Jong paard leren sturen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 10:02

Beste bokkers

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar ik kon niet direct een antwoord vinden op mijn vraag.
Ik ben sinds kort begonnen met het zadelmak maken en inrijden/doorrijden van een 5-jarige merrie. Ze accepteert mij als ruiter zeer goed, maar ik loop tegen een probleem aan.

De eerste keren onder het zadel heb ik in de longeercirkel gereden, dit zowel aan de longe als los. Dit ging prima, buiten het feit dat we beiden ons evenwicht nog een beetje moeten zoeken en het allemaal nog wat onwennig is.
Nu ben ik echter begonnen met het rijden in een normale piste. De rechte lijnen zijn absoluut geen probleem in stap en draf, maar in draf ondervind ik problemen met het rijden van figuren/voltes.

In stap lukt het meestal wel, maar in draf reageert ze niet op een openingsteugel en/of mijn benen. Ze loopt dan gewoon rechtdoor en negeert mijn hulpen of begint over haar schouder te lopen, loopt richting het hek en staat vervolgens stil.


Ook is me aangeraden te longeren met lange bijzetteugels om de ontspanning te behouden en de binnenste teugel 1 gaatje korter te maken, zodat ze leert druk en binnenstelling te accepteren.

Iemand die me nog gouden tips kan geven?

Hieronder een filmpje van de eerste keer los rijden, derde keer iemand op haar rug. De focus lag hierbij op het controleren van tempo en proberen ontspanning te behouden.
Laatst bijgewerkt door Jasmine_ op 21-07-16 10:31, in het totaal 6 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:07

Filmpjes doen het niet, geven irritante reclame alleen.

Maar los rijden met iemand naast lopen met halstertouw en halster. Jij geeft teugelhulp en de naastloper geeft met halstertouw de richting aan. Vaak hebben ze het dan snel door wat de bedoeling is.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:08

Ik zou beginnen vanaf de grond, met lange lijnen. >;) En niet gaan bijzetten en dan maar strakker zetten. Daarbij is het volgens mij de bedoeling dat je paard reageert op zit-hulpen en niet op je teugels... Daar zou ik eerst mee aan de slag gaan. Zeker zo'n jong paard is nog goed te beïnvloeden met je gewicht verplaatsen.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:15

Leuk hè, zo’n jong en onervaren paard. Denk je dat je een beetje kan paardrijden, wordt je gelijk met je neus op de feiten gedrukt en voel je je weer een beginner. :j

Het paard negeert je hulpen niet. Het paard reageert niet op de hulpen, omdat ze de hulpen nog niet snapt. Dat moet een paard namelijk leren en is niet bij de geboorte al voorgeprogrammeerd. Dus iedere keer je vraag herhalen, en bij de juiste reactie gelijk belonen. Ze gaat stilstaan omdat ze het niet snapt. Dat is dus heel braaf. Ze kan er ook bokkend vandoor gaan.

Figuren rijden in dit stadium is echt nog 10 bruggen te ver. Probeer eerst maar eens min of meer E-B af te wenden en dan weer terug op dezelfde hand. Daarna kun je daar een grote volte van gaan maken en zo ga je verder. Als ze het eenmaal doorhebben gaat het snel genoeg.

Samengevat: geduld en belonen.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:16

MarlindeRooz schreef:
Ik zou beginnen vanaf de grond, met lange lijnen. >;) En niet gaan bijzetten en dan maar strakker zetten. Daarbij is het volgens mij de bedoeling dat je paard reageert op zit-hulpen en niet op je teugels... Daar zou ik eerst mee aan de slag gaan. Zeker zo'n jong paard is nog goed te beïnvloeden met je gewicht verplaatsen.


^ dit je moet een jong paard niet vast gaan zetten.

Wat doet het paard als jij je navel als aanwijsstok gebruikt. Dus jij met je zit je gewicht verplaatst en daar een teugelhulp bij geeft en je been gebruikt.


- kantel je bekken naar de kant waar je heen wil
- kom door met je buiten been
- houd wat druk op je buiten teugel
- stuur rustig met je binnen teugel in

En dit bij de kleinste reactie gelijk belonen. Je begint niet gelijk met grote figuren gewoon eerst afwenden. En herhalen herhalen herhalen. Hij moet het allemaal nog gaan snappen.

Tinklinger

Berichten: 209
Geregistreerd: 07-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:19

Ik ben het met Roodvos eens. Probeer ook al je hulpen flink te overdrijven in het begin. Als je naar links wilt, leg de teugel niet alleen links aan maar houd hem maar rustig 15 cm naar links van der hals af. Draai daarbij ook je bovenlijf overdreven mee.

Dit maken jouw hulpen ook al een stuk duidelijker voor je paard. Als hij ze doorheeft kan je ze daarna rustig aan terugbrengen naar alleen aanleggen.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 10:21

Zal eens kijken of ik ze via YouTube geüpload krijg.

Mij is altijd geleerd met een openingsteugel te werken met een begrenzende buitenteugel om aan het paard te tonen naar waar het moet, dit in combinatie met zit en benen.

