Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lisa_western

Berichten: 673
Geregistreerd: 09-10-09

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:50

Ik zeg altijd tegen mensen die het vragen dat het wel een sport is, maar wel een sport voor luie mensen omdat ik het als een uitdaging zie met zomin mogelijk inspanning mijn paard te rijden. Vinden ze altijd heel grappig. ;)

pascalle01

Berichten: 9
Geregistreerd: 31-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:13

Ik vind het wel degelijk een sport!

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 19:20

Lisa_western schreef:
Ik zeg altijd tegen mensen die het vragen dat het wel een sport is, maar wel een sport voor luie mensen omdat ik het als een uitdaging zie met zomin mogelijk inspanning mijn paard te rijden. Vinden ze altijd heel grappig. ;)


haha dat is idd ook een goeie!

courtney123
Berichten: 16
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:00

altijd als mensen tegen mij zeggen het is geen sport denk ik oo w8 jij hebt is een keer les nodig en dan heb ik het niet over een beginnerlesje met stap draf

Sjors
Berichten: 13117
Geregistreerd: 06-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:08

MACMOON schreef:
vaak zeggen ze dan tegen mij: het is een sport voor je paard want die loopt, jij zit er maar een beetje op.

:( vind het wel degelijk een sport, ben altijd helemaal kapot voor de rest van de dag na een les


Ja dat zeggen ze vaak tegen mij. Afgelopen zomer had ik een kindje mee dat durf te beweren dan het paard alles doed. Nou gewoon volle les gegeven en gedaan, hij zijkte nooit meer, overigens had hij een week spierpijn :+ hij zeurt nooit meer.

_Witch_

Berichten: 5
Geregistreerd: 22-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:43

tuurlijk is het een sport.
Je zweet toch.....

xxxJulia

Berichten: 737
Geregistreerd: 13-11-11
Woonplaats: In de buurt van Rotterdam

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:11

Ik vind dat het een sport is. Ik heb me helemaal kapot gezweten zaterdag.

pingvinii

Berichten: 182
Geregistreerd: 04-10-11

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:12

ik vind het ook een sport, en kan er dan dus ook echt niét tegen als mijn vader of broer gaat zeggen dat je niks hoeftte doen alleen maar zitten en dat paard loopt wel, zodra ik hem erop zet flikkertie er zo af ;p

maar maakt niet zo veel uit tog? Als je er maar lol in hebt :D

Rennie89
Berichten: 37278
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:13

ik doe weliswaar buitenritten op het strand maar zie dit echt wel als sport :') buitenritten van 2 uur kunnen behoorlijk zwaar zijn :')
Ik hoor het ook onwijs vaak dat het geen sport is. Ik fiets alleen al 18 KM om te paardrijden en dan ook nog 2 uur paardrijden, toch wel dikke sportdag :')

Anoniem

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:14

Eeehhh... ik heb zaterdag voor het eerst sinds maanden weer gereden, en ik kan vandaag nog steeds niet lopen!!

Dus ja: paardrijden is een sport! :)

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:17

_Witch_ schreef:
tuurlijk is het een sport.
Je zweet toch.....


Dan is zelfs onkruid wieden een sport :Y)

Ik vind het zeker wel een sport :D
Misschien niet de meest actieve sport maar het is niet voor niets deel van de olympische spelen.

Sanora
Berichten: 51
Geregistreerd: 30-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:37

Definitie van sport: Een lichamelijke activiteit, met als doel het verbeteren van fitheid en/of gezondheid, of waarbij aan de prestatie bijzondere waarde wordt gehecht, of waarbij het plezier in het bewegen zelf voorop staat.

Paardrijden is een tak van sport waarbij het hele menselijk lichaam actief is, zonder dat er een overmatige kans is op overbelasting van de diverse structuren. Vaak bevordert paardrijden ook de geestelijke ontspanning.

In hoeverre paardensport een fysieke activiteit is heeft te maken met de frequentie, intensiteit, tijdsduur en type activiteit.
Frequentie = het aantal keren dat je per week rijdt
Intensiteit = de zwaarte van de inspanning
Tijdsduur = duur dat de activiteit wordt volgehouden
Type activiteit = het soort fysieke oefeningen (niveau)

De algemene fitheid verwijst naar de mate waarin een individu opgewassen is en zich opgewassen voelt om lichamelijke prestaties te leveren. Uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, lenigheid en coordinatie zijn de voornaamste fysieke basiseigenschappen.

