Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 09:04

Mijn vroegste herinneringen zijn van vlak voordat we naar Zuid Afrika verhuisden en ZA zelf; ik was toen net 4. := Dat kan ik me eigenlijk allemaal vrij goed herinneren, van mijn sleutelbeenbreuk vlak voor vertrek tot eerste schooldag in ZA en de globale layout van ons huis daar, terwijl we daar nooit meer binnen geweest zijn nadat we teruggegaan zijn naar Nederland.
Gelukkig zijn er altijd nog volwassenen die me er graag aan helpen herinneren dat ik als anderhalf jarige semibaby doodleuk automerken aan kon wijzen en al heel jong woorden als 'mayonaise' en 'fysiotherapeut' kende en gebruikte. :))

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:23

Haha wat schattig. Dat je dat als baby al probeerde duidelijk te maken.

Bij mij is er wel een reden voor dat ik me niets herinner. Aldus de psycholoog. Maar ja, wat die reden is weet ik dus niet. Mechanisme.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:15

Ik weet dat ik als inimini in het ledikant op een gegeven moment het gewoon verdomde om te gaan slapen
Op brullen, of prisonbreak taferelen


Mijn moeder had bedacht dat ik me opgesloten voelde in dat ledikant ; jeej voor mama
(Omgeving verklaarde haar voor gek)
Ik kreeg een normaal bedje : et voila , Sonja sliep weer als voorheen :+

Sizzle

Berichten: 35713
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 18:58

De eerste actieve herinneringen beginnen gemiddeld (dus met uitschieters) tussen 2,5 en 4. Indien er iets 'groots' gebeurd als verdwalen of verhuizen dan kun je dat beter plaatsen in de tijd en daarmee beter herinneren.

Mendel, mijn broer heeft dit ook (copingmechanisme) door extreem pesten -O-
Die weet bijna niets meer van de basisschool.

Kinderen ontwikkelen extreem verschillend. Pas vanaf 4-5 trekken ze relatief gelijk in ontwikkeling en kun je de uitschieters gaan herkennen.
Alles daaronder is zeer weinig zeggend.
Zo kon ons kind met 10 maanden haar eerste woorden om dan vanaf 12 maanden weer maandenlang niets verstaanbaars te produceren.
Dan heb je van die moeders die zeggen: mijn kind kon met 1 jaar al praten. Ik denk dan: wat betekend praten?
Ik vind het pas praten als je echt in 2 richtingen communiceert.

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:23

Toch klopt het niet helemaal wat je zegt sizzle.
Je kan juist bij hb geen duidelijke leeftijd stellen.
Wat jouw kind doet of gedaan heeft hoeft ook niet model te staan voor andere kinderen.

Het is wel degelijk mogelijk om hele vroege herinneringen te hebben.
Iets groots kunnen herinneren is wat voor het kind als iets groots ervaren wordt.
Voor jou kan dat een verhuizing zijn, maar voor een kind kan het al iets groots zijn als het een lievelingsspeelgoed kwijt is bijvoorbeeld.
Dat wat voor een kind als groot wordt ervaren kan een herinnering worden.

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:27

mirim schreef:
Toch klopt het niet helemaal wat je zegt sizzle.
Je kan juist bij hb geen duidelijke leeftijd stellen.
Wat jouw kind doet of gedaan heeft hoeft ook niet model te staan voor andere kinderen.

Het is wel degelijk mogelijk om hele vroege herinneringen te hebben.
Iets groots kunnen herinneren is wat voor het kind als iets groots ervaren wordt.
Voor jou kan dat een verhuizing zijn, maar voor een kind kan het al iets groots zijn als het een lievelingsspeelgoed kwijt is bijvoorbeeld.
Dat wat voor een kind als groot wordt ervaren kan een herinnering worden.



Wat betreft praten, een dochter van ons begon met 12 maanden en is nooit meer gestopt, een zoon sprak met 2 jaar nog niet. Toen hij wel begon kwamen er zinnen uit die bij een veel ouder kind pasten. Dus HB kun je hier niet aan afmeten, ze zijn het alle twee. En de derde ontwikkelde zich daar gewoon tussen in, die is verbaal minder sterk maar was met andere dingen snel. Ik ben wel heel blij dat hun EQ ook heel goed ontwikkeld is.

Sizzle

Berichten: 35713
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 19:51

Mirim, Volgens mij zeggen we hetzelde?

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 20:45

Ik vind het enorm frustrerend dat ik me niets kan herinneren. Als ik naar foto's kijk begint er ook niets te bewegen. Ik heb wel een bepaald gevoel over gehouden aan mijn kindertijd maar waarom en hoe..

Ik zei dat laatst tegen mijn fysiotherapeut. (Dat ik er van baal dat ik me niets herinner). Zegt ze; ik begrijp dat iemand zoals jij dat heel vervelend vind. Iemand zoals ik :+ toen was ik meer benieuwd wat die "zoals ik" dan betekende in haar ogen :'). Ze weet verder weinig van me maar blijft maar herhalen hoe slim ik ben. Waarop ik maar blijf zeggen dat intelligent zijn niet gelijk staat aan slim zijn :+ och.. dat loopt nog niet helemaal soepel maar ze is wel geweldig.

