Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Verkeerde bit maat?

 
Profiel   

Ja ik heb ook het idee dat het hele hoofdstel scheef zit, maar zou zeker ook een groter maatje bit kopen en misschien kijken naar b.v een billy allen, dat ligt vaak fijn in de mond, de sperriem mag er van mij ook af het paard kan zo niks aan jou vertellen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-17 16:52 



 
Profiel   

Minoes schreef
bruintje123 schreef
En mijn pony van 1,46 heeft 14,5 :D

Maar ik geef toe dat hoofdje lijkt niet zo breed.


:wow: :wow: :wow: serieus?!

Ja echt :D
Maar het is een echt zwaar gebouwde tinker. En het staat hem goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-17 17:17 



 
Profiel   

janouk schreef
Tip
Pak je zweep, doe hem in de mond van je paard en houdt je duimen bij de lippen van je paard.
Haal hem dan uit de mond en meet tussen je duimen de maat die het paard minimaal nodig heeft.


Bedankt voor je tip. Alleen zal ik iets anders moeten zoeken ipv van een zweep. Die neemt ze namelijk echt niet in de mond hoor :P

Hoe controleren jullie dan of het hoofdstel scheef zit? Als ik er naar kijk zit het voor mijn gevoel namelijk gewoon recht.

Misschien dat ik morgen even een recente foto kan maken van verschillende punten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-17 17:18 



 
Profiel   

Je kan ook een stokje gebruiken, beetje suikerwater erop en in de mond. Het is maar voor even om de goede maat op te meten

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-06-17 06:04 



 
Profiel   

Even omhoog gooien.
Toch inderdaad de verkeerde bit maat, namelijk 12,5 cm. Een heel gedoe want zelfs bij de epplejeck kwamen we op 14,5 cm maar het bitje bleek dus echt 12,5 cm te zijn.
Veel te krab voor zon paard natuurlijk :P

Nu ben ik naar huis gestuurd met een dubbel gebroken D-trens zodat de mondhoeken in ieder geval zeker weten nergens tussen komen. Inmiddels ook even gepast en het zit al een stuk beter.

Dit bit is nu 13,5 dus ik zou eventueel nog een 14,5 kunnen aanschaffen. Hierbij even de foto's ( Ben zo'n iemand die graag even hoort wat andere ervan denken )

Zou deze goed zijn zo? Of toch nog een 14,5 ?

Hoop dat ik een beetje duidelijke foto's heb zo.

Zijkant rechts
[ img ]

Zijkant links
[ img ]

Zijkant rechts
[ img ]

Links:
[ img ]

Voor
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 16:45 



 
Profiel   

Niemand? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:52 



 
Profiel   

Dit lijkt me goed, groter zou ik niet gaan, zeker niet bij een bustrens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 20:54 



 
Profiel   

Dit lijkt me prima voor zover te beoordelen! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:00 



 
Profiel   

Groter werd mij inderdaad ook niet geadviseerd. Toch had ik een kleine twijfel of het groter mocht, ben er immers niet zo'n held in om het zelf te beslissen of het past of niet. Ikzelf hoef namelijk niet zo'n ding in mijn mond he :p

Dan laat ik het nu lekker bij dit bitje. Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:15 



 
Profiel   

Nieuwe bitje ziet er stuk beter uit qua maat TS! Heb je er ook al mee gereden en merk je verschil?

D-trens is wat stabieler en kunnen geen velletjes tussen gaan, maar sommige paarden vinden een watertrens weer fijner, juist doordat de ringen iets minder direct inwerken, dus ben wel benieuwd of je verschil ervaart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-17 21:43 



 
Profiel   

darkadia schreef
Nieuwe bitje ziet er stuk beter uit qua maat TS! Heb je er ook al mee gereden en merk je verschil?

D-trens is wat stabieler en kunnen geen velletjes tussen gaan, maar sommige paarden vinden een watertrens weer fijner, juist doordat de ringen iets minder direct inwerken, dus ben wel benieuwd of je verschil ervaart.


Ik ga er nu mee rijden. In de winkel werd inderdaad gezegd dat het een andere werking had qua ringen. Maar ik heb er ook bij verteld dat mijn paard zich soms wel sterk kan maken in de mond. Hierdoor heeft zei mij oa ook dit bit geadviseerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 09:08 



 
Profiel   

Ik vond de watertrens nog niet zo slecht zitten kwa maat eerlijk gezegd. De busstrens vind ik te breed. Trouwens, met een paard wat soms sterk kan zijn, zou ik eerder een watertrens nemen dan een bustrens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 10:44 



 
Profiel   

Ik persoonlijk vind deze een halve cm te groot. De mondhoeken horen wel vrij te liggen maar teveel speling kan ook weer schuurplekken veroorzaken.

