Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:28

Even een paar fabels uit de lucht halen. Geen enkel rapport of overgangsbewijs van het vwo staat gelijk aan een (havo) diploma. Niet van 4 vwo naar 5 vwo en ook niet van 5 vwo naar 6 vwo. Ts als je nu stopt heb je dus helemaal niets. Het enige dat gelijk staat aan een diploma is rapport/overgansbewijs van 3 havo naar 4 havo staat gelijk aan mavo diploma.

Wat dat kleuterschool betreft, ik denk dat dat een kwestie van leeftijd is. Ik doe hbo maar ben wat ouder dan mn klasgenoten (tijd in het buitenland gewerkt) ik vind het ook af en toe een stel kleuters. Ik doe naast mijn voltijd hbo opleiding ook een deeltijd opleiding op het hbo. Wereld van verschil. Toch andere leeftijd.

Ts ik zou er heel goed over nadenken:
-je hebt dadelijk geen (starters)diploma
- vwo is nog anderhalf jaar
- met je vwo diploma kan je altijd nog kiezen mbo doen
- stop je nu, kun je alleen mbo doen kan je niet ervoor kiezen een hbo of wo te volgen
- salarisverschil met mbo en een hbo of wo opleiding en dat heb je voor de rest van je leven maandelijks meer of minder
- kun je nu uberhaupt stoppen en een mbo starten?
- je mag nu sowieso niet stoppen en beginnen in september gezien je nog leerplichtig bent en geen startersdiploma hebt
- met vwo heb je een starterdiplom (je kan dan een uitkering krijgen dat kan je niet zonder startersdiploma, rapport en vmbo diploma zijn geen startersdiplomas)

suzanne533
Berichten: 65
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:31

Hallo,

ik zou het niet doen
ik heb eerst een HBO opleiding gedaan ben vorig jaar gestart met MBO paardenhouderij, dit was te makkelijk voor mij waardoor ik me erg verveelde en nu weer gestopt ben

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:36

Elise95 schreef:
Bambolina schreef:
Tenzij je al weet welke opleiding je dan zou willen doen en ook echt vooruitzicht hebt op wat je met die opleiding 'waard' bent op de markt, zou ik er niet aan beginnen.
ik ben zelf na vwo5 gestopt omdat ik echt precies wist wat ik wilde doen en mijn route daar naartoe ook al helemaal had uitgestippeld. Daarnaast hielp het ook mee dat mijn ouders achter mijn beslissing stonden. Ik wist ook 100% zeker dat ik geen universitaire studie wilde gaan doen. Ik heb op mijn (hbo) opleiding veel mensen zien sneuvelen omdat die dat allemaal niet voor mekaar hadden.
Ik heb zelf echt absoluut geen spijt van mijn beslissing, omdat ik goed weet waar ik aan toe ben.

Weet jij al precies wat je wil gaan doen? Hoe zie je je toekomst voor je? Hoe kijk je er tegenaan dat alleen een mbo-papiertje waarschijnlijk geen vetpot op gaat leveren? En: wat vinden je ouders er van?

Als je vwo 5 haalt heb je trouwens ook direct je HAVO diploma :)


Dat laatste is niet waar.




Misschien is het inmiddels anders? Was toch niet zo heel lang geleden (4 jaar) dat ik op de middelbare school zat. Of misschien alleen een bewijs papiertje dat je HBO mag doen.. ik weet het niet meer precies. Iig net zo dat als je havo 4 hebt gehaald, je een mbo opleiding kan gaan doen.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:45

chelle_dora schreef:
Ik weet ook niet wanneer TS wil beginnen met een MBO opleiding, maar houd er dan wel rekening mee dat, mocht je bijv. in september beginnen, dat je dan wel voor oktober moet hebben besloten of je ermee door wil gaan, anders ben je gewoon je schoolgeld kwijt. Wat dat aangaat is dat toch erg zonde, voor mij betekende dat dus gewoon minimaal 5.000 euro aan schoolgeld (boekengeld nog maar even niet meegerekend :') ) omdat ik ook zo heerlijk hak op de tak was; maar dan wel iedere keer 3 dagen te laat :')


Bedankt voor alle adviezen en ervaringen die gedeeld worden!

Met de bovenstaande quote, wordt hiermee bedoeld dat ik nu binnen een dag alles moet gaan regelen stel dat ik na dit schooljaar een mbo wil volgen?

