Staken op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 13:55

Hallo allemaal,

Ik heb een 11 jarige Ijslandermerrie, echt een schat in de omgang en met rijden. Ze is van zichzelf vrij flegmatiek aangelegd maar met geduld en consequent rijden wel actief te rijden.

Wij rijden gemiddeld 2x in de week in de bak en 1 of 2x buiten. Als het langer licht is s'avonds dan rijden wij vaker buiten.

Meestal rijden wij alleen buiten zonder ander paard of fiets erbij.
Dit is niet anders, want stalgenoten kunnen of willen vaker niet dan wel mee.

Mijn / ons probleem is dat mijn merrie dus staakt. Vooral in het begin van de buitenrit maar ook als ik een groter rondje inzet wanneer we in eerste instantie weer richting huis gingen.
Ze gaat dan stilstaan en achteruit lopen. Durft ook wel een bok(je) te geven.
Met veel moeite krijg haar altijd wel weer voorwaarts en ik maak altijd het rondje wat ik van plan was.

Alleen is dit gedrag wel vermoeiend en wil ik het graag oplossen. Iemand die ervaring heeft hiermee en hoe is het opgelost?

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:08

Ja dat deed mijn pony ook eerst.het begon al als ik net van het erf af was en boven was. (Onze oprijlaan loopt een beetje om hoog) dan stond ik daar dus.. maar het is mijn gelukt door consequent te blijven .. ik wil links af en dan gaan we links af en tijdens het stappen begin ik al met wat dingen zoals hard stappen en dan weer rustig stappen en wat stelling links en dan rechts en beetje draven.met andere woorden ik rij het zelfde als in de rijbak. Ook als het kan kwa ruimte ook voltes om een boom of paaltje en achterwaarts niet te vergeten wijken. En als ze weer stil staat omdat ze staakt dan probeer ik haar in beweging te krijgen achterwaarts of voorwaarts en dan steeds voltes maken tot ze wel die kan op wilt. En geloof me het is vermoeient voor het paard om steeds rondjes te rijden. Dat leert ze snel af. Want paarden willen liever een vertrouwlijke patroon aanhouden.en dat is rechtdoor
Toen ik dit een àantal keer deed bij mijn pony daarna had zij zo iets van oke jij bent buiten ook leiderwaardig ik volg je. Ik klop af maar tot nu toe kan ik alleen op pad.
Success!

chevellaenik
Berichten: 142
Geregistreerd: 09-04-13
Woonplaats: amsterdam

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:11

O en trouwens ik heb dit advies van clinton anderson
downunder horsemanship. Het heeft mij goed geholpen. Hoop ook voor jou

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 19:47

Welkom bij de club :+

Mijn IJslanderruin laat (liet) hetzelfde gedrag zien. Ook hij is in de omgang een gouden paard en (op het eerste gezicht) flegmatiek. Ons probleem bestond vooral uit staken op verschillende punten tijdens buitenrit als we alleen op pad gingen. In een groepje ging dat beter, dan werd ik als 'bagage' getolereerd. De oorzaak bij ons zit in een combinatie van een heel dominant en slim paard en gebrekkig leiderschap (door emotionele instabiliteit van mijn kant).

Eerst heb ik een half jaar meerdere methoden gehanteerd, van zéér consequent zijn tot net zo lang wachten tot er vanzelf weer beweging in kwam. De lol ging er intussen wel behoorlijk vanaf. Op Equiday in het voorjaar zag ik hetzelfde type paard in een demo. De demogeefster is intussen mijn instructrice en ik volg een Parellitraject.

Rijden doe ik nog niet, maar vanaf de grond hebben we het afgelopen half jaar een enorme groei doorgemaakt. De eerstvolgende keer dat ik erop stap, is dat met de zekerheid dat we het kúnnen met zijn tweetjes.

Een kant en klare oplossing zou ik je niet kunnen geven, wél de tip om te kijken waar dat typische gedrag vandaan komt en daaraan te werken.

Zazoe_

Berichten: 267
Geregistreerd: 04-09-10
Woonplaats: West-Vlaanderen

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:26

Wat chevellaenik dus zegt. Mij hielp het ook om de plaatsen waar hij meestal staakt hem in draf te zetten. Dan vind hij het al wat moeilijker om nog te stoppen. Veel succes alvast! Is niet zo gemakkelijk op te lossen soms, maar mits consequent zijn zal dit wel lukken

Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 20:39

Ik heb haar al achteruit gezet in de richting die ik wilde. Maar dat heeft tot nu toe niet altijd het gewenste effect.
Aan de slag met voltes enzo... als het mogelijk is kan ik dat doen, maar we rijden ( het eerste stuk) wel langs de drukke weg.