Paardrijden als sport vergt meer inspanning dan welke sport ook. Het is een technisch hoogwaardige sport en je hebt behalve met je eigen coördinatie tijdens spanning en ontspanning ook te maken met het evenwicht en de bewegingen die het paard maakt. De kunst daarbij is om subtiel je spieren te kunnen spannen en ontspannen als het paard dat vraagt.

Naast paardrijden, kan een andere sport je helpen om je conditie te verbeteren en te behouden zodat je beter kunt paardrijden. Kies daarvoor een (lenigheids)sport waarbij balans, lenigheid, coördinatie en uithoudingsvermogen een rol spelen. Denk bijvoorbeeld aan:

Intensief zwemmen
Dansen
Acrobatiek, turnen
Pilates
Atletiek, waaronder hardlopen.

Veel mensen zeggen dat paardrijden geen sport is omdat je uithoudingsvermogen niet sterk toeneemt. Maar zoals je kan lezen is fitheid (het doel van sporten) veel meer dan alleen uithoudingsvermogen. En daarom is paardrijden in mijn ogen wel een sport, mits je niet alleen maar rondjes rijdt.

Maureen97
Berichten: 674
Geregistreerd: 15-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:58

paardrijden is een levenswijze zoals ik zeg ;)

merithshadow

Berichten: 122
Geregistreerd: 30-01-11
Woonplaats: deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:13

ik vind het meer een sport als je echt fanatiek rijd, hoeft dus niet alleen wedstrijd niveau te zijn. maar gewoon goed trainen. ik vind het dus bijvoorbeeld geen sport als je denkt aan van die meisjes met verzorgpony'tjes waar ze een keer per week beetje op rond hobbelen.. maar ook vaak met manegelessen hoor, dan 'zitten ze er ook maar een beetje op'
je kunt het dus van verschillende kanten bekijken

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 15:55

veel mensen denkn dat dat gwn op je paard zittn is
en als je ze voorstelt om het zelfs eens te probern hoeft het ni meer :D

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 00:24

merithshadow schreef:
ik vind het meer een sport als je echt fanatiek rijd, hoeft dus niet alleen wedstrijd niveau te zijn. maar gewoon goed trainen. ik vind het dus bijvoorbeeld geen sport als je denkt aan van die meisjes met verzorgpony'tjes waar ze een keer per week beetje op rond hobbelen.. maar ook vaak met manegelessen hoor, dan 'zitten ze er ook maar een beetje op'
je kunt het dus van verschillende kanten bekijken


Ik rijd zelf ook manegelessen en bij mij is het zeker geen rondhobbelen...
En ook ik heb een bijrijdpaard, en dat is een pittige ouweheer.
En toch vind ik het een sport. Ik rijd nu 10 jaar, en rijd geen wedstrijden.
Rij (momenteel) 2x perweek paard, en heb 5 x per maand les. Elke week een manege les, en 1x permaand een les op mijn bijrijdpaard van de eigenaresse. Heb voor dit paard elke dag gereden.
En dan heb ik het niet alleen over rijden. Had toen 2 bijrijdpaarden (5 dagen in de week), en 1x per week les. Dus ik reed 8x per week paard. En niet alleen het rijden, de hele mikmak kwam er bij kijken. Van stallen uitmesten tot poetsen, van poetsen tot rijden, en van rijden tot wandelen. Ook het stro en voer binnenhalen. K ben het met je eens dat iemand dat net een jaar rijd in een beginnerslesje, en dan 1x perweek op een "verzorgpaardje" rijden niet echt kan zeggen dat het zijn/haar sport is, omdat je dan nog niet zo intensief bezig bent, maar naarmate je langer rijd, meer ervaring opdoet, en meer rijd, word het toch echt veel en veel meer een sport. Wat mij betreft komt dit nog boven het topvoetbal uit haha