Hoe en wat weet ik zelf ook niet precies. Ik spreek morgen mijn decaan.
Morgen lees ik het hele topic tevens nog een keer door, kijken welke vragen ik nog moet beantwoorden en of ik niks ben vergeten.

En Chelle. Ik kan jouw adviezen altijd zo erg waarderen, bedankt daarvoor :3

Blacky94

Berichten: 3487
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:50

Nee het gaat er om dat als je sept 2015 met een opleiding begint je voor okt 2015 moet besluiten of je door blijft gaan met de opleiding of stopt. Als je in oktober of later stopt ben je je schoolgeld kwijt.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:12

Bambolina ik weet echt niet waar je die info vandaan haalt. Een vwo overgangsbewijs staat niet gelijk aan een havo diploma. Nu niet en al iig al jaren niet. Ook 4 jaar geleden niet.

Wellich verwar je havo 3 overgangsbewijs dat gelijk staat aan mavo diploma?

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:34

Maartje1990 schreef:
Even een paar fabels uit de lucht halen. Geen enkel rapport of overgangsbewijs van het vwo staat gelijk aan een (havo) diploma. Niet van 4 vwo naar 5 vwo en ook niet van 5 vwo naar 6 vwo. Ts als je nu stopt heb je dus helemaal niets. Het enige dat gelijk staat aan een diploma is rapport/overgansbewijs van 3 havo naar 4 havo staat gelijk aan mavo diploma.

Wat dat kleuterschool betreft, ik denk dat dat een kwestie van leeftijd is. Ik doe hbo maar ben wat ouder dan mn klasgenoten (tijd in het buitenland gewerkt) ik vind het ook af en toe een stel kleuters. Ik doe naast mijn voltijd hbo opleiding ook een deeltijd opleiding op het hbo. Wereld van verschil. Toch andere leeftijd.

Ts ik zou er heel goed over nadenken:
-je hebt dadelijk geen (starters)diploma
- vwo is nog anderhalf jaar
- met je vwo diploma kan je altijd nog kiezen mbo doen
- stop je nu, kun je alleen mbo doen kan je niet ervoor kiezen een hbo of wo te volgen
- salarisverschil met mbo en een hbo of wo opleiding en dat heb je voor de rest van je leven maandelijks meer of minder
- kun je nu uberhaupt stoppen en een mbo starten?
- je mag nu sowieso niet stoppen en beginnen in september gezien je nog leerplichtig bent en geen startersdiploma hebt
- met vwo heb je een starterdiplom (je kan dan een uitkering krijgen dat kan je niet zonder startersdiploma, rapport en vmbo diploma zijn geen startersdiplomas)


Deze post had ik over het hoofd gezien, mijn excuus.

Maar vmbo niv. 2 is toch ook een startersdiploma?
Want kwalificatieplichtig ben je tm je 18e, of tm het behalen van je vwo-, havo- of vmbo niv. 2 opleiding (als ik het goed onthouden heb).
Door een opleiding te volgen volg je toch nog steeds onderwijs? Of snap ik m nu verkeerd ...

Over alle punten denk ik nog na trouwens, bedankt voor het duidelijke berichtje!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:43

Vmbo is ook de middelbare school. Mbo is wat jij bedoeld is volgens mij inderdaad niveau 2 dat je dan een startkwalificatie hebt. je bent leerplichtig tot je 21 (of je moet voor die tijd je startkwalificatie behalen) als je nog studeert is dat dus geen probleem. Maar jij zou bijv. Niet nu met je vwo mogen stoppen en dan pas in september beginnen met een nieuwe studie

Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:47

Ik blijf erbij gewoon niet doen. Maak alsjeblieft je VWO af en ga het dan daarna doen. Daarnaast weet ik niet of jouw school waar je nu het VWO volgt je wel laat gaan!

Blacky94

Berichten: 3487
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:04

Voor zover ik weet ben je leerplichtig tot je 18e tenzij je een havo of vwo diploma of mbo2(?) diploma hebt.

Anoniem

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 13:48

TS (en andere bokkers :+ ), hierbij wat handige linkjes misschien m.b.t. de kwalificatieplicht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwalificatieplicht

TS, om even op jouw vragen te beantwoorden

Citaat:
Met de bovenstaande quote, wordt hiermee bedoeld dat ik nu binnen een dag alles moet gaan regelen stel dat ik na dit schooljaar een mbo wil volgen?


