Muildier trekt door het bit heen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hannah41Jarig

Berichten: 3467
Geregistreerd: 08-03-10

Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 17:58

Hoi!

Ik ben sinds kort bezig met het verzorgen en bijrijden van een lief muildier. Ik heb als kind veel paard gereden om verschillende manages en ben daarna een lange tijd gestopt. Ook heb ik een aantal verzorgpaarden gehad. Nu is sinds kort de liefde weer helemaal terug en heb ik de leuke kans om met die muildier aan de slag te gaan. Hij staat al een tijdje stil en de eigenaar rijdt vooral buiten.

Het is een schat, maar erg sterk en met een stevige eigen wil. Op zich is hij best voorwaarts, maar qua 'stuur' is het echt een strijd. De eigenaar heeft er een sterk bit in liggen, maar des ondanks dat trekt hij hier volledig door heen. Ook het gebruik van de zit en benen heeft weinig nut op het moment dat hij heeft besloten dat hij bijvoorbeeld naar links wil in plaats van rechts. Hij wil dan bijvoorbeeld terug naar de weide. Ook het stoppen kan soms lastig zijn.

Momenteel zet ik hem op een krappe volte om er voor te zorgen dat hij niet de kant op gaat die hij op wil, en probeer ik hem dan goed voorwaarts te houden totdat we door het moeilijke punt heen zijn. Aanhoudend trekken werkt natuurlijk zoiezo niet, dan neemt hij het bit gewoon tussen de tanden. Dus laat ik even los, trek ik weer wat, etc. En dan natuurlijk loslaten zo gauw hij doet wat er gevraagd wordt. Echter merk ik daarbij dat ik toch echt hard in de hand ben om hem zo ver te krijgen, terwijl ik zelf eigenlijk zo min mogelijk het bit wil gebruiken. Ik wil hem liever geen pijn doen natuurlijk.

De eigenaar heeft overigens de zelfde problemen, maar ik wil daar eigenlijk graag wat aan doen.

Nu lijkt het me zoiezo handig om met grondwerk bezig te gaan (wijken voor druk) en hopelijk helpt dat al wat.

Zijn er hier mensen met muildieren of paarden met vergelijkbare problematiek die tips hebben?
Groetjes!
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 20-04-24 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:08

Pfoe, lastig, maar goed dat je ermee aan de slag wil!
Vaak is dit soort gedrag in de hand gewerkt door steeds groter/strenger te gaan en gaan ze daar op gegeven moment ook tegenin. Immers een paard gaat van nature tegen druk in.
Mijn advies zou inderdaad zijn om eerst vanaf de grond te starten en hem weer leren op kleine hulpen te reageren. Hierin is het belangrijk dat je altijd dezelfde opbouw in fases gebruikt, zodat het dier sneller gaat reageren op de kleine hulp en deze hulp ook leert begrijpen. Hiervoor zijn vaak kleine stapjes nodig.

Avalanche

Berichten: 16058
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:13

Wat ik online lees, is dat een muildier veel koppiger is dan een paard.

Misschien wijs om iemand te vragen die veel ervaring heeft met muildieren.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:22

Haal er iemand bij met verstand van ezels en muildieren, want de manier van omgang is een doorgaans andere dan je met paarden doet.

Edit: bokker Spatter heeft muildieren dacht ik.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 20:09

Weinig verstand van muildieren maar weet dat in de VS een mule-bit zo doorgang een knetterscherp bit is. In de categorie double twisted wire bitjes, brrr. Ik gok dat koppigheid vaker voorkomt bij deze dieren.

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 23:09

Is dit dier wel goed ingereden? Of is men maar gewoon begonnen? Dit vind ik eerder klinken dat men er op is gaan zitten zonder basis aan te leren en geen kaas hebben gegeten van muildieren.

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 09:48

Ik zou dit dressuurmatig gaan oplossen, klinkt misschien gek..dressuur rijden met een muildier. Maar als hij nageeflijk zou lopen en je kan hem hier in aan het werk zetten en houden dan kun je hem En voor zijn. En hij heeft veel minder kans om zich sterk te maken en het bit vast te pakken. Ik zou er dus een goede instructeur bij zoeken en hiermee aan de slag gaan.

Lindsey_99
Berichten: 2496
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:03

Sizzle schreef:
Haal er iemand bij met verstand van ezels en muildieren, want de manier van omgang is een doorgaans andere dan je met paarden doet.

Edit: bokker Spatter heeft muildieren dacht ik.