LoveUggs

Berichten: 8677
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 00:28

pingvinii schreef:
ik vind het ook een sport, en kan er dan dus ook echt niét tegen als mijn vader of broer gaat zeggen dat je niks hoeftte doen alleen maar zitten en dat paard loopt wel, zodra ik hem erop zet flikkertie er zo af ;p

maar maakt niet zo veel uit tog? Als je er maar lol in hebt :D


Ik rijd altijd op de nieuwe paarden, en de paarden die omgeschoold of doorgereden moeten worden.
Komen altijd ontzettend brave paardjes uit uiteindelijk, maar toch behoorlijk wat valpartijen gehad haha!
Maar k kan er om lachen. Mijn bijrijdpaard is een draver, 26 jaar, en heel erg pittig. Vooral rond deze tijd van het jaar. Het is koud en hij is onwijs fris en druk. Hij doet geen vlieg kwaad totaal niet, maar de rem is ver te zoeken. Als er nu iemand tegen me zou zeggen dat het geen sport is, zou k diegene morgen mee nemen en m op mn vriendje zetten. Even kijken of ze het dan nog zeggen dat het geen sport is, want zelfs mijn armen branden van de pijn als hij zo druk is. (nu gelukkig wel een tiedemanbij) Dat helpt wel.

superrobke

Berichten: 130
Geregistreerd: 15-10-11
Woonplaats: venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 01:56

ik zeg altijd: ga er maar op zitten en als je er op blijft zitten is het een sport :D :D :D

en dan een lekkere klap op haar kont, meestal is het dan geen sport :P

maar daar komen ze dan snel van terug ;)

robke

Miracle_

Berichten: 11833
Geregistreerd: 11-06-08
Woonplaats: Brabant

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 02:05

Als pingpongen een sport is, dan paardrijden ook. :j

NassauTuiger
Berichten: 58
Geregistreerd: 25-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 12:46

door het paardrijden kan je bij mij een spijker krom douwen op mijn dijen en kuiten, dus paardrijden is een sport!

NikkiLoves

Berichten: 663
Geregistreerd: 10-06-11
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:52

Ik vind het zeker een sport! Als je lichtrijd in draf gebruik je toch je beenspieren om jezelf omhoog te 'duwen'. Ze zeggen tegen mij ook vaak dat het geen sport is, ik vind van wel :D

Francinee

Berichten: 106
Geregistreerd: 22-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:01

Ja ik vind het wel een sport idd! Maar ik doe het niet om echt te sporten, maar gewoon omdat ik het leuk vind!

AngelC2804
Berichten: 25
Geregistreerd: 07-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 03:14

Paardrijden is wel degelijk een sport! Ik stel de mensen die dat zeggen altijd voor of ze een uurtje op mijn pony willen om daarna nog eens te oordelen, maar vreemd genoeg heeft er nog nooit mijn voorstel aangenomen. Rara hoe komt dit!?

Marloes__

Berichten: 5207
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 03:22

Kaus schreef:
_Witch_ schreef:
tuurlijk is het een sport.
Je zweet toch.....


Dan is zelfs onkruid wieden een sport :Y)



Woehaha!! :')

Ach, ik vind paardrijden wel degelijk een sport. En verder kan het me eigenlijk ook niet zoveel schelen wat een ander er van vindt ;). Als ik het maar naar mijn zin heb!

Ympi
Berichten: 1191
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: België

Re: Wat zeggen jullie? Paardrijden wel/geen sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:48

Voor diegene onder ons die een beetje Engels snappen: onderaan pagina 5 staat paardrijden http://prevention.sph.sc.edu/tools/docs ... endium.pdf
In galop zou je 8 MET verbruiken, in draf 6,5 en in stap 2,6. In de wetenschap gaan ze ervan uit dat je vanaf 3 MET sport, paardrijden is dus een sport (behalve in stap dan...)!
Daarnaast zou zelfs het kuisen en verzorgen van je paard een verbruik van 6 MET betekenen, ook een sport dus!

Ter vergelijking:
Galop 8 MET = basketbal 8 MET = handbal 8 MET = volleybal 8 MET
Voetballen, volgens velen dé sport is 9 MET.
Draf 6,5 MET = rolstoelbasketbal 6,5 MET = worstelen zelfs maar 6 MET = snelwandelen 6,5 MET

DUSSSS SPORT!