Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 18:47

Hoi.
Ik zit er over na te denken om van 5vwo naar een mbo-opleiding te gaan.

Ik vroeg me af of hier mensen zitten die havo/vwo niet afgemaakt hebben en aan een mbo-opleiding zijn begonnen, en hoe hun ervaring hiermee is. Bevalt het goed, heb je er spijt van, deed school/thuisfront moeilijk etc. ?

Groetjes,

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:52

Geen ervaring mee. Maar mag ik vragen waarom je dat wilt doen?

Warboel
Berichten: 14684
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:52

Persoonlijk niet, maar ik had een jongen en een meisje in mijn klas op het Grafisch Lyceum die het beide gedaan hebben. Met een overgangscertificaat 3-4 havo geloof ik. Succesverhaal bij de jongen, minder bij het meisje. Zij vond de opleiding toch niks en wilde liever naar de kunstacademie, maar dat kon dus niet. Zij is uiteindelijk een compleet andere opleiding gaan doen.
Die jongen heeft het fluitend gedaan, qua Nederlands, Engels e.d. en netjes in 4 jaar z'n diploma gehaald :)

coldsummers

Berichten: 2060
Geregistreerd: 19-06-12
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:53

Ik heb havo afgerond, en doe een MBO opleiding na twee keer de foute HBO opleiding te hebben gekozen. Ik kan je zeggen, ik doe het MBO met twee vingers in mijn neus.

senna21

Berichten: 11850
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:54

IMijn ervaring is dat mensen die eerder een opleiding hebben opgegeven, vervolgens in een volgende opleiding ook weer tegen zo'n twijfelpunt oplopen.... en dan loop je de kans dat je zónder diploma en toekomstperspectief komt te zitten.
Zet 'm op.
Je kunt ook nog naar een andere middelbare school te gaan om de opleiding af te maken.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:57

Ik zeg: Niet doen. Niet omdat ik zelf ervaring heb, maar omdat ik nu op een HBO opleiding zit met meisjes die ook van het MBO komen. En aan een MBO diploma heb je gewoonweg niet genoeg, zij knokken echt voor dat HBO papiertje want daarmee kan je nu eenmaal zoveel meer.

Daarbij denk ik ook dat het niveau echt veel te laag voor je is, dan heb je totaal geen uitdaging meer. Dat lijkt nu misschien aanlokkelijk, maar verkijk je niet op het niveau verschil tussen vwo en mbo.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:59

Ik ben met mijn havo diploma naar het MBO gegaan (Grafisch Vormgeven). De praktische aanpak van het MBO ligt mij veel beter dan het HBO (dan zou ik op de kunstacademie terecht komen). Ik heb de opleiding met gemak gehaald en versneld gedaan. Dat is dan weer een voordeel. Hierdoor had ik geen Engels, wiskunde, Nederlands etc omdat ik die al op dat niveau had behaald op de Havo :D

D.m.v. mijn stage tijdens de opleiding heb ik er nog een super leuke baan aan over gehouden ook. Je verdient welliswaar minder maar in mijn vakgebied en regio is het makkelijker een baan vinden met MBO dan HBO.

Nog geen seconde spijt gehad van mijn keuze. Mijn ouders deden er ook niet moeilijk over, maar dat was ook omdat ik eerst nog in de planning had misschien daarna evt nog een HBO opleiding te doen :') Dat idee was ik al snel weer kwijt na mijn stages, daar merkte ik dat ik héél veel leerde, hoe praktijkgericht het was en hoe weinig ik zelf aan een HBO studie in mijn vakgebied zou hebben.

Wat wel een verschil is tussen dit vakgebied (creatie, grafisch etc) en andere vakgebieden, is dat je het in het creatieve vakgebied van je portfolio moet hebben en niet van je papiertje in veel gevallen. Dat is bij veel andere vakgebieden wel anders denk ik.

Famke160301

Berichten: 705
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ergens in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:01

Mijn advies: Maak je Havo af, tis nog maar een klein jaartje. Je hebt dan meer keus voor een vervolg opleiding, ook als je van richting zou willen veranderen, kun je met je Havo diploma op heel veel MBO opleidingen terecht. Geen diploma, dan kun je bijna nergens starten met een opleiding. Ben zelf na het behalen van mijn Havo diploma naar de MBO gegaan. (Dierenarts-assistente te Barneveld)Geen problemen gehad. Ook geen negatieve reacties.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:01

En om even iets toe te voegen Aan de post van baileymix: je krijgt ook beduidend minder betaald. Vriendin van mij mbo opleiding, verdient rond de 1000 pm fulltime ik zal rond 2000 pm verdienen fulltime. En dat met mn hbo opleiding. Realiseer je je dat ook ts?

