“maar” een manegeruiter?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gianti

Berichten: 10947
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 00:01

Hier iemand die helaas niet geluk heeft van eigen paard en jaren met 1x pw manegeles heeft moeten doen. Ik vind altijd naar hoe denigrerend er over manegeruiters gesproken wordt en ook naar gedaan wordt. Hoe jong ik nog was, ik merkte altijd wel dat er enorm neergekeken werd op mij. Tuurlijk zitten er zeker rotte appels ertussen, maar die zitten helaas ook tussen de baasjes.

Inmiddels wel al jaren weg bij de manege en heb een bijrijdpaard ervoor in de plaats. en merk dat ik wel een deel van bijv ‘voelen wat er nou daadwerkelijk onder mij gebeurd’ niet goed meegekregen heb van manege. Gelukkig altijd mazzel gehad met plekjes waar ik dat Soort dingen mag leren. :D

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 00:08

Gianti schreef:
Hier iemand die helaas niet geluk heeft van eigen paard en jaren met 1x pw manegeles heeft moeten doen. Ik vind altijd naar hoe denigrerend er over manegeruiters gesproken wordt en ook naar gedaan wordt. Hoe jong ik nog was, ik merkte altijd wel dat er enorm neergekeken werd op mij. Inmiddels wel al jaren weg bij de manege en heb een bijrijdpaard ervoor in de plaats. en merk dat ik wel een deel van bijv ‘voelen wat er nou daadwerkelijk onder mij gebeurd’ niet goed meegekregen heb van manege. Gelukkig altijd mazzel gehad met plekjes waar ik dat Soort dingen mag leren. :D


Ja inderdaad! Zodra ik niet meer op de manege reed of zelfs al toen ik en op de manege reed en les kreeg op mijn bijrijdpony merkte ik op hoe veel dingen niet word gewezen bij manege les...

En dan heb ik het niet eens over het aanvoelen van het paard maar als een gedwongen kromming in de nek van het paard. Als manege ruiters al wat langer rijden gaan ze proberen “aan de teugel” te rijden zonder te weten wat het betekend. En dat is met heel veel dingen. Ze leren niet waarom, alleen maar dat het zo hoort. Bij mijn manege werd er ook echt niet goed gelet op houding en zit maar natuurlijk is elke manege weer anders...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 00:11

Het ligt ook heel erg aan de ruiter en de aanleg van de ruiter. Mijn voormalig oppaskind van nu 12 jaar rijdt sinds 2 jaar paard op een manege en ik heb haar een paar keer een lesje gegeven op het oude weidemaatje van mijn voormalige bijrijpaard. Laatst is ze voor het eerst dit jaar weer mee geweest naar mijn paarden, ivm verhuizing en daarna Corona was er eerder nog geen mogelijkheid voor haar om hier te logeren.

Voor de lol haar deze keer op mijn eigen Shire van 1.77 m gezet, daar had ze 2x eerder opgezeten, maar dat was toen meer om uit te stappen en dat keertje draf ging aan een longeerlijn. Deze keer ook opgestapt in de longeerbak en dat rijden daar ging zo goed dat ik haar daar zelfs los heb laten rijden en een galopje linksom en rechtsom heb laten doen. Daarna door naar de buitenbak, voor het eerst echt los rijden.

Er zijn veel kleine puntjes om op te verbeteren, maar voor maar 2 jaar rijervaring op een manege deed ze het imo echt super netjes.


Als het aan mij zou liggen zou ze zeker vaker mogen rijden. Dit meisje kiest altijd voor de lastige pony’s op de manege waar andere kinderen liever niet op rijden, is super fanatiek en doet ook mee met manegewedstrijden. Wanneer ze bij mij is vraag ze echt alles wat ze maar kan bedenken.
Mijn Shire ruin is niet de makkelijkste, ontzettend sensibel, maar voor Roos was hij echt super braaf, dat is hij lang niet voor iedereen, want mijn bijrijder heeft momenteel nog wel wat moeite met hem.

De manege waar Roos rijdt is zeker geen topmanege, zelfs de goedkoopste in de regio, maar ik zie wel talent bij het meisje zelf.

