Hoe een training beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-24 12:22

Elisa2 schreef:
Wat doe je zelf met teugels oppakken? Pak jij het bit en contact of rijdt je je paard naar de hand toe zodat zij het contact/ bit kan pakken?


Ik pak ze tot zo ver op dat er geen boogje meer in hangt, dan ga ik meer tempowisselingen rijden en overgangen zodat ze meer op de achterhand komt en zodra ze het neusje meer naar binnen plaatst kan ik haar “erin rijden” om het zo te zeggen

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 13:35

Dat klinkt goed.

Misschien helpt het als ze nageeflijk loopt in stap om wat schoudervoor weg te draven. Dat kan helpen om ze meer gesloten te houden. (niet terug werken he)

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 14:51

Ik lees heel veel praktische zaken, maar ben je wel eens bezig met het gevoel?

Wat voor gevoel geeft je paard je aan het begin? En hoe zit jij in je vel ten aanzien van jezelf en ten aanzien van je paard?

Ik heb momenteel veel aan mijn hoofd, écht rijden lukt dus niet. Ik word daardoor wel gedwongen om eerlijk te zijn naar mezelf en mijn paard. Dus ik stap op me goed realiserend waar ik op dat moment mee bezig ben in mijn hoofd. Daardoor weet ik al wat ik zelf die dag kan.
Dan is het een kwestie van voelen hoe het mijn paard vergaat en hoe mijn paard op mij reageert, en dan ga ik aan de slag met de opdracht die ik hem meegekregen van mijn instructrice.
Als dat NIET lukt, om wat voor reden dan ook, ga ik terug naar wat ik wél kan en ken.

Er is minder sprake van moeten, waardoor ik minder spanning opwek in mijzelf en mijn paard. Spanning staat verbetering in de weg. En uiteindelijk zal het ook je plezier gaan kosten, want je zal steeds vaker gefrustreerd van je paard afstappen. En dan kom je in een verkeerd cirkeltje terecht.
Het is heel moeilijk om van de praktische zaken die je kent af te stappen, maar als je die even los kan laten en kan voelen welke praktische zaken je kán inzetten die dag, kom je stap voor stap weer terug op een plek van waaruit je weer kan verbeteren.

Dee_Es

Berichten: 3673
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-24 23:03

bbpin schreef:
Dee_Es schreef:
Je zegt dat het is stap goed gaat maar zodra je aandraaft verlies je de nageeflijkheid. Hoe draaf je aan en hoe is jouw houding in draf?

Wordt je paard ook straks als je 'm in draf laat vallen als het ware en wanneer je zelf nog een paar passen blijft doorzitten? Liefst op de volte zodat je wat buiging kan vragen.


Mijn houding zal niet perfect zijn, maar krijg er weinig commentaar over, op sommige momenten mag ik wel iets rechter op zitten. Wat ik zelf wel voel is dat ik de neiging heb om m’n rechter hand vast te zetten, dit in alle gangen.
Ze is alleen strak aan het begin, zodra dit los is gekomen komt ze ook amper/niet omhoog


Ik denk dat je hier iets heel belangrijks zegt. Paarden zijn heel gevoelig en als wij ergens strak worden in ons lijf worden zij dat 9 vd 10x ook. Het is natuurlijk ook een wisselwerking, het is moeilijk om heel ontspannen op een gespannen paard te zitten. Maar iets simpels als een lage ademhaling of de schouders ontspannen, zaken die bijna niet te zien zijn, kunnen een enorm verschil geven in hoe een paard loopt. Misschien als je aan het losstappen bent eens goed voelen hoe je zit en dan in draf opnieuw checken of er niet iets veranderd is in jouw houding. En verder is het ook gewoon kilometers maken samen. Zo lang zijn jullie nog geen combinatie natuurlijk.

bbpin
Berichten: 11
Geregistreerd: 04-05-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-24 21:53

Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik bij het aandraven veel van houding verander. Dit heb ik geprobeerd aan te passen en het duurde maar iets van 5 minuten (na het instappen) voordat ze lekker begon te lopen!
Kan ook zijn dat we gewoon een goede dag hadden, maar wel iets om op te letten voor mezelf _/-\o_

Koper

Berichten: 30348
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 21:57

Hee wat goed! +:)+

Wellicht een ideetje als je een stalgenoot of je instructeur vraagt om het te filmen? Dan kun je je eigen vooruitgang vastleggen en behalve voelen ook zien wat je doet.

Dee_Es

Berichten: 3673
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 22:29

Super zeg! En met een maandje heb je misschien ook die 5min niet meer nodig, lekker verder oefenen.

Janneke2

Berichten: 22886
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Hoe een training beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-24 23:04

Goed gedaan...!

Prima ontdekking - inclusief beloning. Fijn!

Elisa2

Berichten: 37606
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-24 08:28

bbpin schreef:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik bij het aandraven veel van houding verander. Dit heb ik geprobeerd aan te passen en het duurde maar iets van 5 minuten (na het instappen) voordat ze lekker begon te lopen!
Kan ook zijn dat we gewoon een goede dag hadden, maar wel iets om op te letten voor mezelf _/-\o_


Fijn zeg! Hopelijk was dat je probleem.