“maar” een manegeruiter?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DreamGuide

Berichten: 2017
Geregistreerd: 10-08-14

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 21:56

Nou, van die eigenwijze Penny-donders die denken dat ze het allemaal beter weten dan ik komen er hier echt niet in. :')

Maar goed, die heb je niet alleen op de manege, dat soort typetjes hebben soms ook al een eigen pony.

Een manegeruiter die met respect met mijn dier en spullen omgaat, en luistert als ik iets probeer uit te leggen heb ik geen enkel probleem mee. Of je nou 1 of 10 jaar op de manege hebt gereden doet er dan niet toe. (Ik heb dan ook wel een heel braaf paard staan.)

pluisje88

Berichten: 8110
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:04

Toevallig was ik gisteren heel even op de manege waar ik als kind begonnen ben te rijden en 10 jaar geleden ben gestopt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik echt schrok van wat ik zag. De ponys wilden eigenlijk niet dat de kindjes zouden opstappen. Toen ze eenmaal zaten moest de boel in beweging. De kindjes schopten de ponys zo hard dat ze met flapperbenen op de pony zaten. Pok pok pok.. ponys werden daar geïrriteerd door. Pets pets pets. Na elke bok een tik met de zweep, net zo lang tot hij de moet opgaf om nog te bokken. Aan de andere kant ging een pony stil staan. Pets pets pets, pok pok pok. Ik heb in ongeveer 10 minuten meer zweepgebruik gezien als mijn paard in de afgelopen 4 jaar. En het ergste is, se kinderen weten niet beter. Een paard is een soort fiets met haar die zijn rondje moet blijven lopen.

Je leert niet dat paardrijden samenwerken is met je paard, en communiceren. Een paard is een levend wezen met een gevoel en een mening. Het gaat om de verbinding tussen jou en het paard die het paardrijden tot een kunst maakt. En dat leer je helaas niet op een manege. Juist het ontbreken van die communicatie en het respect voor het wezen paard waar je mee werkt is de reden dat de gemiddelde manegeruiter niet op de wat gevoeligere eigen paarden kan rijden. Aan de andere kant zie ik ook wel mensen die niet op die manier met hun eigen paard omgaan. Zij zullen hier dan weer niet zo zwaar aan tillen als ik doe en een aantal mensen hier.

Om antwoord te geven op je vraag: nee ik wil geen manegeruitersnop mijn paard. Mogen er dan alleen maar goede
Ruiters op mijn paard? Nee ook niet. Ik heb liever gevoelige mensen erop die nog nooit gereden hebben dan afgestompte “manege” ruiters.

Als mijn paard haar zadel niet op wil, is er wat met haar. Loopt mijn paard weg bij het opstappen? Tijd om de Zadelmaker te bellen. Bokt ze met rijden? Tijd voor de osteopaat. Stap maar af want er is iets mis met haar. Doet ze boos? Ze heeft ergens pijn... een paard doet nooit iets zonder reden is mijn ervaring. Ze proberen je uit te leggen wat ze van je willen en dat zonder woorden. Het is alleen de vraag of je bereid bent hiernaar te luisteren.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:36

myk_en_shant schreef:
Ik heb een kleine lesgeefstal en krijg dus veel klanten die van de manege af komen, omdat het daar hun niet meer bevalt en stilstaan.

Ik schrik regelmatig wat ik dan zie, ruiters die al 5 / 6 jaar rijden en niet weten hoe je een paard moet opzadelen.
En soms niet eens een onafhankelijke zit hebben, rijden met een rare twist tijdens het lichtrijden.
Echt de gekste dingen kom je tegen.

Regelmatig zoek ik bijrijders voor mijn lespaarden, helaas krijg je dan ook dat niveau die dan reageren. Die kan ik echt niet zelfstandig en zonder begeleiding los laten bij mijn paarden, want dat gaat echt goed fout aflopen.
Mijn paarden zijn braaf, echter verre van manegepaarden. Zijn netjes aan de hulpen en hebben een eigen mening als je niet de juiste hulpen geeft.