Dus om de vraag in de openingspost te beantwoorden, een manegeruiter mag zeker wel op mijn paard rijden, mits er wel enig talent is, de ruiter niet bang is aangelegd en wil luisteren naar instructie.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 00:33

Op mijn paard hebben al zoveel verschillende mensen mogen rijden dat ik de tel kwijt ben.
Ik werk op een manege en nam hem regelmatig mee. Liep ie mooi mee in de lessen, met groot en klein!
Ook zijn er twee meiden van de
Manege met hem op wedstrijd geweest, hartstikke leuk!



Afbeelding

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 02:05

Tja, lastig.........

Ik heb geen enkele behoefte om zomaar mensen op mijn paarden te laten rijden, maar dat heeft meerdere redenen.

Op maneges wordt slecht les gegeven, maar daar kunnen de lesklanten vaak niks aan doen. Toch zie je zo af en toe toch dat mensen vrij serieus zijn en wel echt verder groeien. Bij een goede manege wordt dat wel opgepikt.

Als jong meisje heb ik voor ik mn eerste pony kreeg, ook best veel kansen gehad op de manege.

Later werd het vrij normaal dat mensen die verder wilden, bijrijder werden. Dan groeien mensen vaak verder, maar het hangt echt van de persoon af. Sommige mensen leren het nooit en een ander heeft er gewoon gevoel voor.

Ik voel me nooit beter dan een ander en snap ook dat paardrijden voor veel mensen echt duur is. En het kan voor ouders echt lastig zijn dat hun kind(eren) zo graag willen en ze het amper of niet kunnen betalen.
Dan heb ik weleens iemand erop laten zitten of laten poetsen etc.

Hoe ene paard bij mij is, zegt niks over hoe die bij een ander is vaak. Mijn ene ruin ziet er onder het zadel erg simpel en relaxt uit, maar mensen kunnen er nooit mee overweg.
Mn ene merrie is pittig, maar zal niet snel iets doen met een beginner. Mn andere ruin is heel stabiel, maar heeft wel overtuiging nodig. De andere merrie zet ik voorlopig niet snel iemand op, of het moet een rondje vastgehouden stappen zijn. Zij neemt echt emoties over.
Dat doen ze trouwens allemaal en daarin is de pittigste niet het moeilijkste. Juist de relaxte die onzeker wordt van vreemden.

En we hebben een aller braafste shet. Die heb ik al heel vaak door kinderen laten poetsen en even een rondje laten rijden.

Maar ergens wil ik het wel zelf aanbieden. Kinderen die aan het hek komen staan en vragen; mogen we op uw paarden rijden zeg ik nee tegen. Ik zeg gewoon dat we geen manege zijn en het bij ons niet kan. Anders kan je wel bezig blijven denk ik.

Heb voorheen in pension ook wel vaak met iemand samen buiten gereden op onze paarden. Als iemand zijn eigen paard bijv een blessure had of als iemand paarden verzorgd ergens en er niet op kan/mag rijden etc etc.
Soms gun je het mensen ook gewoon.

pateeke
Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-05-06

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:03

Ik heb geen probleem met manegeruiters, ben zelf immers ook op de manege begonnen. Dat wil echter niet zeggen dat ik manegeruiters op mijn pony zou laten rijden. Sowieso ben ik heel selectief in wie ik met hem laat rijden (zijn maar een paar mensen). Mijn pony is niet de gemakkelijkste en voor zijn eigen welzijn en het welzijn van anderen, let ik dus wel op wie ik er mee laat rijden en wie niet. Ik leer mensen graag eerst beter kennen en kijk graag eerst hoe ze omgaan met paarden (bv hun eigen paard) vooraleer ik ze op mijn pony laat rijden. Sluit de manier van omgaan met paarden aan bij hoe ik omga met paarden, dan kan het zijn dat ik het wel een keer aanbied om met mijn pony te rijden. Maar ook in dat geval blijf ik er wel bij. Er is in die 13 jaar dat mijn pony en ik een team vormen, eigenlijk nog altijd maar 1 iemand aan wie ik mijn pony met een gerust hart toevertrouw als ik er niet bij ben (om mee te rijden dan, verzorgen is nog iets anders).

Waar ik meer een probleem mee heb, is met hoe mensen op de (meeste) manege(s) leren rijden en met paarden leren omgaan. Ik ken genoeg voorbeelden van maneges waar je leert je paart vooruitschoppen, aan de teugels trekken, soms een combinatie van beide, veel zweep- of spoorgebruik,... Daar sta ik totaal niet achter. Ik heb meerdere paarden zo al zien veranderen in negatieve zin en doe je dat bij mijn pony dan heb je binnen no time problemen. Belangrijker vind ik het dat je je paard begrijpt en inspeelt op wat er op dat moment nodig is. In weinig maneges is daar helaas aandacht voor.

