Bokken aanspringen galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carlijn_09

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-04-16
Woonplaats: Dichtbij ;)

Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 11:44

Hoi,
Ik heb een nieuw bijrijdpaard waar ik heel blij mee ben! Ze is 9, maar heeft lange tijd voor de kar gelopen bij vorige eigenaar, ze is niet zoveel bereden. Ik ben de enige die haar rijdt, de eigenaresse is de komende maanden niet in staat haar te rijden. Nu is het dus zo dat ze bokt bij het aanspringen in de galop. Waardoor komt dit? Ik dacht zelf dat het kwam doordat ze dit nog moeilijk vindt, of onbalans. Wat denken jullie? Gaat het gewoon vanzelf wel weer over en moeten we er gewoon doorheen rijden? Alvast bedankt!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 11:46

Dat kan inderdaad komen door moeilijk vinden / onbalans. Mijn merrie bokte vroeger (als manegepony) ook bij het aanspringen, maar dat kwam door rugpijn en een niet-passend zadel. Het lijkt me belangrijk om dat eerst uit te sluiten. Vervolgens trainen zodat de onbalans minder wordt.

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:25

Mijn paardje deed dit ook doordat het zadel niet paste. de eerste keer rijden met nieuw zadel bokte ze al niet meer. Onbalans zou eventueel ook kunnen, maar mijn paardje was net zadelmak en had dus ook geen balans. Een nieuw zadel loste het bokken op bij ons

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 12:31

Veel paarden bokken wanneer men de binnenhalen naar zich toevallen tijdens het aan springen. Breng deze meer omhoog en naar voren. Vaak, mits het zadel past, is het bokken ineens voorbij,...

Carlijn_09

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-04-16
Woonplaats: Dichtbij ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 12:52

Suzan_bobar schreef:
Veel paarden bokken wanneer men de binnenhalen naar zich toevallen tijdens het aan springen. Breng deze meer omhoog en naar voren. Vaak, mits het zadel past, is het bokken ineens voorbij,...


Sorry, ik snap niet wat je bedoelt... Wat moet ik meer omhoog en naar voren brengen?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:02

Als het paard alleen maar recht toe recht aan voor de kar heeft gelopen, dan kan ze stijf zijn in haar lijf. Mocht de eigenaresse dressuurmatig met haar voor de kar hebben gereden, dan zou het op zich geen probleem moeten zijn om aan te springen. Bokken is een teken van lichamelijk ongemak, al dan niet door externe factoren zoals een zadel, houding van de ruiter, et cetera. Hoe is het paard tijdens het longeren? Gaat het dan ook bokken voor het in galop springt? Dan is het duidelijk een lichamelijk probleem en zul je bijvoorbeeld een fysiotherapeut/chiropractor kunnen laten komen om het beestje weer losjes in het lijf te laten worden.

Aanvulling: als het dier niet dressuurmatig voor de kar heeft gelopen, maar dus alleen recht toe recht aan, en er is niets lichamelijks aan de hand, dan zou je het rijtechnisch kunnen oplossen door figuren te gaan rijden. Ook niet dagelijks rijden, want het lichaam moet de kans krijgen te herstellen van spierpijn.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:32

Hier hadden we in het begin gekke sprongen met de galop met een jonge fries die alles nog moest leren. Ze was van nature scheef zoals alle andere paarden en was simpelweg niet in staat om de balans te vinden en dan probeerden ze het wel, maar had ze dus even een bokje toegevoegde om zichzelf te proberen redden en er iets van te maken.

Hier was het een kwestie van rechtrichten meenemen in de training en oefening baart kunst.
(Zij loopt ook voor de kar, voordat wij haar gingen rijden had ze simpelweg nooit de galop hoeven te gebruiken en moest ze het echt nog leren)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 13:42

Ik ben tegen 'er doorheen rijden'.

Er zijn rijmethoden die stellen dat het aanspringen het zwaarste is, en dat je er mee moet wachten tot bijvoorbeeld het dier in draf een goede schouderbinnenwaarts kan. Dan is het dier voldoende bespierd om te kunnen aangaloperen.

Rechtrichten helpt.
Heel veel hals strekken zet zoden aan de dijk.
Overgangen naar langzamer gang op zit en benen maken (bij wijze van spreken losse teugel, het paard kan dan geen steun op het bit nemen 'moet' ondertreden) helpen ook, net als voltes met correcte stelling en buiging (= binnen achter treedt onder) en overgangen naar een stap en draf die 'goed voor het been' worden uitgevoerd.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 14:33

Carlijn_09 schreef:
Suzan_bobar schreef:
Veel paarden bokken wanneer men de binnenhalen naar zich toevallen tijdens het aan springen. Breng deze meer omhoog en naar voren. Vaak, mits het zadel past, is het bokken ineens voorbij,...


Sorry, ik snap niet wat je bedoelt... Wat moet ik meer omhoog en naar voren brengen?

Ik vermoed de binnenhand...

Carlijn_09

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-04-16
Woonplaats: Dichtbij ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-17 14:40

Shenavallie schreef:
Hoe is het paard tijdens het longeren?


