Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 12:53

Ik mag (vanuit mn werk) een opleiding gaan doen, omdat ik me graag verder wil blijven ontwikkelen binnen het bedrijf.

Even wat algemene info. Ik werk bijna 2 jaar op de financiele administratie bij een leuk bedrijf. We zijn met 4 boekhouders en 4 controllers. Ik heb geen financiele vooropleiding (toeristisch namelijk), maar ik ben het bedrijf binnen gekomen omdat ik op de receptie aan het werk kon. Echter zat ik daar al snel uit m'n neus te eten, en toen kwam er een plekje vrij op de boekhouding, ik heb gesolliciteerd en mocht het proberen. Intussen heb ik mezelf bewezen, ben ik de enige fulltimer van ons 4, en ben ik de enige die alle werkzaamheden van de andere kan overnemen. (niet om op te scheppen o.i.d. maar even om een idee te geven. Ik had het werk ook vrij snel onder de knie en vind het lastigere 'uitzoekwerk' leuk.)

Nou ben ik aan het kijken naar MBA en was erg benieuwd naar ervaringen.
Het zou dan gaan om de avondopleiding (via DOC). Hiernaast blijf ik dus gewoon 40 uur werken.
Er staat aangegeven dat het 8-10 zelfstudie uren zal kosten, ik ben benieuwd wat de ervaringen hiermee zijn, klopt dat en kwam je er thuis goed door?
Daarnaast is mogelijk in 10 of in 20 maand, wie heeft hiermee ervaringen en wat raad je aan?

Een andere optie is PDB, maar gezien ik wel een havo en mbo4 diploma heb en dus wel MBA mág doen wil ik me orienteren of dit haalbaar is, aangezien dit in mijn ogen meer waarde heeft.

Dus brand los! Welke vooropleiding heb je, hoe bevalt de opleiding in het algemeen, hoeveel tijd ben je kwijt aan thuisstudie, etc. etc.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:22

Met PDB heb je een goede basis die je met name in de module Bedrijfsadministratie Journaalposten van pas komt, vind ik. Mocht je niet veel problemen met journaalposten hebben, kun je misschien via wat zelfstudie je kennis bijschaven.

Ik heb MBA naast mijn fulltime baan in twee jaar afgerond via een avondopleiding bij een ROC. Ook in opdracht van mijn werkgever. Bewust gekozen om één module tegelijk te doen vanwege de studiedruk en mijn fulltime baan.

De modules Belastingwetgeving en Financiële Rapportage en Analyse vond ik pittig en hebben de meeste tijd gekost.

Mijn vooropleiding was PDB via een thuisstudie, in opdracht van een vorige werkgever. Voordat ik ging werken de HAS afgerond. Op het VBO en MBO heb ik al een deel Bedrijfsadministratie en Bedrijfseconomie gehad waardoor ik er redelijk makkelijk doorheen fietste.

De 8-10 studie-uren vind ik wel een goede indicatie. Vooral met Belastingwetgeving en FRA had ik die tijd ook echt wel nodig. Mijn docent liet ons niet alle opgaven uit het boek maken, maar degene die hij belangrijk vond. Voor de oefening probeerde ik ze wel altijd allemaal uit te werken.

Aan het deel Belastingwetgeving heb ik nog het meest gehad, daar had ik echt geen kaas van gegeten en kom ik met mijn huidige functie nog wel eens tegen.

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:04

Ik ben inmiddels met mijn tweede module van MBA bezig, namelijk bedrijfsadministratie. Hiervoor heb ik belastingwetgeving gedaan en zoals Puera al aangaf vond ik die ook vrij pittig. Qua thuisstudie kom ik zeker wel op de 8 a 10 uur. Heb hiernaast ook een 40 urige baan en 2 (bejaarde) paarden. Merk dat het me af en toe echt wel eens opbreekt. Heb er dan ook bewust voor gekozen om het in 2 jaar te doen, anders is de studiedruk echt teveel.
Hiervoor heb ik PDB in een jaar en BKB/BKC (inmiddels een onderdeel van PDB) gedaan. Vind het persoonlijk heel fijn dat ik die ervoor heb gedaan, het is toch een opstap naar MBA . En merk nu bij BA inderdaad dat er heel veel van PDB in teug komt. Degene die bij MBA ingestroomd zijn merk je dan ook wel dat die vragen stellen waarvan wij het antwoord heel vanzelfsprekend vinden.
Om mij heen (mijn werkgever stelt MBA verplicht om in een bepaalde salarisschaal te komen) zie ik dat degene die meteen met MBA zijn begonnen of afhaken of opnieuw beginnen met PDB ongeacht de vooropleiding en we werken er allemaal dagelijks mee.
Op belastingwetgeving sluit PDB niet aan, dit behandel je dan bijna nauwelijks. Bij BA sluit het heel goed aan. Andere vakken heb ik nog geen ervaring mee.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:01

Je kunt inderdaad een onderscheid merken tussen de mensen die wel en niet PDB als vooropleiding hebben.