Als je op zoek bent naar een paard om te rijden buiten je manegelessen om, zou je eerst op zoek kunnen gaan naar een privé-instructeur die ook lespaarden heeft waar je mee kan rijden. Dat kan een opstapje zijn naar gaan rijden met andermans paard.

ChristaMoor

Berichten: 2644
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:12

Wanneer je als manege ruiter op steeds verschillende paarden rijdt, krijg je naar mijn idee juist veel meer ervaring dan met alleen een eigen paard / bijrij-paard. Elk paard zit anders, reageert anders, heeft een ander karakter etc.
Ook al ben je 12, probeer gewoon zoveel mogelijk te vragen aan je lesgeefster, of vraag eens of de manege een aantal theorielessen kan geven. Vraag ook of je mee mag helpen met op- en afzadelen, desnoods kom je daar een uur voor je les al voor en blijf je langer. Vraag of je mee mag helpen voeren, zodat je weet wat een pony eet en vooral hoeveel! Vraag eens of je een hoofdstel uit elkaar mag halen, maak hier per stapje foto's van en zet het daarna weer in elkaar (daarna wel laten controleren). Er is zo ontzettend veel te leren zonder dat je op het paard zit! Kortom, vragen, vragen, vragen! En proberen.

Ik ben zelf echt al wat ouder, maar leer nog steeds elke keer bij. En ja, ik heb een eigen paard en ik heb ervaring met mijn eigen paard. Maar nee, ik heb geen ervaring met paarden! Ervaring met paarden doe je alleen op als je hier veel mee om gaat, met veel verschillende paarden.

En als antwoord op jouw vraag: ja ik heb een bijrijdster (ook al wat ouder), zij komt van de manege. Zij rijdt mijn paard, maar rijdt ook nog steeds mee in de manegelessen, gewoon omdat ze dit leuk vindt.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:17

Citaat:
Wanneer je als manege ruiter op steeds verschillende paarden rijdt, krijg je naar mijn idee juist veel meer ervaring dan met alleen een eigen paard / bijrij-paard. Elk paard zit anders, reageert anders, heeft een ander karakter etc.

Ik zeg ja als je dat buiten de manege doet.
Dus bij een fokker paarden gaat rijden of zo.
Maar bij manege paarden, dat verschil is helaas veel te klein om dan te gaan spreken dat je daar zoveel van leert.
Maar eens, als iemand alleen maar op 1 eigen paard rijd hoeft dat ook niet altijd leerzaam te zijn.
Zeker niet als het niveau van de instructie niet beter is, en dat is tegenwoordig niet vanzelfsprekend beter.

belle_boef

Berichten: 10775
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:20

Nikass schreef:
myk_en_shant schreef:
Ik heb een kleine lesgeefstal en krijg dus veel klanten die van de manege af komen, omdat het daar hun niet meer bevalt en stilstaan.

Ik schrik regelmatig wat ik dan zie, ruiters die al 5 / 6 jaar rijden en niet weten hoe je een paard moet opzadelen.
En soms niet eens een onafhankelijke zit hebben, rijden met een rare twist tijdens het lichtrijden.
Echt de gekste dingen kom je tegen.

Regelmatig zoek ik bijrijders voor mijn lespaarden, helaas krijg je dan ook dat niveau die dan reageren. Die kan ik echt niet zelfstandig en zonder begeleiding los laten bij mijn paarden, want dat gaat echt goed fout aflopen.
Mijn paarden zijn braaf, echter verre van manegepaarden. Zijn netjes aan de hulpen en hebben een eigen mening als je niet de juiste hulpen geeft.

Dus ja als lesklant, maar vaak nee als bijrijder. Dan zoek ik vaak ruiters die eerder bijrijdpaarden, of eigen paard hebben gehad.


Hoe kunnen manege ruiters ervaring opdoen met bijrijdpaarden als niemand ze op hun paard wil laten rijden?
Mensen willen iemand met ervaring, maar niet iemand de kans geven om die ervaring op te doen >;)



Niet iedereen krijgt alle kansen in het leven. Dat kan je een ander niet verwijten.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:25

Ik denk dat toch vaker die kansen wel te creëren zijn.
Maar dat lees je hier al in de brichten.
Komt men aan met de instelling ik rij AL 2 jaar paard. En ik reed alle moeilijke paarden van de manege al.
Dan haakt men af, ik ook.
Of komt er iemand, ik rij pas 2 jaar maar wil erg graag bij leren. En dan werkelijk ook niet overal een ja maar heeft, ja die kunnen best wel kansen krijgen.

