Studeren in Oxford of Cambridge

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Studeren in Oxford of Cambridge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:00

Hoi!

Ik had een aantal vraagjes over het studeren in de UK, hoofdzakelijk over Oxford/Cambridge.
Ik wil graag Engels gaan studeren, en waar kan je dat nou beter doen dan in een engelstalig land?
Dus heb ik kort wat rondgevraagd op school over studeren in de UK.
Ze zeiden dat je al volgend jaar moet gaan beginnen met aanmelden etcetera, ik zit nu in atheneum 4.
Ik heb een N&G/N&T vakkenpakket gekozen, maar dit maakt niks uit voor de studie Engels.
Nu vroeg ik mij nog af wat je dan moet doen? Ik weet dat je een aanbevelingsbrief moet laten schrijven en dat je hoge cijfers moet hebben.
Maar hoe hoog moeten die zijn en hoe hoog moet het gemiddelde van al je cijfers zijn?
En hoeveel zijn de studiekosten voor een jaar Oxford/Cambridge?


Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groetjes, Maartje

Anoniem

Re: Studeren in Oxford of Cambridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:35

Ik hoor altijd dat ze rond de 9 gemiddeld verwachten, en het liefst toch ook nog wel een paar 10en. :+ Gooood luck, haha!
En volgens mij wordt in Engeland vanaf aankomend collegejaar het bedrag verhoogd, ben er niet zeker van. Maar dat kun je op de sites van de universiteiten vinden. Hetzelfde als de eisen eigenlijk (hoewel die globaal geschetst zijn).

NieneWiep

Berichten: 6733
Geregistreerd: 15-01-06

Re: Studeren in Oxford of Cambridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:43

Ik heb ook nagedacht over studeren in Engeland maar sinds dit jaar is het gewoon onbetaalbaar geworden, volgens mij ga je rond de 9000 pond per jaar betalen, en dat is voor een normale universiteit. Ik weet niet of universiteiten zoals Oxford nog hogere prijzen hebben...

Vaak kun je op de website van de universiteit alles vinden over toelatingseisen. Ik weet wel dat je gewoon studiefinanciering vanuit Nederland kunt ontvangen, hier kun je alles over vinden op de site van DUO. Succes!

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: Studeren in Oxford of Cambridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:47

Het is HEEL erg prijzig!! En verder ben ik met school naar Oxford geweest, vond het leuk voor een keertje maar5 moet nou niet echt zeggen dat het een plaats is waar ik naar terug wil.

Niki_

Berichten: 2067
Geregistreerd: 17-10-05
Woonplaats: Utrecht

Re: Studeren in Oxford of Cambridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:41

Je moet ontzettend hoge cijfers hebben, je krijgt een intakegesprek, je moet een test afleggen om te bewijzen dat je kennis van de Engelse taal goed genoeg is en vanaf 2012 mogen de universiteiten hun collegegeld ophogen, wat inhoudt dat Oxford en Cambridge 10.000 euro per jaar mogen vragen.
Sommige universiteiten willen ook nog dat je buiten je school 'extra' dingen hebt gedaan zoals bv. vrijwilligerswerk. Niet bepaald een eitje dus :')

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:00

Engeland gaat inderdaad verhogen, waardoor het onbetaalbaar gaat worden, tenzij dat je een rijke sponsor hebt. Wat ik jou zou willen aanraden: kijk eens naar Schotland. Schotland gaat niet verhogen en de topuniversiteiten daar zijn 3400 pond. Ik ga in ieder geval richting Schotland over twee jaar :j

apple01

Berichten: 1712
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Noord-Brabant, regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:37


Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 20:26

Ik doe Cambridge Course Engels, waardoor ik aan het einde van mijn VWO mijn hoogste niveau Cambridge exams Engels heb.
Ik geloof dat je dan zelfs voorrang hebt bij Cambridge en Oxford. Maar is dat studiegeld met of zonder huisvesting?
Want ik geloof dat het met huisvesting was. En Schotland....ik heb een erg Brits (daarmee bedoel ik zuidelijk) accent, en hoe mooi ik het Schotse accent ook vind, ik hou toch graag mn Britse. Betekent niet dat ik daar niet kan kijken...Glasgow schijnt ook erg goed te zijn.
Er is inderdaad een grote kans dat ik het niet ga redden, maar het valt altijd te proberen en ik wil me daar dan toch goed op voorbereiden.
En ik zie het ja, hartstikke duur. Daarom wil ik het ook graag op tijd weten, kan ik gaan sparen en een bijdrage in kosten voor mijn 18e verjaardag vragen :P en anders voor 1 jaar of ergens anders in de UK. (misschien toch Schotland?)

