wat we gaan doen, ga nadenken en dat gaat fout in mijn hoofd,


Het helpt wellicht om daar eens een rustig plan voor te bedenken. Wat maakt dat je daar in de stress raakt, wat is het wat je niet weet?

Wellicht kan het helpen om voor jezelf wat structuur aan te brengen. De paar keren dat ik alleen reed was het bv zinnig om gewoon echt de tijd in te delen: zoveel minuten dit (bv overgangen / tempo), zoveel minuten dat (bv figuren), daarna pauze.
En je kunt ook nadenken over 'wat is de simpelste versie hiervan' (overgangen/tempo is bv stap-draf, ruim de tijd nemen voor de overgangen, en eens wat verruimen op de lange zijde), en ook 'wat is de volgende stap', waarbij je de overgangen wat sneller op elkaar doet, ook halthouden meeneemt, de overgangen opneemt in voltes en eenvoudige figuren zoals afwenden of handveranderen.

Bij figuren hetzelfde - wat is de makkelijkste basis (grote voltes, handveranderen, niet te spannende gebroken lijnen, oversteken), hoe breid je het uit (kleinere voltes, slangevoltes, door s van handveranderen, rechts- en linksomkeert, creatieve ongeplande figuren.)

Denk daar gewoon eens rustig over na, niet op je paard maar in alle rust. Je kunt dan ook een paar dingen bedenken die je kunt inzetten als het even niet wil. Dat kan een ronde stappen zijn, het kan iets zijn waarbij je heel erg focust op je eigen houding en ademhaling, het kan een slangevolte zijn, net hoe jullie jezelf het beste kunnen herpakken. Maar je hebt het al vooraf bedacht en dus kun je het makkelijk gebruiken op het moment dat het nodig is.

Geef jezelf ook toestemming om echt een flinke stap terug te doen in de doelen van het rijden - in de les kun je vast al bezig zijn met tempo, houding van je paard en houding van jezelf in combinatie, maar als dat er nu even niet inzit, so be it. Dan begin je gewoon met 1 van de drie, en lekker pech voor de rest. Dus laat je paard lekker als een dweil rondlopen terwijl jij je focust op je houding en ademhaling, of neem niet eens de moeite om te kijken of je op het juiste been lichtrijdt terwijl je bezig bent met je tempo....

Dat klinkt als heel eng, en veel mensen zullen het vast onverantwoord vinden, maar echt, een paard wat over het algemeen gewoon netjes gereden wordt en bijgehouden wordt in de les valt niet meteen in stukjes uiteen. En het is maar voor tijdelijk - zodra je namelijk de basis gevonden hebt kun je al vrij snel uitbouwen. Alleen...even in stukjes en kleine stapjes opdelen kan je helpen omdat alles tegelijk voor jou op dit moment blijkbaar niet goed werkt.

Koper schreef:
Nope. Magnesium helpt hier geen barst. 't Zit bij mijn paard echt in z'n hoofd. En zo lang er nog geen magnesium voor de geest bestaat gaat geen magnesium ter wereld wat aan de prikkeloverload doen.


Magnesium is geen wondermiddel, maar heeft nou juist wel te maken met zenuwen en prikkelverwerking. Dus zo hard als jij het afwijst is het niet helemaal.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:36

Probeer jezelf goed aan te voelen, oefen kleine stukjes, ga er tussentijds even af als dat meer rust brengt. Wees eerlijk tegen jezelf en je paard dat je af en toe stress hebt, stop het niet weg maar werk eraan.
Bedenk je dat als ze je stress zo goed voelt dat ze ook goed aanvoelt wat er wel moet gebeuren. Focus dus in je hoofd op een positief beeld dan hoef je dalijk alleen maar te denken aan een heerlijk uurtje rijden en dan is dat ook wat je van haar krijgt.
success ermee!

J0anieke

Berichten: 4872
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 11:40

Ik probeer mezelf in eerste instantie te ontspannen. Na de galop bijvoorbeeld is mijn merrie ook heel rennerig. Ik ontspan dan eerst, terwijl zij nog lekker aan t rennen is, mijn hele lichaam, deel voor deel, arm spieren, buik, benen, GEZICHT. Daarna (/tegelijk) over in oefeningen rijden, kleine gebroken lijntjes, kleine voltes, slangenvolte... Je houdt dan niet alleen je paard maar ook jezelf bezig. Meestal dwaalt dan mijn gedachte zelf ook af en worden we samen rustiger :)

Edit: ohja, met het rijden van de oefeningen, het hoeft niet perfect te zijn. Ze moet natuurlijk wel goed aan de hulpen zijn, maar het feit dat de ene lijn wat rechter is dan de ander is op dat moment niet belangrijk. Het punt is om samen rustiger te worden.

Ik heb ook momenten gehad, toen t even echt heel erg tegen zat met mezelf (ook vanwege privé wat niet lekker liep) dat ik er maar 15 minuten opzat, veel stappen, beetje (heel rustig) draven en dan er weer af.. Ik wist dat als ik langer zou gaan rijden ik anders problemen met vooral mezelf en dus daardoor weer met haar zou krijgen, dit ging ik gewoon uit de weg door het niet op te zoeken.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 14:53

Ik spreek vaak tegen m'n paard als hij te heet wordt! Dan merk ik dingen op en zeg deze luidop om ze vervolgens te proberen oplossen (wel belangrijk: ik zeg alleen bvb ,trager draven oid, zeker niet in de negatieve richting, dat werkt niet, bvb niet snel draven) Oplossing zou kunnen zijn: trager lichtrijden, ontspanne zitten, diep zitten enz.. Zo geraak je weer helemaal in je "focus" en geef je jezelf een beetje les! Bij mij werkt dit, maar heb er wel een poos over gedaan vooraleer ik zelfzeker genoeg was om dit te kunnen (mijn gedacht rustig te volgen ipv mee te gaan in mijn paard zijn probleem/stress).
Wat je goed van tevoren moet weten is: hoe moet ik het probleem oplossen als het er is? Door snel te reageren kan je ook veel voorkomen. Als je dat niet goed weet, is het volgens mij beter voorlopig alleen te rijden met je instructrice erbij. Daar is echt niets mis mee :) (daarmee bedoel ik de extremere problemen)
Sensibele paarden zijn (vind ik) de leukste om mee te rijden, maar moet je evengoed sterk voor in je schoenen staan, vooral mentaal dan!!

celine_l

Berichten: 32
Geregistreerd: 16-11-14
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 18:09

Ontspannen, jezelf zwaar maken en inderdaad zingen! Heb zelf ook zo'n merrie gehad die super sensibel was, maar door zingen krijg je inderdaad een betere ademhaling en wordt je paard rustiger, plus je bent niet meer 100% gefocust op wat je paard doet, wat ook spanning wegneemt. Je zou een keer om je heen kunnen kijken wat er daar gebeurd dat je niet vol in de focus blijft op het sensibele. Viel me toen bij die van mij nog mee dat ze niet keihard weg wilde rennen toen ik begon met zingen....

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Zelf rustig blijven op je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-16 23:18

De dingen die jouw les net wat specifieker CR maken, kun je ook zonder paard oefenen. ;)

Hoe handiger je ermee wordt, hoe makkelijker je daar ook naartoe kunt schakelen als je op je paard zit. :)