Dit. Hun bouw is anders en verzet tegen bepaalde zaken kan daarmee te maken hebben. Ze zijn heel veelzijdig en uitermate geschikt voor buitenritten vanwege hun dappere karakter. Misschien moet je het over een andere boeg gooien. Zoek een instructeur die er ervaring mee heeft (als die er zijn)

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:09

Ik heb een paard gehad met vergelijkbare trekjes: grote eigen mening en erg sterk aan de voorkant. Ezel was één van zijn bijnamen: eigenwijs en intelligent, en als het 'm niet zinde zette hij de voorpootjes schrap en succes maar om 'm weer in beweging te krijgen :Y)

Wat bij hem redelijk werkte (naast natuurlijk een rijkunstige aanpak) was rijden met twee zweepjes. Je kunt de zweep als een soort hekje gebruiken langs de kant waar hij naartoe wil, door het naar voren te steken. Dus als hij steeds naar links wil houd je het zweepje langs zijn linkeroog, als een soort barrieretje. Dan hoef je in elk geval niet te trekken totdat een meer dressuurmatige aanpak gaat werken.

pmarena

Berichten: 48188
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:34

Tja mijn aanpak zou eerlijk gezegd zijn om de oplossing niet zozeer te zoeken in "hoe ga ik het dier dwingen te doen wat IK wil" maar om een manier te vinden dat dat beestje het ook gewoon zelf leuk vind om samen op pad te gaan.

speurneusc

Berichten: 5388
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 10:56

ooit een pony bij moeten rijden omdat ruitertje er weinig meer mee kon omdat ie zijn neus naar voren stak en doordramde, Die ben ik tijdje op halster gaan rijden, niet trekken in de mond en dat was ie niet gewend, daar kon ie weinig tegenin brengen.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:20

pmarena schreef:
Tja mijn aanpak zou eerlijk gezegd zijn om de oplossing niet zozeer te zoeken in "hoe ga ik het dier dwingen te doen wat IK wil" maar om een manier te vinden dat dat beestje het ook gewoon zelf leuk vind om samen op pad te gaan.


Tuurlijk. Maar vooralsnog is niet helemaal duidelijk of hij niet wil of dat hij het niet snapt.

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:22

Bij ezels is het „vecht“ element veel sterker dan bij paarden. Als je er een typische gemiddelde paardeninstructie bijhaalt kan het uitlopen op een gevaarlijke situatie.
Ik ga er ook vanuit dat het dier gewoon nooit een fatsoenlijke opleiding gehad heeft en dus geen idee heeft wat de bedoeling is, maar helaas daarmee wel nu geleerd heeft dat het kracht bezit.

Daar moet echt even iemand bij die zulke karakters begrijpt.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 11:31

Als TS wil dat we hier verder meedenken is denk ik wat filmmateriaal handig :)

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:07

Anomien schreef:
Is dit dier wel goed ingereden? Of is men maar gewoon begonnen? Dit vind ik eerder klinken dat men er op is gaan zitten zonder basis aan te leren en geen kaas hebben gegeten van muildieren.


Precies dit!
En dat geld niet enkel voor bij een muildier. Paarden zullen op deze manier ook nooit respect gaan tonen

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 12:28

Popstra schreef:
Paarden zullen op deze manier ook nooit respect gaan tonen

Dat hoeft een paard ook niet te doen. Paarden zijn van nature erg meewerkende dieren.

Respect is echt zo'n mensenbegrip :o

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 13:01


Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:25

Koper schreef:
Popstra schreef:
Paarden zullen op deze manier ook nooit respect gaan tonen

Dat hoeft een paard ook niet te doen. Paarden zijn van nature erg meewerkende dieren.

Respect is echt zo'n mensenbegrip :o

Paard werkt mee als hij respect voor je heeft ja.
Als je er geen kaas van gegeten hebt worden ze jou de baas.
Maar noem het lekker zoals jij het wil