Bij Bedrijfseconomie had ik ook veel aan PDB. Vooral met die leuke kengetallen zoals de current ratio en de quick ratio.

Over het algemeen wordt ook aangeraden om FRA als laatste te doen omdat bij deze module onderwerpen uit de andere drie modules aan bod komen. En dat is ook mijn ervaring.

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:01

BE en FRA heb ik nog geen ervaring mee, maar hier adviseren ze ook om FRA als laatste te doen. Ik doe hem nu voor BE dat zou nog gaan, maar voor AD doen was te moeilijk.

Net AD budgettering, seizoenscorrectie en orderdekking gehad. Dat is het eerste waar ik het wat moeilijker vind.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:14

Oh ja, da's pittig. Vooral die seizoencorrectie vond ik lastig.

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:22

ik zou adviseren, toch eerst PDB als basis, dan MBA, kun je later nog SPD gaan doen

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:22

Bedankt voor jullie reacties! Anniekskie doet het dus in 20 maand, en jij Puera?

Ik moet nog maar eens overleggen, ik weet namelijk niet of ik ze beide zou mogen doen. Zo niet neig ik toch naar MBA, maargoed we zijn er sowiezo nog niet dieper op in gegaan want dan wil ik ook eens overleggen hoe het zit mocht ik het examen niet halen.

Hoe zit dat trouwens met examens? Doe je uiteindelijk alle 4 modules in 1 keer of heb je tussen door examens? In mijn geval zou ik het dan bij doc.nl gaan doen, maar kan niet alle info vinden.
En als je het examen niet haalt, heb je dan nog een herkansing of moet je je gewoon opnieuw inschrijven om examen te doen? En ben niet van plan veel pogingen te doen haha, maar hoevaak mag dat?

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 08:28

Knakker schreef:
ik zou adviseren, toch eerst PDB als basis, dan MBA, kun je later nog SPD gaan doen


Ja ik moet dat hier nog eens in de groep gooien, ik weet namelijk niet of ik beide mag doen.. Misschien wel als ik beide 10 maand doe, dus in totaal 20 maand, hetzelfde als dat ik alleen MBA lang.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 08:33

PDB heb ik via thuisstudie gevolgd, dat zou ik wel 'even' naast m'n werk gaan doen in een jaar tijd. Maar dat viel vies tegen. Ik denk dat ik daar ook zo'n twee jaar over heb gedaan.

MBA heb ik in ongeveer twee jaar gedaan. In september 2011 begonnen en in april 2013 de laatste les gehad. Fulltime werken, een leuk privéleven én twee modules van MBA tegelijk is zwaar. Er zijn veel mensen die zich daarop stukbijten.

De examens heb ik afgelegd via de Associatie, een landelijk examenorgaan. Na afloop van iedere module heb ik examen gedaan, dan zit de stof er ook nog goed in. Onze docent raadde aan om je voor zowel het dag- als het avondexamen in te schrijven maar ik heb alleen de dagexamens gedaan.

Bij Bedrijfseconomie van PDB heb ik het examen drie keer moeten doen voordat ik het haalde. Volgens mij staat er niet echt een maximum voor het aantal keren dat je je inschrijft voor een examen maar wellicht zullen daar bepaalde regels voor zijn.
Overleg wel even duidelijk met je werkgever wie wat betaalt. Ik heb mijn herkansingen zelf betaalt, maar dat was ook meer omdat ik ten tijde van die examens niet meer in dienst was bij die werkgever.

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 11:09

Ja deze examens gaan dan ook via de Associatie, maar wat houdt dan dag en/of avondexamen in?
Wel fijn dat dat inderdaad per module kan, dat kon ik nog niet echt vinden.

Ik zou wel beide als avondopleiding doen, dus niet alleen thuis.. Denk dat dat scheelt omdat je dan ook meer tijdsdruk erachter hebt zitten qua stof vanwege de volgende les. Alleen thuis zou bij mij geen succes zijn, dan zou ik hard van stapel lopen 'om het wel ff te doen' en dan halverwege blijven hangen... :P

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:27

Dag- en avondexamen heeft puur met het tijdstip te maken. Dagexamens kunnen 's ochtends of 's middags worden gemaakt. Avondexamens worden 's avonds afgenomen.