MarliesV

Berichten: 15264
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:27

Och ik weet precies waar je nu rijdt, erg leuk en gezellig. Maar echt niveau is het daar helaas niet.

Reggehoeve leer je zeker meer qua verzorging, opzadelen en rijden. Maar zal ook duurder zijn.

In deze regio (woon zelf in Hellendoorn) zijn ontzettend veel paarden. Maar als 12 jarige heb je echt wel contacten nodig om wat verder te komen, of een ouder die mee gaat.
Ik zou niet zomaar een 12 jarige alleen bij mij op stal laten, daar moet wel altijd een volwassene bij zijn.
Voordat je het vraagt, ik heb al een bijrijdster en de pony is hoefbevangen, dus kan niemand er bij gebruiken op dit moment.

Bij de Reggehoeve kan je volgens mij naast lessen ook helpen met vegen/stallen enz en daar voor in de plaats extra rijden. Maar weet niet of ze daar een leeftijdsgrens aan hebben.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:46

Je hebt manegeruiters en manegeruiters. Ik heb meiden op mijn paard gehad die niet meer ervaring hadden dan manegelessen. Of zelfs helemaal geen ervaring. Prima. MAAR: stel je dan wél lerend op aub. Nee, je weet het niet beter dan de eigenaar, écht niet. Ik train mijn paard klassiek. Van achteren naar voren. Er wordt niet gestuurd door aan de teugel te trekken en harder lopen is niet harder schoppen.
Gelukkig hebben we hier in de regio een paar maneges die écht wel goede ruiters afleveren. En ook een paar van waar ik geen enkele ruiter op mijn paard wil hebben. Voel ik me daarmee 'beter' dan een manegeruiter? Nee, ik ben ook manegeruiter geweest. Heb vier maneges gehad in een periode van 12 jaar om me te kunnen blijven verbeteren. Ben onder begeleiding op de manege gestart met jonge paarden te rijden en daarna ook paarden in te rijden. Heb van daaruit wat handelspaarden gereden en mijn instructeursdiploma kunnen halen en ook les kunnen geven op de manege waar ik klant was. Ook als manegeruiter kun je je dus echt wel blijven bijscholen. Maar dat vergt soms wel wat 'rondshoppen' en van stal wisselen.
Daarna heb ik nog een jaar of 7 bijrijdpaarden en enkele trainingspaarden gehad voordat ik mijn eerste eigen paard kocht.

Dus niet 'maar' een manegeruiter, maar het hangt wel écht écht écht af van je eigen inzet: wil je wel écht leren of wil je vooral laten zien wat je al kan? Ben je bereid met hele kleine stapjes vooruit te gaan en je heel nederig op te stellen gedurende lange tijd?

Voor mijn paard zoek ik overigens geen bijrijder, daar zit ik echt niet op te wachten op dit moment. Maar er rijden soms wel hele jonge meiden op, lesklanten van mij die met hun eigen paard of pony of hun bijrijdpaard of -pony vastlopen en op die van mij even mogen 'voelen' hoe ik iets bedoel. Soms zijn die meiden niet ouder dan 5 jaar zelfs. Paard is braaf zat. Structureel mijn paard delen begin ik alleen niet aan ;)

Gianti

Berichten: 10947
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:50

_Penotti schreef:
Ik denk dat toch vaker die kansen wel te creëren zijn.
Maar dat lees je hier al in de brichten.
Komt men aan met de instelling ik rij AL 2 jaar paard. En ik reed alle moeilijke paarden van de manege al.
Dan haakt men af, ik ook.
Of komt er iemand, ik rij pas 2 jaar maar wil erg graag bij leren. En dan werkelijk ook niet overal een ja maar heeft, ja die kunnen best wel kansen krijgen.