Dus ja als lesklant, maar vaak nee als bijrijder. Dan zoek ik vaak ruiters die eerder bijrijdpaarden, of eigen paard hebben gehad.


Hoe kunnen manege ruiters ervaring opdoen met bijrijdpaarden als niemand ze op hun paard wil laten rijden?
Mensen willen iemand met ervaring, maar niet iemand de kans geven om die ervaring op te doen >;)

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:45

Het kan echt ook anders hoor. Zo ken ik maneges waar je als je met een zweepje wilt rijden je daarom moet vragen, en je eerst moet onderbouwen waarom jij denkt een zweep nodig te hebben en hoe je die zou willen gaan gebruiken. Zonder toestemming van de instructie wordt er niet met zweep gereden.

En zo ken ik vele ruiters met eigen paard die een scala aan hulpteugels gebruiken omdat er zoveel angst is om te rijden en zoveel onkunde, maar men toch graag "een mooi plaatje" van een paard in de krul wil laten zien.

Er wordt hier ook gesuggereerd dat als je maar serieus bent en goed les neemt je uiteindelijk "verder" komt, maar imo bereikt een heel groot deel van de ruiters (manege of eigen paard) al heel snel de max.

capopjekop

Berichten: 30679
Geregistreerd: 30-11-03

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:54

Op mijn ponys hebben verschillende manegeruiters gereden en de een reed beter dan de ander. Wat wel bij allemaal tekenend was, is dat ze in het begin heel grof met de hulpen waren. Drijven was schoppen ipv been aandrukken en ze reden teveel op de teugels. Mijn ponys reageren op fijne hulpen dus ze reageerden nogal heftig. Het verschilde per ruiter hoe snel ze zich aanpasten.

De laatste ruiter die op mijn ponys reed vond ik een topper. Rustig meisje, reed heel vriendelijk en wilde graag leren. Helaas groeide ze van mijn ponys af

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 22:57

Ik kende een manege in Limburg waar jaren geleden alle lesklanten, oud, jong, ervaren, beginners, allemaal sporen aan kregen. Tja...

Maar om op de vraag van ts terug te komen: nee, ik wil geen manegeruiter op mn paard, maar dat ligt niet aan het fenomeen manegeruiter. Als ik iemand op mijn paard laat, wil ik dat dit iemand is die met gevoel en zachte hand en consequent rijdt. Of dit dan iemand is die rijdt op de manege om de hoek, of Anky van Grunsven is, maakt mij niet uit.

Manegeruiter klinkt oneerbiedig, we hebben het allemaal moeten leren. Bijvoorbeeld: Op de stal waar ik sta, staat nu ook een verwende 12 jarige met haar pony. Het kind heeft in haar hele leven nog geen les gehad, maar wilde perse een pony. En wat nu? Juist: ze heeft er geen enkel gevoel voor, niet voor het rijden en niet voor de pony. Kijkt er niet naar om, pony staat te verpieteren. Had dit kind in godsnaam maar voor een paar jaar naar een manege gestuurd voordat je zoiets een eigen pony geeft.

FlashWolves

Berichten: 38
Geregistreerd: 28-12-13
Woonplaats: Coevorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:01

Mijn ervaring met manegeruiters is ook dat ze onrealistische verwachtingen hebben van een verzorgpony/paard.
Ik had 2 meisjes die de shetlander voor mij verzorgden en het eerste wat ze vroegen als ze kwamen is: "Gaan we rijden?". En als ik zei: "Nee, we gaan eerst de stal en paddock mesten", waren ze het er eigenlijk niet mee eens. Ik had de ouders en de meisjes vanaf dag 1 al verteld dat ze niet elke keer konden rijden en dat er ook klusjes gedaan moesten worden, zoals mesten en scheren van de pony. Ik hielp ze overal bij. Het eerste meisje gaf het na 2 maanden al op ( de pony hoefde maar om te kijken en ze was er bang voor) en de tweede stopte niet veel later

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:07

Nikass schreef:
myk_en_shant schreef:
Ik heb een kleine lesgeefstal en krijg dus veel klanten die van de manege af komen, omdat het daar hun niet meer bevalt en stilstaan.