Haar laten draven :') ze wil dan niet eens stappen laat staan in draf, dus dat gaat zeker niet lukken.

Parelli doe ik wel regelmatig wat oefeningen mee. Aan de hand staakt ze niet en wandeld ze gewoon mee waar we ook heen gaan. Ook met een ander paard erbij of fiets staakt ze niet.
Het is een merrie met best wel een eigen mening maar nooit gemeen.

Ze gáát altijd wel uiteindelijk, maar ik hoop op tips waardoor dit gedrag minder word en hopelijk helemaal gaat verdwijnen.

Komend weekend ga ik weer aan de slag met aan het werk zetten tijdens het staak gedrag zover dat gaat.

Yacintha

Berichten: 1068
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Nieuw-Schoonebeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:40

Er zijn inderdaad een aantal methoden die je kunnen helpen. Laat haar op jouw commando omdraaien en draaf vervolgens weer terug, goed voorwaarts houden.
Je kunt haar uit balans halen door haar naar links of rechts om te zetten. Zodra ze een stap zet belonen en rust geven. Dat doorzetten totdat ze steeds een stapje extra doet.
Je kunt ook afstappen en haar een stukje aan de hand meenemen, of eerst goed met grondwerk aan de slag.

Ik heb precies zo'n paard. Hij vindt het buiten geweldig maar staakt altijd aan het begin. Ik heb werkelijk alles geprobeerd maar niets hielp.
Uiteindelijk liep hij naar achteren en viel hij bijna in de sloot, hij was niet te sturen. Toen heb ik een flinke pets op de kont gegeven met mijn teugel (split reins), schop erbij en mijn stem flink opgezet. Toen sprong hij nog net optijd naar voren, waar ik hem uitgebreid beloonde.
Als hij het nu weer doet, hoef ik alleen maar mijn stem te verheffen en loopt hij gelijk door.

Dus mocht echt niets helpen, eens een keertje goed aanpakken.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:47

Klinkt heel stom... Maar wat bij mij werkte bij de hele koppige merrie die ik toen reed was het juist wel en ook juist niet verwachten. Het is natuurlijk handig al extra been te geven op plekken waar ze stopt, of al links te sturen als je weet dat ze rechts zal willen, maar op een gegeven moment werkte dat averechts. Als ik niks deed, protesteerde zij niet tegen mijn "onnodige/oneerlijke hulpen" of leek ze zelfs trots dat ze zonder aanwijzing het goede deed... Merries :')

Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 20:53

Afstappen doe ik alleen als het niet anders kan, want ik kom er niet meer op. Niet omdat ze mij er niet meer oplaat, maar ik niet op kan stijgen zonder krukje.

Ik rij met zweepje en durf die ook wel te gebruiken samen met mijn been en stemhulp.

Liever wil ik het zweepje niet " zomaar" gebruiken. Ik rij met stem, kuitdruk... tikje achter mijn kuit, dan een schop en resolute stem en dan een flinke tik met het zweepje wanneer ze niet reageert.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:13

Ineke2 schreef:
Parelli doe ik wel regelmatig wat oefeningen mee. Aan de hand staakt ze niet en wandeld ze gewoon mee waar we ook heen gaan. Ook met een ander paard erbij of fiets staakt ze niet.
Het is een merrie met best wel een eigen mening maar nooit gemeen.


Als ze aan de hand en met anderen erbij zo braaf is, kan het dan toch geen spanning/onzekerheid zijn als jullie alleen op stap zijn? Wat denk je zelf dat de oorzaak is? Flegmatiek wil -denk ik- niet zeggen dat ze niks eng vinden, alleen zal dat op een andere manier naar buiten komen dan bij een extravert paard.

Ook ik heb lang gedacht dat mijn ruin "gewoon" niet wilde en aangepakt moest worden, maar op de lange termijn trok ik aan het kortste eind...

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:27

Ik volg dit ook even.
Ik heb dit probleem ook met mijn bijna 6 jarige merrie. In het begin deed ze dit ook met andere paarden erbij. Nu doet ze het alleen nog als ik alleen met haar op pad ben. Zowel aan de hand als onder het zadel. Onder het zadel wel meer.
Weet ook nog niet helemaal hoe ik het op moet lossen...

Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 21:27

Ik denk eigenlijk van niet... ze vertoont namelijk geen tekenen van spanning als ze dit gedrag ten toon spreid en er is niks waar ze bang van zou kunnen zijn. De situatie is niet veranderd, rondjes buiten veranderen niet. In elk geval staakt ze vaker op dezelfde plekken. Gewoon zodat ik misschien terug huis zal gaan. Iets wat ik niet gedaan heb overigens.

