Zonder zadel springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Photograph

Berichten: 1372
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Zonder zadel springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-17 16:32

Ik ben er niet zo van om met een western zadel te springen, het is ook niet zo handig.
Ik ga vanavond mijn friese paard Flambo leren springen, en daarbij ga ik balkjes draven, zodat die het gaat snappen.

Maar, daarna wil ik wel kruisjes gaan springen. Maar ik rijdt het liefst ook zonder zadel, dus, heeft iemand tips hoe ik het beste zonder zadel kan springen en goed mijn balans kan houden?

Erg bedankt!!

(Kijk ook naar mn anderee berichten :))

Sophie_Wind

Berichten: 828
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Limburg

Re: Zonder zadel springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:40

Dat doen wij ook heel veel, dat is gewoon zo leuk :D , gewoon goed met je benen werken, en je moet in ieder geval kunnen blijven zitten zonder je teugels aan te raken! Want als je grip moet houden door aan de teugels te 'hangen' dan zal het erg moeilijk worden...
En heel veel oefenen, ook om een fries te leren springen hoor :P

KimD

Berichten: 20413
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:41

Ik zou het springen even uitstellen totdat je een zadel ervoor hebt gevonden.

Zeker als het paard niet bekend is met springen en je het hem dus gaat leren is het niet handig.

Daarnaast zou ik het stap voor stap doen, eerst leren lopen voor je gaat rennen.

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:41

Gewoon niet doen. Als je eraf glijdt krijg je ongelukken.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 19:04

Ik verplaats dit topic naar rijtechnische vragen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 20:45

Aan de hand eerst?
Misschien eens in draf proberen overheen te gaan? Of gewoon al wat hoger, sommigen zijn lui om hun voetjes op te heffen voor bv 15cm hoog balkje maar voor 30cm doen ze wel.hun best.

Edit in je profiel staat dat je paard al 25 jaar is. Is het dan wel slim om hem nu nog te "leren" springen?

Zou straf zijn dat hij het na 25 jaat nog niet kent namelijk. Misschien kán hij gewoon niet meer door artrose ofzo?

Appelgebak

Berichten: 27
Geregistreerd: 01-09-17
Woonplaats: Appelmoes

Re: Zonder zadel springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 22:02

Bij een paard dat het springen al kent zou ik zeggen 'Leuk, spring eens zonder zadel voor de afwisseling!'
Maar voor een paard wat het nog moet leren zou ik het niet een goed idee vinden.
Soms springen paarden die nog geen ervaring met springen hebben als een hert over de hindernis. Of komen niet goed uit en gaan op de rem.
Dan heb je met zadel toch even wat meer te vertellen en kun je beter blijven zitten. Een paard kan van een wiebbelende ruiter op zijn rug ook onzeker worden.

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Zonder zadel springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:41

Ben het met art _ificious eens hoor, als je paard Idd al 25 jaar is dan zou ik zelf al niet meer leren springen ..
Doe lekker rustig aan met je paard , begin eens met balkjes .. gewoon rustig aan doen met hem/haar

Met zo'n leeftijd er een beetje zuinig op zijn :j

Margrietjuh

Berichten: 633
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 12:51

Gewoon lekker met je westernzadel springen!

Ik spreek uit ervaring, en voor een laag sprongetje om het gewoon een keer te proberen kan dat best :j
Beugels een paar gaatjes korter, in draf en galop je verlichte zit even oefenen zodat je de juiste houding aanneemt (ook vanwege de knop) en gaan!

Maar wel eens met eerdere reacties, wees zuinig op je oudje, als een paar balkjes al niet gaat, niet doen.
Is je paardje nog soepel zat? Dan kan een klein sprongetje geen kwaad dacht ik ;)
Desnoods onder begeleiding van een instructeur/trice :)