Nieuwe pony op de manege

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:11

eigelijk moet die keuze niet hoeven maken. Ik zou zelf ook niet op een steigerend paard gaan zitten.

In de tijd dat ik nog op een manege reed kreeg ik is een haflinger toegewezen die me behoorlijk zat te testen, tot op het punt dat ik op de helft van de les op een paard van een ander ben gaan zitten en zij, die een wat 'krachtige' hand had, dat paard wel aan kon, op de haflinger ging.

Hij schoot er midden in de les vandoor, ging in rengalop van de ene naar de andere kant van de bak en trapte naar andere paarden, en de lol van het rijden was me wel ontrokken.

Ik ben er daarna ook niet meer op gaan zitten, omdat ik wist dat het niet goed ging.

BeeMed
Berichten: 3030
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Nieuwe pony op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:20

millanka, groot gelijk. Het moet wel leuk blijven en zeker om je eigen veiligheid denken.
Dat de instructrice TS op een steigerend paard heeft laten stappen, dat ook nog eens gevallen was vind ik zeer triest. Als instructrice ben je toch verantwoordelijk en zou je beter moeten weten.

_Bitje_

Berichten: 12032
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Leeuwarden!!

Re: Nieuwe pony op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:23

ben het met jullie eens :)
overigens ga ik snel op een stijgerend paard zitten.. :)
gewoon puur omdat de eigenaar t wil, en ik vind het wel
leuk om ze te 'temmen'. :)

xLauraax

Berichten: 245
Geregistreerd: 12-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 21:39

even ter herinnering, het paard viel niet achterover op zijn rug, maar op zijn zij en stond direct weer op. natuurlijk is er naar gekeken. Het ponytje stijgerde niet uit stress of wat dan ook. Hij was gewoon fris.

En ik rijd normaal wel op mijn eigen paardje in de les hoor:D
maar toevallig kon het deze keer niet omdat mijn vader me niet kon brengen met de trailer ;)

Caira
Berichten: 26075
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Nieuwe pony op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:41

Een pony die steigert geeft een duidelijk signaal af....

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Nieuwe pony op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:46

Lijkt me niet dat hij alleen maar steigerde omdat hij fris was? Een paard die steigert in de stal en vervolgens zo hoog steigert dat ie achterover klapt en daarna tijdens het rijden enorm gevoelig op het bit reageert.

Volgens mij was dat niet het enige ;) Sowieso zou ik als instructrice het paard niet in de les laten rijden. wat nou als het paard met jou erop achterover (op zijn zij) was gevallen. Dan had je wat gebroken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:49

Millanka schreef:
Lijkt me niet dat hij alleen maar steigerde omdat hij fris was? Een paard die steigert in de stal en vervolgens zo hoog steigert dat ie achterover klapt en daarna tijdens het rijden enorm gevoelig op het bit reageert.

Volgens mij was dat niet het enige ;) Sowieso zou ik als instructrice het paard niet in de les laten rijden. wat nou als het paard met jou erop achterover (op zijn zij) was gevallen. Dan had je wat gebroken!


Ik denk niet dat gips dan nog iets uithaalt hoor.

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Nieuwe pony op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 21:51

Naja laten we dan maar hopen van wel ;)

Maar het was meer om uit te drukken dat het ritje dus gevaarlijker is geweest dan dat de TS gelooft volgens mij ;) je bent wel dapper... Ik zou namelijk niet meer op dat paard gaan zitten.

xLauraax

Berichten: 245
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Nieuwe pony op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-09 22:08

Ik kan natuurlijk niet goed uitleggen hoe hij was. Maar hij was echt niet zó wild. Het is moeilijk om voor te stellen voor jullie misschien, maar het klinkt allemaal wat heftiger dan het is.

Ragdollcat
Berichten: 14676
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Nieuwe pony op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 22:18

Rare gang van zaken.

Als ie zo doet en achterover valt, dan zou de eigenaar van de manege zeggen, zet m op stal en laat er naar kijken, tenminste zo ging het wel op de manege waar ik vroeger reed.