1x was ze wél echt bang en 1 bonk spanning. Toen ben ik er dus af gegaan en heb haar gerust gesteld. Zelfs aan de hand was ze de eerste paar honderd meter nauwelijks voor rede vatbaar. Ze wist dat ik er naast liep en had daar respect voor maar dat was het dan ook.

Na het enge ( jawel... de koeien van de buurman :') ) slaakte ze een diepe zucht en was er niks meer aan de hand.

Heb een fietser gevraagd om mij weer te helpen met opstappen :o en kon daarna zonder problemen verder rijden.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 08:16

Heel interessant, deze puzzel! Wat gebeurt er als je de route juist verandert?

Als ik uitgesloten heb dat het om angst of spanning gaat, dan begint Het Spel: de opdracht is stick to me (ik rijd dus nog niet) en ik gebruik een lange fase 1 en een flitsende fase 4 als dat nodig is. Mijn ruin vindt het STOM om te verliezen en doet dus zijn best een fase 4 te voorkomen, waardoor hij snel zijn verantwoordelijkheid pakt en netjes meeloopt. Het leuke is dat hij zichzelf dan heel slim vindt, omdat het ZIJN idee is. Althans, dat denkt hij ;)

Heb je hier al eens mee gespeeld? Thunk Thunk is een variatie voor onder het zadel.

Gladijs
Berichten: 535
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 09:10

Ik volg even mee, ik heb precies hetzelfde met mijn merrie, 5 jaar IJslander kruising.
Ze staat stil en ze lijkt daarna wel autistisch -O- niet vooruit te zetten, terwijl ze normaal goed aan het been is. Heb alles geprobeerd, wachten, boos worden, niet boos worden en gisteren ineens ben ik met haar tijdens het stilstaan gaan spelen en vragen om nagevelijkheid en prompt stapte ze vooruit :? Heb daarna een super rit gehad met bijzonder veel tempo erin. Nu maar hopen dat dat de volgende keer weer werkt >;)

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:34

Ik heb helaas geen oplossing voor je maar ik ga wel even volgen. Heb exact hetzelfde probleem maar dan in de bak. Bos heb ik niet meer geprobeerd sinds ze dit gedrag is gaan vertonen. Ben nu veel met grondwerk bezig (alleen maar eigenlijk, kan nu niets anders) en hoop er doorheen te komen. Gaat ook om een 6 jarige merrie.

c_alsemgeest

Berichten: 20687
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:20

Die van mij is er ook zo een hoor. Toen ik hem net had ging ik ook meer in zijn achteruit dan vooruit. En ook echt omhoog als die echt pissig werd. Hij was nooit angstig of onrustig.. gewoon echt passief-agressief :')
Bij hem was het vooral een dominantie probleem... echt niet zijn zin geven, ook echt geen millimeter was de oplossing.
Hoe lang ik ook ergens stond, hij ging er langs en ook vooruit. Afstappen e.d. had een averechts effect, afwisselen of voltes draaien als hij naar achter wilde gaan ook. Want afwijken van het door mij behaalde pad zag hij toch een beetje als een overwinning :') maar vooral ook rustig blijven. Gedrag negeren en volhouden, kwaad worden en als een gek schoppen werkte niet goed, tikje erbij wel, en belonen als die eenmaal ging nog beter. Nu doet die het al vele jaren niet meer... maar gaat er iemand anders op naar buiten, komen ze meestal niet verder dan 10 meter van stal :') hij blijft het proberen natuurlijk :+

Iris965

Berichten: 788
Geregistreerd: 17-11-13

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:28

Heb hetzelfde probleem helaas....Durfde eindelijk alleen met haar op pad en dat ging de hele zomer goed tot nu.......Het rijden word er niet echt leuker op. Maar bij mijn moeder die ook op de merrie rijd doet ze het nooit....dus denk dat het komt omdat ik een beetje onzeker ben. We moeten namelijk langs een drukke weg en als ze dan staakt/ achteruit gaat vind ik echt totaal niet prettig. Ik ben doodsbenauwd dat ie achteruit onder een vrachtwagen loopt..... Wat een keer gebeurde maar gelukkig remde de vrachtwagen.

Dus ik volg.

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:36

Wat doe je met je ademhaling? Let je er op dat je eigen ademhaling laag en rustig is?

En verder... spierspanning in je schouders/benen/billen? Allemaal los?

Wat mij helpt is aantölten. Paard moet dan goed opletten, hij kan z'n energie er in kwijt en ik móét dan ook echt op mijn ademhaling en spierspanning letten (vierganger waar je in tölt behoorlijk aan moet rijden).