Het hele verhaal van de bijzetteugels leek me ook niet bepaald koosjer te zijn, hier ben ik dan ook niet verder op ingegaan. Wat ik wel doe is longeren met een longeerhulp die vrij lang staat, zodat ze leert om zichzelf te ontspannen en over haar rug te lopen.

Extreem overdrijven met hulpen is inderdaad ook nog een goede tip.

Ik ben er ook van overtuigd dat het een extreem braaf paard is, maar het is heel frustrerend dat we elkaar niet lijken te begrijpen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:23

Inderdaad lekker overdrijven en je zweep op de buitenschouder houden wil ook nog weleens helpen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33794
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:25

Ik heb altijd geleerd als eerste te sturen op je zit, en je teugels alleen te gebruiken als richtinaanwijzers. :+

Denk dat we dan toch wat verkeerd hebben gedaan toen mijn zusje en ik vorig jaar onder begeleiding een pony'tje ingereden hebben. :+ Die trouwens 4 jaar oud was en op neckrope te rijden was door een meisje van 11. :+

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:37

Jasmine_ schreef:
Mij is altijd geleerd met een openingsteugel te werken met een begrenzende buitenteugel om aan het paard te tonen naar waar het moet, dit in combinatie met zit en benen.


Dat werkt dus alleen maar als het paard weet en snapt wat er gevraagd wordt ;) Helemaal wat Roodvos al schrijft. Hij negeert je hulpen niet, hij snapt je hulpen niet. Die knopjes zijn nog niet geinstaleerd :D
Je zult in het begin heel overdreven moeten insturen, en op het moment dat ze indraait direct loslaten en belonen. Daar begin je mee in stap en zodra dat goed gaat, ga je de draf proberen.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:55

Jasmine_ schreef:
Ik ben er ook van overtuigd dat het een extreem braaf paard is, maar het is heel frustrerend dat we elkaar niet lijken te begrijpen.


Je gaat véél te snel. Al die hulpteugels zijn nu nog niet nodig. Installeer eerst maar eens gas, rem en links/rechts. In stap. Ik heb dat gedaan met iemand die ernaast liep met halster en touw. Dus ik zat er dan op met zadel en gaf beenhulp terwijl de begeleider stuurde met het halster. En later hoofdstel met iemand ernaast. En idd super overdreven sturen, zonder te trekken.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 10:57

MarlindeRooz schreef:
Ik zou beginnen vanaf de grond, met lange lijnen. >;) En niet gaan bijzetten en dan maar strakker zetten. Daarbij is het volgens mij de bedoeling dat je paard reageert op zit-hulpen en niet op je teugels... Daar zou ik eerst mee aan de slag gaan. Zeker zo'n jong paard is nog goed te beïnvloeden met je gewicht verplaatsen.

Hier ga ik in mee: werken met de lange lijnen. Verder vooral het stapwerk uitbouwen en de tijd nemen. Draf komt dan wel. Twee tot drie stappen goed gegaan? Stoppen en niet doorvragen.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:00

Precies, het paard snapt dit nog helemaal niet. Probeer de hulpen inderdaad te overdrijven te ondersteunen door druk te zetten op je binnenteugel. Zodra het paard zijn schouders opzij zet, belonen en loslaten. Dat steeds opnieuw en opnieuwd, totdat je de druk op de teugels rustig weg kan laten.

Ik begin altijd met het oversteken in de roundpen voordat ik in de grote bak begin met sturen. Dan zijn het kleinere stukjes en hebben ze meer steun aan het hek. Nu haal je dit in één keer weg, daarom lopen ze over de buitenschouder weg.

Als je wilt longeren om het leerproces te bevorderen, doe dit dan alsjeblieft niet met bijzetteugels. Gebruik dan de dubbele longe.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:02

Roodvos schreef:
Leuk hè, zo’n jong en onervaren paard. Denk je dat je een beetje kan paardrijden, wordt je gelijk met je neus op de feiten gedrukt en voel je je weer een beginner. :j

:j

Probeer eens met je hand te wijzen naar waar je heen wil, dan kijk je daar naartoe, doe je hand wat meer opzij gaat je lichaam ook al die kant op.

Je kan heel veel vanaf de rond al voorbereiden. Leer het paard opzij te gaan als je druk geeft op het flank. Zo kan je ook vanaf de grond wat sturen, dat door de lange lijnen of dubbele longe erbij te pakken, maar je kan ook 'gewoon' wat druk op het halster zetten, doet het paard het hoofd opzij? Druk los en belonen!
Doet het paard iets goed al is het maar 1 cm, meteen ontspannen en belonen. Gaat het niet in 1 keer goed geen probleem, dan vraag je het gewoon rustig nog een keer, en nog een keer, en nog een keer. Wordt niet boos, raak niet gefrustreerd. Hou het kort en sluit positief af.