Ondanks dat ik zelf zo niet ben, snap ik het wel (voel mij nog steeds een giga beginner haha). Er wordt flink op je neer gekeken als manegeruiter en de animo voor een bijrijdpaard is vaak flink. Dan snap ik best dat je jezelf wil ‘verkopen’ en als je nooit verschil hebt ervaren door privé en manegepaard dan is het ook lastiger om in te schatten wat het niveau buiten de manege is, dus dan duidt je je niveau aan op die manier die je wel kent van de manege.
Ik weet nog dat ik met mijn vriendinnetje (van de manege) eerste verzorg paard zocht (13 jaar geleden alweer haha) en ik zo blij was dat zij wel een ‘vergevorderde’ ruiter was. Want waarom zou iemand voor mij kiezen, iemand die zo weinig ervaring heeft? Terwijl ik wel enorm wou leren. Maar ja gevoelsmatig deed dat er minder toe en moesten we ons enorm ‘verkopen’.
Laatst bijgewerkt door Gianti op 26-08-20 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34821
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:52

PAARDENLOVE8 schreef:
ja. helaas heeft mijn famillie niks met paarden.

hebben jullie op een manege gereden of gelijk met eigen paard begonnen?


Nee, begonnen op de manege. Vanaf mijn 14e jaren bijrijdpaarden gehad, tot mijn studie. Toen omdat ik weinig tijd had weer op de manege gaan rijden. En na de studie weer een bijrijdpaard omdat ik de vrijheid van zelf kiezen wat ik wilde gaan doen, miste. Daar mijn partner ontmoet die een eigen paard heeft. Sinds wij samen zijn delen we een paard. En sinds 2 weken hebben we er dus een pony bij :j . Eerlijk, ik zou in mijn eentje nooit een paard kunnen hebben. Daar verdien ik simpelweg te weinig voor. En ik heb vroeger ook moeten stoppen op de manege (14 jr) toen het te duur werd voor mijn ouders. Ik wil er maar mee zeggen dat je droom van ooit een eigen paard altijd nog goed kan komen :j

Ibbel

Berichten: 49263
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:58

Of je manegeruiter bent of niet, als iemand een bijrijder/verzorger zoekt, is dat 99 van de 100 keer omdat die iemand tijd tekort komt en letterlijk hulp nodig heeft.
Als je dat hulpje eerst alles moet leren ben je méér tijd kwijt dan wanneer je het zelf doet.
Als je een bijrijder les moet gaan staan geven kan je net zo goed zelf je paard rijden.

Kortom: leuk om als manegeruiter aan te geven: ik wil leren, maar iemand die hulp zoekt vanwege tijdgebrek heeft geen tijd om je wat te leren.

Wat betreft kwaliteit van manegelessen: de lessen zijn bij lange na niet meegegaan in de inflatie. Ik reed in de jaren 70 op maneges. Begin jaren 70 was een 10-rittenkaart 100 gulden, tegen dat ik stopte met op maneges te rijden omdat ik een eigen paard kreeg ging een 10-rittenkaart naar de 180 gulden.

Als je de inflatie meeneemt zou je nu minimaal 300 euro voor een 10-rittenkaart moeten betalen. Ik geloof niet dat dat normale prijzen zijn voor manegelessen? Dus ik denk dat de mindere kwaliteit hand in hand gaat met 'het moet wel betaalbaar blijven' - maar alle waar is nu eenmaal naar z'n geld.

Het zou een hele mooie ontwikkeling zijn als maneges ook verplichte theorielessen zouden geven. Jij wilt 10 lessen rijden? Eén van die 10 lessen is theorie: hoe poets je een paard, hoe zadel je op, haal een hoofdstel uit elkaar en vet 'm in (en zet 'm weer in elkaar natuurlijk), hoe zie je of een paard kreupel is, etc etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34821
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:01

Ibbel dat zit er wel in bij de FNRS, als je de FNRS proeven rijdt :j dochter had de laatste wedstrijd ook examen, dan moet je weten hoe je een paard leidt, hoe de onderdelen van zadel/hoofdstel heten etc.

Ann_moi

Berichten: 3857
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:02

Ik denk dat het zo afhankelijk is van de manege! Ik heb vroeger alleen maar privé paarden en pony’s gereden, mijn eigen pony gehad en verschillende bijrijdpaarden toen ik te groot was geworden voor mijn pony. Sinds 2 jaar rijd ik nu ook op een manege, en waar ik eerst dacht van tja wat zal je nu leren bij een manege, ben ik juist daar enorm gegroeid. Mijn houding en onafhankelijke zit verbetert, en door de enorm leuke paarden heb ik ook heel andere types leren rijden. Op dit moment rijd ik met een vast manege paard waar ik ook KNHS mag starten. Mijn beeld van maneges en manege ruiters is enorm veranderd! Ik zie een hoop mensen daar die toch wel leuk kunnen rijden!