Ik schrik regelmatig wat ik dan zie, ruiters die al 5 / 6 jaar rijden en niet weten hoe je een paard moet opzadelen.
En soms niet eens een onafhankelijke zit hebben, rijden met een rare twist tijdens het lichtrijden.
Echt de gekste dingen kom je tegen.

Regelmatig zoek ik bijrijders voor mijn lespaarden, helaas krijg je dan ook dat niveau die dan reageren. Die kan ik echt niet zelfstandig en zonder begeleiding los laten bij mijn paarden, want dat gaat echt goed fout aflopen.
Mijn paarden zijn braaf, echter verre van manegepaarden. Zijn netjes aan de hulpen en hebben een eigen mening als je niet de juiste hulpen geeft.

Dus ja als lesklant, maar vaak nee als bijrijder. Dan zoek ik vaak ruiters die eerder bijrijdpaarden, of eigen paard hebben gehad.


Hoe kunnen manege ruiters ervaring opdoen met bijrijdpaarden als niemand ze op hun paard wil laten rijden?
Mensen willen iemand met ervaring, maar niet iemand de kans geven om die ervaring op te doen >;)


Bedenk goed, dat niet alle paarden geschikt zijn voor een minder gevorderde ruiter.
Er zit zo dusdanig verschil tussen een manege paard en een privé paard. Dit wordt vaak vergeten en door manegeruiters onderschat.

Daarbij zoeken de meeste eigenaren een ruiter die ze niet eerst moeten opleiden, maar iemand die zelfstandig aan de slag kan.

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:07

Ts ik zit in de omgeving van Steenwijk in Overijssel.

beert
Berichten: 2443
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:10

Ik lees nu van alles over manege ruiters, maar is er dan niet iets enorm mis met instructeurs en maneges zelf? Als je al jaren rijdt en niet kan opzadelen of een paard behandeld als fiets, faalt dan de manege niet als ze niet eens iets bijbrengen over het paard als dier? Alle lessen worden toch gegeven door gediplomeerde instructeurs die hun diploma niet bij de boter hebben gekregen?

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:14

beert schreef:
Ik lees nu van alles over manege ruiters, maar is er dan niet iets enorm mis met instructeurs en maneges zelf? Als je al jaren rijdt en niet kan opzadelen of een paard behandeld als fiets, faalt dan de manege niet als ze niet eens iets bijbrengen over het paard als dier? Alle lessen worden toch gegeven door gediplomeerde instructeurs die hun diploma niet bij de boter hebben gekregen?


Daar zit idd een groot deel van het probleem.
Ik vergelijk een manege vaak met een fabriek, het is vaak lopende band werk.
Teugels worden vaak over gegeven aan de volgende ruiter. Kosten moeten zo laag mogelijk gehouden worden en inkomen zo hoog mogelijk.
Wat je dan ziet dat kwantiteit belangrijker wordt dan kwaliteit.

Dat is een kwalijke zaak en totaal niet de visie waar ik achter sta.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:17

beert schreef:
Ik lees nu van alles over manege ruiters, maar is er dan niet iets enorm mis met instructeurs en maneges zelf? Als je al jaren rijdt en niet kan opzadelen of een paard behandeld als fiets, faalt dan de manege niet als ze niet eens iets bijbrengen over het paard als dier? Alle lessen worden toch gegeven door gediplomeerde instructeurs die hun diploma niet bij de boter hebben gekregen?