Er vanuitgaande dat je nu nog op VWO zit, ben je al vrij laat om nu nog je uitschrijving te regelen én een MBO opleiding te kiezen. Ook zijn scholen absoluut niet happig op vroegtijdige uitstroom. Niet alleen voor hun eigen financiën maar ook voor jouw toekomstperspectief. Ja, er zijn een hoop mensen die het wél redden als ze nu van school af gaan, maar imo is dat een risico wat je niet moet willen nemen, want zoals gezegd; nog anderhalf jaar (max?) en dan heb je iig je VWO papiertje; wat is die 1,5 jaar dan? ;)

Citaat:
Maar vmbo niv. 2 is toch ook een startersdiploma?

Nee. VMBO is geen startersdiploma. VMBO is het voortgezet onderwijs namelijk ;)
Als je MBO Niveau 2 hebt behaalt, bezit je (in principe) een starterskwalificatie en ben je dus niet meer "leerplichtig". Onthoud wel dat je met (alleen) een niveau 2 diploma er vaak absoluut nog niet bent. Met een beetje mazzel kan je ergens binnen een bedrijf doorgroeien, maar dat is geen garantie.
http://www.nti.nl/veelgestelde-vragen/m ... o-niveau-2

Door het volgen van een opleiding volg je inderdaad onderwijs.

Wat zou je later graag willen worden? Dat klinkt misschien een beetje kinderlijk zoals ik het nu zeg, maar het is wel iets wat je jezelf af moet blijven vragen.

Ik vond het destijds heel stom, maar achteraf gezien hadden ze helemaal gelijk toen ik van school af wilde; ik ben toen namelijk doorverwezen naar een "steunpunt onderwijs" achtig gedoe hier in de buurt, om me te helpen met het maken van de juiste studiekeuze. Ik heb ontelbaar veel beroepskeuze testen gedaan, nu 5 jaar later kom ik tot de conclusie dat, verdikkie, die testen nog accuraat waren ook (bij mij dan :') ). Daardoor sla ik mijzelf nu dus voor m'n kop, want ik heb hierdoor wel een hoop geld, tijd en energie van mijzelf en van anderen weggegooid, want nu moet ik dubbel zo hard m'n best doen en vol blijven houden om tot het gewenste resultaat te komen. Dat is echt geen slecht iets, maar ik zou een ander toch wel voor die "keuze" of "fout" willen behoeden eigenlijk :+

K ben er heel wereldwijs van geworden hoor, dat absoluut. Maar ik had liever wereldwijs en ook nog eens iets rijker geweest ervan :')

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:10

Maartje1990 schreef:
Bambolina ik weet echt niet waar je die info vandaan haalt. Een vwo overgangsbewijs staat niet gelijk aan een havo diploma. Nu niet en al iig al jaren niet. Ook 4 jaar geleden niet.

Wellich verwar je havo 3 overgangsbewijs dat gelijk staat aan mavo diploma?


Nja ik ken wel een aantal mensen die na 5 vwo een HBO zijn gaan doen en geen extra toelatingstest hebben hoeven doen. Ik dacht echt dat t' zo was, maar waarschijnlijk heb ik het dan inderdaad verkeerd onthouden. Ik word oud :')

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:18

Ik heb na de Havo een MBO opleiding gedaan maar ik heb daar spijt van gehad. Ik zat duidelijk onder mijn nivo te werken en vond het echt te makkelijk. Ik had meteen een goede HBO opleiding moeten doen. Die heb ik nu daar achteraan gevolgd maar dus wel wat tijd verloren eigenlijk.

Achteraf heb ik sowieso spijt dat ik Havo gedaan heb terwijl ik wel VWO had gekund. Ik had op zijn minst het VWO er achteraan moeten doen.
Maar daar had ik toen geen zin meer in.... tja je bent jong en school is stom. Dan vind je andere dingen leuker en belangrijker....

Advies: Maak je VWO af en kies een goede Universitaire studie. Leer door! Het is zo belangrijk.
En als je dit niveau kunt zou het toch doodzonde zijn om een MBO te gaan doen?

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:23

Maartje1990 schreef:
En om even iets toe te voegen Aan de post van baileymix: je krijgt ook beduidend minder betaald. Vriendin van mij mbo opleiding, verdient rond de 1000 pm fulltime ik zal rond 2000 pm verdienen fulltime. En dat met mn hbo opleiding. Realiseer je je dat ook ts?

Dat moet je alwel een goed betaalde baan vinden.

Veel banen beginnen op of net boven het minimum, ook met veel HBO opleidingen.