apple01

Berichten: 1712
Geregistreerd: 27-01-10
Woonplaats: Noord-Brabant, regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:19

Urbiezira schreef:
Ik doe Cambridge Course Engels, waardoor ik aan het einde van mijn VWO mijn hoogste niveau Cambridge exams Engels heb.
Ik geloof dat je dan zelfs voorrang hebt bij Cambridge en Oxford. Maar is dat studiegeld met of zonder huisvesting?
Want ik geloof dat het met huisvesting was. En Schotland....ik heb een erg Brits (daarmee bedoel ik zuidelijk) accent, en hoe mooi ik het Schotse accent ook vind, ik hou toch graag mn Britse. Betekent niet dat ik daar niet kan kijken...Glasgow schijnt ook erg goed te zijn.
Er is inderdaad een grote kans dat ik het niet ga redden, maar het valt altijd te proberen en ik wil me daar dan toch goed op voorbereiden.
En ik zie het ja, hartstikke duur. Daarom wil ik het ook graag op tijd weten, kan ik gaan sparen en een bijdrage in kosten voor mijn 18e verjaardag vragen :P en anders voor 1 jaar of ergens anders in de UK. (misschien toch Schotland?)


Klopt maar ja,... Ben je dan niet bang dat je tot je nek in de schulden zit? Of hebben je ouders dat geld? Want als je een groot stuk moet lenen...Is het bijna niet te doen. Een bachelor duurt toch 3-5 jaar. En dan misschien nog een master...

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:06

Ik heb me dit jaar op Cambridge aangemeld, ben toen gepoold maar helaas uiteindelijk niet aangenomen en ga het dan ook komend jaar weer proberen. Ik kan je er dus alles over vertellen :)

Allereerst: geloof niets van de dingen die 'mensen wel eens ergens hebben gehoord'. Het overgrote deel is onjuist of simpelweg niet waar.
Er zijn een aantal dingen die je moet bedenken:
-Wil ik continue gepusht worden om op de toppen van mijn kunnen te presteren?
-Zijn mijn cijfers hoog genoeg? (voor arts-courses ligt het standard offer bij de 8 met ongeveer drie vakken 8.5)
-Ben ik in staat om in het Engels een veeleisende studie te volgen?

Daarnaast moet je je bedenken dat je je gaat aanmelden op een van de top universiteiten van de wereld, dus concurrentie is groot: maar dat betekent niet dat het niet kan! Het is wel heel belangrijk dat je echt heel geintereseerd bent in je onderwerp, en d'r ook wat van weet buiten het school curriculum om.

De kosten worden inderdaad enorm. Het collegegeld wordt 9.000 pond per jaar, dus ongeveer 10.000 euro. Je bachelor duurt drie jaar, dus 30.000 euro voor een studie. Dat is heel veel geld: aan de andere kant, je studeert dan wel aan oxbridge, en dat garandeert ook wel enigszins een goede toekomst. Ze hebben in Engeland ook een goed afbetalingssyteem waarbij je vrij goedkoop kunt lenen en je afbetaalt aan de hand van je inkomen, dus je zult nooit 'omkomen in de schulden'

Het is overigens niet waar dat je je volgend jaar al moet aanmelden: je meldt je in het begin van je zesde jaar aan (15 oktober is geloof ik de sluitingsdatum). Dit gaat, en het volgende geldt voor alle universiteiten in de UK, allemaal via het UCAS (www.ucas.uk). Hier maak je een account en vul je al je gegevens in. Hier moet je inderdaad ook een personal statement invullen, en je zult een aanbeveling moeten vragen aan iemand. Ik kan me overigens niet voorstellen dat je echt voorrang zult krijgen met Cambridge-Engels: hooguit is het een pluspunt, maar wel handig om te noemen in je personal statement. Als je wordt uitgenodigd voor een interview moet je ergens in december naar Cambridge/Oxford moeten om daar op de college van je keuze geinterviewd te worden. Op basis van je personal statement, aanbevelingsbrief, je gegevens en vooral je interview wordt je aangenomen of niet :)
Oxbridge is meestal overigens ook niet bijzonder geinteresseerd in extra-curricular activities. Zij hebben het voordeel dat ze iedereen kunnen interviewen en ze hoeven dus minder waarde te hechten aan wat er op papier staat, je interview-performance is de beslissende factor!
Voor andere universiteiten meldt je je dus ook via het UCAS aan, maar wordt je zeker als non-English applicant meestal niet geinterviewd. Je mag je tot op 5 universiteiten aanmelden.