Ik rij haar pas net, en heb haar pas een keer gelongeerd, met zadel op. (Ging er daarna op, ze moest haar ergste energie even kwijt) Toen bokte ze ook bij het aanspringen.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:27

Hmmm, als ze ook onbelast bokt dan denk ik toch dat er iets niet helemaal lekker zit in haar lijf. Kan bijvoorbeeld spierpijn zijn of iets totaal anders, maar dat is zo niet te zeggen. Het zadel is passend? Geen velletje dubbel tussen de singel?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 17:48

Waarschijnlijk is het onbalans. Paard zal scheef zijn (zijn ze van nature) en dat kun je goed voelen in draf. Ga op een rechte lijn maar eens op het andere been lichtrijden. Als jij het gevoel hebt scheef te moeten gaan zitten, dan is het paard scheef.
Als dat zo is, en je voelt verschil, dan eerst rechtrichten, paard leren ook de moeilijke kant te buigen, en dan langzaam uitbouwen met veel voltes rijden. (ik ga ervan uit dat zadel etc allemaal ok is)
Je kunt even googlen en dan vind je diverse linkjes die over rechtrichten gaan.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:00

Kan onbalans zijn, maar ook dat je paard vast zit in haar lendenen. Ik zou ook rondje osteopaat mee pakken.

Suzan_bobar

Berichten: 4249
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-17 18:16

Carlijn_09 schreef:
Suzan_bobar schreef:
Veel paarden bokken wanneer men de binnenhalen naar zich toevallen tijdens het aan springen. Breng deze meer omhoog en naar voren. Vaak, mits het zadel past, is het bokken ineens voorbij,...


Sorry, ik snap niet wat je bedoelt... Wat moet ik meer omhoog en naar voren brengen?


Auto correctie sorry, je binnen hand

Carlijn_09

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-04-16
Woonplaats: Dichtbij ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-17 18:29

Bralindy schreef:
Ik zou ook rondje osteopaat mee pakken.


Helaas zal dit moeilijk gaan, het is niet mijn paard... Ik heb haar rug gecheckt, ze heeft in ieder geval geen drukplekken oid. Denk dan toch dat het door moeilijk vinden en onbalans komt, ik heb haar nu een aantal keer gereden (waarbij ze dus bokte) maar daarvoor is ze al maanden niet gereden, dáárvoor is ze wel een beetje gereden, en dáárvoor liep ze voor de kar :D Als er over een paar weken nog geen verbetering is zal ik het er met de eigenaresse over hebben dat het mogelijk iets ander is

Bloodymary
Berichten: 4537
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:31

Ik ken ook een paard dat dat altijd doet. Er wordt dan gezegd "dat doet hij omdat hij vrolijk is en jolig bij het aanspringen in galop". Kan dat?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 18:39

Als hij het altijd doet, kan ik me dat niet voorstellen, eigenlijk. Ongemak / pijn lijkt me logischer...

Estherbuddy

Berichten: 45
Geregistreerd: 10-07-17

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 19:12

Oefenen gewoon! Aan de longe kan je proberen met stem. Onder het rijden toepassen

laziezo

Berichten: 137
Geregistreerd: 17-06-09

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:29

Werken aan balans is de basis! en eventueel even kijken of er geen ongemakken in het lichaam zijn, zijn deze er wel kan het zijn dat wanneer je "Gewoon doorgaat" er blessures optreden.

Er is geen enkel paard die dit gedrag vertoont zonder enige rede. Succes met de zoektocht, het zal zeker de moeite waard zijn! :)

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 10:33

Is het tuigpaard of een draver? Of een Fries ? Die zijn niet gefokt om te galopperen. De Fries nu al een aantal jaren weer wel maar goed het is nog niet altijd verankerd.

asm_kayleigh
Berichten: 843
Geregistreerd: 08-05-17
Woonplaats: Dordrecht

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-17 22:04

Ik had het omdat ze het moeilijk vond, ze had het ook maar aan een kant.

Carlijn_09

Berichten: 84
Geregistreerd: 05-04-16
Woonplaats: Dichtbij ;)

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:25

Hoi mensen,
Heb haar dinsdag gelongeerd zonder zadel, ze bokte een paar keer met aanspringen, vooral in het begin. Toen ik haar later nog eens liet aangalopperen bokte ze niet. Misschien dus ook deels joligheid of zoiets? Weet niet wie er vroeg, maar het is een Gelders paard

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:31

Mijn merrie deed het als het kopijzer van haar wintec niet meer goed zat. Liever dat ze het aangeven dan dat ze zich kapot laten rijden!

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:36

Ik vroeg dat. Ik het paard tuiger gefokt?

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:16

Het kan joligheid zijn - het kan ook stijfheid zijn.

Mijn gok hoe je die 2 uit elkaar kunt houden: goed op je horloge kijken. Als je echt ruim 20 minuten links- en rechtsom hebt gestapt en gedraafd zou de "stalmoed" toch weg moeten zijn- zou ze het dan nog doen.

Of je kunt het uitproberen met bijvoorbeeld balkjes: die nodigen ook uit om de rug boller te maken. Komen er dan ook bokkesprongen of niet...?