MarliesV

Berichten: 15264
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:04

SusanH, maar dat is de theorie bij de FNRS.

Je hoeft geen paard te kunnen zadelen oid in de praktijk. Dat wordt helaas niet geoefend en getoetst voor een examen.

Er zijn echt goede manege's die dus wel de praktijk meenemen, leren poetsen en zadelen enz.
Er zijn ook bagger slechte manege's waarbij ruiters in een gevorderden groep rijden, die nog niet zelfstandig op kunnen stijgen bij wijze van spreken.

Mijn bijrijdster kwam bij mij toen ze nog niet fatsoenlijk kon lichtrijden, laat staan galop.
Alles geleerd bij mij. Maar ja, ik had er dan ook geen nodig maar vond het een leuke kans voor een jong grietje om alles te leren.
Denk niet dat het gros van de eigenaren daar trek in heeft.

Ibbel

Berichten: 49263
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:05

SusanH schreef:
Ibbel dat zit er wel in bij de FNRS, als je de FNRS proeven rijdt :j dochter had de laatste wedstrijd ook examen, dan moet je weten hoe je een paard leidt, hoe de onderdelen van zadel/hoofdstel heten etc.


Dat is mooi. Maar als ik het zo lees is dat eerder uitzondering dan regel.
Maar toegegeven, ik kom al 40 jaar niet meer op maneges :)) Maar toen ik leerde rijden was dat wel een redelijk vaste prik.

troi
Berichten: 17041
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:13

Even op de hoofdvraag terugkomend.

Bij mij hangt veel af van de houding van de ruiter. Als je aangeeft dat je 5 jaar rijdt en je beseft dat je nog veel te leren hebt dan kom je al een stuk beter binnen dan als je schrijft dat je al 5 jaar rijdt en erg ervaren bent. Beide kunnen waar zijn maar de eerste komt beter over en is in mijn ogen teken van een stukje bescheidenheid, leergierigheid en realiteitszin. Je moet niet vergeten dat manegepaarden getraind zijn in het accepteren van veel verschillende ruiters en vooral ook in het accepteren van ruiterfouten, ruis. Mijn paard is erg braaf maar staat goed aan de hulpen, als je flink aandrijft dan zit je zo in galop. Als je rustig aanknijpt met je kuiten dan draaft hij braaf aan. En bij onzeker rijden gaat hij stil staan, snapt hij niet. Probeer daar maar een balans in te vinden als je niet zo ver bent!

Dus ja ik sta zeker open voor een manege ruiter maar wel van het type dat bescheiden is en wil leren!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:18

Vanuit de ervaring die ik heb met de maneges in de buurt zou ik een manegeruiter niet zomaar op mijn toch wel gevoelige pony zetten. Vooral omdat mijn pony (Draver die jaren op de baan heeft gelopen) nog aan het leren is om zijn lichaam dressuurmatig goed te gebruiken en hier op de maneges die ik ken maar bar weinig aandacht voor is. Paard moet daar in de krul, maar hoe je dat voor elkaar krijgt, van achter naar voren rijden, dat wordt daar niet geleerd. Echter zullen er ongetwijfeld maneges zijn waar inmiddels wel op een goede manier les gegeven wordt. Zo iemand zou ik wel op mijn pony laten, alleen ken ik die maneges bij ons in de buurt niet. Maar ik heb zelf als toenmalig manegeruiter ook de kans gekregen om een moeilijk paard bij te rijden, en daar heb ik wel enorm veel van geleerd. Ik heb geen behoefte aan een bijrijder, maar sta er op zich wel voor open om iemand ooit diezelfde mogelijkheid te geven mits ze bereid zijn te leren

Maar ik voel me absoluut niet beter dan een manegeruiter. Wel ben ik nog steeds (ik rijd al zo'n 3 jaar niet meer op een manege) dingen aan het afleren die ik op de manege al dan niet bewust aangeleerd heb. Mensen kiezen vaak voor de manege in de buurt, hebben mijn ouders ook gedaan, en mijn inziens zijn er gewoon veel slechte maneges

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34821
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:25

Ibbel schreef:
SusanH schreef:
Ibbel dat zit er wel in bij de FNRS, als je de FNRS proeven rijdt :j dochter had de laatste wedstrijd ook examen, dan moet je weten hoe je een paard leidt, hoe de onderdelen van zadel/hoofdstel heten etc.