Ixie

Berichten: 1606
Geregistreerd: 03-06-08

Re: Nieuwe pony op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:56

Kan ook dat de ts het verhaal iets overdreven heeft...
Maar goed, idd niet verstandig- sorry maar als jij iets breekt omdat je er wél op bent gaan zitten vind ik minder erg dan dat je met je 'even goed doorrijden' een paard pijn doet... Sowieso beetje gek dat ie in de manege liep ja maar steigerde die echt hoog of gewoon boksprongetjes?

Twilight1

Berichten: 1427
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:11

welke manege zit je op mijn manege staat namelijk ook een cassanova een vosje die heel moeilijk is in stal enzo
maar die is meer aanvallerig

Dhani

Berichten: 3643
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:38

als ik een manege had en ik had een pony die stijgerde bij het opstappen had ik er geen klant opgezet, ik zou de pony naar stal doen en iemand vragen om het dier te longeren, en de klant op een andere pony zetten!

dit risico kan je niet nemen als manege houder/instructeur.

dat is mijn mening

Ponypeetje
Berichten: 32
Geregistreerd: 08-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:49

Ik ben het helemaal met Dhani eens. Het verbaast me dat ze dit risico zomaar nemen.

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Nieuwe pony op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 13:04

sorry, mijn paard "steigerde" vroeger ook toen ik 14 was, en heel hoog! Het enige wat het beest deed wat een paar cm van de grond af komen, verder viel het hartstikke mee.
Denk dat de TS dingne iets groter maakt als ze zijn.
Zo niet, dan zou ik dat paard heel snel de manege uit doen, dan is dit levensgevaarlijk.

Fascinator
Berichten: 9
Geregistreerd: 13-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 17:19

Caira schreef:
Ben je serieus zo opgestapt nadat het paard achterovergeklapt is? Is er geen da bij geweest? Als je paard achterover klapt, klapt de lepel van het zadel op de grond en krijgt het paard een grote klap in zijn rug. Het lijkt me onverstandig om dan gelijk te gaan rijden. En dan kun je wel zeggen; dat 'moest' van mijn eigen instructrice, maar je kan daar zelf ook bij nadenken. Arm dier.


Ben het helemaal met je eens, misschien kon je ook beter je zadel even (na laten) kijken)

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:12

secricible schreef:
sorry, mijn paard "steigerde" vroeger ook toen ik 14 was, en heel hoog! Het enige wat het beest deed wat een paar cm van de grond af komen, verder viel het hartstikke mee.
Denk dat de TS dingne iets groter maakt als ze zijn.
Zo niet, dan zou ik dat paard heel snel de manege uit doen, dan is dit levensgevaarlijk.


Welke reden heb je om aan te nemen dat de TS liegt? Omdat ze 14 is? Toen ik 14 was reed ik al behoorlijk serieus en was ik echt geen kind meer wiens paard 'steigerde' als hij enkel cm omhoog kwam. Mensen verschillen.

Hoe ziet hij er verder uit? Wij hadden hier op stal een Cassanova die precies hetzelfde gedrag vertoonde, die nu een tijdje verkocht is.

Kristie_
Berichten: 74
Geregistreerd: 13-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:20

Heh bah meid, dit vind ik nu altijd zo rot voor die ponys en paarden op manege's. Sommigen zijn gewoon niet geschikt voor de lessen, natuurlijk kan ik dat ook niet weten vanaf hier, maar toch blijven het rotdingen..

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:22

Killyenn schreef:
secricible schreef:
sorry, mijn paard "steigerde" vroeger ook toen ik 14 was, en heel hoog! Het enige wat het beest deed wat een paar cm van de grond af komen, verder viel het hartstikke mee.
Denk dat de TS dingne iets groter maakt als ze zijn.
Zo niet, dan zou ik dat paard heel snel de manege uit doen, dan is dit levensgevaarlijk.


Welke reden heb je om aan te nemen dat de TS liegt? Omdat ze 14 is? Toen ik 14 was reed ik al behoorlijk serieus en was ik echt geen kind meer wiens paard 'steigerde' als hij enkel cm omhoog kwam. Mensen verschillen.


secricible zegt niet dat de TS liegt maar dat ze wat overdrijft. Denk ik zelf ook ;) want op de manier zoals ik het zou lezen denk ik dat weinig lesgevers zoiets nog in hun les zouden laten rijden, voor beide de leerling én het dier. misschien kwam het dier inderdaad maar een paar centimeters van de grond af maar vond de TS behoorlijk wat. Iedereen verschilt kwa dingen zien he.