Op de site van de Associatie kun je heel veel informatie vinden over de verschillende examens qua tijdstippen en locaties. Waar ik veel aan heb gehad, waren de oefenexamens. Dit zijn examens die op eerdere momenten werden afgenomen. Vooral het begrijpend lezen in de opgaven heb ik daarmee kunnen oefenen.
Tevens kun je daar ook een samenvatting vinden van hoe het examen gemaakt is door de studenten. Ook erg leerzaam!

De spreekwoordelijke stok achter de deur was voor mij ook de reden om met MBA voor een avondopleiding te gaan. Hoewel ik niet ver hoefde te reizen vond ik het wel lastig, vooral als ik een module volgde die vroeg op de avond begon. Dan zat ik middenin de spits.

Let bij de keuze van je opleider wel goed op of de opleiding daadwerkelijk doorgaat. Ik heb bij verschillende avondscholen informatie gewonnen en bij één van hen konden ze niet met zekerheid zeggen of de opleiding wel op het gewenste tijdstip van start ging.

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:38

PDB in een jaar rijd naast je 40 urige baan is te doen, maar wel pittig. Aangezien je dan 2 vakken tegelijk doet. Voor MBA zou ik dat echt niet aanraden (word hier ook niet aangeboden), mocht je dat willen bedenk dan goed dat het minimaal 4 uur naar cursus is en toch zeker 16 a 20 uur thuisstudie. Geloof me met een module is vrije tijd al een genot. Denk dan helemaal!

Mijn baas geeft mij de mogelijkheid om dag en avondexamen te doen, heb dit tot nu toe dan ook voor alle vakken gedaan. Achteraf bleek het niet nodig, maar op de momenten zelf was ik er heel blij mee.

PDB was het na een periode voor 2 vakken tegelijk examen doen en dan met de volgende beginnen. MBA is na iedere module.

Er zijn examens in januari, april, juni en november. Januari en juni sluiten het meest aan op de aangeboden cursussenen kun je dan ook dag en avondexamen doen. April en november vallen vaak tijdens een cursusperiode en zijn alleen dagexamens. Veel informatie daarvan is te vinden op de site van de associatie.

Toen ik nog in het oosten woondde ben ik begonnen met PDB en heb ook bij DOC gekeken, maar vond ze vrij weinig duidelijke informatie geven. Dus zou ze gewoon eens bellen of ze je meer informatie kunnen geven.

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:41

Die oefenexamens is idd ook een goede, vanochtend weer een heel pak uitgeprint

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 11:49

Ik heb een informatie aanvraag gestuurd, dus hoop daar antwoord op te krijgen inderdaad.
Ik ga de site van de Associatie nog eens beter bekijken, DOC is zeker vrij onduidelijk.

Maar jij hebt dag en avondexamen gedaan? Heb je dan direct 2 kansen of hoe moet ik dat zien? Omdat je zegt dat het niet nodig was maar er blij mee?

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:53

Dag en avondexamen zijn gewoon 2 verschillende examens. Mocht je er bij eentje een onvoldoende halen, heb je altijd nog de andere waar je een voldoende zou kunnen halen. In mijn geval heb ik voor alle examens een voldoende gehad, dus was eigenlijk niet nodig geweest achteraf. Maar je weet niet zeker voordat je het andere examen ingaat wat je cijfer voor je andere examen is, is vond het wel fijn als het voor mijn gevoel slecht ging dat ik nog een kans had.

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 12:17

Ah oke, dat is wel fijn ja. Maar als je dagexamen wel voldoende was en avond niet, dan telt ook gewoon dagexamen? Of geldt altijd de laatste?

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:22

Nee hoor, maakt niet uit als het andersom is. Heb zelfs gewoon mijn hoogste cijfers door kunnen geven en die hebben ze voor mij op de cijferlijst gezet.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:05

Ik heb afgelopen januari mijn MBA afgerond. Ik werk fulltime en heb een paard en huishouden en moet zeggen dat ik het best pittig vond kwa hoeveelheid stof. Ik heb echt bewust iedere week 1 weekenddag vrijgehouden om te leren en dan redde ik het. Ik moet wel zeggen dat ik al 7 jaar op een accountantskantoor werk en dus behoorlijk wat ervaring heb, daardoor liep ik er wel wat makkelijker doorheen en ben ik geslaagd met een dikke 8.