Als er een realistische kans is dat je aangenomen zou worden zou ik het zeker proberen! Je kunt je andere vier keuzes altijd nog aan bijv. Schotse uni's 'opmaken'. Andere goede universiteiten zijn oa. Edinburgh en St. Andrews.

Op de site van Cambridge en Oxford staat heel veel info, daar kan je het allerbeste gewoon even rustig de tijd voor nemen!
Wat je overigens ook kunt doen als je neit zo veel geld wilt/kunt betalen of je bang bent dat je er niet in komt: in NL gaan studeren en dan meedoen aan een uitwisselingsproject met Cambridge. Nadeel is dan dat je uiteraard geen Cambridge-papiertje krijgt en je ook niet de hele opleiding daar meemaakt, maar dan zit je wel een tijdej in Engeland voor je Engels.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Re: Studeren in Oxford of Cambridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 09:41

Je kan ook gewoon beginnen studeren in Nederland en dan een jaartje op uitwisseling gaan naar Engeland. Dan mag je voor een semester of een jaar daarheen (meestal in je 3de jaar), maar betaal je wel gewoon je inschrijvingsgeld aan je eigen Nederlandse universiteit. Op die manier ga ik volgend jaar ook naar Canada.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 10:05

Killyen, volgensmij zit jij bij mij op school. :')
In ieder geval heel erg bedankt voor de informatie, ik overleg dit al een tijdje met mijn ouders en ze zijn ook op de hoogte van de kosten.
In Nederland Engels gaan studeren vind ik persoonlijk helemaal niks, als je een taal gaat studeren doe ik dat graag ook in het land van die taal.
Killyen, welke studie wilde je gaan doen?
Ik wil (hoogstwaarschijnlijk) gaan schrijven en vertalen later (in het Engels he? ;) ) dus vooral daarom vind ik het belangrijk dat ik niet alleen Engelse taal goed leer kennen, maar ook gebruiken, spreekwoorden, vaste uitdrukkingen, maar ook slangs, omdat het allemaal terug kan komen in je boek/vertaling. En mocht Cambridge of Oxford niet lukken wil ik inderdaad ook ergens anders in de UK gaan kijken voordat ik terug ga naar Nederland. Ik weet niet wat ik heb, maar al het Engelse (behalve dan misschien de stereotype manier waarop men het huis inricht :o ) trekt mij veel meer dan Nederlands. Ik schrijf nu ook al in het Engels en een studie volgen in het Engels heb ik dus absoluut geen bezwaar tegen. :)

Killyen, in ieder geval heel erg bedankt voor de informatie, zo krijg ik beetje bij beetje een beter beeld van hoe en wat. :)

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Re: Studeren in Oxford of Cambridge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 10:23

Ik heb me destijds ook aangemeld voor een uni in Engeland (Queens college in London en Royal Holloway, net buiten London), en wat ik me kan herinneren is dat je naast een aanbevelingsbrief van een leraar, ook zelf een motivatie brief moet schrijven. Nu is dit alweer 4 jaar geleden, dus het kan zijn dat de eisen veranderd zijn.

Verder ken ik meerdere mensen die van Oxford af komen (broer, goede vriendin en haar ex-man) en kan ik je ook vertellen dat het ZWAAR en HARD werken zal worden. Inderdaad, je zal worden gepusht, en je kan je natuurlijk serieus afvragen of dat is wat je echt wilt. Mijn broer heeft zijn master daar alleen gedaan, dat is ook nog anders een optie he, ergens anders (in de UK) beginnen, en je master daar doen. Hij moest toen een wiskunde toets maken (en volgens mij ook een engels toets), maar hij ging een hele andere richting op dan die jij wilt doen (economie).