Overigens als de ruiterzaak dit een Dtrens vind dan twijfel ik aan hun kunde gezien dit een bustrens is.

Het verschil in bitringen zit hem in de beweeglijkheid van het mondstuk tov de bitringen. Bij een watertrens liggen ze los, bij een bustrens vast. Wil je meer zijdelingse bekrachtiging dan gebruik je een Dtrens. Wil je nog meer zijdelingse bekrachtiging gebruik je een kneveltrens.

Een sterk paard wordt niet los door het gebruik van andere bitringen. Je moet hem zacht maken. Een andere bitring kan wel de ligging comfortabeler maken maar is geen oplossing voor het probleem (tenzij het probleem ontstond door een verkeerd passend bit).

Hier op een rijtje onder elkaar zodat je het verschil goed ziet.
http://c8.alamy.com/comp/D26BD2/a-varie ... D26BD2.jpg

De onderste, een baucher bitring ofwel een hangende trens laat het mondstuk in de mond hangen waardoor de lagen ontzien worden. Dit is echter een wat ander verhaal dan bovenstaande en laat ik vanwege het topic links liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 10:55 



 
Profiel   

magda_90 schreef
Ik persoonlijk vind deze een halve cm te groot. De mondhoeken horen wel vrij te liggen maar teveel speling kan ook weer schuurplekken veroorzaken.

Overigens als de ruiterzaak dit een Dtrens vind dan twijfel ik aan hun kunde gezien dit een bustrens is.

Het verschil in bitringen zit hem in de beweeglijkheid van het mondstuk tov de bitringen. Bij een watertrens liggen ze los, bij een bustrens vast. Wil je meer zijdelingse bekrachtiging dan gebruik je een Dtrens. Wil je nog meer zijdelingse bekrachtiging gebruik je een kneveltrens.

Een sterk paard wordt niet los door het gebruik van andere bitringen. Je moet hem zacht maken. Een andere bitring kan wel de ligging comfortabeler maken maar is geen oplossing voor het probleem (tenzij het probleem ontstond door een verkeerd passend bit).

Hier op een rijtje onder elkaar zodat je het verschil goed ziet.
http://c8.alamy.com/comp/D26BD2/a-varie ... D26BD2.jpg

De onderste, een baucher bitring ofwel een hangende trens laat het mondstuk in de mond hangen waardoor de lagen ontzien worden. Dit is echter een wat ander verhaal dan bovenstaande en laat ik vanwege het topic links liggen.



Excuses ik bedoel natuurlijk een bustrens. Zie nu pas dat ik D- trens geschreven heb.

Ik heb net gereden met het bit en het is wel degelijk waar. Ik heb geen trekkend paard gehad of een sterk paard. Het bit ligt ook duidelijk stabieler en dus naar mijn mening ook fijner voor haar.
Het ligt dus wel degelijk aan het vorige bit denk ik. Dit zal ik alleen moeten testen op langere termijn. Dat het 1x goed ging wil natuurlijk niet zeggen dat dat op langere termijn zo blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 11:37 



 
Profiel   

vur schreef
Ik vond de watertrens nog niet zo slecht zitten kwa maat eerlijk gezegd. De busstrens vind ik te breed. Trouwens, met een paard wat soms sterk kan zijn, zou ik eerder een watertrens nemen dan een bustrens.


Met een watertrens geen verschil dat heb ik nu wel. Een maat kleiner gaat echt te krab worden daar ben ik zeker van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 11:40 



 
Profiel   

Door te brede bitten kun je ook enorme schade in de mond krijgen. Passen van het bit doe ik door het bit recht in de mond te houden en niet in rust. Dan 1 kant naar buiten trekken zodat de andere mondhoek tegen de bitring aan ligt en dan kijken of er aan de andere kant nog een pink tussen past. Dan is het goed.

Het verschil weet je inderdaad pas over meerdere weken, zo niet nog langer. Als het stabieler ligt, is dat fijn, maar sta niet raar te kijken als je over een tijdje merkt dat ie toch weer sterk wordt of in je hand gaat hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 13:43 



 
Profiel   

Dit ziet er inderdaad veel beter uit!

Je moet je niet vaststaan op standaardmaten. Mijn paard 1m65 heeft 11,5 = grote pony maat. Maar dit past perfect :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 14:13 



 
Profiel   

vur schreef
Door te brede bitten kun je ook enorme schade in de mond krijgen. Passen van het bit doe ik door het bit recht in de mond te houden en niet in rust. Dan 1 kant naar buiten trekken zodat de andere mondhoek tegen de bitring aan ligt en dan kijken of er aan de andere kant nog een pink tussen past. Dan is het goed.

Het verschil weet je inderdaad pas over meerdere weken, zo niet nog langer. Als het stabieler ligt, is dat fijn, maar sta niet raar te kijken als je over een tijdje merkt dat ie toch weer sterk wordt of in je hand gaat hangen.