secricible

Berichten: 25703
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:54

Die reden heb ik dankzij dit bericht van TS:

Citaat:
Ik kan natuurlijk niet goed uitleggen hoe hij was. Maar hij was echt niet zó wild. Het is moeilijk om voor te stellen voor jullie misschien, maar het klinkt allemaal wat heftiger dan het is.

nikitabanana

Berichten: 1777
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:11

nou, zo'n paard had ik ook niet mee laten lopen als ik manegehouder/lesgever was geweest..
is toch levensgevaarlijk, hij begint in de stal al, nou dat zegt al genoeg.
niet geschikt voor een manege..

Vanilla02
Berichten: 896
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:01

knuffeldier schreef:
een paard dat steeds stijgert in de box en stijgert met het opstappen vind ik totaal ongeschikt als manege paard. Dapper dat je er nog op bent gestapt, want ik zou weigeren op een paard te stappen dat zich zo gedraagd. Bovendien vind ik erg onverantwoordelijk dat als een paard achterovervalt er niet gelijk een dierenarts bij wordt gehaald om het beestje na te kijken, maar er gewoon op gereden wordt. Voor hetzelfde geldt had hij een zware blessure.



mee eens. :j

MarliesV

Berichten: 15220
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:07

Surface schreef:
Millanka schreef:
Dat vind ik nou altijd het ergste. Een paard dat steigert, uit alle macht probeert te ontsnappen en die manege's stoppen ze nog steeds gewoon in de les. Het dier probeert wat duidelijk te maken en mensen negeren het en dwingen het om door te gaan.


Pff, wel een béetje overdreven. :Z
Het is niet altijd de schuld van een manege.


Van wie dan wel, van de pony????

TS: dapper dat je het hebt gedaan maar het klinkt mij onverantwoordelijk in de oren.
Ik zou ook eerst een paardje wat zo 'fris' is longeren en dan kijken of er iemand op kan.
Snap zowiezo niet dat ze je met een steigerende pony in de stal laten opzadelen, dat vind ik nog gevaarlijker dan het rijden zelf als ik eerlijk ben.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:09

knuffeldier schreef:
millanka, groot gelijk. Het moet wel leuk blijven en zeker om je eigen veiligheid denken.
Dat de instructrice TS op een steigerend paard heeft laten stappen, dat ook nog eens gevallen was vind ik zeer triest. Als instructrice ben je toch verantwoordelijk en zou je beter moeten weten.


Dat vind ik ook.
Een manege hoort dit soort paarden niet door manegeruiters te laten rijden. Wanneer ik als moeder dit verhaal bij thuiskomst moest aanhoren had ik gelijk actie ondernomen naar de manege toe.
Een veertienjarige kan die keuzes tussen wel of niet opstappen (ook vaak door groepsdruk) nog niet maken. Vandaar ook dat een instructeur moet zorgen voor betrouwbare paarden.

Maritelisab
Berichten: 1109
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:53

Wij hebben op de manege ook een paard gehad dat steigerde.
Deed altijd al heel moeilijk met alles, hoofdstel in doen en opzadelen.
Veel mensen mochten er niet op rijden maar ik was wel iemand die er op mocht.
Hij had altijd al moeite met het opstappen. Ging draaien en hard lopen.
En het werd steeds erger, waarschijnlijk heeft hij altijd al gesteigerd met opstappen.
Dat krijg je er gewoon niet uit omdat we niet weten wat er vroeger met hem is gebeurd.
Zodra je richting het zadel liep begon hij al weg te draaien,
voet in de beugel kon haast niet want dan ging die al de lucht in.
Paarden of pony's die steigeren zijn gewoon niet goed voor een manege.
Het risico dat je neemt als je er een klant op zet is zo groot!
Er is van hem 1 iemand afgevallen met het opstappen, was gelijk klaar.
Niemand meer op geweest en verkocht.
Stel dat hij achterover was geklapt met haar der op.
Einde verhaal.

Een paard of pony op een manege die zo doet is veel te riskant.
Als ze steigeren laten ze sowieso duidelijk iets weten.
Ze steigeren niet alleen maar omdat ze fris zijn en reageren dan niet raar op het bit.
Het paard bij ons op de manege was precies hetzelfde en het werd steeds erger.