_/-\o_

Dit dus! Dit is eigenlijk de discussie die gevoerd moet worden en niet “mijn paard is te gevoelig” en “manegeruiters kunnen geen hulpen geven”. Die zogenaamde manegeruiters zijn het product van een instructeur en als die ze geleerd heeft om te trappen en trekken, kan niemand ze dat echt kwalijk nemen toch?
Ja: paarden die op een manege lopen zijn over het algemeen wat braver. Gelukkig maar, anders liep iedere beginnende ruiter in het eerste jaar minimaal 5 botbreuken op. Maar een braaf paard, wilt niet zeggen: een lui paard. Als er op de juiste manier les gegeven wordt zal zowel paard als ruiter daar voordeel aan hebben

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:19

Een manegeruiter zou ik niet erg vinden, maar mijn merrie is een koudbloed die best goed opgeleerd is en mijn rijstijl gewend is, en dat is: teugels los, bijna alles op stemcommando, heel stille hulpen of het spel gaat niet door en ze is binnen een mum van tijd een "luie manegepony" zodra erop gemept, geschopt of geroepen wordt. Shutdown en klaar. Please vacate your seat. Veel manegeruiters hebben een attittude van hier tot in Tokio en zoals gezegd hierboven, ze weten niet beter. Ze geloven oprecht dat je goed wordt van op vijf verschillende paarden per week te rijden, dat alle koudbloeden lui zijn of beginnen bokken, dat je maar meteen de zweep mag bovenhalen...

Maar als ze naar mij, de eigenaar, luisteren? Dan mogen ze. Maar ze moeten luisteren. Ik word gek van tieners en studenten die "Heel goed kunnen rijden" en vervolgens de teugels niet loslaten wanneer ik dat vraag. "Je moet de teugels opnemen, dat is mij zo geleerd", ja? Niet hier. Niet jouw paard, niet jouw regels. De "mijn paard is een fiets" mentaliteit mag eens ophoepelen...

beert schreef:
Ik lees nu van alles over manege ruiters, maar is er dan niet iets enorm mis met instructeurs en maneges zelf? Als je al jaren rijdt en niet kan opzadelen of een paard behandeld als fiets, faalt dan de manege niet als ze niet eens iets bijbrengen over het paard als dier? Alle lessen worden toch gegeven door gediplomeerde instructeurs die hun diploma niet bij de boter hebben gekregen?


De meest correcte comment imo. :j Ook hier in centrum België zijn de maneges vreselijk en geloven de instructeurs die even oud zijn als ik dat ze de beste instructeurs zijn want ze hebben twee stages gedaan, ze hebben een diploma, en ze kunnen tegen kinderen zeggen hun paarden een klets te geven. Daar begint het probleem dus al...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:19

Ik merk vooral dat het bij manege ruiters voornamelijk draait om het rijden, maar dat er soms maar weinig kennis is over het wezen paard. Men komt op de manege en poetst en zadelt het paard, om vervolgens te gaan rijden. In mijn beleving houdt de kennis daar vaak op.
Er is veel meer te doen en kennis te vergaren met paarden dan enkel het rijden, die interesse of kennis mis ik vaak.

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:22

Mindim schreef:
Ik merk vooral dat het bij manege ruiters voornamelijk draait om het rijden, maar dat er soms maar weinig kennis is over het wezen paard. Men komt op de manege en poetst en zadelt het paard, om vervolgens te gaan rijden. In mijn beleving houdt de kennis daar vaak op.


Dat klopt idd, maar dit komt omdat ze dit niet leren op de manege, is daar geen prioriteit.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:23

Ik denk dat we juist betere ruiters krijgen als ze de kans krijgen beter les te hebben of "betere" paarden te rijden.

Als instructrische probeerde ik de kinderen altijd wel het belang van goed opzadelen te leren, door bijv aan het begin vd les bij iedereen wat verkeerd te doen en ze het zelf op te laten zoeken. Ook met ponykamp hadden wij een ochtend waarbij we voor het ontbijt een staldienst hadden. Om ze bewust te laten worden dat er meer bij hoort dan alleen het rijden. (Vonden ze juist leuk en de ouders ook)

Nu is het zo dat ik niet jan en alleman op mijn paard wil maar mijn bijrijdster is een voormalig manegeruiter, en ze doen het zo ontzettend goed samen!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:28

ReadTheRulez schreef:
Ik denk dat we juist betere ruiters krijgen als ze de kans krijgen beter les te hebben of "betere" paarden te rijden.