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:33

Hier in Spanje zie je eigenlijk twee uiterste in bit gebruik. Of er hangt een zwaar, oud (roestig) en scherp bit in met lange hengsels (vaak ook nog in combinatie met getande neusriem) en het andere uiterste is bitloos. Hier wordt er hoofdzakelijk gemend met de muildieren en dat zijn ook grovere bitten.
Op je vraag wat te doen weet ik het antwoord ook niet. Iemand met ervaring vinden is moeilijk in NL.
Mijn gevoel zegt dat het een inrij probleem is. Ik zou terug gaan naar de basis van het leren sturen en stoppen vanaf de grond.
Zadel erop en aan iedere bitring een lang touw (twee longeerlijnen zijn te lang en vaak onhandig (valgevaar met in de lijnen stappen) en 1 longeerlijn is te kort om genoeg afstand te kunnen nemen) die via de opgestoken beugels en er dan ACHTER gaan lopen. Minimaal 2,5 meter afstand tot kont houden!
Loop niet naast achterbenen in het begin ivm makkelijker zijwaarts kunnen trappen dan een paard. Later kan je kijken of het safe is. Eerste keren zou ik zeker iemand bij het hoofd van het paard mee laten lopen.
Die DOET en ZEGT niets behalve als de mulo het niet snapt en bv wil omdraaien. De meeloper kan evt ook beloning geven als menner dat zegt. Positieve bekrachtiging die later afgebouwd kan worden.
Mogelijk is het muildier wel opleid als mendier vroeger en laat het mensen uit zijn goedheid erop zitten om het vervolgens niet meer te snappen waardoor hij zo moeilijk reageert.
Als je zelf hierin niet handig bent kan je misschien een ervaren menner vinden die paarden opleid en daar advies/hulp vragen. Bij dit stukje. Het is namelijk wel zo dat een muildier niet vergeet. Eens fout aangeleerd is 10 keer moeilijker herstellen dan met een paard. Samen leren is eigenlijk niet te doen met een muildier. Het moet in 1 keer goed en éénduidig bij een muildier. Beheerst het muildier iets dan zit het voor het leven in en kan het flexibel reageren of afwijkingen op het geleerde.
Misschien kan bokker Spatter je nog beter advies geven. Zij heeft praktijk ervaring met muildieren. Ik zelf helaas ook alleen met paarden.
Oja het probleem oplossen in nagevelijk rijden zie ik niet zitten. Hier nog nooit een muildier nagevelijk zien lopen. Ook laat de bouw en hoofd-hals verbinding dit vaak niet toe. Tenzij het muildier sterk op zijn moeder(paard) lijkt.
Succes en plaats eens hoe je eraan gewerkt hebt en of het gelukt is. Er is zo weinig informatie te vinden dat alle beetjes helpen.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 14:41

Ik heb een heel mooie pdf ooit ergens van het internet afgeplukt, over muildieren en hoe bijzonder ze zijn.
Ook hoe anders dan paarden.
Maar ik krijg de link niet op bokt. Omdat het gedownload is denk ik.

Wat is de afstamming aan de paard kant? Welk ras? En de ezel kant? Is het een groot of klein muildier?

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 15:39

Popstra schreef:
Paard werkt mee als hij respect voor je heeft ja.

Fout. Paard werkt het beste (als in: zonder weerstand) mee als hij duidelijkheid en veiligheid van je krijgt.

Paarden kunnen niks met respect. Omdat mensen wel vanuit "respect hebben" redeneren gaat er tussen paarden en mensen veel mis helaas.

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 16:53

Heeft wel met respect te maken. Hij gaat jou als leider zien. Dus heeft hij respect voor jou :)
In een kudde hebben ze ook respect voor de leider en zo niet worden ze even flink op hun plaats gemept en gebeten

josien_m_
Berichten: 2420
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Muildier trekt door het bit heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:33

Het leiderschapsconcept is toch ook niet des paards maar een mensenbeeld? Er is geen leider, ieder dier kan initiatieven nemen en kan worden gevolgd. Wel is het zo dat het ene dier het andere kan verplaatsen, is dat respect vragen/tonen? Het dier wat vooral rust en veiligheid biedt, wordt het makkelijkst gevolgd.

Koper

Berichten: 30276
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 17:47

Popstra schreef:
Heeft wel met respect te maken. Hij gaat jou als leider zien. Dus heeft hij respect voor jou :)
In een kudde hebben ze ook respect voor de leider en zo niet worden ze even flink op hun plaats gemept en gebeten

Nee, wat jij beschrijft is hoe het werkt bij roofdieren, inclusief mensen. Daar is een rangorde omdat de ranghoogste als eerste mag eten enzo. Paarden eten planten dus er is over het algemeen voor iedereen toch al even veel.

Een paard wat zich bij een ander (paard of mens) aansluit doet dat omdat dat paard/mens iemand is die daar de verantwoordelijkheid voor kan en wil dragen. Iemand die zorgt dat iedereen in de groep (kudde) het goed heeft en veilig is. Op het moment dat een "leider" daar niet toe in staat is (en dus geen leider is) kiest een paard ervoor om zich bij iemand anders aan te sluiten.

Roofdieren (honden, mensen enz) die in groepsverband leven komen weg met zich laten gelden, respect van anderen afdwingen en dat soort tirannieke methodes omdat hun volgelingen niet zo veel keus hebben. Bij grazers ligt dat anders.