Ik ben niet gepest. Wel genegeerd vanaf groep 5 ongeveer. Toen werd het verschil te groot en trok ik me ook uit mezelf graag terug. Het enige waarbij ik op sociaal vlak wel mee kwam was gymnastiek.

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:20

Sizzle schreef:
Mirim, Volgens mij zeggen we hetzelde?


Dan heb ik je verkeerd begrepen, sorry :o

Sizzle

Berichten: 35713
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:02

No problem :)

Mendel, heb je hypnose overwogen?
Bij mijn broer hebben ze het gelaten omdat ze bang waren dat de herrinering groter zou zijn dan je kan verwerken.
Maar daar zijn echt erge dingen gebeurd die je liever ook niet meer weet. Misschien dat het jou wel helpt?

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:39

Sizzle schreef:
No problem :)

Mendel, heb je hypnose overwogen?
Bij mijn broer hebben ze het gelaten omdat ze bang waren dat de herrinering groter zou zijn dan je kan verwerken.
Maar daar zijn echt erge dingen gebeurd die je liever ook niet meer weet. Misschien dat het jou wel helpt?


Nee, nog niet. Ik ben er nog niet zo lang mee bezig. En eerlijk gezegd ben ik ook bang dat het teveel is om te verwerken. Het mechanisme werkt niet voor niets. Maar, ik sta er wel open voor. Ik heb afgelopen week voor het eerst echt over dit soort zaken gepraat. Eindelijk is het iemand gelukt door mijn muur van verstand heen te prikken. Ik rationaliseer alles normaal altijd. En heb weinig gevoel bij dingen. We gaan het nog hebben over therapieën. dus ben benieuwd. Sta er niet om te springen natuurlijk. Maar tegelijkertijd wil ik ook graag.

Wat sneu voor je broer zeg. Het is vreselijk wat kinderen elkaar aan kunnen doen. :(:)

caaramel

Berichten: 755
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 22:46

Uit hoogbegaafdheid zich bij jullie (ook) in een (veel) beter geheugen?
Of eerder sneller en anders denken...

En zou dit je dan 'tegenwerken' bij trauma's en dergelijke? Dat je die langer en beter onthoudt?

Daar ook nog uit afgeleid, het is bekend dat je in je slaap alles van je dag verwerkt.
Hebben jullie kleurrijkere dromen, slapen jullie slechter?
En dan altijd (dus van kind al) of bijvoorbeeld sinds de puberteit ofzo...

En :(:)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:02

Ik heb een goed geheugen maar gelukkig geen ervaring met heftige trauma's. Wat denken betreft, ik merk wel dat je snellere en andere sprongen maakt (dit zie ik bijv. ook terug binnen gesprekken met mijn familie die soms voor anderen niet goed te volgen zijn)
Wat dromen betreft die zijn bij mij erg gedetailleerd en ik onthou er elke nacht minstens 1 maar vaak meerdere. Helaas is dit enorm vermoeiend en heel intens waardoor ik regelmatig juist moe ben na het slapen... tegenwoordig kan ik er wel beter mee omgaan dan vroeger.

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:11

Ja een ijzeren geheugen...met soms hiaten :D
Meestal in de zin van het wel weten maar er niet bij kunnen komen zeg maar . Er komen dan hele kleine flardjes naar boven, maar het geheel wil niet doorkomen. Zwaar irritant, want ik kan het dan ook niet laten rusten.
Slapen is denk ik wel een dingetje voor de meesten.
Je hersenen maken vaak overuren en dat gaat snachts door. Dus vrij veel wakker en hele periodes slaap ik gewoon standaard een paar uur te kort.
Maar soms gaat het ook wel weer maanden goed.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 00:42

Ik heb een behoorlijk goed geheugen. Met name het fotografisch geheugen is erg goed. Helaas heb ik ook een deel selectief geheugen, wat betekent dat ik vooral namen vergeet :)

Slapen is een drama. Ik word meerdere keren per nacht wakker en droom heftig. Meestal zit ik nog in een droom als ik wakker word, of kan ik er wel veel van herinneren. Daartegenover verwerk ik in het ''echte'' leven niet veel.

Ik ben ook best heftig met mijn emoties en die gaan dus alle kanten op.

Helaas heb ik wel een flink aantal nare dingen meegemaakt en ik kan niks echt loslaten.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 08:28

Geheugen als een olifant. En een heel traumatische jeugd.

Ik heb mezelf tot mijn 21e gegeven om daar last van te hebben. Daarna heb ik mijn ouders vergeven en zei ik tegen mezelf dat ik mijn eigen keuzes maak en dat alles wat er met me gebeurt vanaf nu mijn eigen verantwoordelijkheid is.
En dat was een goede keuze :)

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:01

caaramel schreef:
Uit hoogbegaafdheid zich bij jullie (ook) in een (veel) beter geheugen?
Of eerder sneller en anders denken...

En zou dit je dan 'tegenwerken' bij trauma's en dergelijke? Dat je die langer en beter onthoudt?