Als instructrische probeerde ik de kinderen altijd wel het belang van goed opzadelen te leren, door bijv aan het begin vd les bij iedereen wat verkeerd te doen en ze het zelf op te laten zoeken. Ook met ponykamp hadden wij een ochtend waarbij we voor het ontbijt een staldienst hadden. Om ze bewust te laten worden dat er meer bij hoort dan alleen het rijden. (Vonden ze juist leuk en de ouders ook)

Nu is het zo dat ik niet jan en alleman op mijn paard wil maar mijn bijrijdster is een voormalig manegeruiter, en ze doen het zo ontzettend goed samen!


Hier ga ik ook helemaal in mee! *\o/*

Ik vertrouw maar drie mensen met mijn merrie (tot nu) en een daarvan is vroeger manegeruiter geweest en heeft het dan terug opgepakt. Teugels los, vond het geweldig, leert ervan dus baat voor volgende paarden dat ze rijd... als ze niet arrogant zijn gewoon de kans geven om te leren!

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:30

myk_en_shant schreef:
Mindim schreef:
Ik merk vooral dat het bij manege ruiters voornamelijk draait om het rijden, maar dat er soms maar weinig kennis is over het wezen paard. Men komt op de manege en poetst en zadelt het paard, om vervolgens te gaan rijden. In mijn beleving houdt de kennis daar vaak op.


Dat klopt idd, maar dit komt omdat ze dit niet leren op de manege, is daar geen prioriteit.


Maar dat is toch ook niet heel raar? Bij de grote maneges neem je de teugels over van je voorganger. Daardoor missen ze de basis als poetsen en opzadelen. Maar ik denk dat de ruiters die op zo’n manege rijden, hier ook bewust voor kiezen. Er zijn zat kleinere maneges waar je wel zelf je paard moet poetsen en opzadelen.

Overigens vraag ik me wel af of er nog veel maneges bestaan waar paarden een aantal uren achter elkaar les lopen. Ik kan er in mijn omgeving geen opnoemen.

En voor wat betreft werken op stal: ze betalen voor een les, niet om een stal uit te mesten. Als ze dat willen, vragen ze er wel om en daar gaan ze niet voor betalen. Als ik les neem bij mijn (prive) instructeur, ga ik ook niet eerst zn auto wassen voordat we aan de les beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:30

ReadTheRulez schreef:
Ik denk dat we juist betere ruiters krijgen als ze de kans krijgen beter les te hebben of "betere" paarden te rijden.

Als instructrische probeerde ik de kinderen altijd wel het belang van goed opzadelen te leren, door bijv aan het begin vd les bij iedereen wat verkeerd te doen en ze het zelf op te laten zoeken. Ook met ponykamp hadden wij een ochtend waarbij we voor het ontbijt een staldienst hadden. Om ze bewust te laten worden dat er meer bij hoort dan alleen het rijden. (Vonden ze juist leuk en de ouders ook)

Nu is het zo dat ik niet jan en alleman op mijn paard wil maar mijn bijrijdster is een voormalig manegeruiter, en ze doen het zo ontzettend goed samen!

Misschien eens les geven in het wezen paard, ipv rijden. Ik mis dat stukje bij veel mensen, het draait enkel om rijden, ik mis het stuk paard hier. Omgang met het paard, kunde van het wezen paard, erg essentieel lijkt me. Een paard is meer dan enkel een middel om te rijden.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Re: “maar” een manegeruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:35

Ja maar dat is denk ik een keuze die je maakt. Daarom rijdt de ene op een manege en kan hier van genieten. En daarom kiest de ander uiteindelijk voor een eigen paard of bijrijdpaard.