Een vriendinnetje van mij was toegelaten tot Oxford, haar cijfers waren inderdaad allemaal 10-en, op 1 vak na (als je het omrekent naar het nederlandse systeem), maar heeft uiteindelijk besloten om ergens anders te gaan studeren omdat dat voor haar studie beter aangeschreven stond. Dat is natuurlijk ook heel belangrijk om naar te kijken he. Niet alleen hoe prestigieus die school is, maar ook hoe goed het staat aangeschreven voor jouw studierichting.

Maar, als ik jou was zou ik het zeker proberen, vul ook een 'safe-option' in bij je lijst van uni's waarvan je zeker weet dat je erin komt, eentje die waarvan je er waarschijnlijk wel in komt en dan een een waarvan je het niet zeker weet (dus een hele goede bijv.). Dat werd ons toen aangeraden door de student advisors. Succes!

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 10:51

Bedankt voor de uitleg en tips, ik zal zeker nog wel drie keer na gaan denken en ook absoluut naar andere universiteiten gaan kijken.
Ik had gelezen dat Oxford hele goede studies Engels heeft op de website, maar kan mij daarin ook vergissen.
Hoe het er nu uitziet zou het qua cijfer voor Engels redden (namelijk een 9) maar ik heb een zware periode achter de rug (ziekte van Pfeiffer, ouders zijn gaan scheiden) dus mijn cijfers nu zijn niet Oxbridge waardig. Dit is precies waarom ik dit topic heb aangemaakt, zodat ik ook echt een duidelijk beeld krijg van hoe en wat, zoals ik al zei. Ik ben van plan ook even met de decaan te gaan praten, aangezien hij tegen mij zei dat hij er meer van wist. :) Nogmaals, iedereen heel erg bedankt! :D

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:18

Urbiezira schreef:
Killyen, volgensmij zit jij bij mij op school. :')
In ieder geval heel erg bedankt voor de informatie, ik overleg dit al een tijdje met mijn ouders en ze zijn ook op de hoogte van de kosten.
In Nederland Engels gaan studeren vind ik persoonlijk helemaal niks, als je een taal gaat studeren doe ik dat graag ook in het land van die taal.
Killyen, welke studie wilde je gaan doen?
Ik wil (hoogstwaarschijnlijk) gaan schrijven en vertalen later (in het Engels he? ;) ) dus vooral daarom vind ik het belangrijk dat ik niet alleen Engelse taal goed leer kennen, maar ook gebruiken, spreekwoorden, vaste uitdrukkingen, maar ook slangs, omdat het allemaal terug kan komen in je boek/vertaling. En mocht Cambridge of Oxford niet lukken wil ik inderdaad ook ergens anders in de UK gaan kijken voordat ik terug ga naar Nederland. Ik weet niet wat ik heb, maar al het Engelse (behalve dan misschien de stereotype manier waarop men het huis inricht :o ) trekt mij veel meer dan Nederlands. Ik schrijf nu ook al in het Engels en een studie volgen in het Engels heb ik dus absoluut geen bezwaar tegen. :)

Killyen, in ieder geval heel erg bedankt voor de informatie, zo krijg ik beetje bij beetje een beter beeld van hoe en wat. :)



He je hebt gelijk, wat grappig :) Ik ga filosofie studeren.
Is de Madelief uit je profiel de pony van manege De Ruif?

Als je qua cijfers niet het Oxbridge niveau hebt doordat je schooltijd niet 'vlekkeloos' verlopen is kun je op Cambridge via een speciaal formulier toch gewoon op interview komen, als je dan een offer krijgt valt dat meestal wat lager uit :) Ik weet niet of ze op Oxford ook zoiets hebben. Maar aangezien je pas vanaf volgend jaar examencijfers zult krijgen is er nog niet verloren! Het gaat namelijk alleen maar om het cijfer dat op je eindexamenlijst staat, de rest van je schoolcijfers tellen niet mee.
Verder kun je inderdaad even met Elmer of je afdelingsleider praten, en je kunt mij ook altijd PBen (of aanspreken op school ;))