En o ja, paarden zullen echt alleen in het uiterste geval zo bijten of trappen dat een ander paard daar last van heeft. Want, nogmaals: prooidieren. En een groep prooidieren waarvan er eentje gewond is is een gevaar voor de rest. Eerder zullen de groepsleden een wat prettiger leider kiezen wanneer een paard vindt dat het zijn toevlucht moet nemen tot geweld.

Je ziet in heel veel dingen terug dat mensen en paarden echt verschillend zijn in de basisdingen. Neem nou een paard uit de wei halen. Voor mensen is het normaal om naar een paard toe te lopen, hem bij het halster te pakken en dan te verwachten dat het mee loopt. Want de mens is dominant en wil respect van het paard. Terwijl het vanuit de optiek van het paard volstrekt onlogisch is dat iemand die naar hem toe komt (zich dus bij dat paard wil aansluiten) zo brutaal dingen gaat beslissen. Nou maken veel paarden er geen punt van en zijn ze wel gewend dat mensen rare wezens zijn. Maar met een wat kritischer en zelfbewuster paard zou het zomaar eens de moeite kunnen lonen om, in het voorbeeld van uit de wei halen, ervoor te zorgen dat het paard degene is die als laatste een stapje naar jou zet ;) Dan is het paard namelijk in okee-ik-wil-wel-met-jou-mee modus in plaats van in hee-wat-doe-je-nou-lomp-en-onbeleefd-ik-zal-jou-eens-uitleggen-hoe-het-zit-modus ;)

Elisa2

Berichten: 37313
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 18:28

Sandrabokt schreef:
Hier in Spanje zie je eigenlijk twee uiterste in bit gebruik. Of er hangt een zwaar, oud (roestig) en scherp bit in met lange hengsels (vaak ook nog in combinatie met getande neusriem) en het andere uiterste is bitloos. Hier wordt er hoofdzakelijk gemend met de muildieren en dat zijn ook grovere bitten.
Op je vraag wat te doen weet ik het antwoord ook niet. Iemand met ervaring vinden is moeilijk in NL.
Mijn gevoel zegt dat het een inrij probleem is. Ik zou terug gaan naar de basis van het leren sturen en stoppen vanaf de grond.
Zadel erop en aan iedere bitring een lang touw (twee longeerlijnen zijn te lang en vaak onhandig (valgevaar met in de lijnen stappen) en 1 longeerlijn is te kort om genoeg afstand te kunnen nemen) die via de opgestoken beugels en er dan ACHTER gaan lopen. Minimaal 2,5 meter afstand tot kont houden!
Loop niet naast achterbenen in het begin ivm makkelijker zijwaarts kunnen trappen dan een paard. Later kan je kijken of het safe is. Eerste keren zou ik zeker iemand bij het hoofd van het paard mee laten lopen.
Die DOET en ZEGT niets behalve als de mulo het niet snapt en bv wil omdraaien. De meeloper kan evt ook beloning geven als menner dat zegt. Positieve bekrachtiging die later afgebouwd kan worden.
Mogelijk is het muildier wel opleid als mendier vroeger en laat het mensen uit zijn goedheid erop zitten om het vervolgens niet meer te snappen waardoor hij zo moeilijk reageert.
Als je zelf hierin niet handig bent kan je misschien een ervaren menner vinden die paarden opleid en daar advies/hulp vragen. Bij dit stukje. Het is namelijk wel zo dat een muildier niet vergeet. Eens fout aangeleerd is 10 keer moeilijker herstellen dan met een paard. Samen leren is eigenlijk niet te doen met een muildier. Het moet in 1 keer goed en éénduidig bij een muildier. Beheerst het muildier iets dan zit het voor het leven in en kan het flexibel reageren of afwijkingen op het geleerde.
Misschien kan bokker Spatter je nog beter advies geven. Zij heeft praktijk ervaring met muildieren. Ik zelf helaas ook alleen met paarden.
Oja het probleem oplossen in nagevelijk rijden zie ik niet zitten. Hier nog nooit een muildier nagevelijk zien lopen. Ook laat de bouw en hoofd-hals verbinding dit vaak niet toe. Tenzij het muildier sterk op zijn moeder(paard) lijkt.
Succes en plaats eens hoe je eraan gewerkt hebt en of het gelukt is. Er is zo weinig informatie te vinden dat alle beetjes helpen.


Het kan echt. :)

https://www.horses.nl/dressuur/muildier ... ar-niveau/