Daar ook nog uit afgeleid, het is bekend dat je in je slaap alles van je dag verwerkt.
Hebben jullie kleurrijkere dromen, slapen jullie slechter?
En dan altijd (dus van kind al) of bijvoorbeeld sinds de puberteit ofzo...

En :(:)


Haha :D ik blijf je een cool mens vinden. Zo geïnteresseerd. Dit is ook onderdeel van je studie toch?

Die vraag geeft meteen antwoord op je eerste vraag. Ik heb een gatenkaas geheugen. Maar.. ik ben chronisch overspannen (nu burn out). Mijn hoofd werkt nu helemaal niet mee.
Daar komt bij dat ik last heb van dissociatie (zegt je dat iets?) En ik me mijn hele jeugd (14 en terug) niet kan herinneren. Zo nu en dan komt er iets omhoog. Daarvoor ben ik nu in therapie en dat is geen pretje.
Ik ben te slim voor dat soort dingen. Ik weet zelf ook heel goed wat het kan betekenen dat ik niets weet en we verschuil achter een andere versie van mezelf. Ik analyseer mijn eigen gedrag constant en weet vaak al wel waardoor iets komt. Daardoor heb ik het (therapie) ook vrij lang kunnen saboteren.

Trauma's ben ik dus volledig vergeten.

Mijn dromen zijn idioot. Ik droom zeer realistisch en ook heel druk. Vaak zit ik halverwege rechtop tegen mezelf te praten tot ik door heb dat ik niet slaap. Dus half wakker. Toen ik nog studeerde liep ik vaak naar de kamer van mijn huisgenoot :+ meestal als er iets spannends aan zat te komen. Ik heb een keer tegen haar gezegd dat ik de danspasjes was vergeten in te studeren :') (savonds naar so you think you can dance gekeken). De volgende dag hadden we een heel belangrijk intake gesprek voor een opdracht waarin ik de leider was. Dus mijn hoofd liep sowieso al over. Ik heb dromen echt nodig om alles te verwerken.
Maar ik slaap daardoor wel slecht en wordt nooit uitgerust wakker.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:05

Ik praat ook heel veel in mijn slaap en het lijkt dan alsof ik wakker ben.
Dromen herinner ik me zelden nu ik in de 30 ben. Vroeger zaten ze veel beter in mijn hoofd.

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:16

Ik herinner me ook heel veel dromen, droom intensief, praat veel in mijn dromen (voer ook gesprekken met mijn vriend in mijn slaap :D) en ben vaak heel vermoeid als ik wakker ben. Heb ook regelmatig hele zieke/heftige nachtmerries waar ik me echt de hele dag ontzettend 'mindfucked' door voel. Een echt patroon in mijn 'droomgedrag' heb ik nog niet kunnen ontdekken eigenlijk.

Heb een goed langetermijngeheugen, maar mijn kortetermijngeheugen is echt als een zeef... heb een agenda en notities nodig om boodschappen, to do's, afspraken enzovoort te onthouden :=

Trauma's... ja, ik weet niet, als ik aan bepaalde dingen (dus pestverleden bijvoorbeeld) terugdenk dan voelt het heel erg alsof ik het niet zelf meegemaakt heb.

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:18

Hebben jullie ook last van misofonie of hypersensitiviteit?

WithinYuuri
Berichten: 968
Geregistreerd: 02-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:36

Ierpier schreef:
Hebben jullie ook last van misofonie of hypersensitiviteit?


Jup, vooral hypersensitiviteit, maar ook wel een beetje misofonie.

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:38

Misofonie in mindere mate, hypersensitiviteit is wel vrij sterk aanwezig.

En om op de laatste vraag van de TS terug te komen: ik heb een ontzettend sterk visueel geheugen, maar dingen die ik hoor, vergeet ik binnen no time weer. Ik kan bijvoorbeeld bij de meeste college geen shorthand aantekeningen maken, want dan hang ik geheid bij de tentamenvoorbereiding, aangezien ik na het college al niet meer weet wat er gezegd is. De enige uitzondering is wanneer ik een docent heb die heel veel gebruik maakt van afbeeldingen in powerpoints of die heel beeldend kan vertellen.

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:41

Ierpier schreef:
Hebben jullie ook last van misofonie of hypersensitiviteit?


Sporadisch. Als ik heel geïrriteerd ben (het opgestapeld is). Maar niet specifiek geluiden van eten dus het is niet hetzelfde. Ik kan dan geen enkel geluid "hebben". Dus nee. Eigenlijk toch niet. Ik haar kauwgom kauwers. Ook zonder het te horen :+

Ik ben wel hooggevoelig ja. Wat mij het meeste opbreekt is dat ik gevoel van een ander overneem als ik er te dicht bij zit.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:10

Ierpier schreef:
Hebben jullie ook last van misofonie of hypersensitiviteit?

Ja en ja

mirim

Berichten: 4422
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 18:45

Ierpier schreef:
Hebben jullie ook last van misofonie of hypersensitiviteit?


Yep beiden.
Ook bij onze kinderen zijn beiden sterk aanwezig .