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:51

Je zegt trouwens dat je Engels wilt studeren. Ik studeer dat ook en had er een geweldig ideaalbeeld van maar zo geweldig is het niet. Je moet taalkunde studeren, zowel synchrone (grammatica, morfologie, fonetiek, fonologie van Modern Engels) als historische (hoe Indo-Europees Germaans is geworden, hoe Germaans Oud-Engels, Middenengels en uiteindelijk Modern Engels is geworden). Het is niet alleen maar praten (integendeel, ik heb enkel mijn eerste 2 jaren vakken gehad waar ik moest spreken en dat was dan maar om de 2 weken één uurtje) en schrijven. Houd er rekening mee dat je meer bezig bent met de historische kant van de taal te bestuderen dan dat je in de praktijk leert spreken en schrijven. Zeker aan de universiteit wordt verwacht dat je dat zelf maar leert, bij ons in ieder geval. De literatuurvakken zijn interessant, maar ook zeer veeleisend.

Het is niet genoeg dat je goed Engels kan spreken. Ik ben zelf in het Engels opgegroeid en was in mijn eerste jaar op zo ongeveer ieder vak van Engels niet geslaagd (hier moeten we overigens 2 talen studeren, ik doe er nog Frans bij en daarvoor was ik wel geslaagd). Ik zou dus ook eerst meer informeren naar de studie van Engels. Kijken welke vakken je hebt, handboeken bekijken etc. Want iedereen denkt dat je Engels zomaar kan gaan studeren en dat je wel zal slagen omdat je goed Engels praat, maar dat is dus écht niet zo.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 14:04

Ik zeg ook absoluut niet dat het makkelijk is. En juist die oude talen trekken mij ook, als ik ergens in opga ga ik er ook echt voor.
Ik heb nu ook nog 2 jaar om te beslissen wat ik precies wil gaan studeren, maar Engels is mijn passie dus iets anders dan Engels studeren is geen optie. Ik heb vrienden in het buitenland die ook Engelse literatuur studeren dus daar hoor ik ook van hoe zwaar het is. :j juist ook de geschiedenis (en daarmee indirect ook de cultuur) lijkt me interessant.

Zoals ik al zei hebben wij op school Cambridge Engels, en in de 5e klas moeten wij ook naar het Engels consulaat voor onze CAE exams.
http://www.cambridgeesol.org/exams/gene ... h/cae.html dit is dus ook voor wetenschappelijk/business kant van de Engelse taal. Ook zit ik zelf al in het Engelstalige wereldje met schrijven, boeken lezen, informatie opzoeken in het Engels, schrijven naar Britse vrienden, etcetera. Ik probeer niet te zeggen dat mijn Engels perfect is, bij lange na niet, maar ik steek wel al heel veel aandacht en tijd erin.
En natuurlijk zal ik naar open dagen gaan, en ik heb ook al kort met mijn eigen lerares Engels gesproken. De decaan ga ik ook nog mee praten, want ik wil me goed laten informeren. Misschien dat ik een beetje defensief overkom, maar ik voelde me een beetje aangevallen. Ik snap dat je het alleen maar bedoelt om me goed te informeren en duidelijk te maken dat het gewoon geen appeltje eitje is, maar dat had ik zelf ook al onderzocht. :j :)

Edit: volgensmij halen wij in de zesde zelfs nog deze: http://www.cambridgeesol.org/exams/gene ... h/cpe.html maar dat weet ik niet zeker.
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 07-04-11 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 14:08

Killyenn schreef:
Urbiezira schreef:
Killyen, volgensmij zit jij bij mij op school. :')
In ieder geval heel erg bedankt voor de informatie, ik overleg dit al een tijdje met mijn ouders en ze zijn ook op de hoogte van de kosten.
In Nederland Engels gaan studeren vind ik persoonlijk helemaal niks, als je een taal gaat studeren doe ik dat graag ook in het land van die taal.
Killyen, welke studie wilde je gaan doen?
Ik wil (hoogstwaarschijnlijk) gaan schrijven en vertalen later (in het Engels he? ;) ) dus vooral daarom vind ik het belangrijk dat ik niet alleen Engelse taal goed leer kennen, maar ook gebruiken, spreekwoorden, vaste uitdrukkingen, maar ook slangs, omdat het allemaal terug kan komen in je boek/vertaling. En mocht Cambridge of Oxford niet lukken wil ik inderdaad ook ergens anders in de UK gaan kijken voordat ik terug ga naar Nederland. Ik weet niet wat ik heb, maar al het Engelse (behalve dan misschien de stereotype manier waarop men het huis inricht :o ) trekt mij veel meer dan Nederlands. Ik schrijf nu ook al in het Engels en een studie volgen in het Engels heb ik dus absoluut geen bezwaar tegen. :)

Killyen, in ieder geval heel erg bedankt voor de informatie, zo krijg ik beetje bij beetje een beter beeld van hoe en wat. :)


He je hebt gelijk, wat grappig :) Ik ga filosofie studeren.
Is de Madelief uit je profiel de pony van manege De Ruif?