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:03

BaileyMix schreef:
Ik zeg: Niet doen. Niet omdat ik zelf ervaring heb, maar omdat ik nu op een HBO opleiding zit met meisjes die ook van het MBO komen. En aan een MBO diploma heb je gewoonweg niet genoeg, zij knokken echt voor dat HBO papiertje want daarmee kan je nu eenmaal zoveel meer.

Daarbij denk ik ook dat het niveau echt veel te laag voor je is, dan heb je totaal geen uitdaging meer. Dat lijkt nu misschien aanlokkelijk, maar verkijk je niet op het niveau verschil tussen vwo en mbo.


Dat ben ik niet helemaal met je eens, dat is geheel afhankelijk van je vakgebied. genoeg MBO functie waarin een Hbo er niet kan functioneren omdat het allemaal een stuk theoretischer is dan de praktijk is. Zelf heb ik een mbo diploma gehaald ben gaan werken en heb in een jaar mijn Hbo papiertje gehaald. Niet omdat er geen werk was, maar omdat ik mezelf graag theoretisch wat verder wilde ontwikkelen en meer salaris wilde.

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:05

Salaris is zeker een punt, maar uiteindelijk is het belangrijker dat je met plezier naar je werk gaat elke dag weer. Ik zou voor een dubbel salaris echt geen functie willen hebben die mij niet ligt of waar ik geen plezier in heb. Denkt TS dat zij praktijk gericht wil werken, is het misschien geen goed idee om HBO te gaan doen.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:05

Ik zou zeker eerst gewoon je HAVO of VWO diploma halen, dat ene jaar maakt ook het verschil niet meer en het geeft je gewoon een stuk meer mogelijkheden straks mocht je die ooit wel nodig hebben.
Maar na je VWO overstappen naar een MBO opleiding, waarom niet? Ik heb zelf ook VWO gedaan en na jaren moeite te hebben gehad op het HBO met de manier van werken en denken, heb ik uiteindelijk ook een MBO opleiding gedaan die me wel supergoed bevalt. Ik heb 'm wel versneld kunnen doen (zijn met een VWO diploma vast en zeker mogelijkheden voor op veel plekken) en doe nu eindelijk wat ik echt leuk vind. Ik was vroeger wel een echt VWO-kind, maar weet inmiddels dat ik toch echt meer praktisch ben aangelegd en in mijn huidige werkveld me super op mijn gemak voel in tegenstelling tot de stages die ik voor mijn HBO deed bijvoorbeeld.

Trouwens ik zou inderdaad ook eerst goed naar het vakgebied kijken, er zit veel verschil in vraag naar MBO'ers vs HBO'ers op verschillende plekken.

Bambolina

Berichten: 2092
Geregistreerd: 16-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:06

Tenzij je al weet welke opleiding je dan zou willen doen en ook echt vooruitzicht hebt op wat je met die opleiding 'waard' bent op de markt, zou ik er niet aan beginnen.
ik ben zelf na vwo5 gestopt omdat ik echt precies wist wat ik wilde doen en mijn route daar naartoe ook al helemaal had uitgestippeld. Daarnaast hielp het ook mee dat mijn ouders achter mijn beslissing stonden. Ik wist ook 100% zeker dat ik geen universitaire studie wilde gaan doen. Ik heb op mijn (hbo) opleiding veel mensen zien sneuvelen omdat die dat allemaal niet voor mekaar hadden.
Ik heb zelf echt absoluut geen spijt van mijn beslissing, omdat ik goed weet waar ik aan toe ben.

Weet jij al precies wat je wil gaan doen? Hoe zie je je toekomst voor je? Hoe kijk je er tegenaan dat alleen een mbo-papiertje waarschijnlijk geen vetpot op gaat leveren? En: wat vinden je ouders er van?

Als je vwo 5 haalt heb je trouwens ook direct je HAVO diploma :)

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:08

Niet om banketstaaf te doen, maar jij hebt wel vaker van dit soort vragen toch? :)
[STW] Kwalificatieplicht
[STW] Naar het buitenland met enkel VWO-diploma.