Paardeneigenaren vinden het belangrijk dat we paarden begrijpen en we willen ons verdiepen in het paard. Ik ben het hier absoluut mee eens hoor! Maar er zijn mensen die gewoon willen rijden en verder geen poespas. Dus dan huur je een paard, neem je een les en daarna weer naar huis. Er zijn gewoon mensen die daar hun voldoening uit halen. Ik kan het ook niet maar om ze dan te behandelen alsof ze minderwaardige ruiters zijn is ook niet fair

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:36

Ik vind het heel erg afhankelijk van de manege. Op de manege waar ik ooit begonnen ben en lang heb gereden zou ik daar niet zo'n moeite mee hebben, op de manege waar ik later lesgaf en waar mijn paard anderhalf jaar in pension stond zou ik dat nooit (meer) doen. Meer, omdat ik dat dus wel ruim een jaar heb gedaan, dat was de vereiste als hij daar in pension stond. Achteraf raar, maar op dat moment, omdat de eigenaresse ook een vriendin was en er meer waren met wie het zo ging, heb ik dat toch gedaan. Mijn paard werd er niet beter van en het irriteerde mij steeds meer, het is eigenlijk de belangrijkste reden dat ik hem daar weg heb gehaald.
Waarom het verschil tussen die maneges? Dat ligt aan de kwaliteit van de lessen. Ik vond degene die de volwassenenles gaf (waar mijn paard in meeliep, want te sterk voor kinderlesjes) een mwah instructrice, die vooral met harde hand meende te moeten aanpakken. Ik ben echt weleens aangesproken door iemand: 'jij bent toch het baasje van Mick? Ik heb van de week op Mick gereden. Hij was leuk! Ik had zo'n pijn in mijn armen en handen achteraf!' Hmmmm.... >;) |o Op de manege waar ik ooit begonnen ben, werd wél goed begeleid. Daar had ik het voor een gevorderdenles wel aangedurfd.
Overigens was het algemene paardenwelzijn (weidegang etc) bij de tweede manege weer beter geregeld dan bij de eerste.
Ook nu mag er af en toe weleens iemand anders op en mag hij ook weleens een rondje lopen met een kleinkind of nichtje van een collega of vriendin - aan een touwtje :) Maar hij is niet geschikt voor een doorsnee beginner op een manege, die laat hij alle hoeken van de bak zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:37

Mk1978 schreef:
Ja maar dat is denk ik een keuze die je maakt. Daarom rijdt de ene op een manege en kan hier van genieten. En daarom kiest de ander uiteindelijk voor een eigen paard of bijrijdpaard.

Paardeneigenaren vinden het belangrijk dat we paarden begrijpen en we willen ons verdiepen in het paard. Ik ben het hier absoluut mee eens hoor! Maar er zijn mensen die gewoon willen rijden en verder geen poespas. Dus dan huur je een paard, neem je een les en daarna weer naar huis. Er zijn gewoon mensen die daar hun voldoening uit halen. Ik kan het ook niet maar om ze dan te behandelen alsof ze minderwaardige ruiters zijn is ook niet fair

Ik neem het woord minderwaardig niet in de mond. Het zijn ruiters, meer niet.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:43

Voor alle manege ruiters die graag een “verzorg pony” willen. Ik denk dat dit helpt:

- je moet echt open staan om veel te leren en hard te werken. Vraag je zelf af: waarom wil ik een verzorgpony? Wat zoek ik in een verzorgpony dat ik niet op een manege kan vinden? En wat heb ik een pony te bieden? Maak daar een lijstje van zodat je voorbereid opzoek gaat!

- met “ik rij al 3 jaar lang hoor en ik heb ook al eens gesprongen” maak je naar mijn mening weinig kans. Toen ik een verzorg pony zocht hielp het heel erg dat ik vertelde waarom ik het zo graag wilde. Ik vertelde erbij hoe lang ik reed en dat ik heel graag wilde bij leren en voor alles open stond. Ik heb daarmee eigenlijk altijd sucses gehad! Maar het zal ook wel per regio verschillen.