Dat is mooi. Maar als ik het zo lees is dat eerder uitzondering dan regel.
Maar toegegeven, ik kom al 40 jaar niet meer op maneges :)) Maar toen ik leerde rijden was dat wel een redelijk vaste prik.


Bij ons niet hoor. Daar stonden de paarden al gezadeld voor je klaar. Afzadelen mochten we wel zelf doen. Dochter moest alles zelf doen, word ook geleerd :j toen ik mijn verzorgpony kreeg had ik nog nooit zelf een zadel erop gelegd. Of de hoeven uitgekrabd :+

Ibbel

Berichten: 49263
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:39

Indertijd op 'mijn' manege reden de gevorderden in de eerste les. Die poetsten de paarden, krabden de hoeven uit, zadelden op en namen de paarden mee naar de bak (netjes teugels over het hoofd, twee vingers tussen de teugels, 10 cm onder het bit vathouden :D ). Na de les hielp je de volgende ruiter op het paard, maakte de beugels op maat voor die ruiter - of je bracht je paard terug naar stal (stands trouwens) en zadelde af (en bit afspoelen onder de kraan, hoofdstel met teugels door de keelriem weghangen). Daar leerde je dus best veel rondom het paard, achteraf bekeken.
Oh, en niet te vergeten, er werd nog met dekens ipv sjabrakken onder het zadel gereden, dus die dekens correct vouwen (op militaire wijze) leerde je ook meteen.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:52

Ik denk dat het nogal per persoon en manege verschilt.
Ik ben zelf vroeger op de manege geronseld om 3 jarige in te rijden.
De vader van de eigenaar had ook paarden (niet op de manege) en was bij de instructeur gaan vragen wie dat zou kunnen.
Dat was een goede manege, waar ik ook in mijn vrije tijd altijd te vinden was en ik reed ook meer dan 1 x per week.
Mocht ook wel een een heel enkel keertje op een pensionpaard stappen.

Maar toch heb ik van de 2 3 jarige nog ontzettend veel geleerd (waren alleen zadelmak) en heel wat problemen leren oplossen die je als manegeruiter gewoon niet tegen komt.

Probleem is volgens mij dat tegenwoordig maneges voor van alles en nog wat aansprakelijk gesteld kunnen worden. Dus de paarden mogen eigenlijk geen stap verkeerd zetten. Dat was vroeger wel anders. Er waren meerdere paarden op de manege waar er veel niet eens op durfde.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:00

Ik denk dat het twee kanten op werkt idd Sosha, de manege zoekt zo braaf mogelijke dieren, want dat is ook wat de klant wil zien. ik zie nu als paardenouder nu onze meiden bij de manege rijden met verbazing hoe niet paardenouders naar het paardrijden kijken. Verhalen van dieren die totaal niet braaf zouden zijn, waarvan ik dan denk, maar het is toch een dier, kan gebeuren, niets bijzonders. Verhaal van de week van een ouder die vond dat de manege nog een pony op stal had die volgens haar toch echt wel eens verkocht moest worden, want die was over een teil gesprongen die in de bak stond om de poep in te gooien tijdens de les. Wat blijkt dan uit het hele verhaal, dier had de keus weigeren of springen, want de ruiter stuurde compleet niet en kwam voor de teil uit. Maar mensen bekijken het dan al als stout. Hoe ga je kinderen van zulke mensen leren rijden wanneer de paarden sensibel en vlot aan de hulpen zijn zoals een eigen paard zou kunnen zijn? Die komen dan niet idd, want dan lijkt het hen een levensgevaarlijke sport. Onze kinderen hadden echt buikpijn in het begin met het proberen van een paar pony's omdat ze verhalen gehoord hadden van andere kinderen, die gaat rete hard, die is niet te sturen etc. Nou zijn de mijne zeker geen topruiters en kunnen wel eens wat angstig zijn, maar komen wel van eigen pony's en na het proberen van de pony's waarvan anderen er dus niet op durfden, begrepen ze er niets van, want er was eigenlijk helemaal niet veel aan de hand. Klein beetje been en gaan vinden wij normaal, maar de kinderen op de manege vinden dat stout, want als ik hard schop, schiet ie naar voren, heel raar. Het is ook maar net waar je referentiekader ligt wat dat betreft.