Als je qua cijfers niet het Oxbridge niveau hebt doordat je schooltijd niet 'vlekkeloos' verlopen is kun je op Cambridge via een speciaal formulier toch gewoon op interview komen, als je dan een offer krijgt valt dat meestal wat lager uit :) Ik weet niet of ze op Oxford ook zoiets hebben. Maar aangezien je pas vanaf volgend jaar examencijfers zult krijgen is er nog niet verloren! Het gaat namelijk alleen maar om het cijfer dat op je eindexamenlijst staat, de rest van je schoolcijfers tellen niet mee.
Verder kun je inderdaad even met Elmer of je afdelingsleider praten, en je kunt mij ook altijd PBen (of aanspreken op school ;))


Ja, dat is inderdaad Madelief van manege De Ruif :)

En wat bedoel je precies met dat het offer lager uitkomt? Minder kans op toelating?
Ik was ook de hoop nog niet verloren, ik moet nu gewoon keihard werken om te zorgen dat ik Cum Laude mijn eindexamen maak.
Het zal wel een hele klus worden, maar dan heb ik ook echt iets en dan kan ik ook echt ergens voor gaan werken.
Ik heb Elmer voor gym, dus misschien dat ik dan wel even een afspraak maak, of al wat eerder een afspraak maak met Mesman.
Ik heb je vandaag niet gezien op school, maar misschien dat als ik je zie ik je even aanspreek :) Jij hebt nu SE's, toch?

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:20

Urbiezira schreef:
Zoals ik al zei hebben wij op school Cambridge Engels, en in de 5e klas moeten wij ook naar het Engels consulaat voor onze CAE exams.
http://www.cambridgeesol.org/exams/gene ... h/cae.html dit is dus ook voor wetenschappelijk/business kant van de Engelse taal. Ook zit ik zelf al in het Engelstalige wereldje met schrijven, boeken lezen, informatie opzoeken in het Engels, schrijven naar Britse vrienden, etcetera. Ik probeer niet te zeggen dat mijn Engels perfect is, bij lange na niet, maar ik steek wel al heel veel aandacht en tijd erin.

Dat begrijp ik, maar dat is mijn punt net. Voor het grootste deel van wat je van taalkunde (of literatuur) leert aan de universiteit heb je gewoon niks aan al die vaardigheden. Natuurlijk is het handig om papers te schrijven, examenvragen te beantwoorden enzo, maar wat je bij bv. historische taalkunde leert, heeft daar allemaal niks mee te maken. Culturele achtergrond krijgt bij ons heel weinig, bijna geen aandacht. Wij leren puur en sec over de taal en hoe ze veranderd is over de laatste 1000 jaar. Je leert hoe de ene klinker naar de andere verandert, hoe een bepaalde medeklinker een andere medeklinker wordt etc.

Ik zeg niet dat het niks voor jou is, ik wil je gewoon duidelijk maken dat het niet zo fantastisch is als iedereen denkt. Ik was zoals jij, van jongs af aan veel met Engels bezig, lezen, schrijven, maar ik was (en ben) toch wat ontgoocheld over de studie en hoe de universiteit het aanpakt.

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:21

Nee juist andersom! Als je toegelaten wordt gebeurt dat altijd op voorwaarde dat je bepaalde cijfers haalt. Je offer is de cijfers die je moet halen, in engeland is dat meestal AAA* en in NL dus alles 8 en drie 8.5 in vakken die zij bepalen. Maar met special access scheme houden zr er rekening mee dat je cijfers niet naar volle mogelijkheden zijn, en is je offer wat lager. Je zult nog steeds hoge cijfers nodig hebben, maar niet per se meer cum laude :)
Ik heb inderdaad se's nu, ben morgen tot 1 uur op school en zit meestal in de bieb als ik geen toets heb :)