Begrenzen heeft vrijwel ieder jong paard moeite mee. Als je dat nu al gaat doen is het alleen maar verwarrend.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:20

Meer nadruk op kijken waar je heen wil en je gewicht die kant op verplaatsen. Dat begeleiden met je hand.
En vooral simpel houden, korte zijde oversteken, niet een lange zijde of schuin.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:26

Ik doe gewoon een halster met teugels onder een hoofdstel zonder neusriem.
En verder gewoon sturen met de open teugel (dus hand opzij brengen), maar niet vergeten dat de buitenteugel daarbij niet los moet komen.

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:31

En als het paard dan doet wat je wilt, dan ook meteen belonen zodat ze begrijp dat ze het goed doet. Elke keer weer.
Naarmate het normaler wordt kan je vanzelf je hulpen kleiner maken en later in de wending belonen.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:39

Ik stapte vroeger nooit op een paard voordat er een stuur en ho op zat.
Mijn opa (menner) zette er een stuur op (dat heet nu lange lijnen) en pas als het paard goed te sturen was dan stapte ik erop.

Zo werk ik nog steeds. Eerst controle over de richting en de ho (het aller belangrijkste!) vanaf de grond en dan pas iemand erop.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:42

Ik denk dat je instructie moet zoeken die ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden.
Dit is totaal niet banketstaaf bedoeld, maar als je al tegen het probleem aan loopt dat je het sturen niet kan aanleren dan ga je tegen nog veel meer dingen aan lopen en heb je voor je het weet je paard allerlei verkeerde gewoontes aangeleerd.
En zie daar dan nog maar vanaf te komen.

Gewoon begeleiding zoeken, zodat je dit paard in een keer het juiste aan leert, niet zelf gaan klungelen!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:46

Ik ben ook begonnen met dubbele longe en van daaruit er achter lopen aan de lange teugel/lijnen, zodat hij al wat stabiliteit had en het sturen en stoppen begreep.
Als je er op zit je binnenhand goed naar binnen doen bij het wenden zodat je het paard als het ware meeneemt die kant op, zelf ook goed mee draaien en mee kijken, dan begrijpen het ze meestal heel snel.

Jasmine_

Berichten: 965
Geregistreerd: 02-06-07
Woonplaats: Antwerpen, België

Re: Jong paard leren sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 11:57

Bedankt voor de tips, hier kan ik mee aan de slag!

Ik krijg begeleiding, maar dit is 1x per week. Probeer toch 4x per week met haar bezig te zijn, longeren of stappen/draven onder het zadel in de roundpen.

Ga het rijden dan maar even achterwege laten en inderdaad met lange lijnen werken om zo het stuur erop te zetten. Dit heb ik al 1x gedaan, maar heb toen de buitenste longe gewoon over haar rug laten lopen ipv achterdoor.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:58

Iriscope schreef:
Ik denk dat je instructie moet zoeken die ervaring heeft met het inrijden van jonge paarden.
Dit is totaal niet banketstaaf bedoeld, maar als je al tegen het probleem aan loopt dat je het sturen niet kan aanleren dan ga je tegen nog veel meer dingen aan lopen en heb je voor je het weet je paard allerlei verkeerde gewoontes aangeleerd.
En zie daar dan nog maar vanaf te komen.

Gewoon begeleiding zoeken, zodat je dit paard in een keer het juiste aan leert, niet zelf gaan klungelen!

Dit lijkt mij zeer verstandig advies..

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:02

TS je paard moet - zoals eerder gezegd - de hulpen nog leren.
Met zithulpen breng je het paard ook nog uit balans, dus probeer er gewoon recht boven te blijven. Goed kijken waar je naar toe wilt helpt al een hoop. Hulpen overdrijven en idd even iemand ernaast om de hulpen van de hoefslag af "uit te leggen". Als een volte nog moeilijk is (door balans) probeer eerst gewoon grote lijnen te sturen (van hand veranderen). Als dat goed gaat eens op de lange zijde afwenden. Als je paard dat heeft begrepen kun je eens een halve volte rijden, etc.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:50

In een roundpen rijden is best onlogisch, paard is continue gebogen terwijl je een jonge paard juist rechtuit in moet rijden.
Ik ga altijd meteen naar buiten (met halster onder het hoofsstel met teugels eraan en eerst rijdt ik puur op de neus en langzaamaan neem ik meer het bit mee, bij lastig doen laat ik bit juist los).

Ik ben ook heel veel en heel lang en steeds weer met de stap bezig. Deze wordt vaak verwaarloosd. Een goede regelmatige stap die je ook kunt verkorten en verlengen en de hals langer en lager kunt krijgen als jij het wilt, is cruciaal.
Je moet stap niet alleen zien als opwarmertjes voor of afkoeling van "echt werk". Stap is ook echt werk. Of hoort dat te zijn in elk geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 13:17

Ik vind 4x per week rijden best vaak. Hoelang ben je al met haar bezig? En hoelang rijd je meestal?
Je paard kan jou denk ik niet zo goed bijhouden. Even 3 stappen terug en heel rustig bezig gaan.