Ik heb per half jaar 1 module gedaan, en steeds avond en dag examen gedaan. Sommige onderdelen liggen je nou eenmaal meer en het kan dat die onderdelen in het ene examen wel voorkomen en in het ander niet.
Ik vind het een goede basis opleiding waar je veel van leert! Ook een mooie opstap naar het HBO eventueel! Ik ben inmiddels begonnen met een HBO opleiding en dat niveau ligt wel duidelijk hoger als. MBA, maar ik vond het MBA niveau ook nog best pittig voor degenen met wat minder ervaring.

Aangezien jij al de nodige praktijkervaring hebt denk ik dat deze opleiding een goede aanvulling zal zijn!

CCCCC

Berichten: 5152
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Den Bosch

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 21:41

Ik ben op dit moment ook bezig met mijn MBA naast mijn werk op een accountantskantoor. Ik doe twee modules tegelijk, BE en BA heb ik al gedaan en ben nu bezig met Belastingwetgeving en FRA. Ik vond BE en BA samen veel pittiger dan FRA en BEL samen. Maar je bent er zeker wel 8 uur mee bezig. Leren voor examens (2 tegelijk) trek ik 4-5 dagen voor uit. Maar het is écht best wel pittig hoor. Zeker naast een fulltime baan. Oh én het vergt erg veel discipline, zeker om je huiswerk te maken. Ik volg het bij Markus Verbeek Praehep trouwens, een aanrader!

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 08:48

Bedankt voor de reacties!
Ik heb inmiddels ook al wat informatie ingewonnen bij het opleidingsinstituut.
Ze geven aan dat ze voor PDB starten met Bedrijfseconomie en Periodeafsluiting, is dat handig of zouden jullie dan wachten tot febr?
Ze houden in juni en aug nog informatiebijeenkomsten, dus ik denk dat ik deze ook nog ga bezoeken.

Citaat:
Voor PDB gaan wij zeker van start met de vakken Bedrijfseconomie en Periodeafsluiting. Deze start maandag 1 september en is van 18.15-22.00 uur voor deze twee vakken. Het starten met deze vakken is echter niet ideaal, maar wel mogelijk. De andere modules Financiële Administratie en Kostprijscalculatie starten altijd in februari. Mocht blijken dat wij genoeg nieuwe aanmeldingen hebben voor PDB, dan zouden wij ook met deze vakken in september kunnen beginnen.

MBA staat voorlopig (bij voldoende deelname) gepland met startdatum donderdag 4 september (hele avond is 18.00-22.00 uur).

Anniekskie

Berichten: 2176
Geregistreerd: 25-09-02
Woonplaats: Ysselsteyn (lb)

Re: Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 11:10

Je wilt dus toch met PDB beginnen? Denk dat dat een verstandig besluit is. Volgorde bij PDB maakt volgens mij niet veel uit. Dat sluit allemaal redelijk goed op elkaar aan volgens mij.

Zo heb me opgegeven voor de examens in juni, ben erg benieuwd hoe die gaan.

Had trouwens een mailtje van mijn opleidingsinstituut dat vanaf november 2014 alle avondexamens vervallen. Dus ook januari en juni zijn die er dan niet meer :s

GWR
Berichten: 801
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 12:15

Ik ga even op het werk overleggen of ik beide zou mogen doen, als dat zo is denk ik inderdaad dat ik met PDB begin. Maar 22 juni is ook een informatie avond dus die wil ik ook nog bezoeken.

De mailtjes die ik terugkrijg zijn deels net zo vaag als de website, dus wellicht dat ik irl meer info kan krijgen haha.

Oh dus vanaf nov heb je nog maar 1 'kans'? Hè balen.

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-19 23:10

Ik weet niet of het de bedoeling is om een oud topic weer omhoog te gooien, als ik beter een nieuw topic kan openen hoor ik het graag :)

Maar aangezien het om precies hetzelfde onderwerp gaat: Ik heb mij zojuist ingeschreven voor mba via het NTI *\o/* (Iets met al heel lang willen en goede voornemens enzo :') )

Ik werk op dit moment als administratief medewerker en ik heb al een MBO3 diploma financieel-administratief medewerker. Maar ik wil graag weer een financiële functie en mijn ervaring daarin is al wat verouderd waardoor het solliciteren niet makkelijker wordt. Ik kreeg in veel gesprekken de tip om in ieder geval mijn kennis bij te spijkeren en dan maak ik weer iets meer kans op een baan in de richting die mij beter ligt!

Zijn er op dit moment nog meer mensen bezig met de opleiding? :)