Heb je al eens goed nagedacht wat je nou eigenlijk echt wil? Want je hebt volgens mij elke keer een ander idee? :P Als ik jou was zou ik lekker vwo afmaken, je hoeft niet lang meer en je kunt daarna altijd nog kiezen of je mbo, hbo of universiteit gaat doen. Dan heb je in ieder geval een diploma op zak.

Elise95

Berichten: 4204
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:12

Bambolina schreef:
Tenzij je al weet welke opleiding je dan zou willen doen en ook echt vooruitzicht hebt op wat je met die opleiding 'waard' bent op de markt, zou ik er niet aan beginnen.
ik ben zelf na vwo5 gestopt omdat ik echt precies wist wat ik wilde doen en mijn route daar naartoe ook al helemaal had uitgestippeld. Daarnaast hielp het ook mee dat mijn ouders achter mijn beslissing stonden. Ik wist ook 100% zeker dat ik geen universitaire studie wilde gaan doen. Ik heb op mijn (hbo) opleiding veel mensen zien sneuvelen omdat die dat allemaal niet voor mekaar hadden.
Ik heb zelf echt absoluut geen spijt van mijn beslissing, omdat ik goed weet waar ik aan toe ben.

Weet jij al precies wat je wil gaan doen? Hoe zie je je toekomst voor je? Hoe kijk je er tegenaan dat alleen een mbo-papiertje waarschijnlijk geen vetpot op gaat leveren? En: wat vinden je ouders er van?

Als je vwo 5 haalt heb je trouwens ook direct je HAVO diploma :)


Dat laatste is niet waar.

Ik zou het gewoon afmaken. Het is maar een jaar. Is makkelijker binnenkomen op zo'n opleiding en stel het bevalt je niet kan je altijd door naar t HBO.

1234

Berichten: 11291
Geregistreerd: 27-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:13

Ik heb havo diploma en heb een MBO opleiding afgerond. Maar ben wel eerst een jaar op HBO begonnen. ( die ik nu na die MBO opleiding weer aan het vervolgen ben O:) ) Ik moest gewoon alle vakken zoals Engels, rekenen (ja zo heet dat daar -.- voelde me net een baby) en Nederlands volgen. Merkte wel dat het niveau vrij laag was, maar het praktische sprak me wel aan. En ik kon de opleiding in 3 jaar doen ipv 4 jaar :)
Klasgenoot van toen, had vwo gedaan maar niet gehaald en is toen naar die mbo opleiding gegaan, volgens mij had zij er ook niet heel erg spijt van.

Maargoed, bij mij was de reden voor MBO, dat ik wist wat ik wilde en dat was alleen op MBO in die richting. HBO zou veel te veel management enzo zijn en dat trok me niet.
Met de opleiding zelf kan ik niet veel zonder doorstuderen (daarom maak ik nu HBO af), maar toch is het een aanwinst voor mijn CV, zeker door de stages die ik heb kunnen lopen en ervaring die ik heb op kunnen doen.

Ohja thuisfront deed niet moeilijk, moeder dacht wel een tijdje dat het misschien niet zo'n slimme keus zou zijn, een niveau lager, maar nu zijn ze toch blij dat ik het gedaan heb :)
Laatst bijgewerkt door 1234 op 29-09-14 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 19:15

Bambolina schreef:
Als je vwo 5 haalt heb je trouwens ook direct je HAVO diploma :)

Hier word ik nou blij van *\o/*
Dus met een overgangsbewijs van 4VWO naar 5VWO mag je gewoon aan HBO-opleiding beginnen?

Ghostattack schreef:
Niet om banketstaaf te doen, maar jij hebt wel vaker van dit soort vragen toch? :)

Jup klopt :+
Maar als iets niet kan moeten we op zoek gaan naar andere oplossingen, toch? ;)
Inmiddels zijn we al bij plan E, aangezien de eerdere plannen (A, B, C en D) niet mogelijk waren.

--
Sorry dat ik niet alles beantwoord, het is nogal een massa van berichten in een keer ...
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 29-09-14 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:17

volgens mij staat er duidelijk als je 5vwo haalt, dus gedaan hebt ;)

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:17

Maar dan krijg je geen papiertje van je havo diploma toch? Telt het ook echt zeg maar, of is het alleen theoretisch gezien zo zeg maar? Volgens mij moet je dan trouwens overgangsbewijs hebben van VWO5 naar VWO6. Niet van 4 naar 5.
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 29-09-14 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Ghostattack

Berichten: 11239
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:18

xEmily schreef:
Hier word ik nou blij van *\o/*
Dus met een overgangsbewijs van 4VWO naar 5VWO mag je gewoon aan HBO-opleiding beginnen?

Nee. Je moet wel echt een diploma hebben voor zover ik weet. Je kan ook even googlen naar studies die je interessant vind, daar staan vaak toelatingseisen bij.

Wil je pertinent geen vwo afmaken? Of is dat ook nog een optie?

Elise95

Berichten: 4204
Geregistreerd: 24-01-07
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Van havo/vwo naar een mbo-opleiding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:19

Is echt alleen diploma. Heb het ook uitgezocht toen ik in 5VWO zat.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:19

xEmily schreef:
Bambolina schreef:
Als je vwo 5 haalt heb je trouwens ook direct je HAVO diploma :)

Hier word ik nou blij van *\o/*
Dus met een overgangsbewijs van 4VWO naar 5VWO mag je gewoon aan HBO-opleiding beginnen?

[


Hmz, ik ben inmiddels een aantal jaren van de middelbare school af maar dit was in ieder geval een aantal jaar geleden absoluut NIET waar! Om een diploma te krijgen, moet je deelnemen aan het centraal examen en in VWO 5 rond je weliswaar al enkele vakken af, maar niet voldoende om een HAVO diploma te krijgen. Het is dus zeker niet zo dat VWO 5 gelijk staat aan een HAVO diploma en je mag al helemaal met een overgangsbewijs van 4 naar 5 niet instromen op het HBO, daarvoor zal je echt een middelbare school diploma moeten hebben.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:20

Je bent gek als je dat doet...
Ik heb zelf het vwo afgemaakt, toen een universitaire bachelor gehaald, en daarna ging ik een jaartje naar het HBO. Nou, dat was niet zo handig.. :n
Ik had daar het gevoel dat ik op de kleuterschool zat. Heb het wel afgemaakt maar ben gauw weer teruggegaan naar de universiteit voor een master.
Als HBO al de kleuterschool is voor een vwo leerling, wat denk je wat er gaat gebeuren op het MBO?
Tenzij je een uitzonderlijk slechte vwo leerling bent (waar ik niet vanuit ga) hoor je écht écht écht niet op het MBO thuis

Thesserd

Berichten: 4092
Geregistreerd: 02-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:20

Als jij VWO6 niet ziet zitten zou ik eerlijk gezegd gewoon proberen je Havo diploma proberen te halen. Dan heb je toch even net wat meer mogelijkheden. Toen ik 16 jaar was had ik namelijk bedacht dat ik wel in het leger wilde. Inmiddels zit ik full time achter een bureau creatief te zijn, dus is toch wel even wat anders :') Rond je 16e denk je gewoon anders. Deels omdat je dan gewoon nog pubert denk ik. Ik weet natuurlijk niet hoe je situatie is. Wellicht is die op dit moment moeilijk, maar door nu zonder diploma van het middelbare af te gaan maak je het jezelf alleen maar moeilijker in de toekomst. Dus ik zou zeggen, ga voor je Havo diploma. Die zou je met je vwo niveau toch wel vrij gemakkelijk moeten kunnen halen :D

@Dorine92 ik vind jouw bericht een beetje storend. Alsof alle MBO'ers op een kleuterschool zitten? MBO kan ook interessant zijn om zijn praktische aanpak in plaats van al dat hoogdravende (soms zelfs zweverige) gelul en theoretische zooi die je op de unieversietijd krijgt (als we dan toch al aan het trashtalken zijn).

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:26

Thesserd schreef:
@Dorine92 ik vind jouw bericht een beetje storend. Alsof alle MBO'ers op een kleuterschool zitten? MBO kan ook interessant zijn om zijn praktische aanpak in plaats van al dat hoogdravende (soms zelfs zweverige) gelul en theoretische zooi die je op de unieversietijd krijgt (als we dan toch al aan het trashtalken zijn).

Dat zeg ik toch niet? Ik zeg alleen dat je als VWO leerling HET GEVOEL KUNT HEBBEN op de kleuterschool te zitten. Dat is totaal wat anders.
Universiteit is inderdaad theoretisch gelul, maar dat terzijde :D