Meloen

Berichten: 4188
Geregistreerd: 02-05-07
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 14:23

Op basis van mijn ervaring: ik heb de havo afgerond, diploma op zak en vervolgens mbo opleiding ook met succes afgerond.
Ik heb spijt.
Ten eerste ligt mijn werk- en denkniveau boven de gemiddelde MBO-student, alleen is dit (bij bijv carrière-switch) niet aantoonbaar
Ten tweede de MBO opleiding is een gerichte opleiding; je wordt óf een secretaresse of een boekhoudkundige medewerker maar kent geen ruim begrip als bijv. een hbo opleiding communicatie.
Dus zit je later 'vast' in je werk, heb je niet veel mogelijkheden om een andere werkrichting op te gaan.
Naarmate je ouder wordt, veranderen soms je ambities en interesses. Dan zul je je met een MBO-opleiding eerst moeten omscholen. Terwijl je bij een HBO dus in dat brede vlak meerdere kanten op kunt.
Dan heb je uiteraard het salaris, deze ligt bij de gemiddelde MBO-baan lager dan HBO/WO-baan.
Bovendien komt het nog wel voor dat er toch bij sollicitaties een voorkeur ligt bij hoger geschoolden.

Mijn advies. Denk goed na, zorg voor deskundig advies en krijg geen spijt.

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 16:41

Ik bedoelde ook mbo, mijn excuus.
Rachelle, bedankt voor de linkjes!

Heb vandaag gesprek met decaan en lerares gehad die volgens mij mijn mentrix is.

Gesprek met decaan verliep goed. Hij gaf me de datum van de lokale mbo-beurs en mocht ik naar het mbo willen, moet ik dat allemaal voor maart regelen.

En ik heb eventjes nagedacht. Aangezien hetgeen wat ik het liefst zou willen doen pas uitvoerbaar is va. 18 jaar (vrachtwagentje rijden), ga ik denk ik kijken of ik volgend jaar gewoon naar 5havo kan en mijn havo-diploma kan halen. Dan heb ik altijd een back-up mocht het toch totaal niet lukken.

Vwo wordt niks meer, deze week maar eens terug naar de decaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn qua dat gedoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 16:54

Waarom persé voor maart? De meeste MBO opleidingen (voltijd) starten in Februari en September...

Volgens mij heb je nog geen idee wat je wil worden of wil doen. Sorry dat ik het zeg, maar "vrachtwagentje rijden" is wel erg algemeen.. Waarom zou VWO niks meer worden? Ik begrijp uit je verhaal dat je nu op VWO zit, waarom zou je dat dan niet meer vol kunnen houden als je er nu toch al bijna bent?

Edit: als je met "vrachtwagentje rijden" bedoelt dat je vrachtwagen chauffeur wilt worden.. Je weet dat je dan een medische keuring krijgt?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ewijs.html

Ik vraag me dus alleen al af of dat met jouw toestanden en perikelen het afgelopen jaar een slimme zet is.

Ik zeg het niet snel, maar daar zou ik zelf echt absoluut niet voor naar de HAVO gaan om maar zo snel mogelijk in een vrachtwagen te mogen rijden... Maar dat kan aan mij liggen..

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:15

xEmily schreef:
En ik heb eventjes nagedacht. Aangezien hetgeen wat ik het liefst zou willen doen pas uitvoerbaar is va. 18 jaar (vrachtwagentje rijden), ga ik denk ik kijken of ik volgend jaar gewoon naar 5havo kan en mijn havo-diploma kan halen. Dan heb ik altijd een back-up mocht het toch totaal niet lukken.


Goed idee! *\o/* Heb je in ieder geval je Havo diploma.

Niece
Berichten: 1514
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:18

Als ik jou was zou ik het VWO afmaken of toch overstappen naar HAVO, maar alleen als je het VWO niet kan.

Toen ik voor een middelbare moest kiezen, wou ik het liefst naar het Groenhorst gaan. Want ja, daar zitten nou meer diervakken in dan op de HAVO. Maar wat ben ik blij dat ik toch naar die mensen heb geluisterd die zeiden ga nou gewoon HAVO/VWO doen. Ik zag het niet zitten, maar ik ben er heel blij mee. Ten eerste omdat ik een hoger diploma krijg, en ten tweede omdat (kan aan de mensen liggen die ik ken, zeg niet dat het bij iedereen zo is) ik bij de mensen heb gezien die naar het Groenhorst gingen, heel erg veranderd zijn en andere prioriteiten hebben. Maar nogmaals, kan aan deze personen liggen, hoeft niet voor iedereen te gelden.