Daar sta ik dan inderdaad niet raar van te kijken hoor. Misschien had ze vandaag wel een goeie dag haha :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 15:52 



 
Profiel   

Mijn paard van 175cm hoog heeft ook 14,5 a 15cm. Grote mond. :D

Stübben en sprenger hebben deze maten! Kosten wel wat, maar goed dan heb je ook wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 15:54 



 
Profiel   

Reactie op je laatste foto's.
Andere reacties niet gelezen, dus sorry als ik dubbel typ!

Dit dit zit goed, en je hoofdstel lijkt ook goed afgesteld nu :)
Je bit hangt goed in de mond als je je bakstukken iets kan wiebelen en alles stabiel blijft liggen.

Overigens heb je er nu een bustrens in hangen, een D trens zit er anders uit en werkt ook scherper in. Dus dit is een prima keus! Wel heb je kans dat je paard zwaarder op de hand word van dit bit, want deze zijn zachter als een watertrens.
Maar meeste rijden er zo mee weg hoor!

Mocht je ij de. Toekomst toch weer voor een watertrens gaan onthoud dan dit:
Een watertrens valt 1cm kleiner,dus heeft je paard met een bustrens 13,5cm dan heb je van een watertrens een 14,5cm nodig.

Bitten worden namelijk gemeten over de gehele (gebroken) stang, en bij een watertrens loopt deze nog een stukje voorbij de bitring door ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 16:23 



 
Profiel   

Een D-trens werkt niet scherper in, anders maar niet scherper.

Bitten meet je ten alle tijden alleen tussen de bitringen, dat stuk wat doorloopt bij een watertrens meet je niet.
Wat wel klopt is dat je bij een watertens meestal een halve tot een hele cm erbij moet rekenen omdat je wilt voorkomen dat de velletjes tussen de bitringen komen.
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 16:34 



 
Profiel   

Ik vind hem persoonlijk te groot. Je hebt hem namelijk in rust hangen en het bit steekt al uit. Je zou ook eens moeten kijken hoe het er uitziet als je je teugels aanneemt.
Ik vind dit ook een heel dik bit, wat voor jouw paard volgens mij geen toegevoegde waarde heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 17:59 



 
Profiel   

ierusju schreef
Ik vind hem persoonlijk te groot. Je hebt hem namelijk in rust hangen en het bit steekt al uit. Je zou ook eens moeten kijken hoe het er uitziet als je je teugels aanneemt.
Ik vind dit ook een heel dik bit, wat voor jouw paard volgens mij geen toegevoegde waarde heeft.


En wat zou het verschil maken als het dunner zou zijn? Het bit steekt op de foto's links wel wat uit, maar ik vind hem zoals je op foto's van rechts ziet krab tegen de mond. Dus ik vind dat het zo wel mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 19:18 



 
Profiel   

Paarden die bijvoorbeeld een dikke tong hebben, laag verhemelte, dikke lippen ed die hebben daardoor weinig ruimte in de mond. Een dik bit kan het paard dan helemaal niet kwijt waardoor de mondspieren op spanning blijven staan wat resulteert in spanning elders in het lichaam, gespannen spieren zorgen ook voor problemen voor die spieren. Een dunner bit zou dan veel beter zijn.

Omgekeerd heb je echter ook. Een paard met een hele grote mond, dunne tong ed kan best een dikker bit hebben om de druk meer te verdelen over de mm² tov een dunner bit.

Aan de hand van jouw foto's kan ik niet echt beoordelen of je bit te dik is of niet eerlijk gezegd.


Laatst bijgewerkt door magda_90 op 13-08-17 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 19:21 



 
Profiel   

Nadiine__x schreef
Reactie op je laatste foto's.
Andere reacties niet gelezen, dus sorry als ik dubbel typ!

Dit dit zit goed, en je hoofdstel lijkt ook goed afgesteld nu :)
Je bit hangt goed in de mond als je je bakstukken iets kan wiebelen en alles stabiel blijft liggen.

Overigens heb je er nu een bustrens in hangen, een D trens zit er anders uit en werkt ook scherper in. Dus dit is een prima keus! Wel heb je kans dat je paard zwaarder op de hand word van dit bit, want deze zijn zachter als een watertrens.
Maar meeste rijden er zo mee weg hoor!

Mocht je ij de. Toekomst toch weer voor een watertrens gaan onthoud dan dit:
Een watertrens valt 1cm kleiner,dus heeft je paard met een bustrens 13,5cm dan heb je van een watertrens een 14,5cm nodig.

Bitten worden namelijk gemeten over de gehele (gebroken) stang, en bij een watertrens loopt deze nog een stukje voorbij de bitring door ;)


Ik zal het inderdaad goed onthouden dat ik dan een maat groter moet nemen. Bedankt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-17 19:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen