Nieuwe baan bevalt niet

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:17

Ik heb een probleem. Ik werk sinds 2 weken bij een groot horecabedrijf. Mijn contract bij een dierenwinkel werd niet verlengt en moest als een malle nieuw werk vinden, omdat ik ook niet rond kon komen van een simpele uitkering.

Nu heb ik dus na me eerste werkdag al jankend thuis gezeten. Ik kreeg enorme stress van de snelheid en druk. Dit valt te leren, snap ik. Maar ik werkte er nog geen 3 uur en ik kreeg al op me flikker dat ik foutjes maakte. Ik vergat bijvoorbeeld een korting aan te slaan op de kassa. Schelden, en ik werk niet door, en schiet nou eens op! En je mag niet stil staan. Des noods moet je wel 6x in een kwartier de kassa's poetsen. Ik werkte 8 uur, ik had na 1 uur al pauze en moest daarna 7 uur lang nonstop rennen. Heftig.. voor mijn doen.

Andere dag deden ze met collega's (die ik nog niet kende) alsof ze me gingen overvallen. Ik kreeg het er doodsbenauwd van, omdat de wijk waar ik in werk, het best veelvoorkomend is. Ik werd gek, en zij lachte me dus mooi uit. Grappig jongens..

Word ik gebeld met of ik die middag wil komen werken. Ik: Nee, sorry ik had al een afspraak staan. Krijg ik van diegene die me belde gevloek en getier, dat zij het weer moest oplossen omdat ik weer niet kan en enige vloeken kwamen eruit.

Nu moet ik morgen weer werken en ik zit gewoon met tranen in mijn ogen en paniek te zoeken naar oplossingen om daar niet heen te hoeven.

Iemand ENIG idee hoe ik mij door deze situatie kan slepen?

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:20

Ontslag nemen en snel een nieuwe baan zoeken. Dit is geen goede werksfeer.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:21

Dat is dus wel een klein probleempje: Dan zit ik met een enorm financieel probleem :'(

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:21

Niet voor het een of ander, maar wat had je verwacht toen je de horeca in ging? Schelden en vloeken natuurlijk niet, maar de horeca staat bekend om de snelheid en druk.

Verder lijkt ontslag nemen mij de enigste oplossing als dit werk je niet bevalt.

Edit: Ik zie dat je 19 ben, je ouders zijn wettelijk nog verplicht om je financieel te helpen. Nu weet ik niet hoe je thuissituatie eruit ziet, maar bij een uitkering moet de gemeente daarmee helpen.
Laatst bijgewerkt door 420BlazeIt op 20-08-16 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nouky12
Berichten: 389
Geregistreerd: 28-08-14

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:23

Kan je niet snel opzoek gaan naar een nieuwe baan, en wanneer je die hebt hier zo snel mogelijk ontslag nemen.
Zo voorkom je dat je zonder werk zit en is de tijd die je er nog moet misschien wel uit te zingen.

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:27

Ik ben benieuwd waar je werkt dat ze zo met je omgaan. Ik neem aan dat als het een keten is dit niet in de bedrijfspolicy past.. Misschien kijken of er een hogere manager is met wie je kan praten hier over?

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:28

Ik ben 19 en alleenwonend ja, ik moet het dus op me eigen houtje zien te regelen. Helaas als je ontslag neemt, mag je geen uitkering krijgen, om even die rottige periode door te komen.

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:28

Welk catering bedrijf werk je ? Heb ook tijd bij een groot cateringbedrijf gewerkt en die druk en alles moet netjes en nu hoort er bij. Als je dat niks vind snel ander werk zoeken en ondertussen even op je tanden bijten... Hoe vervelend ook

Sincere

Berichten: 578
Geregistreerd: 18-02-12

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:33

Zo snel mogelijk overal solliciteren.
Wanneer je iets anders gevonden hebt,zeg je deze baan op! :j

Pattypaard

Berichten: 11720
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Nederweert-Eind(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:34

Als je je er echt zo bij voelt en niet denkt dat het gedrag zou kunnen veranderen. Ontslag nemen.. maandag naar uitzendbureau('s) en als je alles gewoon wil aanpakken heb je diezelfde maandag nog werk. Wellicht geen werk voor een langere periode of werk dat je wil doen.. maar wel werk dat voor overbrugging kan zorgen. Ondertussen door gaan met solliciteren en al het werk aannemen dat ze je bieden. Zal even lastig zijn maar als je echt wil hoef je geen dag zonder werk thuis te zitten.
Of hard op je tanden bijten en daar blijven werken terwijl je ander werk zoekt ;).

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:39

De eerste weken in zo'n bedrijf voelde ik me ook zo. Inmiddels 8 jaar verder en ben echt gek op dit werk. Soms stress en niet leuk of een nare situatie, maar meestal ook wrg gezellig, divers en teamspirit. Werk nu op de vierde locatie en elk nieuwe plek is wennen, maar op den duur is het altijd goed gekomen.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:40

Ik ga geen namen bloot geven, omdat hoe naar ik het ook vind, ik het respectloos vind om dat te doen. Dat het netjes moet zijn snap ik. Op dit werk gaat het er meer om dat het moet lijken dat je altijd druk bent. is er even niemand, dan moet je dus alsnog rennen.

Pff.. ik zit nu meer in een soort paniekfase dat ik echt bang ben dat morgen de druppel is en ik me werk neergooi en wegren. althans,, die neiging is ontzettend groot.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 18:41

Pattypaard schreef:
Als je je er echt zo bij voelt en niet denkt dat het gedrag zou kunnen veranderen. Ontslag nemen.. maandag naar uitzendbureau('s) en als je alles gewoon wil aanpakken heb je diezelfde maandag nog werk. Wellicht geen werk voor een langere periode of werk dat je wil doen.. maar wel werk dat voor overbrugging kan zorgen. Ondertussen door gaan met solliciteren en al het werk aannemen dat ze je bieden. Zal even lastig zijn maar als je echt wil hoef je geen dag zonder werk thuis te zitten.
Of hard op je tanden bijten en daar blijven werken terwijl je ander werk zoekt ;).



Klinkt opzich als een fijne oplossing, maar een vraagje: enig idee in hoeverre dit 'veilig' is? Dat het haalbaar is om mijn huis te kunnen betalen zegmaar hihi

Dusja1

Berichten: 364
Geregistreerd: 02-02-14

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:46

Misschien een tip, voor mij werkte het althans wel. Probeer je er niet zo druk om te maken, en het wat luchtiger op te vatten. Als er een weer helemaal uit de stekker gaat omdat je een klein foutje maakt (wat logisch is in het begin!) lach er eens om, draai je om en ga gewoon door waar je mee bezig was. Niemand hoeft je als stront te behandelen! Beter ontslag krijgen dan nemen zonder dat je al wat anders hebt.

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:01

Dusja1 schreef:
Misschien een tip, voor mij werkte het althans wel. Probeer je er niet zo druk om te maken, en het wat luchtiger op te vatten. Als er een weer helemaal uit de stekker gaat omdat je een klein foutje maakt (wat logisch is in het begin!) lach er eens om, draai je om en ga gewoon door waar je mee bezig was. Niemand hoeft je als stront te behandelen! Beter ontslag krijgen dan nemen zonder dat je al wat anders hebt.
Precies dit. Ik werk ook in de horeca (lichtere versie, maar als het druk is hetzelfde gestress) en de bedoeling is ook hier nooit stilstaan, doorwerken. Voor mijn part 10 keer per dag de muren/kassa/whatever poetsen als je maar bezig blijft. Als het druk is heb je in de horeca snel dat leidinggevenden zelf gestressed zijn omdat 1. ze zelf gemotiveerd zijn en alles goed en snel willen doen, en ze het heel frustrerend vinden om te zien dat iemand anders (nog) niet zo snel is of niet dezelfde drive heeft om het zo goed te doen omdat ze het als 'maar een bijbaan' zien. Of 2. omdat zij verantwoordelijk zijn. Als iemand dan stil staat/iemand anders een fout maakt, straalt dat op hen af, want zij zijn leidinggevende en dus verantwoordelijk. Zij krijgen daarvoor ook weer op hun flikker, ook al is het niet hun directe fout.

Onthoud dat leidinggevenden ook mensen zijn en als het dan druk is en ze zelf gestressed zijn ze misschien iets eerder uit hun slof schieten dan je gewend bent van ander werk. Ik zeg niet dat dit goed is, maar (naar mijn ervaring) wel iets is dat vaker voorkomt in de horeca dan in andere takken. Dit kun je natuurlijk wel (op een rustig moment!) aankaarten bij de betreffende leidinggevende, maar of het ook iets veranderd... Je kunt het altijd proberen en een goede leidinggevende zal er proberen rekening mee te houden, maar nogmaals: het blijven mensen en als iemand gestressed is door de drukte zal die soms dingen doen of zeggen die eigenlijk niet goed zijn. Nu kun je je dit heel erg aantrekken (zoals jij doet) maar je kunt ook denken "ach ja dat doet ie vaker en ik moet het niet zo serieus nemen" en natuurlijk wel zien als in dat je het anders/beter moet doen, maar niet ervan over stuur raken. Dit is gewoon de manier waarop hij/zij dan laat blijken dat het niet goed is, je kunt het je beter dan niet zo aantrekken en doorgaan.

Over de pauze en daarna 7 uur door moeten... Ja vervelend, maar dit zal helaas nog vaker voorkomen. Dit went ook wel gedeeltelijk en nee, het is niet prettig. Maar als je weet dat het op een bepaald tijdstip druk wordt, zul je je mensen om die periode heen pauze moeten geven. Soms zul je dus al heel snel pauze hebben (voor het drukke tijdstip) en soms pas heel laat (na 6 of 7 uur werken). Horeca staat ook bekend als een zwaar beroep.

Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen of je hieraan kunt wennen. Kan dat niet, zul je toch echt iets anders moeten zoeken.

future_vet
Berichten: 2614
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:15

Je bent 19, je kan prima binnen 1 dag een andere baan vinden. trek je schoenen aan en ga er op uit.
Heb je nog proeftijd bij je huidige baas ? Zo ja, meteen stoppen.
Zo nee, laat je dan maar ontslaan..... zo behandelen is gewoon niet ok!

_Dribbel
Berichten: 749
Geregistreerd: 17-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:41

future_vet schreef:
Je bent 19, je kan prima binnen 1 dag een andere baan vinden. trek je schoenen aan en ga er op uit.
Heb je nog proeftijd bij je huidige baas ? Zo ja, meteen stoppen.
Zo nee, laat je dan maar ontslaan..... zo behandelen is gewoon niet ok!


Lekker realistisch ja.... :)*

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 19:48

future_vet schreef:
Je bent 19, je kan prima binnen 1 dag een andere baan vinden. trek je schoenen aan en ga er op uit.
Heb je nog proeftijd bij je huidige baas ? Zo ja, meteen stoppen.
Zo nee, laat je dan maar ontslaan..... zo behandelen is gewoon niet ok!


Tips? Want ik ben dus al een half jaar aan het sollciteren, bij winkels langs gaan, bellen, op vacatures reageren en ik kom niet echt ver.

Ik heb een huur te betalen van een huis en ik ben verantwoordelijk voor mezelf. Moet toch eten op de plank komen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:52

Wat een nare situatie!

Wennen moet je altijd ergens anders, maar jezelf nou kompleet af laten zeiken, om het even plat te zeggen, dat lijkt me niet echt motiverend werken -O-

Heb je niks achter de hand om een paar weekjes zonder werk op te vangen?
Ook al woon je op jezelf, dan mogen je ouders nog wel even bijspringen, dat is niet verboden ;)

Horsa

Berichten: 379
Geregistreerd: 06-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 19:56

Een zieke omgeving, komt niet meer goed, waarschijnlijk is er een oppernarcist, en de rest zijn hulpjes. Hoe langer je blijft, hoe langer je herstel nodig hebt. Je komt er wel sterker uit.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:02

future_vet schreef:
Je bent 19, je kan prima binnen 1 dag een andere baan vinden. trek je schoenen aan en ga er op uit.
Heb je nog proeftijd bij je huidige baas ? Zo ja, meteen stoppen.
Zo nee, laat je dan maar ontslaan..... zo behandelen is gewoon niet ok!


Nou dan mag jij mij vertellen waar die banen voor het oprapen liggen :P ik solliciteer me rot!

TS: kan je niet naar je leidinggevende stappen en de situatie uitleggen? Ik heb een paar jaar bij McDonald's gewerkt in Rotterdam. Dat was ook weinig pauze, veel lopen en veel gescheld naar je hoofd. Meestal kwam dat omdat het druk was en de managers ook druk waren. Het was dus niet persoonlijk bedoeld en ik zou het als ik jou was ook niet persoonlijk opvatten hoor! Ik zou wel proberen het nog even vol te houden en te kijken hoe het loopt ;)

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:03

Wat ontzettend naar dat ze zo tegen je doen!
Ik heb ook vaak als bijbaan in de horeca gewerkt en ik herken je verhaal. (niet het schelden en zo, wel de druk en stress en pauzes).
Wij moesten ook 10-12u soms op onze benen staan, mochten niet gaan zitten en moesten altijd met iets bezig zijn. Pauze was niet echt aan de orde, behalve snel tussendoor even naar de wc of afwisselend met je collega's 10 min snel iets eten en daarna weer voortdoen.

Mijn eerste vaste job was ook niet wat het moest zijn (magazijnwerk in een heel groot bedrijf).
Ik wist het al na 1 dag, maar ik probeerde er maar het beste van te maken. Ik heb het er uiteindelijk 5 maanden uit gehouden. Ik ben wel steeds blijven zoeken naar iets anders en blijven solliciteren. Tot ik uiteindelijk een hele leuke aanbieding kreeg in de paarden. Gelijk aangenomen en ontslag genomen op mijn andere werk en ik ben nog steeds super blij met deze beslissing.

Ik zou inderdaad langs gaan bij bureau's en zo snel mogelijk een nieuwe job proberen te vinden.

Linnie050

Berichten: 11804
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:06

Het is even door bijten.
Hup morgen er weer naar toe en je best doen.
In je vrije uren alle uitzendbureaus langs en open solicitaties versturen.
Kleed je leuk aan, zie er verzorgd uit en breng je cv overal langs bv in het centrum.

Je weet nu de horeca is niks voor jou maar je moet nu door de situatie doorzetten.
Doe je best.

Hoop dat je snel iets nieuws vind.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 20:07

Ouders vinden helaas dat ik me niet moet aanstellen.. Neiging is heel sterk om mij morgen ziek te melden en inderdaad maandag direct naar een uitzendbureau te gaan.. maarja. is dat verstandig?

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Nieuwe baan bevalt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:10

Ik vind dat geen aanstellen, hoor!
Zou er zelf ook niet blij van worden.

Ziekmelden lijkt me niet verstandig.
Uitzendbureau wel :j