Tempowisselingen kan ook. En die van mij heeft allerlei processen in z'n hoofd waar je pas wat van merkt op het moment dat hij in de ankers gaat. Wanneer hij weer loopt mag hij, als de omgeving daar geschikt voor is, galopperen. Vindt 'ie leuk. En hij wordt er ook weer blijer en leger van in z'n hoofd.

Hij is zelf heel goed in zich moe maken in zijn hoofd. Mijn taak om hem zo veel mogelijk moe te maken in de benen.

Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:53

Ik heb áltijd meer spierspanning als normaal ivm dat ik last heb van een lichte vorm van spasme.
Dit is Muna echter gewend dus daar zulk gedrag van vertonen... zou ik raar vinden. Wel word ik nu het iets echt terugkerends word / is er gefrustreerd van wat natuurlijk wel in mijn lijf te voelen is. Punt om op te letten dat ik bewust ontspan als ze dit doet.

Aantölten word ze héél boos van op zo'n moment en durft dan de lucht in te gaan, wat ik niet zo leuk vind... dan eerder een poging tot draven wat tot nu toe eindigd in heel hard achteruit lopen.

Pas als ze merkt dat ik gewoonweg niet toegeef stapt ze weer vooruit ( en dat beloon ik uiteraard heel duidelijk).
De tijd die het duurt is meestal niet langer als 5 min.

Ik zal de komende buitenrit eens gewoon blijven staan, bewust ontspannen... niet toestaan dat ze achteruit gaat maar verder eens afwachten tot hoe lang het duurt eer ze zelf voorwaarts gaat. ( mits dit natuurlijk veilig kan)

Koper

Berichten: 30300
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:02

Overgang naar halt werkt bij mij juist averechts, dan versnellen de processen in zijn hoofd en wordt hij onbereikbaar. Maar wie weet is dat bij Muna heel anders.

Wat ik dus wel doe is op het moment dat hij weer loopt belonen. Bij voorbeeld in de vorm van een stukje galop.

Ik bedoelde uiteraard meer spierspanning dan normaal :)

Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 19:07

Sonja wat is Thunk, thunk dan?

Als ik dat vraag aan de hand moet ik dat eerst in een omheinde omgeving doen. Sowieso met nieuwe oefeningen met druk aan de hand overigens want dan wil ze nog al eens heftiger reageren als de bedoeling was en ik van haar verwachte.
Vaak omdat ze het niet snapt óf onbewust mijn hulp voor haar op dat moment te groot was.

Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 19:13

Koper schreef:
Overgang naar halt werkt bij mij juist averechts, dan versnellen de processen in zijn hoofd en wordt hij onbereikbaar. Maar wie weet is dat bij Muna heel anders.

Wat ik dus wel doe is op het moment dat hij weer loopt belonen. Bij voorbeeld in de vorm van een stukje galop.

Ik bedoelde uiteraard meer spierspanning dan normaal :)

Muna beloon je niet met galop, daar word je moe van :')
Veel overgangen rijden word ze wel actiever van maar dan moet ze niet in de staakmodus zitten.

Ik ben nu de opties aan het afstrepen die ik kan gaan doen. De makkelijkste voor ons beiden is stilstaan tot ze weer naar voren stapt en dat belonen. Ondertussen zelf bewust ontspannen en ik kijk ook eens op de klok hoelang het echt duurt voor ze weer voorwaarts gaat.

Als de " pauzes" na een paar buitenritten langer duren ga ik voor een andere optie, mochten ze korter gaan duren hou ik vol en hoop dat ze daarmee uiteindelijk verleden tijd zijn.

Wijslander

Berichten: 5780
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:22

Uitleg over o.a. Thunk Thunk, maar ook over het matchen van energie en nog een paar andere dingen die misschien handig kunnen zijn: http://www.parelli.com/ride-forward.html

Wachten is ook een strategie, al zou ik dan een moment uitkiezen waarop je (letterlijk) uren de tijd hebt. De eerste keer kan zoiets laaaaang duren met een paard dat stilstaan helemaal niet erg vindt...

Ineke2

Berichten: 33145
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 19:28

Klopt Sonja, daarom kies ik ook voor het weekend en ik neem mijn mp3 speler volgeladen mee en ga dan maar liedjes mee blèren terwijl ze stilstaat. :+

Ik ga de link later bekijken, ga zo richting stal en in de bak rijden :)

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Re: Staken op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:56

Succes met stilstaan! Hou idd de tijd goed in de gaten. Bij die van mij werkt het nl averechts. Stond de eerste keer 10 min stil, de tweede keer een uur en de laatste keer in de bak serieus 1,5 uur! Dit waren de keren dat ik rustig gebleven ben als ik gefrustreerd raak stap ik af. Dan kan ik toch niet meer winnen.