- kijk vooral ook realistisch naar je eigen kunnen en begin wat mij betreft eerst met een paard waar je niet op kan rijden! Eigenaren waarderen het als je al een beetje ervaring hebt naast het paard (Mesten, voeren, water geven, in en uit de wei halen bijvoorbeeld) en vaak zeggen eigenaren met paarden waar je niet (meer) op kunt rijden vaker ja tegen minder ervaren kinderen. Daarnaast heeft het geen zin om op een advertentie te reageren waar staat “gevorderde ruiter of 16+ als je pas 13 bent)!!


Ik ben zelf ook nog geen gevorderde ruiter en dit heeft voor mij altijd geholpen. Uiteraard is het bij iedereen weer anders! En vergeet niet de eigenaren te respecteren voor de meesten mensen is hun paard hun lust en leven :j

myk_en_shant

Berichten: 3271
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:48

Mk1978 schreef:
Ja maar dat is denk ik een keuze die je maakt. Daarom rijdt de ene op een manege en kan hier van genieten. En daarom kiest de ander uiteindelijk voor een eigen paard of bijrijdpaard.

Paardeneigenaren vinden het belangrijk dat we paarden begrijpen en we willen ons verdiepen in het paard. Ik ben het hier absoluut mee eens hoor! Maar er zijn mensen die gewoon willen rijden en verder geen poespas. Dus dan huur je een paard, neem je een les en daarna weer naar huis. Er zijn gewoon mensen die daar hun voldoening uit halen. Ik kan het ook niet maar om ze dan te behandelen alsof ze minderwaardige ruiters zijn is ook niet fair


Juist deze ruiters houd ik het liefst zo ver mogelijk van mijn paarden. Omdat ze niet willen verdiepen in de paarden, hoe oneerlijk is dit voor het dier.

Correct paardrijden is wanneer ruiter en paard in harmonie komen. Dit gebeurd pas wanneer de ruiter openstaat voor verdieping in het paard en leert begrijpen hoe de biomechanica van ruiter en paard in elkaar steekt.

Deze ruiters komen idd niet verder dan een uurtje knolhobbelen. En gaan alleen voor hun plezier.

Liekemo
Berichten: 133
Geregistreerd: 21-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 23:52

Mindim schreef:
Mk1978 schreef:
Ja maar dat is denk ik een keuze die je maakt. Daarom rijdt de ene op een manege en kan hier van genieten. En daarom kiest de ander uiteindelijk voor een eigen paard of bijrijdpaard.

Paardeneigenaren vinden het belangrijk dat we paarden begrijpen en we willen ons verdiepen in het paard. Ik ben het hier absoluut mee eens hoor! Maar er zijn mensen die gewoon willen rijden en verder geen poespas. Dus dan huur je een paard, neem je een les en daarna weer naar huis. Er zijn gewoon mensen die daar hun voldoening uit halen. Ik kan het ook niet maar om ze dan te behandelen alsof ze minderwaardige ruiters zijn is ook niet fair

Ik neem het woord minderwaardig niet in de mond. Het zijn ruiters, meer niet.


Ja daar ben ik het absoluut mee eens, maar het is uiteraard ook erg leuk als je de ander soort ruiters, de gene die willen leren over het gedrag en de verzorging van het paard een kans bied als je daar het (brave paard voor hebt)

Zo ben ik 2 jaar geleden op mijn plekje gekomen. Ik zocht toen als manege ruiter een bijrijdpaard en ik ben nu zo dankbaar dat ik toen heb mogen komen! Ik heb bijna meteen geleerd dat ik eigenlijk nog zo weinig wist en ik heb in die 2 jaar dat ik daar heb gereden zoveel meer geleerd dan al die tijd op de manege.

Als niemand mij als bijrijder zou willen hebben gehad omdat ik “maar” een manege ruiter was geweest dan was ik “maar” een manege ruiter gebleven en dat was zo zonde geweest. Paarden zijn namelijk een heel belangrijk deel van mijn leven geworden en ik vind paarden welzijn het aller belangrijkst wat er bestaat in de paarden wereld.

(Nou was ik dan ook dat manege kind die zich afvroeg of zweepjes niet pijn deden en waarom de paartjes in hokjes moesten staan. Maar die zijn er dus ook!!)