Vrachtwagen rijden? Mijn vader heeft op de vrachtwagen gezeten voor een tijd, maar heeft zich laten omscholen door de werktijden. Veel werken en daardoor kwam hij tijd te kort voor zijn gezin. Ik zou er goed over nadenken! Hoe wil je dat doen als je later een kind hebt?

Arc_En_Ciel

Berichten: 4219
Geregistreerd: 02-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:25

Bambolina schreef:
Tenzij je al weet welke opleiding je dan zou willen doen en ook echt vooruitzicht hebt op wat je met die opleiding 'waard' bent op de markt, zou ik er niet aan beginnen.
ik ben zelf na vwo5 gestopt omdat ik echt precies wist wat ik wilde doen en mijn route daar naartoe ook al helemaal had uitgestippeld. Daarnaast hielp het ook mee dat mijn ouders achter mijn beslissing stonden. Ik wist ook 100% zeker dat ik geen universitaire studie wilde gaan doen. Ik heb op mijn (hbo) opleiding veel mensen zien sneuvelen omdat die dat allemaal niet voor mekaar hadden.
Ik heb zelf echt absoluut geen spijt van mijn beslissing, omdat ik goed weet waar ik aan toe ben.

Weet jij al precies wat je wil gaan doen? Hoe zie je je toekomst voor je? Hoe kijk je er tegenaan dat alleen een mbo-papiertje waarschijnlijk geen vetpot op gaat leveren? En: wat vinden je ouders er van?

Als je vwo 5 haalt heb je trouwens ook direct je HAVO diploma :)

Waar heb jij dat gehoord haha, daar klopt niks van hoor. Je kunt niet vanaf havo 5 bijv. naar het hbo, want in vwo 6 heb je nog helemaal geen diploma, en al helemaal geen havo :P

TS, doe wat je zelf fijn/leuk/interessant vindt! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat je met een vwo diploma niet al teveel moeite zal hoeven doen op het mbo :) Wat voor opleiding vind je leuk als ik vragen mag?

AcrylicMess

Berichten: 322
Geregistreerd: 22-02-14
Woonplaats: Arnhem

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:34

Ik wil even reageren op de reacties van de mensen die het idee hebben dat het MBO een kleuterschool qua niveau enzo.

Ik heb zelf de Havo gedaan en wegens omstandigheden heb ik dat net niet gehaald, door school zou ik worden uit besteed voor de vavo. Helaas zou ik daarbij dan 40 uur in de week moeten werken om mijn kamer te betalen.

Nu doe ik dus een Mbo opleiding (Art&Design niveau 4) en zit ik in het 2e leerjaar. Inderdaad je leert niks nieuws bij de standaard vakken zoals Nederlands, Engels en rekenen maar voor de rest vind ik de opleiding best leuk omdat het lekker praktijk gericht is. Dit jaar ga ik stage lopen en daarbij doe ik dus al veel ervaring op in het werkgebied wat op je vervolgopleiding erg van pas kan komen.

Ik zou je wel het advies geven iniedergeval je Havo diploma te halen. Dan kun je nog heel veel kanten op mocht je je bedenken.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 17:47

Eerste pagina doorgelezen. Zo dan wat een neerbuigende reactie dorine92! Ik ben ooit begonnen op de havo en dat eeuwige zitten was niet mijn ding. Inmiddels mijn tweede mbo opleiding met veel plezier afgerond psychiatrische verpleegkundige. Ik las ergens dat je met mbo maar duizend euro per maand verdient? Dat mooi X 2.5 bij een werkweek van maar 36 uur en als beginnend beroepsbeoefenaar. Het is net waar je terecht komt en waar er genoeg werk in is te vinden. Mbo hoeft niks minder te zijn als je maar een richting kiest waar werk is in te vinden. Ik ken genoeg hoger opgeleiden die hun eigen brood niet kunnen verdienen

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 18:30

Mij werd maart verteld lol :+

Ik heb me allang verdiept in de voor- en nadelen.
De psychologische test idem.

Plan is havo, daarna mn droom vervolgen en mocht het mislukken heb ik altijd nog dat papiertje op zak ...

senna21

Berichten: 11867
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:11

Chapeau TS.
Nu nog wel 'even' je plannen volhouden.
Het is soms even bikkelen, maar als je weet waar je het voor doet, is het te doen.
School gaat ook weer voorbij :)

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 19:17

TS, ga doen wat jezelf wilt, en niet wat sommige boksers je proberen wijs te maken